Gjest Magdalene Skrevet 3. februar 2015 #1 Skrevet 3. februar 2015 (endret) Hei! Trenger litt hjelp. Minsten på 2,5år har vært en drøm å legge hele sitt liv. Vi synger en sang, og går ut, og tror han har sovnet temmelig raskt. Siste tre uker har ham begynt å bli temmelig umulig, og holder det gående til både 20:30-21:30.. Han virker trett, men finner ikke roen virker det som. Kommer ut fra rommet hundre ganger i løpet av kvelden. Han våkner fortsatt til samme tid. Så han får jo brått flere timer mindre søvn om natten. I helgene hjemme har vi kuttet ut dagsovingen, og da er det ikke noe tull når han legges rundt 19-19:30. Etter nok en laaaang kveld i går, hvor klokken nesten ble 21:45 før han sovnet fant jeg ut at jeg måtte be om hjelp i Bhg. Han sover en time der (de vekker han etter en time), og er fryktelig vanskelig å vekke. Jeg lurte på om vi kanskje skulle korte mer ned på sovingen, men fikk til svar at det var vist helt i dumt, siden han fra før var så vanskelig å vekke. Så da foreslo jeg at de kunne kutte sovingen, men da sa de at han absolutt ikke kom til å få noen fin dag i Bhg. Ble mye diskusjon frem og tilbake, hvor de snakket om andre 2,5åringer som foreldrene også hadde trodd at det å kutte søvnen var løsningen etc.. Ble til slutt enige om at de skulle prøve å holde han våken, og at jeg henter han etter lunsj rundt kl 14. Så lurte de på hva de skulle gjøre om han sovnet på sofaen.. Noen som har noen tips? Er jeg helt på bærtur når jeg tenker at å kutte ned på dagsovingen er løsningen? Følte meg som verdens vanskeligste forelder. Edith: må legge til at jeg sa jeg trodde det var blitt en ond sirkel, med soving der, og tulling langt ut på kvelden hjemme, og st han da selvsagt er veldig trett dagen etter igjen.. Endret 3. februar 2015 av Magdalene
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #2 Skrevet 3. februar 2015 Ville prøvd å kutte ut dagsovingen og lagt han tidligere om kvelden en periode, så søvnen blir samlet men ikke færre antall timer totalt. Det er jo tydelig at han trenger mye søvn, men at den kanskje blir for oppstykket når han sover på dagtid? Anonymous poster hash: c7c69...0df 1
Gjest Olivia Benson Skrevet 3. februar 2015 #3 Skrevet 3. februar 2015 Siden dere allerede har kuttet ned på dagsoving i barnehagen og det ikke fungerte hadde jeg absolutt gått for å kutte den helt ut. Det er viktigere med en god natts søvn enn den timen på dagen. han kommer sikkert til å være litt ekstra sutrete på dagtid en periode, men etter hvert som søvnen på kvelden/natten blir bedre vil det forhåpentligvis gå raskt over. 1
LindaM Skrevet 3. februar 2015 #4 Skrevet 3. februar 2015 De har kanskje en form for hvilestund i bhg? Vi slet veldig med sovemønsteret til vår 2,5 åring. Han våkner rundt 5-6, og blir derfor ekstremt trøtt på dagen. Problemet var at hvis han fikk sove 1 time, så sovnet han veldig sent på kvelden. Det ble en ond sirkel. Vi fant ut sammen med bhg at han skal få muligheten til å duppe av i Max 30 min når de har hvilestund mellom 14-14:30. Noen ganger sovner han, noen ganger ikke. Det virker som det var løsningen for oss hvertfall. Han er fortsatt urolig på natta, og våkner horribelt tidlig, men han sovner lett på kvelden slik at natten blir lenger.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #5 Skrevet 3. februar 2015 Jeg er en av de som har hatt et barn som sov 1-1,5 time til hun var godt over 3 år, og fortsatt sov godt om natten. Hun hadde en periode rundt 2-2,5 der hun tullet veldig rundt leggetid, ganske likt som du forteller. Vi prøvde å kutte dagsøvnen en periode, men det var ikke løsningen for oss - ikke bare var kveldene fortsatt like vanskelige pga overtrøtt unge, men da ble dagene lange og ungen var grinete og trøtt fra morgenen. Vi måtte bare gå tilbake og la henne sove på dagen, men heller gjøre noe med kveldene. Det tok litt tid, men med litt strenge regler og ekstra kos på kvelden, så begynte hun å legge seg greit igjen, og sov fra 19:30-7:30, pluss en times tid på dagen. Dere bør nok prøve å kutte dagsovingen, oftest er det løsningen, men vær klar over at det ikke er sikkert at det funker for dere. Noen barn trenger ekstra søvn, og har bare en fase der de tester grenser rundt leggetid, og kanskje trenger mamma/pappa litt ekstra for å sovne. (Forresten dumt av barnehagen at de svarte på den måten. Jenta mi er også vanskelig å vekke, samme om hun har sovet 12 timer eller 2, det er vel ingen unnskyldning.) Anonymous poster hash: 77660...4c0
^^Belle^^ Skrevet 3. februar 2015 #6 Skrevet 3. februar 2015 (endret) Jeg synes ikke du er vanskelig i det hele tatt! Det at barna plutselig blir vanskelige å legge på kvelden er jo et klassisk tegn på at de sover for mye på dagen. Nå gjelder det selvsagt ikke for alle, men for store deler ihvertfall. Min teori er at barnehagen kun ser hvordan han er akkurat i barnehagen, og det er jammen ikke rart at han er vanskelig å vekke om han kun får 8-9-10 timer søvn (alt etter hvor tidlig dere står opp). Vi kuttet dagsovingen til eldstejenta da hun var på den alderen mener jeg å huske. Et par måneder før, kanskje. Det er litt trått i starten, med grining og sure miner, men det gikk seg fort til. Endret 3. februar 2015 av ^^Belle^^
galmamma Skrevet 3. februar 2015 #7 Skrevet 3. februar 2015 Hei! Trenger litt hjelp. Minsten på 2,5år har vært en drøm å legge hele sitt liv. Vi synger en sang, og går ut, og tror han har sovnet temmelig raskt. Siste tre uker har ham begynt å bli temmelig umulig, og holder det gående til både 20:30-21:30.. Han virker trett, men finner ikke roen virker det som. Kommer ut fra rommet hundre ganger i løpet av kvelden. Han våkner fortsatt til samme tid. Så han får jo brått flere timer mindre søvn om natten. I helgene hjemme har vi kuttet ut dagsovingen, og da er det ikke noe tull når han legges rundt 19-19:30. Etter nok en laaaang kveld i går, hvor klokken nesten ble 21:45 før han sovnet fant jeg ut at jeg måtte be om hjelp i Bhg. Han sover en time der (de vekker han etter en time), og er fryktelig vanskelig å vekke. Jeg lurte på om vi kanskje skulle korte mer ned på sovingen, men fikk til svar at det var vist helt i dumt, siden han fra før var så vanskelig å vekke. Så da foreslo jeg at de kunne kutte sovingen, men da sa de at han absolutt ikke kom til å få noen fin dag i Bhg. Ble mye diskusjon frem og tilbake, hvor de snakket om andre 2,5åringer som foreldrene også hadde trodd at det å kutte søvnen var løsningen etc.. Ble til slutt enige om at de skulle prøve å holde han våken, og at jeg henter han etter lunsj rundt kl 14. Så lurte de på hva de skulle gjøre om han sovnet på sofaen.. Noen som har noen tips? Er jeg helt på bærtur når jeg tenker at å kutte ned på dagsovingen er løsningen? Følte meg som verdens vanskeligste forelder. Edith: må legge til at jeg sa jeg trodde det var blitt en ond sirkel, med soving der, og tulling langt ut på kvelden hjemme, og st han da selvsagt er veldig trett dagen etter igjen.. La han sove ett kvarter eller noe om han sovner.. Vi har hatt samme problemene, men det stoppen på dagen da hun sluttet å sove i barnehagen. Og husk at å slutte med soving er en overgang. Barnet kommer til å være trøtt den første stunden uansett. 1
Mayami Skrevet 3. februar 2015 #8 Skrevet 3. februar 2015 Lille sluttet med dagsoving i barnehagen etter sommerferien, og var da litt over 2 år. Samme grunn som hos dere, problem med nattesøvn. Det gikk fint en lang stund, ca 3 mnd, og leggingen var en drøm. Så snudde det plutselig om og leggingen ble vanskelig igjen. Kanskje det har noe med utvikling å gjøre? Han var veldig grinete og trøtt på ettermiddagene, og de første månedene etter vi kuttet dagsoving var ikke noe hyggelig. Nå etter jul har det gått seg veldig til og han er ikke trøtt lenger. Tester tydelig grenser ved leggetid, men det ser ut til å gå litt bedre det også nå.. Hadde prøvd å kutte dagsovingen hvis jeg var dere. Barnehagen må bare gjøre som dere vil, det er foreldrene som bestemmer. Ellers får de komme og putte barnet i seng igjen hundre ganger hver kveld da!
Gjest Magdalene Skrevet 3. februar 2015 #9 Skrevet 3. februar 2015 God å høre at jeg ikke er på bærtur. Eldste kuttet dagsovingen temmelig av seg selv da hun var rundt tre år. Det ble selvsagt litt tidligere kvelder og en litt trøtt unge på ettermiddagen, men heller det enn å ha det gående hele kvelden, og enda ha en trett unge dagen etter. I natt sov han fra ca 21:45 til kl 6:30. Jeg vet jo at det er for lite for han, så håper det retter seg om de dropper den dagsovingen. Jeg er veldig fornøyd med barnehagen, så er bare redd for at de skal oppfatte meg som vanskelig. Jeg vet at alle unger kan tulle litt ved legging, men dette har holdt på i tre uker, og kun når han har vært i bhg hvor han sover på dagtid.
Gjest Magdalene Skrevet 3. februar 2015 #10 Skrevet 3. februar 2015 Må bare si at jeg fikk akkurat meld fra bhg om at det går sååå fint! Og at han har kost seg ute ekstra lenge i dag, siden han ikke skulle sove 😊 Skal straks kjøre og hente han da 😉
kokkos Skrevet 3. februar 2015 #11 Skrevet 3. februar 2015 Absolutt ikke på bærtur! Min eldste slutta å sove daglur hjemme ved 2 år og 3 mnd. I bhg kutta vi til en halvtime en periode, men ved 2,5 kutta vi dagsoving i bhg og. Det gikk veldig fint. Han hadde en rolig stund med en av de ansatte og bok, armkrok og sofa. Det kan være din ville vært lettere å vekke etter en halvtime, at han da ikke er i den dypeste søvnen kanskje? Men nå ser jeg av oppdateringene dine at det ser ut til å gå seg til :-)
Gjest Magdalene Skrevet 3. februar 2015 #12 Skrevet 3. februar 2015 Null soving i Bhg. Litt småtrett i kveld, og sovnet før jeg hadde gått ut av rommet kl 19. Deilig 😊 1
daemonia Skrevet 3. februar 2015 #14 Skrevet 3. februar 2015 Begge mine har vært rett over 2 år når de har sluttet med dagsovingen. Også på grunn av mye tull på kveldstid og oppvåkning om natta. Helt i starten så ble de lagt ca 19.00. Noen ganger 18.30 om de var veldig slitne. Så klart så var de veldig trøtte og til og med irriterte i barnehagen, men det er en overgang. Det ble etterhvert til at de sov fra 19.00 og til 7.00/7.30 (sånn ca) og klarte helt fint å være våken gjennom hele dagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå