AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #1 Skrevet 3. februar 2015 Er det slik at man får fryst studielånet i Lånekassen når man blir arbeidsledig? Uansett inntekt? Anonymous poster hash: 0ebf3...be9
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #2 Skrevet 3. februar 2015 http://www.lanekassen.no/nb-NO/Tilbakebetaling/Sletting-av-renter/Arbeidsledig/Anonymous poster hash: ba780...079
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #3 Skrevet 3. februar 2015 Jeg har selvsagt lest på Lånekassen sine sider, men der står det kun om rentefritak. Spørsmålet mitt er om jeg får fryst lånet - dvs. ikke trenger å betale noen avdrag. Anonymous poster hash: 0ebf3...be9
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2015 #4 Skrevet 4. februar 2015 Jeg har selvsagt lest på Lånekassen sine sider, men der står det kun om rentefritak. Spørsmålet mitt er om jeg får fryst lånet - dvs. ikke trenger å betale noen avdrag. Anonymous poster hash: 0ebf3...be9 Nei. Lånet blir ikke fryst. Du vil få regninger hver måned som alle andre. Men for slike tilfeller kan du bruke av utsettelsene du forhåpentlig har igjen. I tillegg kan du søke om rentefritak i ettertid. Har du rett til rentefritak pga. arbeidsledighet vil du også ofte kunne få innvilget flere utsettelser. Anonymous poster hash: ca4d4...0d4 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2015 #5 Skrevet 4. februar 2015 Er det slik at man får fryst studielånet i Lånekassen når man blir arbeidsledig? Uansett inntekt?Anonymous poster hash: 0ebf3...be9 Nei det gjelder ikke uansett inntekt. På den siden det er lenket til over her er det en lenke til siden med inntektsgrensene for rentefritak. Om du søker rentefritak og får dette innvilget skal du heller ikke betale avdrag det året. Du bør søke avdragsutsettelse og skrive der at du også søker renteutsettelse. Da betaler du verken renter eller avdrag frem til søknad om renteutsettelse er behandlet. Blir den innvilget, så er saken grei. Blir den ikke innvilget legges rentene på lånet ditt og du må betale dem senere, og du har brukt av de månedene du kan søke om utsettelse. Det står egentlig greit forklart på siden til Lånekassen. Men om du er usikker på hva og hvordan anbefaler jeg deg å ta en telefon til dem og få hjelp der 😃Anonymous poster hash: 517cc...f37
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2015 #6 Skrevet 4. februar 2015 Nei det gjelder ikke uansett inntekt. På den siden det er lenket til over her er det en lenke til siden med inntektsgrensene for rentefritak. Om du søker rentefritak og får dette innvilget skal du heller ikke betale avdrag det året. Du bør søke avdragsutsettelse og skrive der at du også søker renteutsettelse. Da betaler du verken renter eller avdrag frem til søknad om renteutsettelse er behandlet. Blir den innvilget, så er saken grei. Blir den ikke innvilget legges rentene på lånet ditt og du må betale dem senere, og du har brukt av de månedene du kan søke om utsettelse. Det står egentlig greit forklart på siden til Lånekassen. Men om du er usikker på hva og hvordan anbefaler jeg deg å ta en telefon til dem og få hjelp der Anonymous poster hash: 517cc...f37 Det er ingenting som heter "renteutsettelse" hos Lånekassen. Har du problemer med å betale regningen din, kan du søke om betalingsutsettelse. Dette kan søkes for inntil et halvt år av gangen, og inntil tre år til sammen i løpet av hele nedbetalingstida. Er du registrert arbeidsledig hos NAV, kan du ha rett til rentefritak (sletting av renter) hvis inntekten er lav nok. Rentefritak søker du om etter at perioden er over. Er du arbeidsledig lenge, søker du om rentefritak for hvert kalenderår. Har du vært arbeidsledig i 2014, kan du nå søke om rentefritak for den perioden. Får du rentefritak (altså sletta renter) for en periode du tidligere har fått betalingsutsettelse, vil du kunne få mer enn tre års betalingsutsettelse til sammen i løpet av nedbetalingstiden. Eksempel: Du var arbeidsledig i hele 2014. Du søkte om, og fikk, betalingsutsettelse for seks måneder i denne perioden. Du søker nå om rentefritak for 2014, og får innvilga dette for hele året. Du kan da få betalingsutsettelse i til sammen 3,5 år i løpet av nedbetalingstida di. Betalingsutsettelse: http://www.lanekassen.no/nb-NO/Tilbakebetaling/Betalingsutsettelse/ http://www.lanekassen.no/nb-NO/Tilbakebetaling/Betalingsutsettelse/Konsekvenser/ Rentefritak (sletting av renter): http://www.lanekassen.no/nb-NO/Tilbakebetaling/Sletting-av-renter/ Anonymous poster hash: 929d5...f11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå