Gå til innhold

Forskjellen på lege, allmennlege og allmennmedisiner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen forskjell på disse tre titlene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. En lege har fullført 6 års medisinstudier og fått lege-autorisasjon.

En allmenn-lege har 1,5 år med turnus-jobb, og så 5 år med lege-i-spesialisering-jobb på et legekontor, som fastlege eller assistent til en fastlege. Dette het tidligere assistentlege.
Da får hun/han veiledning av ferdige allmennpraktikere i jobben.
Etter 5 år er vedkommende overlege i allmennpraksis.

En allmenn-lege jobber gjerne som fastlege på legekontor.

De fleste leger blir ikke allmenn-leger, men jobber på sykehus, laboratorie eller sykehjem. F.eks. øye-lege, lunge-lege, kirurg os.v.

Allmenn-medisiner? Aner ikke, men går utifra at det er en allmenn-lege, altså gjerne en fastlege.

Anonymous poster hash: 7ae0b...cf1
  • Liker 1
Skrevet

Ja. En lege har fullført 6 års medisinstudier og fått lege-autorisasjon. En allmenn-lege har 1,5 år med turnus-jobb, og så 5 år med lege-i-spesialisering-jobb på et legekontor, som fastlege eller assistent til en fastlege. Dette het tidligere assistentlege.Da får hun/han veiledning av ferdige allmennpraktikere i jobben.Etter 5 år er vedkommende overlege i allmennpraksis.En allmenn-lege jobber gjerne som fastlege på

legekontor.De fleste leger blir ikke allmenn-leger, men jobber på

sykehus, laboratorie eller sykehjem. F.eks. øye-lege, lunge-lege,

kirurg os.v.Allmenn-medisiner? Aner ikke, men går utifra at det er

en allmenn-lege, altså gjerne en fastlege. Anonymous poster

hash: [acronym="Full hash:

7ae0b6f5ae15a6e72bdbe1061e125cf1"] 7ae0b...cf1

Her er du vel godt ute på viddene?

Lungeleger, øyelege? Alt dette er spesialisering som tar lang tid.

Anonymous poster hash: da73e...1dd

• Liker 1
Skrevet

Kort oppsummert, man blir lege etter 6 år, og ferdig allmenn-lege etter 1,5 + 5 år til.

For å spesialisere seg til enten allmenn-lege eller de andre typene, som øye-lege, kirurg os.v., må man også ha turnus.

Skrevet

Her er du vel godt ute på viddene?

Lungeleger, øyelege? Alt dette er spesialisering som tar lang tid.

Anonymous poster hash: da73e...1dd

Ja, jeg sa ikke at de IKKE gjorde det, men føyde det til i posten under. Du var litt vel rask på avtrekkeren.

Ute på viddene med kritikk kan du selv være. ;)

• Liker 2
Skrevet

Kort oppsummert, man blir lege etter 6 år, og ferdig allmenn-lege etter 1,5 + 5 år til.

For å spesialisere seg til enten allmenn-lege eller de andre typene, som øye-lege, kirurg os.v., må man også ha turnus.

Alle leger har turnus..turnus er vel ikke relatert til spesialisering, som kommer etterpå..

Anonymous poster hash: d0ee0...4bb

• Liker 1
Skrevet

Alle leger har turnus..turnus er vel ikke relatert til spesialisering, som kommer etterpå..

Anonymous poster hash: d0ee0...4bb

Jo, det har blitt det nå. :) Ny greie. Er bra, fordi da må mange fra utlandet også ha turnus før de får spesialisere seg i norge.

-Hilsen snart lege.

Skrevet

Jo, det har blitt det nå. :) Ny greie. Er bra, fordi da må mange fra utlandet også ha turnus før de får spesialisere seg i norge.

-Hilsen snart lege.

Lars Kristian Eriksen?

Anonymous poster hash: cf0dc...4a6

• Liker 6
Skrevet

Lars Kristian Eriksen?

Hva mener du?

Som de fleste andre legestudenter er jeg kvinne. :)

Man kan jobbe som lege ved sykehjem uten turnus.

Dette kan man f.eks. gjøre mens man venter i kø på turnusen...

Men nå må jeg tilbake til studiene, takk for meg. :) Du får overta å svare hvis det er noe mer TS lurer på. ;)

Skrevet

Hva mener du?

Som de fleste andre legestudenter er jeg kvinne. :)

Man kan jobbe som lege ved sykehjem uten turnus.

Dette kan man f.eks. gjøre mens man venter i kø på turnusen...

Men nå må jeg tilbake til studiene, takk for meg. :) Du får overta å svare hvis det er noe mer TS lurer på. ;)

Bare tuller med deg, tenkte kanskje det var LKE som var på tokt igjen. Denne gangen moderert seg med hilsen snart lege. He-he :)

• Liker 1
Skrevet

Ja. En lege har fullført 6 års medisinstudier og fått lege-autorisasjon. En allmenn-lege har 1,5 år med turnus-jobb, og så 5 år med lege-i-spesialisering-jobb på et legekontor, som fastlege eller assistent til en fastlege. Dette het tidligere assistentlege.Da får hun/han veiledning av ferdige allmennpraktikere i jobben.Etter 5 år er vedkommende overlege i allmennpraksis.En allmenn-lege jobber gjerne som fastlege på legekontor.De fleste leger blir ikke allmenn-leger, men jobber på sykehus, laboratorie eller sykehjem. F.eks. øye-lege, lunge-lege, kirurg os.v.Allmenn-medisiner? Aner ikke, men går utifra at det er en allmenn-lege, altså gjerne en fastlege. Anonymous poster hash: 7ae0b...cf1

Til å være snart lege må jeg jammen si du formulerer deg upresist...

Ts, spesialisering i allmennmedisin er en spesialisering på lik linje som øye, gykelologi, geriatri, barn eller infeksjon osv. I tillegg til turnustjeneste og jobb som allmennlege, må man gjennom en del kurs, veiledning i gruppe sammen med andre som er under spesialisering, og minst ett år i spesialisthelsetjenesten (sykehus). I tillegg må spesialister i allmennmedisin som den eneste spesialistgruppen resertifiseres hvert 5.år. Allmennleger jobber som regel som fastlege, de fleste er gjennom fastlegekontrakten med kommunen bundet til noe kommunal tjeneste, f.eks på sykehjem, helsestasjon, legevakt eller skolehelsetjeneste. Noen kan jobbe bare med dette, eller innen forskning og undervisning.

Man blir heller ikke overlege i allmennpraksis, overlege er en ansettelsestittel som beskriver utdanningsnivå og ansvar, allmennpraksis er kun et kontor som driver med allmennmedisin. Du blir ikke overlege på sykehus når du er kardiolog heller, men du kan ansettes som overlege på en hjerteavdeling.

Anonymous poster hash: d0256...45d

• Liker 6
Skrevet

Til å være snart lege må jeg jammen si du formulerer deg upresist...

Ts, spesialisering i allmennmedisin er en spesialisering på lik linje som øye, gykelologi, geriatri, barn eller infeksjon osv. I tillegg til turnustjeneste og jobb som allmennlege, må man gjennom en del kurs, veiledning i gruppe sammen med andre som er under spesialisering, og minst ett år i spesialisthelsetjenesten (sykehus). I tillegg må spesialister i allmennmedisin som den eneste spesialistgruppen resertifiseres hvert 5.år. Allmennleger jobber som regel som fastlege, de fleste er gjennom fastlegekontrakten med kommunen bundet til noe kommunal tjeneste, f.eks på sykehjem, helsestasjon, legevakt eller skolehelsetjeneste. Noen kan jobbe bare med dette, eller innen forskning og undervisning.

Man blir heller ikke overlege i allmennpraksis, overlege er en ansettelsestittel som beskriver utdanningsnivå og ansvar, allmennpraksis er kun et kontor som driver med allmennmedisin. Du blir ikke overlege på sykehus når du er kardiolog heller, men du kan ansettes som overlege på en hjerteavdeling.

Takk for at du gjentok alt jeg sa i det første avsnittet.... jeg vet ikke hva du jobber med der man kritiserer andre og så gjentar dem?

Men ja, jeg tok feil i at man blir overlege i allmennpraksis, takk for ny viten.

Skrevet

Takk for at du gjentok alt jeg sa i det første avsnittet.... jeg vet ikke hva du jobber med der man kritiserer andre og så gjentar dem?

Men ja, jeg tok feil i at man blir overlege i allmennpraksis, takk for ny viten.

Ærlig talt. Dette var urettferdig av deg. Vedkommende svarer saklig og informativt. Mye mer informativt enn det du gjorde. Det eneste vedkommende skrev var at du forklarte dette veldig upresist, noe du faktisk gjorde.

Anonymous poster hash: 8468f...fab

• Liker 7
Skrevet

Ærlig talt. Dette var urettferdig av deg. Vedkommende svarer saklig og informativt. Mye mer informativt enn det du gjorde. Det eneste vedkommende skrev var at du forklarte dette veldig upresist, noe du faktisk gjorde.

Anonymous poster hash: 8468f...fab

Nei, personen begynte tråden med et frekt personangrep og refererte til studiet mitt. Ekstremt unødvendig og slemt.

• Liker 1
Skrevet

*begynte posten sin, mener jeg.

Og personen som spurte om jeg var mannen til fotballfrue var ikke særlig bedre.

Har aldri sett en f.eks. økonom svare på jobb-tråder om økonomer og bli anklaget for å være mannen til fotballfrue, være "upresis til å være økonom" os.v.

Skrevet

*begynte posten sin, mener jeg.Og personen som spurte om jeg var mannen til fotballfrue var ikke særlig bedre.Har aldri sett en f.eks. økonom svare på jobb-tråder om økonomer og bli anklaget for å være mannen til fotballfrue, være "upresis til å være økonom" os.v. Anonymous poster hash: 7ae0b...cf1

Du signerer postene dine "snart lege" for å gi svarene mer legitimitet, da må du tåle at noen syns du er upresis. Det er ikke ett personangrep å si fra om det, da vet du ikke hva et personangrep faktisk er. Det er heller ikke frekt å si fra om at en syns noe er upresist formulert og trenger nærmere spesifisering eller klargjøring, dersom du syns dette er ekstremt frekt trenger du å gå noen runder med deg selv før du begynner i turnus, hvis ikke kan du risikere ditt livs sjokk første uken (som en del dessverre gjør). Og ja, i yrkeslivet er det vanlig å be om å få ting presisert både fra kolleger, pasienter og pårørende, både der jeg jobber og sannsynligvis de stedene du snart skal innom. Å stå på et morgenmøte å kalle overlegen frekk fordi hun ber deg presisere hva et ekg viste annet enn arytmi, eller at du blir sint fordi hun forteller hva du glemte, kan virkelig gjøre turnusen til en god opplevelse. Hvis du tåler så dårlig bli kommentert av noen på ett forum, råder jeg deg til å trene på å få tilbakemelding før du starter i legegjerningen. Som lege får du nemlig mye kritikk, både berettiget og uberettiget, og du kan ikke svare folk på den måten du gjør her. Hvem vet, kanskje jeg møter deg i turnus.

• Liker 2
Skrevet

Du signerer postene dine "snart lege" for å gi svarene mer legitimitet, da må du tåle at noen syns du er upresis. Det er ikke ett personangrep å si fra om det, da vet du ikke hva et personangrep faktisk er. Det er heller ikke frekt å si fra om at en syns noe er upresist formulert og trenger nærmere spesifisering eller klargjøring, dersom du syns dette er ekstremt frekt trenger du å gå noen runder med deg selv før du begynner i turnus, hvis ikke kan du risikere ditt livs sjokk første uken (som en del dessverre gjør). Og ja, i yrkeslivet er det vanlig å be om å få ting presisert både fra kolleger, pasienter og pårørende, både der jeg jobber og sannsynligvis de stedene du snart skal innom. Å stå på et morgenmøte å kalle overlegen frekk fordi hun ber deg presisere hva et ekg viste annet enn arytmi, eller at du blir sint fordi hun forteller hva du glemte, kan virkelig gjøre turnusen til en god opplevelse. Hvis du tåler så dårlig bli kommentert av noen på ett forum, råder jeg deg til å trene på å få tilbakemelding før du starter i legegjerningen. Som lege får du nemlig mye kritikk, både berettiget og uberettiget, og du kan ikke svare folk på den måten du gjør her. Hvem vet, kanskje jeg møter deg i turnus.

Det er faktisk 100% normalt å skrive studiet sitt i UTDANNELSES-FORUMET. Alle andre skriver at de er økonomer, sivilingeniører, os.v., og får likevel ingen studie-rettede personangrep.

Det stemmer, de færreste studenter opplever personangrep basert på studiet sitt!

Og du misforsto jo totalt. Jeg synes det er helt greit at noen skriver at "det var upresist". Men ikke "til å være lege er det upresist"?? Wtf, dette er fritiden min, på en studietråd, ikke jobben.

Etter 6 år med å ha lest slike ting har jeg sett meg lei, jeg skal bli lege, så ja, jeg er snart lege. Men jeg skal søke jobb i McKinsey, BCG os.v.

Så kan jeg si hva jeg vil på et forum og i virkeligheten, signere med "hilsen konsulent", og ingen kommer med personangrep knyttet opp mot det man driver med i livet.

Ahhh. Kos deg på turnus. Det blir nok... gøy.

Skrevet

PS. Jeg tipper det kommer hundre fornærmelser basert på meg, lege, studiet os.v. etter denne posten.

Hurra for lege-utdannelse. Norges store syndebukker i alt!!

Skrevet

Hvis noen medisinstudenter trenger et forum der man kan få lov til å være medisinstudent uten at studieretningen blir kommentert, anbefaler jeg forresten diskusjon.no.

325 sider med medisinstudenter som er åpne om studiet sitt og skriver hva de vil, uten kommentarer på person+studie. Ingen "du er upresis til å være medisinstudent *derpface*" eller "dette bør du som turnuslege tåle å høre om fritida di" der.
http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=861659&page=1

Kanskje det er fordi diskusjon.no består av gutter, mens KG har whinete damer...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...