Gå til innhold

Brus og etsing på tenner

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg leste et sted at brus etser bort emaljen på tennene. I artikkelen sto det at det samme gjaldt for sukkerfri brus. Nå drikker jeg hverken sukkerbrus eller sukkerfri, men jeg drikker en del Farris. Noen som vet om det er kullsyra i drikken som skader emaljen, eller er det andre ting i brusen som er uheldig for tennene?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Det er jo det tannhelsetjenesta har advart mot i amnge år.

Kullsyreholdig drikke ødelegger tennene.

Aldri vert så dårlig tenner blant barn som nå.

Skrevet

Sukker og søtningsmiddel skader tennene. om kullsyre gjør det samme, er jeg i tvil om.

Gjest Virvel
Skrevet

Jo, syre skader tennene. Etser bort emaljen. Det er dét, og ikke hull, som er det største problemet i dag.

Skrevet

Drikk brus med sugerør, det er langt mindre skadelig for tennene. Drikk deg også ferdig på ganske kort tid, i stede for å ta en slurk nå og en slurk da. Det beste for tennene om man skal drikke brus eller annet med kullsyre, er om man drikker sammen med et måltid. Puss tennene etterpå, men ikke før etter en halvtime, da er ikke emaljen myk etter kullsyra lengre.

• Liker 1
Gjest Anonymous
Skrevet

Hvis kullsyreholdig drikke ødelegger tennene, betyr det at også farris/bon aqua og den slags også er ødeleggende? :roll:

Gjest gjest1
Skrevet
Hvis kullsyreholdig drikke ødelegger tennene' date=' betyr det at også farris/bon aqua og den slags også er ødeleggende? :roll:[/quote']

Det er jo egentlig det som er spørsmålet i tråden da. Og siden folk sier syre ødelegger, så antar jeg de mener at også kullSYRE ødelegger, enten det er Farris eller brus. Tror jeg da.

Gjest Anonym jente
Skrevet

Tannlegen jeg går til sa at jeg har sterke tenner (tross all brusdrikkingen) fordi jeg alltid bruker sugerør.

Tror det er derfor emaljen fortsatt er solid.

Skrevet

Mål PH-verdien i farris. Det er vel det eneste som kan gi deg et svar. Er den sur, er den farlig.

Skrevet

Sukker får tennene til å råtne, og kullsyre etser bort emaljen. Det er selvsagt bedre å drikke sukkerfri brus, men ikke like bra som vann. Husk også å vente med tannpuss en time etter at man har drukket brus (og også appelsinjuice), for emaljen blir så myk at den pusses bort. Farris er helt trygt å drikke, den etser ikke på tennene.

Skrevet

Noe overraskende (ihvertfall for meg) leste jeg på en plakat hos tannlegen sist jeg var der med sønnen min at solbærsaft faktisk var VERSTINGEN når det gjalt syre...Cola mener å huske at også appelsin juice var verre enn Cola!

Men det var en liten digresjon bare....

Gjest Poirot
Skrevet

Tror ikke det har med kullsyren å gjøre. Sukkerfri saft etser også, selv om det ikke har kullsyre i seg.

Gjest gjest1
Skrevet
kullsyre etser bort emaljen. Farris er helt trygt å drikke' date= den etser ikke på tennene.

Hvorfor ikke? Det er da kullsyre i Farris også? *forvirret*

Skrevet

Farris er tilsatt så lite kullsyre at det ikke er skadelig, den har en ganske høy pH-verdi (6). Det samme gjelder BonAqua og mineralvann.

Skrevet
:) *lettet*

Farris er 'brusa' mi.

*Pjuh* lettet her også...

• 7 år senere...
Skrevet

Har om dette på skolen nå, noen som kan hjelpe.?

Skrevet

hei amanda min sidevenn :skravle: faris har ph-verdi 6 og er ikke så skadelig fordi den er nesten nøytral :jepp: det er ikke bra å drikke solbærsaft det har høy ph-verdi :nei: elsker deg amanda :rodmer:

Skrevet

Hvis man drikker mye med sugerør får man røykeleppe etterhvert. Dvs rynkete overleppe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...