AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #1 Skrevet 3. februar 2015 I går var jeg og hunden på tur på en offentlig tur vei (med båndtvang hele året). Lengre fremme stod det to personer og snakket sammen. Hundene var løse, og de kom mot meg og min hund. Jeg ropte at de måtte få bort hundene. De var mye større enn min hund. Og vi har blitt angrepet av "snille" hunder før. Jeg fikk rett og slett panikk! Ene av de ropte at jeg skulle stå i ro, for hunden hennes var snill. Men ingen av hundene kom på innkalling. Reaksjonen min var ikke den beste. Jeg ble vettskremt, og klarte ikke tenke logisk. Etterpå fikk jeg kjeft av dama. For hun sa at hunden hennes er snill. Og at jeg ikke har noe der å gjøre, hvis jeg ikke tåler såpass. Er det virkelig slik at vi som overholder båndtvangen, ikke skal få lov til å gå på tur? For vi må ta hensyn til de som ikke overholder båndtvangen? Hva er deres tanker om situasjonen? Anonymous poster hash: 99f3b...243 2
Thorn Skrevet 3. februar 2015 #2 Skrevet 3. februar 2015 Jeg hadde kjefta henne huden full. Er så drittlei av å treffe folk som ikke overholder båndtvangen! Så lenge hundene oppfører seg fint og ignorerer meg sier jeg ingenting, men hvis jeg blir "overfalt" av løse hunder på steder hvor det er båndtvang driter jeg langt i hvor snille eieren mener de er. 11
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #3 Skrevet 3. februar 2015 Om det var en tur vei er det forståelig at hundene var løse. Du som hundeeier burde også forstå at 99% av hunder bare kommer for å hilse. Du overreagerte, ferdig snakka. Anonymous poster hash: bc498...cea 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #4 Skrevet 3. februar 2015 Om det var en tur vei er det forståelig at hundene var løse. Du som hundeeier burde også forstå at 99% av hunder bare kommer for å hilse. Du overreagerte, ferdig snakka. Anonymous poster hash: bc498...cea Jeg er helt enig i at jeg overreagerte. Men man kan ikke alltid kontrollere sin egen reaksjon. Det er bådtvang hele året. Jeg har ingenting i mot løse hunder, så lenge eieren har kontroll på de. Men det hadde tydeligvis ikke disse. Å rope til en vettskremt person at hunden er snill, hjelper ikke meg. Jeg synes ikke diskusjonen er ferdig snakket. For vi må alle ta hensyn til hverandre. Og å overholde båndtvangen er en del av det. Anonymous poster hash: 99f3b...243 3
Gjest BonBon Skrevet 3. februar 2015 #5 Skrevet 3. februar 2015 Om det var en tur vei er det forståelig at hundene var løse. Du som hundeeier burde også forstå at 99% av hunder bare kommer for å hilse. Du overreagerte, ferdig snakka.Anonymous poster hash: bc498...cea Båndtvang er båndtvang, ferdig snakka. 5
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #6 Skrevet 3. februar 2015 I går var jeg og hunden på tur på en offentlig tur vei (med båndtvang hele året). Lengre fremme stod det to personer og snakket sammen. Hundene var løse, og de kom mot meg og min hund. Jeg ropte at de måtte få bort hundene. De var mye større enn min hund. Og vi har blitt angrepet av "snille" hunder før. Jeg fikk rett og slett panikk! Ene av de ropte at jeg skulle stå i ro, for hunden hennes var snill. Men ingen av hundene kom på innkalling. Reaksjonen min var ikke den beste. Jeg ble vettskremt, og klarte ikke tenke logisk. Etterpå fikk jeg kjeft av dama. For hun sa at hunden hennes er snill. Og at jeg ikke har noe der å gjøre, hvis jeg ikke tåler såpass. Er det virkelig slik at vi som overholder båndtvangen, ikke skal få lov til å gå på tur? For vi må ta hensyn til de som ikke overholder båndtvangen? Hva er deres tanker om situasjonen? Anonymous poster hash: 99f3b...243 Hvordan var det du reagerte da? Som hundeeier må du være klar over at det garantert vil dukke opp uforutsette situasjoner som du ikke liker, og det eneste du da kan kontrollere er din reaksjon på dem. Du må trene på å beholde roen og være et godt forbilde for hunden din. Din reaksjon avgjør i stor grad hvordan hunden opplever situasjonen og hva slags erfaring den tar med seg videre. Hunden monitorerer hvordan eieren ter seg og tolker ut fra det. I forhold til denne konkrete saken: Som regel er det best å slippe sin egen hund dersom den blir konfrontert med løse hunder, da får den mulighet til å trekke seg unna og kommunisere med dem på riktig måte. Du bør trene på å studere og tolke hunders kroppspråk generelt så det er lettere for deg å avgjøre hva slags hensikter de har i forhold til din hund og om det er nødvendig å slippe den. Jeg har også opplevd hunder som har gått til regelrett angrep på min hund som gikk i bånd, hvor jeg ble nødt til å løfte den over hodet.(Hunden som angrep ble avlivet). Dette var en hund som løp rett på fordi den forsvarte eiendommen sin, og ikke brydde seg om å kommunisere med min hund før den gikk rett i strupen. Det er uhyre sjelden hunder oppfører seg på den måten og det er ikke tvil når det skjer. Et angrep kommer ikke uten tydelige signaler i forkant. Så prøv å senke skuldrene og ikke tenk det verste alltid! Det smitter over på hunden! Anonymous poster hash: 77877...902
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #7 Skrevet 3. februar 2015 Hvordan var det du reagerte da? Som hundeeier må du være klar over at det garantert vil dukke opp uforutsette situasjoner som du ikke liker, og det eneste du da kan kontrollere er din reaksjon på dem. Du må trene på å beholde roen og være et godt forbilde for hunden din. Din reaksjon avgjør i stor grad hvordan hunden opplever situasjonen og hva slags erfaring den tar med seg videre. Hunden monitorerer hvordan eieren ter seg og tolker ut fra det. I forhold til denne konkrete saken: Som regel er det best å slippe sin egen hund dersom den blir konfrontert med løse hunder, da får den mulighet til å trekke seg unna og kommunisere med dem på riktig måte. Du bør trene på å studere og tolke hunders kroppspråk generelt så det er lettere for deg å avgjøre hva slags hensikter de har i forhold til din hund og om det er nødvendig å slippe den. Jeg har også opplevd hunder som har gått til regelrett angrep på min hund som gikk i bånd, hvor jeg ble nødt til å løfte den over hodet.(Hunden som angrep ble avlivet). Dette var en hund som løp rett på fordi den forsvarte eiendommen sin, og ikke brydde seg om å kommunisere med min hund før den gikk rett i strupen. Det er uhyre sjelden hunder oppfører seg på den måten og det er ikke tvil når det skjer. Et angrep kommer ikke uten tydelige signaler i forkant. Så prøv å senke skuldrene og ikke tenk det verste alltid! Det smitter over på hunden! Anonymous poster hash: 77877...902 Takk for godt innspill. Jeg er helt enig med deg. Og det har ikke skjedd før at jeg har fått panikk på den måten. Jeg aner ikke hva som skjedde. Jeg skal virkelig jobbe med meg selv til neste gang. Regner med vi treffer på de flere ganger. Takk for gode råd Anonymous poster hash: 99f3b...243 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #8 Skrevet 3. februar 2015 "Men hunden min er så snill." Det DRITER jeg i. Vil ikke ha den flygende rundt over alt. Hater sånne hundeeiere. Er det båndtvang så er det båndtvang. Hvis hu ikke visste det da hu skaffa seg bikkja så kanskje hu ikke burde hatt en. Anonymous poster hash: de9b4...719 6
Gjest Evans Skrevet 3. februar 2015 #9 Skrevet 3. februar 2015 Om det var en tur vei er det forståelig at hundene var løse. Du som hundeeier burde også forstå at 99% av hunder bare kommer for å hilse. Du overreagerte, ferdig snakka. Anonymous poster hash: bc498...cea Har man ikke kontroll på hunden skal den ikke være løs. Ferdig snakka.
Gjest Evans Skrevet 3. februar 2015 #10 Skrevet 3. februar 2015 Jeg er så lei hundeeiere som ikke har kontroll på de snille hundene sine. Samme om hunden er snill som et lam. Klarer de ikke å kalle den inn så kan de ikke ha den løs - hvis man ikke er på sin egen eiendom eller i et inngjerdet område. Det virker som en del har null respekt for andre hundeiere. En ting er at folk kan være redd for hund, som i ditt tilfelle TS, men det kan jo være andre grunner til at man ikke ønsker at hunder skal komme bort til sin egen hund – og klarer ikke eieren å kalle inn hunden så er det jo helt håpløst. TS: dette kommer garantert ikke til å være siste gang du kommer opp i en slik situasjon, så du må trene på disse situasjonene slik at du klarer å forholde deg rolig og ikke får panikk. Også må du ikke la deg pelle på nesen av disse som har så snille hunder som ikke klarer å kalle de inn.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #11 Skrevet 3. februar 2015 Er det båndtvang så skal man respektere det. Så enkelt er det. Det hjelper ikke hvor snill hunden din er, eller at den "bare vil hilse". Jeg er i motsatt situasjon av mange andre her, da det er jeg som er eier av "den store hunden", en alaskan malamute. Denne store hunden har sterkt jaktinstinkt og samkjønnsaggresjon. Dette er temmelig rasetypisk. Vi har fått trent vekk aggresjonen overfor enkeltemindivider av samme kjønn, med laaaaaangvarig tilvenning, men det har ikke fungert på generelt grunnlag overfor alle. Min måte å ha full kontroll på hunden, er selvsagt at jeg alltid har den i bånd på tur. Jeg er spesielt oppmerksom overfor hunden min (og situasjonen) når vi passerer andre hunder, og stanser tilløp til knurring, reising av bust osv Selv er jeg så inderlig lei av mange eiere av små hunder. Etter min erfaring er det flere småhunder som får gå løs enn store. "Min hund er jo så liten, så den gjør ingen skade" er det vanligste jeg hører fra den kanten. Sikkert riktig nok det, men når den lille hunden kommer bjeffende bort til min, så er det jeg som får problemet og beskyldninger rettet mot meg dersom noe skulle skje. Dette til tross for at det er jeg som gjør alle tiltak for å holde kontroll på hundene. En malamute er også spesiell på den måten at den sjelden bjeffer, og at den gjerne tolker andre hunders bjeffing som aggresjon. Det blir derfor dobbelt ille når det kommer en liten sak bjeffende mot oss. Styrkeforholdet blir så fryktelig skeivt, og selv om jeg gjør alle de tiltak jeg kan for å være en ansvarlig hundeeier av en stor og krevende hund, så gjøres ikke det ansvaret enklere av at eiere av mindre raser ikke tar sitt ansvar like alvorlig. Jeg kan ikke løfte min hund over hodet for å beskytte den eller andre hunder mot å begynne å slåss. Anonymous poster hash: 70742...ad0 6
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #12 Skrevet 3. februar 2015 Og en ting til: Ser jeg løse hunder komme mot oss, så brøler jeg til eierne at de må ta inn hundene sine. En av fordelene ved å ha en stor hund selv, er at eierne av mindre hunder som regel forstår hvorfor... Anonymous poster hash: 70742...ad0 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #13 Skrevet 3. februar 2015 Tusen takk. Her har jeg fått mange gode innspill og svar. Det viktigste for meg, er å lære meg å beherske slike situasjoner. Jeg har bare to vonde hendelser som sitter i. Men neste gang skal jeg bare gå videre. Så får vi håpe ikke panikken tar meg igjen. Men jeg har lært en god del av denne episoden. Den andre siden av saker er at man har ikke hunden løs, hvis den ikke lyer på innkalling!! Min hund er som oftest veldig lydig på innkalling. Men ikke om noe mer spennende skjer langs veien. Derfor har jeg han ikke løs. Rett og slett av respekt for andre mennesker. Jeg har ingen problem med at lydige hunder går løs. Så lenge de ikke kommer bort til meg. Små eller store. Og når jeg på toppen av alt, får beskjed om å holde meg unna turområdet. Så er noe feil. Pga dyreliv, småbarn, andre hunder, redde mennesker osv, så er det viktig å overholde båndtvangen. I det minste ha på langline. Anonymous poster hash: 99f3b...243
Fame Skrevet 3. februar 2015 #14 Skrevet 3. februar 2015 Båndtvang er båndtvang, ferdig snakka. Båndtvang er ikke der for menneskers trygghet
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #15 Skrevet 3. februar 2015 Jeg gir blanke faen i hvor snill og grei din hund er, du har ingen garantier for at min hund er snill, og hvis min hund angriper din fordi du ikke har kontroll på din hund mens jeg går med min i bånd, så er det jeg og min hund som må ta straffen for det, selv om det utelukkende er din feil som uansvarlig hundeeier. Er det lov å ringe politiet på idioter som ikke overholder båndtvangen? Anonymous poster hash: f464a...e1d
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #16 Skrevet 3. februar 2015 Jeg fikk en to-tre Svære Rottweilere etter meg når jeg gikk tur langs veien med min Border Collie valp, som tilogmed har fått beskjed av vetten at skal holde seg langt unna andre hunder pga en skade, derfor gikk jeg med gul sløyfe og vest der det stod tydelig at han ikke skal ha kontakt med andre hunder.. Hva gjorde eierne? Stod å så på mens jeg måtte holde min (heldigvis lille) valp over hodet for at han ikke skulle bli drept..Anonymous poster hash: 5f468...b1f
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #17 Skrevet 3. februar 2015 Det var forresten båndtvang året rundt der jeg gikkAnonymous poster hash: 5f468...b1f
Rainbow Skrevet 3. februar 2015 #18 Skrevet 3. februar 2015 Jeg er så enig med dere! Jeg har en hund som er kjempesnill, ja. Men jeg vil ikke at han skal hilse på alle, for da lærer han at bare han er nok tulling i enden av båndet så kommer han bort og får hilse. Han elsker å hilse. Uansett rase og kjønn og er snill med alle. Og derfor hører han ikke på innkalling om vi ser en annen hund. Derfor har han alltid bånd, eller i det minste langline, så jeg kan få tak i ham og hindre hilsing. Men det virker som de eneste som er enige i dette er folk jeg ser her inne. For på tur skjer det stadig vekk at folk kommer med løse hunder, som enten løper rett bort til vår for å hilse (han er veldig glad, han, men vi står nå der ute i grøfta og prøver å få kontakt) eller som løper etter vår og kjefter (han er fremdeles glad, men det går ikke an å dra ham unna noen som bare følger etter). Det skjer hele tiden at folk bare "åh, liker han ikke andre hunder?" eller "er det greit at de hilser?" eller "eh..han er litt...*instert unnskyldning*". Nei, det er ikke greit, altså hvordan leser de situasjonen slepe med seg hunden vekk fra stien mens han henger i båndet og vi snakker lyst og prøver å få kontakt til "åh, en hund, det er klart de kan få hilse!? Han bruker jo vilt lang tid på å lære at han ikke skal hilse på tur når det skjer. Enten det med løse hunder som kommer brått på, eller at det er en hund i enden av et flexibånd som bare kommer mot oss selv om jeg drar han vekk. Må jo holde i sela og stå stille med ryggent til...og likevel kommer de bort. Dette skjer gjerne flere ganger pr tur hvis vi går i Oslo-marka. Jeg skal helt klart være ærlig å si at det har glippi for oss også, som når han leker med en hundevenn i kontrollerte former og det kommer en hund forbi - og han stikker etter den andre. Men da beklager jeg meg veldig, hanker ham inn igjen og tar på båndet.
Rainbow Skrevet 3. februar 2015 #19 Skrevet 3. februar 2015 Jeg gir blanke faen i hvor snill og grei din hund er, du har ingen garantier for at min hund er snill, og hvis min hund angriper din fordi du ikke har kontroll på din hund mens jeg går med min i bånd, så er det jeg og min hund som må ta straffen for det, selv om det utelukkende er din feil som uansvarlig hundeeier. Det der er jeg SÅ enig i... Min er snill, men det vet jo ikke folk som har en minihund og lar den beine bort til en bamse på 27 kilo! Skjønner ikke at de tør! Tenk om grunnen til at vi sto i grøfta var at han ville spise dem!
Gjest BonBon Skrevet 3. februar 2015 #20 Skrevet 3. februar 2015 Båndtvang er ikke der for menneskers trygghet Har ikke noe å si. Hunden skal være i bånd 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå