Gå til innhold

Flytte høyrentekontoen til Yabank?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter rentenedganger har jeg fått elendige renter i banken min, og har derfor lyst til å bytte. Jeg har bestemt meg for å bytte til Yabank, der er det 1.6% bedre rente enn i banken jeg bruker nå, noe som utgjør litt penger. Men yabank har ikke bsu, så er det mulig å kun flytte høyrentekontoen min og eventuelt brukskontoen, og la bsu kontoen stå igjen i banken jeg bruker i dag?

Anonymous poster hash: 08f59...ea4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ha bankkonto i så mange banker du vil, så det er ikke noe problem å benytte høyrentekonto og brukskonto i annen bank samtidig som du beholder bsu i dagens bank.

Anonymous poster hash: 44005...831
  • Liker 1
Skrevet

Etter rentenedganger har jeg fått elendige renter i banken min, og har derfor lyst til å bytte. Jeg har bestemt meg for å bytte til Yabank, der er det 1.6% bedre rente enn i banken jeg bruker nå, noe som utgjør litt penger. Men yabank har ikke bsu, så er det mulig å kun flytte høyrentekontoen min og eventuelt brukskontoen, og la bsu kontoen stå igjen i banken jeg bruker i dag?

Er YABANK norsk?

Anonymous poster hash: 6e968...37e

Skrevet

Er YABANK norsk?

glem det, fant det ut...

Men det jeg lurte på er, har yabank ikke sparekonto bare brukskonto? jeg finner ingenting..

Skrevet

https://ya.no/om-ya-bank;jsessionid=EAE87091D27CFDFD4E69AEFBD10A1EED

Her står det at ya bank ønsker å være din bank nummer 2?

Da bør du ha en bank nummer 1, i tillegg?

Har du vurdert høyrente hos Santander?

Anonymous poster hash: fdf61...01e

ja, men santander er jo utenlandsk (spania) så det syns jeg er litt skummelt..?

Skrevet

glem det, fant det ut...

Men det jeg lurte på er, har yabank ikke sparekonto bare brukskonto? jeg finner ingenting..

De har sparekonto ja Link

Anonymous poster hash: bb814...e6a

Skrevet

ja, men santander er jo utenlandsk (spania) så det syns jeg er litt skummelt..?

Nå er jo Santander også medlem av bankenes sikringsfond på lik linje som de aller fleste andre banker, både norske og utenlandske som opererer i det norske markedet. Så pengene er like sikre hos Santander som hos DNB. Skjønner ikke hvorfor det da skal være mer skummelt å ha pengene der. Bare en god del bedre rente :)

Har selv høyrentekontoer både i yabank og santander faktisk. Bruker forøvrig yabank som hovedbank. Høyrentekontoene er geniale for regningskonto, siden det gjerne står endel tusen der til enhver tid. Kan betale regninger og trekke avtalegiroer og efakturaer derfra helt gebyrfritt alt sammen. Og samtidig ha oppimot best rente samtidig. Genialt.

Buffer og andre sparepenger står hos Santander.

Skrevet

Støtter Pengebingen helt.

Det eneste jeg irriterer meg på med yA at de som eneste bank jeg vet om har LAVERE rente for innskudd over 500 000. Det vanlige for banker som skiller mellom ulike beløp er jo å ha høyere rente for høyere beløp.

Jeg har også brukt alle de aktuelle banker og finner ikke grunn til å advare mot noen av dem. I øyeblikket har vi penger både hos Nordax (plassering), BlueStep (fastrente jeg bandt for en stund siden, da rentene var bedre) , yA og Santander.

I tillegg har jeg brukskonto i SkandiaBanken med lite innestående. (og hadde jeg vært ung nok til å ha BSU hadde den vært i en annen bank enn disse..)

Kjøp hver tjeneste der du får best tilbud! Styr unna de som krever "totalkundeforhold".

Skrevet

De har sparekonto ja Link

Anonymous poster hash: bb814...e6a

Nå er jo Santander også medlem av bankenes sikringsfond på lik linje som de aller fleste andre banker, både norske og utenlandske som opererer i det norske markedet. Så pengene er like sikre hos Santander som hos DNB. Skjønner ikke hvorfor det da skal være mer skummelt å ha pengene der. Bare en god del bedre rente :)

Har selv høyrentekontoer både i yabank og santander faktisk. Bruker forøvrig yabank som hovedbank. Høyrentekontoene er geniale for regningskonto, siden det gjerne står endel tusen der til enhver tid. Kan betale regninger og trekke avtalegiroer og efakturaer derfra helt gebyrfritt alt sammen. Og samtidig ha oppimot best rente samtidig. Genialt.

Buffer og andre sparepenger står hos Santander.

Ok da hørtes det jo litt bedre ut, men jeg stusset litt på viss du ser under "omkosninger manuelle tjenester" på linken: https://ya.no/H%C3%B8yrentekonto/full-prisoversikt . Betyr det at det koster 200 kr å bare overføre fra/til penger fra kontoen?

Og kan man bruke samme kodebrikke som man har til sparebank1 eller må man ha en ny? isåfall hva koster denne?

Skrevet

Det eneste jeg irriterer meg på med yA at de som eneste bank jeg vet om har LAVERE rente for innskudd over 500 000. Det vanlige for banker som skiller mellom ulike beløp er jo å ha høyere rente for høyere beløp.

Jeg har også brukt alle de aktuelle banker og finner ikke grunn til å advare mot noen av dem. I øyeblikket har vi penger både hos Nordax (plassering), BlueStep (fastrente jeg bandt for en stund siden, da rentene var bedre) , yA og Santander.

I tillegg har jeg brukskonto i SkandiaBanken med lite innestående. (og hadde jeg vært ung nok til å ha BSU hadde den vært i en annen bank enn disse..)

Kjøp hver tjeneste der du får best tilbud! Styr unna de som krever "totalkundeforhold".

Men på santander så kan man jo bare logge inn med den kodebrikken man har, men på yabank må man sende inn søknad ogsånn så det blir jo en del mer tungvint.. også har santander månedlig kapitalisering av rentene da.. vanskelig å velge..

Skrevet (endret)

Du fyller bare ut et skjema elektronisk hos yABank. Og bruker en vanlig kodebrikke med BankID (samme som Santander) Ikke noe stress.

Jeg har bare en ID-brikke, men konto i MANGE banker....

yABank er gebyrfri på vanlige banktjenester. Det er manuelle tjenester (som du ikke gjør selv i nettbanken) som er gebyrbelagt.

Men hvis du vil ha vanlig bankkort knyttet til kontoen må du betale kr 250 for det. (Kredittkortet er gratis)

Månedlig kapitalisering av renter er neppe noe stort poeng for de fleste. Bare pass på at du sammenligner EFFEKTIV rente.

Endret av nojac
Skrevet

Ok da hørtes det jo litt bedre ut, men jeg stusset litt på viss du ser under "omkosninger manuelle tjenester" på linken: https://ya.no/H%C3%B8yrentekonto/full-prisoversikt . Betyr det at det koster 200 kr å bare overføre fra/til penger fra kontoen?

Og kan man bruke samme kodebrikke som man har til sparebank1 eller må man ha en ny? isåfall hva koster denne?

Manuelle tjenester er når du får noen i Yabank til å gjøre ting for deg. Alt du gjør selv er gratis. Og det er jo ingen grunn til ikke å gjøre alt selv.

Anonymous poster hash: 02d38...730

Skrevet

Du fyller bare ut et skjema elektronisk hos yABank. Og bruker en vanlig kodebrikke med BankID (samme som Santander) Ikke noe stress.

Jeg har bare en ID-brikke, men konto i MANGE banker....

yABank er gebyrfri på vanlige banktjenester. Det er manuelle tjenester (som du ikke gjør selv i nettbanken) som er gebyrbelagt.

Men hvis du vil ha vanlig bankkort knyttet til kontoen må du betale kr 250 for det. (Kredittkortet er gratis)

Månedlig kapitalisering av renter er neppe noe stort poeng for de fleste. Bare pass på at du sammenligner EFFEKTIV rente.

Ok, takk for svar :)

Men viss jeg etterpå finner ut at jeg vil ikke ha pengene i YABANK allikavel, så er det bare å overføre i nettbanken? Jeg må ikke dra helt til Oslo for å skrive under på overførsel eller avsluttning av kontoen?

Skrevet

YAASS bank

Anonymous poster hash: 31a04...869
Skrevet

Ok, takk for svar :)

Men viss jeg etterpå finner ut at jeg vil ikke ha pengene i YABANK allikavel, så er det bare å overføre i nettbanken? Jeg må ikke dra helt til Oslo for å skrive under på overførsel eller avsluttning av kontoen?

Ja visst. Jeg har konto i de fleste av de gode bankene, men jeg har ikke vært i et banklokale på mange år.

Gjest StarBar
Skrevet

https://ya.no/om-ya-bank;jsessionid=EAE87091D27CFDFD4E69AEFBD10A1EED

Her står det at ya bank ønsker å være din bank nummer 2?

Da bør du ha en bank nummer 1, i tillegg?

Har du vurdert høyrente hos Santander?Anonymous poster hash: fdf61...01e

Haha, nei, men nå gjør jeg det! Er jo faktisk samme renta som hos yAbank, og så er det jo en litt mer kjent bank. Dette skal jeg absolutt vurdere!

Skrevet

Takk for svar! Høres ut som du har en del erfaringer med å bytte(flytte) bank, er det enkelt? Trenger man å sende kopi av førerkort/pass?

Skrevet

Veldig enkelt hvis du har BankID. Da er du legitimert med den og trenger ikke noe mer. Fikser alt på nett.

Skrevet

Veldig enkelt hvis du har BankID. Da er du legitimert med den og trenger ikke noe mer. Fikser alt på nett.

Men beholder man samme kontonr.? Hvis ikke, hvordan gir man beskjed til arbeidsgivere o.l. som overfører til min konto?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...