AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #1 Skrevet 3. februar 2015 Har en blanding av Golden og Labrador som blir 1 år i februar og som plutselig har blitt småidiot på tur. Uavhengig om det er på starten, midten eller slutten av turen eller hvem av oss som går med han, så MÅ han alltid plutselig "klikke" litt og hoppe og bite den som går tur med han. Han er relativt stor og han biter hardt, så det er ikke gøy :-( Har forsøkt å stoppe å snu ryggen til, men han fortsetter og det er begrenset hvor lenge man kan stå sånn for det er vondt...... Har lest et råd om å binde han fast, men man er jo overfalt lenge før man finner et tre å binde han til. Turen vi tar er en kombinasjon av å gå i bånd og å løpe løs. Han hopper å biter både når han er i bånd og om han løper løs. Når han løper løs tar han også gjerne fart å sneier oss, om han da misstolker retningen så kan han fort løpe oss ned, som har skjedd et par ganger... i tillegg til idiotbyene. Vi har med ball som vi kaster til han, for jeg tenkte at han gjorde dette for at han kjedet seg..... men det hjalp ikke. Jeg er veldig glad i å gå tur, men nå kvier jeg meg for å gå med han pga dette. NB: Han er kjemisk kastrert. Det er mulig dette er normalt i den alderen han er i nå, men om dere har noen råd til hva jeg kan gjøre for at han skal slutte så tar jeg i mot alle tips med stor takk. Om dette bare må gå over av seg selv, så lurer jeg på NÅR TAR DET SLUTT!!!! Takker for alle tips :-) Anonymous poster hash: cb5df...306
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #2 Skrevet 3. februar 2015 1. Hvor mye bal kaster dere? Og vet dere hvilket instinkt det trigger? Er dere klar over at å kaste ball for mye kan påføre hunden stress, som igjen kan føre til uønsket atferd? 2. Har dere prød å blokkere han med hånden når han hopper? Legg håndflaten din over øynene hans, så vil han automatisk ned på bakken igjen. 3. Hvor lenge har dette holdt på, hva gjør dere når dette skjer, og hvor konsekvente er dere på det dere gjør? Gjør dere som går tur med han det samme? 4. Hvis det er veldig ille, prøv med hodetrim inne før dere går ut. Godbitsøk i stua f.eks. er god hodetrim. Eventuelt å trene på nye øvelser. Sørg for at han er litt mentalt sliten før dere går tur. Da får han ikke det samme behovet for utløp av energi. Ellers har du en unghund, og må nesten forvente litt kjip atferd. Men er det er mye man kan gjøre for å jobbe med dette. Vær konsekvent, og husk at alt hunden gjør feil ikke er hunden sin feil. Lykke til! Anonymous poster hash: 8bf4b...7ab 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #3 Skrevet 3. februar 2015 Har dere lært inn "nei"? Her må hunden få beskjed om at det ikke er greit. Men "nei" må læres inn, det skal bety "stopp med det du gjør akkurat nå". Og aldri kast ball til han når han gjør sånt, det er belønning og vil få hunden til å gjøre det enda mer. Å kaste ball da blir akkurat det samme som å gi godbit når han biter. Ville også startet med mye mer mental trening, men ikke under turer hvor han er rabiat, det kan forsterke handlingen. Tren hjemme i hagen, inne i stua, lag leker som er vanskelige å få opp sånn at han får brukt hodet sitt. Når han er sliten i hodet så vil han ikke stresse så mye. På turer hvor han ikke starter med en gang, prøv å avslutt så tidlig som mulig og gå hjem, slik at dere får en tur uten denne oppførselen. Hvis han starter med det, gå rett inn igjen. Om dere bare kommer ut døra gjør ikke det noenting, rett inn. Å fortsette turen etter slikt kan også være belønning, på samme måte som når dere slipper han løs etter sånt. Anonymous poster hash: 2639a...6e0
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #4 Skrevet 3. februar 2015 Takker så mye for gode tips 1. Det er mange ganger han rett og slett starter turen med hopping og biting og da får han ikke leke med ball eller løpe løs. 2. Ja, vi har holdt hånden foran øynene hans, men han bare vrir seg unna å fortsetter. 3. Han har holdt på med dette et par mnd nå tror jeg 4. Hodetrim før vi har gått tur har jeg ikke forsøkt, det skal prøves ut Tar gjerne i mot tips på ulike hjernetrimleker. Vi har en hjernetrimleke som vi kjøpte på dyrebutikken og de sa at han kom til å bli så sliten av den. Etter han forstod konseptet første gangen bruker han nå 1 minutt før godbitene er borte. Ikke mye slitsomt for han det. Legger også godbiter forskjellige steder i stuen, både høyt og lavt, men det tar heller ikke lange tiden før alle er funnet. Tar gledelig imot alle hjernetimtips :-) Når det gjelder "Stopp" så vet han godt hva det betyr, men ikke når han er i idiotbyen sin.... Da kan han ikke en eneste kommando plutselig. Anonymous poster hash: cb5df...306
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #5 Skrevet 3. februar 2015 Slutt helt å kaste ball med han. Lek med han på andre måter, og lek da nede på bakkenivå. Å kaste ball trigger nemlig jaktinstinktet. Hvis du har en leke han er glad i, kan du binde en snor i den og leke på bakken. Sett deg ned og ha heller drakamp med han Du har en hund som har apportering naturlig for seg, hva med å prøve å trene på apportering? Apportering er veldig god hodetrim! Legg gjerne opp noen form for spor ute også, så du kan ta en runde med spor når du er på tur. Pølespor er morro for hunden utendørs. Hvis du har provit godbiter kan du dra godbiten langs gulvet i stua og gjemme godbiten, peke på sporstart og få hunden til å følge selve sporet frem til godbiten. Du finner mange gode tips på canis og hundesonen blandt annet. Du kan også forsøke å få hunden til å sitte når du ser han tenker på å hoppe på deg. Hvis du klarer å foutse at han skal hoppe, så kan du også hindre han i å gjøre det ved å avlede han. Anonymous poster hash: 8bf4b...7ab
Sugerøret Skrevet 3. februar 2015 #6 Skrevet 3. februar 2015 siste psykiske kjønnsmodning.Fortsett å ignorer,kutt ut ball..tren på det hunden alt kan. øk gjerne mentaltreningen !!! Og... det går over 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #7 Skrevet 3. februar 2015 Hva gjør dere før dere går ut døra? Mange som girer opp hunden sin ved å godsnakke og si ting som "skal vi gå tur? Ja skal vi gå tur vi aaa" i en tone som girer hunden veldig opp. Det kan også føre til hopping. Dere kan også prøve å få hunden i sitt og bli før dere går ut, og med en gang dere er utenfor døra igjen. Sitt og bli er en veldig rolig øvelse, og vil da gi en rolig start på turen Anonymous poster hash: 8bf4b...7ab
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #8 Skrevet 3. februar 2015 Har dere vurdert å gå på hundekurs med han? Uansett er det vanlig atferd hos unghunder. Det går over, men det går jo raskere over om man trener hunden. Det å snu seg skal kunne hjelpe, om man er konsekvent. Og ikke bruk "nei" som stoppord, for det brukes så mye av folk eller og det likner for mye på "hei" (som folk som hi,ser på hunden kan si). Bruk heller stopp. Men ikke gjør dette uten å ha lært positiv trening på en hundeskole. Det handler vel så mye om å lære hunden hva som er rett atferd (for eks gå på plass og gå peng i bånd) som å lære den hva den ikke får gjøre. Dere kan lære hunden mange øvelser på et hundekurs som den også synes er gøy å gjøre ute. Da kan man starte med disse øvelsene FØR den begynner å hoppe og bite, så kan man forebygge det. Men ikke som en belønning for å hoppe/bite, det er bedre å overse og ikke belønne med oppmerksomhet (vet det er vanskelig). Anonymous poster hash: 488c4...450
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2015 #9 Skrevet 5. februar 2015 Takker igjen for gode tips :-) Anonymous poster hash: cb5df...306
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2015 #10 Skrevet 5. februar 2015 Skulle skrive mer, men trykket enter og da ble den publisert.... Har gått både på valpekurs og videregående kurs med han og der fikk han veldig skryt og var en av de flinkeste. Men nå virker det som han er i en periode hvor han har glemt det meste..... Har hørt at det er ganske vanlig, men at det vil bedre seg. Kommer til å ta et nytt kurs med han når denne pubertetsfasen er over. Når vi tar på oss utebukse, så forstår han at vi skal ut og blir veldig gira. Om han da hopper opp på oss (som han pleier å gjøre) avviser vi han å setter oss ned på en stol til han er rolig igjen. Han må sitte før han går ut døren og han går sist ut. Har ikke bedt han å sitte når vi kommer ut, men det skal jeg forsøke. Noen ganger starter han med å hoppe/bite etter 10 meter. Bør vi da gå inn igjen??? Anonymous poster hash: cb5df...306
Rainbow Skrevet 5. februar 2015 #11 Skrevet 5. februar 2015 Har du prøvd å bare stoppe fullstendig opp? Min 21 mnd gamle hund (som er i pubertet to) hopper ikke, men tar ofte tak i båndet og vil løpe avgårde med det og at vi skal løpe etter. Moro noen ganger, men ikke alltid vi har tid. Når han gjør det (griper båndet og begynner å dra) og jeg ikke har tid, bare står jeg helt stille og ser en annen vei. Stopper hver gang og later som jeg ikke merker at han styrer på. På samme måte som man stopper hver gang hunden drar for å lære dem å gå pent i bånd. Kanskje det kan funke? Da skjer det ingenting når han gjør sånt, mens når han slutter blir det tur og moro.
Sugerøret Skrevet 5. februar 2015 #12 Skrevet 5. februar 2015 stopp og bli stående.Du er en statue..Kjedlig kjedlig ..Hunden vil etter hvert forstå sammenhengen. Ikke gi opp
Tabris Skrevet 5. februar 2015 #13 Skrevet 5. februar 2015 Jeg ville droppet ball, som andre nevner. Jeg ville også droppet noen form for kjeft, "Nei" eller påføring av ubehag. Dette fordi slik hopping ofte kommer av stress og/eller masse unghundenergi, og det å påføre ubehag vil bare øke stressnivået (på samme måte som ballkasting gjør). Hvis han gjør det i bånd så ville jeg rett og slett tråkket på båndet. Tråkk så langt inne at hunden har lite og gå på og ikke når å hoppe. Ikke si noe, ignorer hunden til den har roet seg. Når den roer seg (f.eks setter seg ned av seg selv), så plukker du stille opp båndet og går videre. Trenger ikke si noe - belønningen for hunden er turen fortsetter, straffen er at dere stopper og du/verden blir utrolig kjedelig hvis han gjør slik. Hvis han gjør det løs, klarer du ta tak i ham når han hopper på dere? I så fall ville jeg koblet på båndet igjen og gjort det samme. Evt ha på langline når han er løs, så du kan tråkke på den og gjøre det samme frem til han slutter med dette. Mer langsiktig så ville jeg sett hva som utløser dette. Stress? Overskuddsenergi? Jeg ville fokusert på gode aktiviteter som stimulerer mentalt, så som f.eks triksetrening, lydighetstrening, spor og søk. Alt som har å gjøre med heftig lek med andre hunder eller ball/pinnekasting stresser bare opp. Gå tur i bånd er selvsagt gøy, men vil aldri slite ut en 1 år gammel golden. Sats på mentale aktiviteter i tillegg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå