AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #1 Skrevet 3. februar 2015 Har dette noen sammenheng? Det legges vekt på at sæd skal ha optimale forhold ved regelmessig utløsende, sunn livsstil osv. Hva om man ikke har optimale forhold for sæden? Vil den uansett da ikke klare å befrukte et egg? Eller vil redusert sæd kunne klare å befrukte, og at det da er større sjanse for et "sykt foster"? Har dette noen sammenheng?Anonymous poster hash: 61105...d1f
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #2 Skrevet 3. februar 2015 Jeg kan ikke si det helt sikkert, men redusert sædkvalitet betyr vel at man har mindre sædceller som vil gjøre det vanskeligere å bli gravid. Anonymous poster hash: 3113f...c50
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #3 Skrevet 3. februar 2015 Jeg kan ikke si det helt sikkert, men redusert sædkvalitet betyr vel at man har mindre sædceller som vil gjøre det vanskeligere å bli gravid. Anonymous poster hash: 3113f...c50 Jeg bare lufter noe jeg nettopp tenkte på etter å ha lest en artikkel altså, men tenker ikke på nedsatt kvalitet i utgangspunktet. Men dersom livsstil og sjeldne utløsninger er det som påvirker sæden, ikke noen "reelle" problemer/feil.Anonymous poster hash: 61105...d1f
Ferny Skrevet 3. februar 2015 #4 Skrevet 3. februar 2015 Jeg leste om det der - og ja - dårlig sæd kan føre til sykt barn. Fedre over førti har f.eks. større risiko for å få barn med autistiske trekk. En eldre far økte også risikoen for downs - er ikke bare kvinner dette gjelder. Og såklart - arvematerialet til menn blir også dårligere med alderen, det skulle bare mangle. Men om kvinnen er betydelig yngre, så kan det kompansere for dårlig sædkvalitet hos mannen. Og dårlig sæd er jo også avhengig av andre faktorer enn alder, noen har vel bare dårligere kvalitet av pga. livsstil/gener. Men de har i hvert fall registrert en sammenheng med høy alder hos mannen og syke barn, og det går jo nettopp på at sæden blir dårligere. 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #5 Skrevet 3. februar 2015 Jeg leste om det der - og ja - dårlig sæd kan føre til sykt barn. Fedre over førti har f.eks. større risiko for å få barn med autistiske trekk. En eldre far økte også risikoen for downs - er ikke bare kvinner dette gjelder. Og såklart - arvematerialet til menn blir også dårligere med alderen, det skulle bare mangle. Men om kvinnen er betydelig yngre, så kan det kompansere for dårlig sædkvalitet hos mannen. Og dårlig sæd er jo også avhengig av andre faktorer enn alder, noen har vel bare dårligere kvalitet av pga. livsstil/gener. Men de har i hvert fall registrert en sammenheng med høy alder hos mannen og syke barn, og det går jo nettopp på at sæden blir dårligere. Takk for svar Hva om far røyker mye, eller sjeldent har utløsninger? Dette vil jo også påvirke sæden der og da. Vil sæd som evt klarer å komme seg til egget likevel være friskt nok til å være normal sædcelle uansett? Hvis ikke ville det ikke klart reisen til egget, eller?Anonymous poster hash: 61105...d1f
Ferny Skrevet 3. februar 2015 #6 Skrevet 3. februar 2015 Takk for svar Hva om far røyker mye, eller sjeldent har utløsninger? Dette vil jo også påvirke sæden der og da. Vil sæd som evt klarer å komme seg til egget likevel være friskt nok til å være normal sædcelle uansett? Hvis ikke ville det ikke klart reisen til egget, eller?Anonymous poster hash: 61105...d1f Er ikke sikker på det, men vil tro at en sædcelle kan ha skadet arvemateriale men likevel være en god svømmer. Vet om et par som fikk prøverørsbehandling pga. sædcellene hans var skadet av noe medisiner. Men da var det bare svømmeevnen som gjorde at de ikke ble gravide. Så de tok og befruktet egget med sæden i labratoriet (da trengte de jo ikke å svømme), og fikk et helt friskt barn. Nøyaktig hvordan røyking skader sæden, det vet jeg rett og slett ikke. Men tenker at det like gjerne kan være arvematerialet som blir ødelagt, og at de kan nå frem og befrukte egget. Det forklarer jo i hvert fall hvorfor eldre menn oftere får syke barn - sæden er dårlig, men ikke nødvendigvis sånn at den ikke kommer frem til egget. Ofte henger det nok likevel sammen, slik at de beste svømmerne gjerne er de med best arvemateriale også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå