Gå til innhold

Trenger tips til mitt første bruktbil-kjøp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva bør jeg se etter hvis jeg tenker på å kjøpe meg bruktbil?

Jeg har til nå lånt bil av familie, en stasjonsvogn, men tenker på å kjøpe. Jeg har barn, så sikkerhet er viktig.

Er det mulig å kjøpe en sikker nok bil til max 100 000,- eller må jeg regne med å bruke mer? Jeg vil såklart bruke så lite som mulig, også på vedlikehold.... Så jeg regner med at km-stand har en del å si ift estimert vedlikehold - eller tar jeg feil?

Vi trenger ikke stor bil, størrelse har rett og slett ikke noe særlig å si.

Hjelp!

Anonymous poster hash: 0255c...2a5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legg til grunn at, når en bil har passert 100.000km renner det på med utgifter. Rundt 120.000km er det svært mange modeller som skal skifte registerreim, det kan fort koste rundt 8000,-. Og ofte er vannpumpa med i den prisen. Bremser er også noe som må påregnes å skiftes rundt nevnte km.stand. Dekk er også noe som må regnes med, ikke alle bytter inn en bil som 2 gode sett dekk. Det ene er som regel modent for utskifting så de skal på bilen igjen.

Man kan være heldig å finne et fint eksemplar som er pen, og pent behandla fra innerst til ytterst.

Det mest fornuftige hadde vært å kjøpe en bil som har trilla rundt 50.000km, og maks 3 år gammel. Den dyreste turen er da unnagjort. Og det er de første årene etter at den er registrert!

Lykke til

Skrevet

Legg til grunn at, når en bil har passert 100.000km renner det på med utgifter. Rundt 120.000km er det svært mange modeller som skal skifte registerreim, det kan fort koste rundt 8000,-. Og ofte er vannpumpa med i den prisen. Bremser er også noe som må påregnes å skiftes rundt nevnte km.stand. Dekk er også noe som må regnes med, ikke alle bytter inn en bil som 2 gode sett dekk. Det ene er som regel modent for utskifting så de skal på bilen igjen.

Man kan være heldig å finne et fint eksemplar som er pen, og pent behandla fra innerst til ytterst.

Det mest fornuftige hadde vært å kjøpe en bil som har trilla rundt 50.000km, og maks 3 år gammel. Den dyreste turen er da unnagjort. Og det er de første årene etter at den er registrert!

Lykke til

Tusen takk for kjempefint tips, tdm900 :) Blant annet det du skriver om kilometerstand er sånt som jeg ikke visste. Da tror jeg jeg skal se etter en godt under 100.000 km. Når jeg har rundt 100k som tak, så burde vel det være mulig....

Skrevet

Tusen takk for kjempefint tips, tdm900 :) Blant annet det du skriver om kilometerstand er sånt som jeg ikke visste. Da tror jeg jeg skal se etter en godt under 100.000 km. Når jeg har rundt 100k som tak, så burde vel det være mulig....

Hilsen jeg som startet tråden. Må ha kommet borti anonym-knappen i sted.

Skrevet

Se etter en bil som ikke er veldig populær som nybil. Da kan du få mye for pengene :Nikke:

Dersom du ikke trenger stv, kan du med fordel se etter sedan, da de bør ligge en god del under i pris.

Hva slags krav har du?

For eksempel en Kia Ceed (fåes som både kombi og stv). Er den mindre enn 7 år gammel har du fortsatt nybilgaranti :)

Ellers er japanske biler kjent for å ha god kvalitet og ikke være for dyre å ha på verksted.

Skrevet

Se etter en bil som ikke er veldig populær som nybil. Da kan du få mye for pengene :Nikke:

Dersom du ikke trenger stv, kan du med fordel se etter sedan, da de bør ligge en god del under i pris.

Hva slags krav har du?

For eksempel en Kia Ceed (fåes som både kombi og stv). Er den mindre enn 7 år gammel har du fortsatt nybilgaranti :)

Ellers er japanske biler kjent for å ha god kvalitet og ikke være for dyre å ha på verksted.

Usikker på hvilke krav jeg har! Hvilke bør jeg ha?? :riste:

Bilen skal brukes til bykjøring fra A til B (typ fra hjem til barnehagen) og ikke stort mer. Trenger som sagt ikke mye plass - hadde dog vært greit om man kunne få barnevogn inn.... Max 100 000,-. Kan være både automatgir og vanlig. Trenger ikke være 4-hjulstrekk. Kan være fire seter, men helst fem.

Nybilgaranti høres bra ut å ha. Liker veldig godt tipset om å se etter biler som ikke ha vært så populære som nybil! Men hvilke er det? Japanske biler liksom? Spesielle merker?

Skrevet

OG, en ting til: bør man kjøpe privat eller hos forhandler? Fordeler vs. ulemper?

Skrevet

Fordeler ved å kjøpe privat:

- Rimeligere

- Større prutningsmonn

Fordeler ved å kjøpe hos forhandler:

- Noen å klage til dersom noe er galt

- Mulighet for garanti (må ofte betale for det da)

Det er viktig å vite hva du vil ha og hva som er mindre viktig. For deg virker det som at design, kjøreegenskaper og farge spiller mindre rolle enn antall seter, bagasjerom og pris.

Kjøper du en dyr bil er det mye utstyr som bør være inkludert, ellers blir den vanskelig å selge igjen.

Det er viktig at du finner en modell der du sitter godt i forhold til seteinnstillinger!

Sjekk at bilen er tatt godt vare på og ikke har skittent interiør og masse riper - det tyder på at eieren ikke har tatt særlig godt vare på den. Sjekk at servicer er utført. Se etter rust!

Mindre motor gir lavere pris på forsikring.

Eksempler på biler du kan se etter (gjerne 2005 mod. og nyere): Mitsubishi Colt, Mitsubishi Lancer, Skoda Fabia, Skoda Roomster, Opel Astra, Opel Corsa, Opel Meriva, Toyota Corolla, Toyota Yaris, Nissan Note, Honda Civic, Honda Jazz, Hyundai Getz, Hyundai i30, Mazda 3, evt Citroen Berlingo/Peugeot Partner som personbil

Dette er "enkle", "rimelige" biler uten mye elektronikk og annet dilldall som kan føre til problemer.

Vil du ha elbil, kan du få Mitsubishi i-Miev, Peugeot I-on og Citroen C-Zero

Huk av kravene dine på finn.no og se hva som dukker opp ;) Da får du en oversikt, før du kan dra videre til forhandlere for å prøvesitte ulike modeller. Om du velger å handle privat eller fra forhandler, bør du uansett ha med deg noen "bilkyndige" som kan vurdere bilen sammen med deg.

Lykke til!

Skrevet

Kjenner du noen som kan bil? Det spørs hvor mye du skal legge i det selv. Men for 100000kr får du supre biler. Honda, Toyota, Volvo har gode, pålitelige biler. Alternativet er noe mindre populært der du får mer for pengene: Nyere Kia, Suzuki, Daihatsu. Sjekk anusedcar.com for pålitelighetsstatistikk på forskjellige modeller, carsurvey.org for eierhistorier.

Servicehistorikk er viktig. Det kan være vel så lurt å kjøpe en bil med flere kilometer men der registerreim, bremser og dekk alt er skiftet. Gå for bensin, ikke diesel (sparer penger på vedlikehold, overhengende fare for kjøreforbud med diesel flere steder). Færre, eldre eiere er bra. Kjenn litt på lakken rundt omkring, dørkanter, kanaler, panser og se etter rust.

Ingen kan gi deg en garanti for at et bruktbilkjøp blir vellykket, men kjøper du fra forhandler betaler du et stort mellomlegg ift privatkjøp for en bitteliten 3mnd garanti. Snakk med NAF kanskje? De har sikkert tips.

Skrevet

Jeg kjenner jo såklart veldig få bilkyndige, får prøve å bli kjent med noen..

Men dere, tusen, tusen takk!! Tusen taaaakkkk for alle veldig konkrete tips..!

:)

Skrevet

Jeg ville kjøpt hos forhandler. Vi kjøpte en 6 år gammel bil, gått mindre enn 100.000 for 90.000 kr.

Var en del feil som vi fikk fikset hos forhandleren, det var ikke mulig å vite om det på forhånd. Hos forhandler får du en 3 mnd bruktbiksgaranti.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...