Gjest Devil's Spawn Skrevet 8. august 2004 #1 Del Skrevet 8. august 2004 Jeg er klar over at koranen ser på kristne som vantroe og at vi har fortapt i helvete. Det jeg lurer på, er om det står noe i sted om man som muslim kan gjøre noe med såkalte vantro i koranen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crazee Skrevet 8. august 2004 #2 Del Skrevet 8. august 2004 Heh - er nett ferdig om ei bok som tek opp litt av det der. Skrive av ein professor i islamsk historie og tidlegare imam. Og korleis dei vantro skal behandlast kjem an på kor sterke muslimane er i forhold til dei: Er muslimane svake (dvs mindretal) så skal dei vera tilgjevande mot andre. Er dei sterkast, så har dei vantro tre valg: Gå over til islam, betale ein ekstra skatt så dei forstår dei er undertrykt, eller dø. Det er uansett heilt greitt å lyga og bedra, sjølv drepa, om det gagnar islam og målet. Sjølv muslimar skal ikkje vera for trygge dersom dei blir (for) sekulære. No står det dog òg det stikk motsette i Koranen, særleg om jødane og dei kristne, men slike sjølvmotseiingar vert løyst på følgjande måte: Seinare openberringar til Muhammed overstyrer dei tidlegare. (Og sidan han var fredeleg i Mekka, der han var svak, og krigersk etter han flykta til Medina, der han vart sterk, så seier det litt?) Ei interessant bok å lesa: Islam og terrorisme av Mark Gabriel. Forklarer mykje av grunnlaget for terror, og korleis folk kan sprenga seg sjølv i lufta i jihad. (Det er ikkje berre det at dei kjem til paradis - det er einaste måten dei er garantert å koma til paradis, å dø i kamp for islam.) PS. Koranen fortel ikkje akkurat sanninga om kva kristne trur... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Devil's Spawn Skrevet 8. august 2004 #3 Del Skrevet 8. august 2004 Står det i klartekst at man kan drepe, kutte strupen, kutte finger e.l. av vantro i koranen? Det er det jeg i grunn lurer på. Hva het den boka du nettopp har lest? Veldig interessert i å vite mer om dette temaet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crazee Skrevet 8. august 2004 #4 Del Skrevet 8. august 2004 Står det i klartekst at man kan drepe, kutte strupen, kutte finger e.l. av vantro i koranen? Det er det jeg i grunn lurer på. Det står i klartekst, ja. Dvs, kutte finger og kutte finger - du kuttar heile armen og heile foten av. (Litt mildare når det er oversett frå arabisk...) Og, ikkje berre vantro. Muslimar òg, om dei ikkje følgjer Koranen heilt. Menneskeskapte styresett, som t.d. demokrati, er i mot Koranen, og leiarar i demokratiske statar er ikkje trygge. Dei fakka jo han som drepte Sadat i Egypt, men retten slepte han fri fordi han viste til at Koranen sa det var hans plikt... Hva het den boka du nettopp har lest? Veldig interessert i å vite mer om dette temaet Vel, får heller skriva det med utheva skrift denne gongen då, sidan du oversåg det i første svaret mitt Islam og terrorisme, av Mark Gabriel Han har skrive fleire bøker, så eg skal sjå etter dei òg. Var både interessant og skremmande, og set t.d. det som skjer i Irak i eit anna lys enn berre det me får vita gjennom massemedia. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Devil's Spawn Skrevet 8. august 2004 #5 Del Skrevet 8. august 2004 Beklager, sånn er det når man sover for lite og jobber med mye tull Takk for svar, Crazee! Jeg skal garantert lese boka Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crazee Skrevet 8. august 2004 #6 Del Skrevet 8. august 2004 Berre hyggeleg. Lat meg få vita kva du synest då, etterpå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 9. august 2004 #7 Del Skrevet 9. august 2004 Det står i klartekst, ja. Dvs, kutte finger og kutte finger - du kuttar heile armen og heile foten av. (Litt mildare når det er oversett frå arabisk...) Hvor står det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crazee Skrevet 9. august 2004 #8 Del Skrevet 9. august 2004 Det med å kutte av hender og føter (oversett, heile armen og heile foten i arabisk grunntekst) står i sure 5:33 (The noble Quran): Lønnen for dem som fører krig mot Allah og hans sendebud, og som gjør ugagn i landet skal kun være at de drepes eller korsfestes, eller at deres hender og føtter kuttes av på motsatt side, eller at de fordrives fra landet. Me har òg t.d. sure 9:5 Så drep de av avgudsdyrkerne hvor dere finner dem, - pågrip dem, beleir dem, legg bakhold for dem over alt. Og mange andre stadar står tilsvarande ting. Det står at muslimar ikkje skal bli venner med jødar eller kristne, for då blir dei ein av dei. (sure 5:56) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hillary.. Skrevet 9. august 2004 #9 Del Skrevet 9. august 2004 Vi vte at det er muslimer som lever slik, og vi vet at det er muslimer som ikke lever slik. Skal man sette seg inn i en fremmed religion, så må man sørge for å få kyndig hjelp til lesingen / tolkningen av tekstene. Mange kristne har vært på banen i avisene og tolket Koranen etter Hagens muslimustpill. Jeg kan da ikke ta deres tolkning som god fisk? Jeg tror mer på muslimer selv. (Jeg har ikke hatt kapasitet eller interesse nok til å begynne å studere Islam selv...) Det står mye rart i Bibelen også. Et suverent eksempel er hvor forskjell en kristen og en jøde leser Mosebøkene. Har de andre tekster, imam-tolkninger, muntlig tradisjon i Islam? Slikt er avgjørende for hvordan man tolker den første hellige teksten! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 9. august 2004 #10 Del Skrevet 9. august 2004 No står det dog òg det stikk motsette i Koranen, særleg om jødane og dei kristne, men slike sjølvmotseiingar vert løyst på følgjande måte: Seinare openberringar til Muhammed overstyrer dei tidlegare. (Og sidan han var fredeleg i Mekka, der han var svak, og krigersk etter han flykta til Medina, der han vart sterk, så seier det litt?) Hei, det jeg har lært om islam, er at de ser på jøder og kristne som "bokens folk", dvs at de var bedre enn de vantro, fordi det var samme gud, men forvrengt lære, dvs menneskelig forvansking av deres felles guds lære til dem.... Mener du med det du sier her, at det var bare til å begynne med, og at de senere gikk bort fra det synet (også i Koranen, evt Hadith)? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 9. august 2004 #11 Del Skrevet 9. august 2004 Crazee, lest bibelen? mos3:26 7 Dere skal forfølge fiendene, og de skal falle for deres sverd. 8 Fem av dere skal jage hundre, og hundre skal jage ti tusen. Fiendene skal falle for deres sverd. Og mange andre steder står det tilsvarende ting. Hele sure 9:5 Men når de fredlyste måneder er til ende, så drep avgudsdyrkerne hvor dere finner dem, pågrip dem, beleir dem, legg bakhold for dem overalt! Men hvis de omvender seg, forretter bønnen og betaler det rituelle bidrag, så la dem dra sin vei. Gud er tilgivende, nåderik. Sure 5:56 sier vel følgende: Venner dere kan satse på, er kun Gud og Hans sendebud, samt de troende som forretter bønnen og gir det rituelle bidrag, idet de bøyer seg for Gud. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 9. august 2004 #12 Del Skrevet 9. august 2004 Hei, det jeg har lært om islam, er at de ser på jøder og kristne som "bokens folk", dvs at de var bedre enn de vantro, fordi det var samme gud, men forvrengt lære, dvs menneskelig forvansking av deres felles guds lære til dem.... Mener du med det du sier her, at det var bare til å begynne med, og at de senere gikk bort fra det synet (også i Koranen, evt Hadith)? Å tro at Jesus er Gud er blasfemi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 9. august 2004 #13 Del Skrevet 9. august 2004 Å tro at Jesus er Gud er blasfemi. Står det det i Koranen, eller sier du det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 9. august 2004 #14 Del Skrevet 9. august 2004 Har de andre tekster, imam-tolkninger, muntlig tradisjon i Islam? Slikt er avgjørende for hvordan man tolker den første hellige teksten! Ja, de har feks Hadith, som er samlinger av fortellinger om Muhammed (profeten). Disse fortellingene viser hvordan han gjorde, og hva han sa, i ulike situasjoner, og det blir brukt som retningslinjer for hvordan ting skal være i tilsvarende situasjoner... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 9. august 2004 #15 Del Skrevet 9. august 2004 Har de andre tekster, imam-tolkninger, muntlig tradisjon i Islam? Slikt er avgjørende for hvordan man tolker den første hellige teksten! Et viktig poeng for muslimene er at alt ble skrevet ned ganske raskt etter "overlevering", feks Koranen som først var muntlig, ble skrevet ned i løpet av noen få generasjoner etter Muhammed. Hvor lang tid det tok å skrive ned Hadith-samlingen vet jeg ikke, men trolig ble vel også dette skrevet ganske raskt. Muslimene mener dermed at de, i motsetning til jøder og kristne, der muntlig overlevering kanskje i mye større grad foregikk, på denne måten har bevart Koranen i sin opprinnelige form, og ikke forvrengt eller forvansket budskapet på noe vis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crazee Skrevet 9. august 2004 #16 Del Skrevet 9. august 2004 Denne boka er skrive av ein tidlegare muslim, imam, og professor i islamsk historie. Han underviste muslimar (ved verast mest prestisjetunge islamske universitet) i islam/Koranen. Så han har nok greie på kva han snakkar om. Det finst andre tekstar òg, som fortel korleis Muhammed utførte handlingane sine etter kvart som han fekk desse openberringane sine, og korleis koranen skal tolkast. Desse støttar opp under tolkinga av Koranen slik islamistane gjer det. Boka (og eg her) snakkar heile tida om Koranen og islam i følge den. Ser me på muslimane får me eit litt anna bilete, i følge Mark Gabriel: Den sekulære muslimen - beskriv dei fleste muslimane. Dei trur på dei positive versa i Koranen, men forkastar det som har med hellig krig å gjera. Dei tek til seg dei kulturelle sidene ved bodskapen, men nektar å leve ut alt som står i boka. Den tradisjonelle muslimen - to typar: 1. Den som studerer islam, kjenner læra og praktiserer ho, men jihad blir ein snublestein. Nokre meinar det er snakk om ein åndeleg kamp, som t.d. sufibevegelsen. 2. Dei som veit at jihad er ein fysisk krig mot ikkje-muslimar, men let vera å gå til slike handlingar fordi 1) dei ikkje klarar å gjera det åleine, 2) dei er redde for kva som vil skje meddei, familie og barn, 3) dei ønsker å leva eit behageleg og hyggeleg liv her på jorda i staden for å dø. Islamistane - som er dei som utfører valds- og terrorhandlingar. Målet deira er å praktisere islam slik Muhammed gjorde det. Og altså slik Koranen fortel det skal gjerast. Ein muslim som seier islam er ein fredens religion gjer det av ein av to grunnar: Ønsketenking - han meinar det heilt ærleg at dei mindre tiltalande sidene kan bortforklarast. Bevisst bedrag for å tiltrekka seg nye tilhengarar - ein form for jihad; få fienden til å slutta seg til islam i staden for å drepa dei. Alt dette i følgje ein tidlegare imam altså. Men eg kan ikkje gjera meir enn å referere frå boka eg har lest; anbefaler heller å lese sjølv, for å få med deg alt eg ikkje kan greia å få fram her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 9. august 2004 #17 Del Skrevet 9. august 2004 Står det det i Koranen, eller sier du det? Det er noe jeg sier, men å tro at annet enn gud er gud er som regel blasfemi. Fra islam.no: Så: Skal de kristne straffes for at de ikke er muslimer? Her er det delte meninger blant de lærde. Noen mener at ved å sette Jesus (fred over han) opp som en Gud, bedriver de kristne blasfemi, som er en av de største syndene i islam. De er derfor blant de fortapte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiniMjau Skrevet 9. august 2004 #18 Del Skrevet 9. august 2004 Kari Vogt har skrevet bøker om Islam. Meget bra bøker. "Islams hus" og "bruddet" bl.a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 9. august 2004 #19 Del Skrevet 9. august 2004 nå mener jo faktisk flere muslimer også at koranen er skrevet i en tid som ikke lenger kan sammenlignes med idag, og at koranen i likhet med bibelen (som har fått ett nye testamente) ikke lenger kan tolkes 100% slik den ble skrevet for så lenge siden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 9. august 2004 #20 Del Skrevet 9. august 2004 Denne boka er skrive av ein tidlegare muslim' date=' imam, og professor i islamsk historie. Han underviste muslimar (ved verast mest prestisjetunge islamske universitet) i islam/Koranen. Så han har nok greie på kva han snakkar om.[/quote'] Og sikkert ingen skjult agenda. Bare suren du referer til tyder jo på at det ligger en tolkning i den. Det har jo funket for de kristne, så hvorfor ikke muslimene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå