Gå til innhold

Bekymre seg for leil hvor lyset alltid står på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skriver på oppgave for tiden, og fra vinduet på kontoret mitt ser jeg rett over til en leilighet i bygården midt imot. Alt lyset står på der, døgnet rundt (jeg har sittet oppe til kl 02-03 flere netter), men jeg har ikke sett et menneske der i de 2 ukene jeg har holdt på med oppgaven. Julestjerna og julegardinene henger fortsatt i vinduet. Leiligheten er i litt gammel stil med lampetter på veggene, maleri i gullramme, etc. Jeg får en følelse av at noe ikke stemmer, men er jeg bare blitt gal av å sitte inne med studier i så lang tid, eller bør jeg bekymre meg for dette? Og i så fall gjøre hva?

Anonymous poster hash: 4c087...52a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes ikke du skal gjøre noe.

Anonymous poster hash: f243f...c7f
Skrevet

Send en bekymringsmelding til politiet.

Evt. Finn ut hvem som bor der først.

Anonymous poster hash: ea0fe...fc4

• Liker 16
Skrevet

Om det er noe å bekymre seg for vet jeg ikke. Men hvis du gjør det kan du jo se om du finner ut hvem som er styreleder i borettslaget og si ifra til han/henne, så kan de ta kontakt. Det er bedre å bry seg en gang for mye enn en for lite.

• Liker 14
Skrevet

Gå over og bank på? Eller bank på hos naboene.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er en sånn som overtenker og bekymrer meg, så jeg ville ringt politiet. Men jeg hadde ringt i kontortid til det lokale kontoret og forklart at det er mulig det er meg som ser spøkelser på høylys dag. Så hadde jeg sovet godt, selv om jeg sikkert aldri hadde fått vite hva som lå bak, så hadde jeg gitt ansvaret videre..

• Liker 2
Skrevet

Prøv å ringe på. Hvis det er noen hjemme er det bare å si at du er bekymret fordi lyset står på og julepynten ikke er tatt ned.

Hvis ingen åpner, eller det er porttelefon så du ikke ser hvilken ringeklokke du skal trykke på, ring på hos en nabo og fortell om bekymringen din. Kanskje de kan fortelle at vedkommende er bortreist, hvis ikke må du sende en bekymringsmelding til politiet.

Hvis det har skjedd noe med den som bor der er det greit å finne det ut så tidlig som mulig.

Anonymous poster hash: 4b961...3db
  • Liker 2
Skrevet

Det kan jo være at det bor et menneske der som liker å ha den tryggheten som lys gir, grunnet angstproblematikk. Da kan du risikere å sende vedkommende i en tidlig grav om du sender politiet (som roper og banker og vil inn) på døra. La det være er mitt råd.

Anonymous poster hash: 0557a...bac
  • Liker 7
Skrevet

Det kan jo være at det bor et menneske der som liker å ha den tryggheten som lys gir, grunnet angstproblematikk. Da kan du risikere å sende vedkommende i en tidlig grav om du sender politiet (som roper og banker og vil inn) på døra. La det være er mitt råd.

Anonymous poster hash: 0557a...bac

Det skal en del til for å dø av angstproblematikk, så den risikoen bør man faktisk ta ved å ringe politiet. Det er mye verre om det f. eks ligger en gammel og/eller syk person der som er i ferd med å dø eller i verste fall har dødd allerede.

Anonymous poster hash: 9c305...966

• Liker 18
Skrevet

Håper du sender inn bekymringsmelding. Bedre med en gang for mye en for lite. Håper alt er normalt og ingenting har skjedd :)

Oppdaterer du oss TS?

• Liker 2
Skrevet

Ettersom vi alle vet at det fra tid til annen dukker opp historier i media om folk som blir liggende døde lenge i sin egen leilighet, så vil jeg anbefale deg å ta en tur over og banke på. Sjekk gjerne postkasa til vedkommede om den er full.

Ta så kontakt med styret og la dem ta seg av jobben med å eventuelt ringe politi, du har da gjort ditt.

• Liker 4
Skrevet

Selvsagt må du sjekke opp! Synes det er forferdelig med dette kalde, kyniske samfunnet Norge har blitt. Man skal ikke legge seg oppi noe, man skal drikke latten sin i fred og ro..

Dette er sånne tragedier som stadig rammer byer, især Oslo, men som er særs sjeldent på bygda. Jeg har også masse angst ++ og har alltid litt lys på, spesielt om jeg er alene. Likevel er det veldig rart at det alltid er samme lys som er på, at du aldri ser variasjon eller et menneske der. For har man så ille angst, så er det jo også sannsynlig at man tilbringer mye tid hjemme. Det virker jo som det er et gammelt menneske som er der. De som holder den lengste tradisjonen ang. hvor lenge jula varer, har jul til 2. februar. Så det trenger ikke bety noe, og julestjerna har jeg også oppe fortsatt, siden det er en så mørk og kjip tid av året. Men, sett sammen med de andre faktorene er det merkelig. Jeg tenker dessverre at det mest sannynlig er en ensom, eldre person, som ikke har noen, og "ingen savner". Det har vært noen tilfeller, der folk har ligget død i leiligheten i 9 mnd feks. Eller, det kan være en gammel dame som har falt og slått seg, fått slag etc.

Jeg vet ikke helt hva du kan gjøre, men gjør noe. Enten se om du kan finne ut hvem som bor der, få tak i en nabo, eller ring politiet. Gjør det i dag. Bare si det som det er, hva du har observert og at du synes det virker merkelig.

Anonymous poster hash: 296e2...26f
  • Liker 5
Skrevet

Selvsagt må du sjekke dette opp. Jeg ville ringt til politiet og fortalt dem situasjonen så kunne de tatt kontakt med styret i borettslaget.

Skrevet

Du må heilt klart sjekke opp dette, eventuelt melde vidare til andre (politi eller naboar)

Skrevet

Jeg hadde også reagert. Det skader ikke å få noen til å undersøke det! Det kalles omtanke!

Forhåpentligvis er det noen som er på en veldig lang juleferie, og har latt lysene stå på i leiligheten for at det skal se ut som om noen er hjemme (for tyver).

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes det er veldig godt å lese om noen som bryr seg om slike ting som man observerer. I mitt sinn overtenker jeg nok dette, jeg tenkte tanken på en eldre dame som har fått slag og ligger der og blir nedkjølt og sulter, eller en som har dødd brått.. hadde ikke fått sovet hvis jeg ikke fikk sagt i fra på en måte! Håper du gjør det TS! Og håper ellers at det ikke er noe som har skjedd beboeren!

• Liker 2
Skrevet

Gå og bank/ring på. Om ingen svarer, ta kontakt med nabo eller politet. Om de skulle svare er det bare å si noe sånt som "Oi, du er ikke Martin. Beklager, feil adresse!"

Anonymous poster hash: 54537...0fb
  • Liker 2
Skrevet

Bank nå på selv før du ringer politiet. Forstår at du blir litt bekymret, men politiets ressurser er knappe nok fra før. Og det koster deg 5 kalorier å ringe på den døren.

• Liker 1
Skrevet

Polititet ringer personen før de kommer på døren altså. Bare ring politiet du.

Anonymous poster hash: 32afb...1ec

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...