Strikkesokken Skrevet 3. februar 2015 #1 Skrevet 3. februar 2015 Noen som har erfaring med å bestille bunad fra noen av disse butikkene? Jeg ønsker meg Fanabunad, og har sett på Norskebunader.no at den koster 20 500,- der uten sølv og sko. Ringte Norsk husflid og spurte hva prisen var på samme bunad der, og den koster i gjennomsnitt 36 000,- uten sølv og sko! Da jeg spurte Norske bunader hva som utgjorde så stor forskjell svarte hun at det er fordi bunaden blir sydd/brodert i Kina, og montert sammen i Oslo. Norsk husflid gjør jo alt på bygget selv. Jeg er jo ikke kjempegiret på å gi 16 000,- ekstra for bare bunaden, men om kvaliteten og arbeidet er dårligere til billigere pris vil jeg jo ikke ha det heller.. Noen med erfaringer?
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #2 Skrevet 3. februar 2015 Mener at om du googler litt finner du mye skrekkhistorier fra Norske Bunader, men skal ikke si det for sikkert. Finnes det ingen lokale som kan sy den for deg? Anonymous poster hash: fdd39...0cd
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #3 Skrevet 3. februar 2015 Dette: http://frustorlien.blogspot.no/2015/01/hva-er-egentlig-galt-med-kinabunader.html Anonymous poster hash: 1e4a0...11f
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #4 Skrevet 3. februar 2015 Har ingen erfaring med bunader fra noen av de stedene, men en mellomting i pris uten at det går på bekostning av kvalitet kan være å søke etter privatpersoner som syr bunader. Min bunad kostet meg over 10000 mindre på denne måten enn om husfliden skulle gjort arbeidet. Anonymous poster hash: 0b1b9...e0b 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #5 Skrevet 3. februar 2015 http://www.tv2.no/a/3863240 Kinadrit vl jeg ikke ta i med ildtang. Da betaler jeg heller de kronene ekstra Husfliden forlanger, så bidrar jeg også til at kunnskapen blir ivaretatt her til lands. Anonymous poster hash: d8246...510 10
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #6 Skrevet 3. februar 2015 Dette: http://frustorlien.blogspot.no/2015/01/hva-er-egentlig-galt-med-kinabunader.html Anonymous poster hash: 1e4a0...11f Jeg får ikke linken din til å virke, men jeg googlet tittelen og jeg kan si meg hjertens enig i alt hun skriver. Kanskje denne linken virker bedre? http://frustorlien.blogspot.no/2015/01/hva-er-egentlig-galt-med-kinabunader.html Anonymous poster hash: d8246...510 3
Gjest lolle Skrevet 3. februar 2015 #7 Skrevet 3. februar 2015 Jeg har stakk fra Norske Bunader (hatt den i 12 år) og har vært veldig fornøyd! Kjenner mange fra Oslo som også har bestilt derfra, og som ikke bryr seg om hvor den blir sydd, det er jo akkurat den samme som om man bestiller fra de andre mye dyrere stedene.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #8 Skrevet 3. februar 2015 Jeg har stakk fra Norske Bunader (hatt den i 12 år) og har vært veldig fornøyd! Kjenner mange fra Oslo som også har bestilt derfra, og som ikke bryr seg om hvor den blir sydd, det er jo akkurat den samme som om man bestiller fra de andre mye dyrere stedene. Det er dette som er så tragisk. Her vil man ha et norsk tradisjonsplagg, men driter i om det er sydd i kina. bruk heller pengene på et par designer kjoler, det er jo tydelig at det er mote og ikke tradisjon eller nasjonalfølelse som er grunnen til kjøpet. Anonymous poster hash: 234e6...c55 18
Gjest Solstråla88 Skrevet 4. februar 2015 #9 Skrevet 4. februar 2015 Noen som har erfaring med å bestille bunad fra noen av disse butikkene? Jeg ønsker meg Fanabunad, og har sett på Norskebunader.no at den koster 20 500,- der uten sølv og sko. Ringte Norsk husflid og spurte hva prisen var på samme bunad der, og den koster i gjennomsnitt 36 000,- uten sølv og sko! Da jeg spurte Norske bunader hva som utgjorde så stor forskjell svarte hun at det er fordi bunaden blir sydd/brodert i Kina, og montert sammen i Oslo. Norsk husflid gjør jo alt på bygget selv. Jeg er jo ikke kjempegiret på å gi 16 000,- ekstra for bare bunaden, men om kvaliteten og arbeidet er dårligere til billigere pris vil jeg jo ikke ha det heller.. Noen med erfaringer? Har en bunadlue fra Norske bunader, den har holdt seg kjempe fin de 6 årene jeg har hatt den 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2015 #10 Skrevet 4. februar 2015 mamma har sin fra husfliden og jeg har min fra norske bunader. Vi gikk igjennom den med lupe når den kom, og det er virkelig absolutt ingen forskjell. Stoffet og tråd og alt materialet er kjøpt i Norge det er bare arbeidet som er gjort i Kina, tror du damer i Norge er fantastisk mye flinkere til å sy enn de i Kina? Anonymous poster hash: 1d78b...81c 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2015 #11 Skrevet 4. februar 2015 mamma har sin fra husfliden og jeg har min fra norske bunader. Vi gikk igjennom den med lupe når den kom, og det er virkelig absolutt ingen forskjell. Stoffet og tråd og alt materialet er kjøpt i Norge det er bare arbeidet som er gjort i Kina, tror du damer i Norge er fantastisk mye flinkere til å sy enn de i Kina? Anonymous poster hash: 1d78b...81c Jeg ble målt før jeg fikk bunaden sydd slik at den passer akkurat til min kropp + at den har ekstra mye stoff slik at den kan sys ut om jeg legger på meg. Hadde jeg i stedet handlet fra Kina så hadde jeg ikke støttet de i Norge som er så flinke at de driver med slik og det vil da ende med at ingen i Norge vil ha denne kunnskapen. Det er veldig trist. Har man nasjonalfølelse (noe man bør ha om man har bunad) så kjøper man en bunad som er sydd i Norge. Anonymous poster hash: a7487...e0c 8
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2015 #12 Skrevet 4. februar 2015 Om så bunaden hadde vært identisk, noe den ofte ikke er, så har jeg såpass respekt for arbeidet som ligger bak når det gjelder utvikling av mønster at jeg ikke gidder støtte snyltere som bare vil skumme fløten. Anonymous poster hash: d8246...510 6
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2015 #13 Skrevet 4. februar 2015 Kjenner du noen som er flinke til å brodere eller sy? Anonymous poster hash: fbf48...0f5
Cordelia Skrevet 4. februar 2015 #14 Skrevet 4. februar 2015 (endret) Akkurat når det gjelder bunad, så er jeg veldig nasjonalistisk. Det trenger ikke nødvendigvis har noe med at ikke kineserne trenger å være dyktige, men rett og slett å støtte opp om fagmiljøet i Norge som er under mye press idag. Altså noe som er såpass stor del av vår nasjonale identitet, bør fremdeles produseres i Norge. En annen ting i forhold til ts, så er det jo snakk om å bruke såpass mye på et plagg, så ville jeg føle meg vesentlig tryggere å ha jevnlig kommunikasjon med den som syr bunaden. Endret 5. februar 2015 av Cordelia 9
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2015 #15 Skrevet 4. februar 2015 Jeg har nordmørsbunad fra Norske Bunader og er kjempe fornøyd med min! Opplevde også veldig god service der. Ble kalt inn til prøving, og ved et uhell var vesten min sydd i feil stoff. De beklaget veldig, og jeg ble informert om at vesten ble sydd i Norge, og den skulle være klar på tre dager. 3 dager senere ble den hentet, og satt som et skudd :-) For meg har det ingenting å si at stakken og forkle ble sydd i Kina, bunaden var like fin uansett, og for meg er det det som var viktig. (Selvfølgelig hadde også prisforskjellen mye å si for meg) Anonymous poster hash: 3d058...6bb 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2015 #16 Skrevet 5. februar 2015 mamma har sin fra husfliden og jeg har min fra norske bunader. Vi gikk igjennom den med lupe når den kom, og det er virkelig absolutt ingen forskjell. Stoffet og tråd og alt materialet er kjøpt i Norge det er bare arbeidet som er gjort i Kina, tror du damer i Norge er fantastisk mye flinkere til å sy enn de i Kina? Anonymous poster hash: 1d78b...81c At dere ikke klarte å finne forskjeller er ikke det samme som at de ikke er der. Har noen av dere kunnskap om hvordan akkurat denne bunaden skal sys? Flere sytekninske løsninger sees ikke av et utrent øye. Hvilken bunad det er snakk om er også vesentlig. Noen bunader er utviklet av enkeltpersoner eller husflidslag og skal sys etter en fast mal, andre bunader som er basert på folkedrakter kan ha endret seg siden man har fått ny forskning som har gitt ny kunnskap om søm, snitt, farger eller materialer. Anonymous poster hash: 234e6...c55 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2015 #17 Skrevet 5. februar 2015 Jeg ble målt før jeg fikk bunaden sydd slik at den passer akkurat til min kropp + at den har ekstra mye stoff slik at den kan sys ut om jeg legger på meg. Hadde jeg i stedet handlet fra Kina så hadde jeg ikke støttet de i Norge som er så flinke at de driver med slik og det vil da ende med at ingen i Norge vil ha denne kunnskapen. Det er veldig trist. Har man nasjonalfølelse (noe man bør ha om man har bunad) så kjøper man en bunad som er sydd i Norge. Anonymous poster hash: a7487...e0c Jeg ble da selvfølgelig også målt slik at bunaden passet akkurat til meg, og fikk ekstra stoff i min ( fra norske bunader). Alle får jo det. Du må gjerne betale 16 000kr for å subsidiere husfliden, jeg ser ikke poenget. Det er nok av folk som syr til familie og venner, tradisjonen vil ikke dø ut om husfliden får konkurranse.Anonymous poster hash: 1d78b...81c 2
Heltprinsesseass Skrevet 5. februar 2015 #18 Skrevet 5. februar 2015 Jeg er skeptisk. De tilbyr min bunad, men kunne ikke sende meg eksempelbilder av den. Det ligger heller ikke bilder av den ute på nettsidene. Jeg vet at det er en bunad det er vanskelig å montere, men relativt lett å brodere, og jeg prøver å få tilbud fra ulike aktører nå for å finne ut om jeg skal kjøpe materialpakke og brodere selv, for så å sette bort monteringen, eller om jeg skal bestille hele på nett.
Skogkatten Skrevet 5. februar 2015 #19 Skrevet 5. februar 2015 En kinabunad har ingenting med norske håndverkstradisjoner å gjøre, da kan du like greit kjøpe deg en festdrakt fra Sparkjøp. Begge deler er bare en uniform, et tomt skall som ikke betyr noe, helt uten forankring i historien Dessuten er bunadtilvirkerfaget utrydningstruet, alle burde derfor kjøpe fra norske tilvirkere slik at vi kan redde dette faget. Det er direkte tragisk hvor lite pris vi setter på skikkelig sømarbeid, mens det å pusse opp badet for flere hundre tusen nøler vi ikke med. Men Fana er jo et tradisjonsområde, der må det jo finnes mange private tilvirkere. Sjekk med disse, det kan nok være noen der som kan gi deg bedre pris enn Husfliden. 8
MissLucy Skrevet 5. februar 2015 #20 Skrevet 5. februar 2015 Dessuten er bunadtilvirkerfaget utrydningstruet, alle burde derfor kjøpe fra norske tilvirkere slik at vi kan redde dette faget. Det er direkte tragisk hvor lite pris vi setter på skikkelig sømarbeid, mens det å pusse opp badet for flere hundre tusen nøler vi ikke med. det du sier der er kjempeviktig, og noe man burde tenke på når man kjøper bunad. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå