Gå til innhold

Hva kan huseier kreve?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Vi leier en leilighet med en kontrakt hvor det fremgår at vi disponerer parkeringsplass, men det fremgår ikke hvor mange plasser.

Vi har to biler. Og nå krever plutselig huseier at vi betaler en høy månedlig sum for parkering av den ene bilen. Huseier sier at det kun følger en parkeringsplass med i husleien.

Har huseier lov til å kreve betaling for parkering når det ikke fremgår i kontrakten hvor mange plasser vi kan disponere?

Og i så tilfelle, er det noe som regulerer hva huseier kan ta i betaling eller kan huseier ta hvilken som helst sum?

Anonymous poster hash: a91d5...de0
Skrevet

Jeg er ingen jurist, men ville tro at hvis det står "parkeringsplass" (altså i entall) i kontrakten, betyr dette 1 - en - parkeringsplass?

Men dette burde dere jo ha avklart før dere flyttet inn? Når dere gjennomgikk kontrakten?

Anonymous poster hash: 5ffee...a13
Skrevet

Hei,

Vi leier en leilighet med en kontrakt hvor det fremgår at vi disponerer parkeringsplass, men det fremgår ikke hvor mange plasser.

Vi har to biler. Og nå krever plutselig huseier at vi betaler en høy månedlig sum for parkering av den ene bilen. Huseier sier at det kun følger en parkeringsplass med i husleien.

Har huseier lov til å kreve betaling for parkering når det ikke fremgår i kontrakten hvor mange plasser vi kan disponere?

Og i så tilfelle, er det noe som regulerer hva huseier kan ta i betaling eller kan huseier ta hvilken som helst sum?

Man kan nok ikke forvente å disponere ubegrenset med p-plasser nei. Står det i kontrakten at det føler med parkeringsplass, gjelder det selvfølgelig 1 plass. Så huseier er i sin rett her.

Anonymous poster hash: 25749...768

Skrevet

Takk for svar!

Ok, men kan huseier også bare sette n hvilken som helst sum til betaling? Det er en høy månedlig sum i tillegg til husleie.

Skrevet

Når det står at det er mulighet for parkering/parkeringsplass, sier det litt seg selv av det bare er èn plass det er snakk om. Sånn vil nok de fleste forstå det, så jeg syntes overhodet ikke det er urimelig at dere skal måtte betale for bil nr 2. Ville nok ikke klaget for mye over den. Han kunne jo latt være å skrive det i kontrakten og krevd at dere skulle betale for begge...

Skrevet

Takk for svar!

Ok, men kan huseier også bare sette n hvilken som helst sum til betaling? Det er en høy månedlig sum i tillegg til husleie.

Vil tro han kan det ja. Så lenge det er hans eiendom, så tror jeg han står fritt til å bestemme det, men jeg er overhodet ingen jurist, så jeg har ikke snøring. Virker bare logisk. Kan dog hende han må skatte noe for dette, og det vil vel gjøre det mindre fristende å ta mye for den

Skrevet

Takk for svar! Ok, men kan huseier også bare sette n hvilken som helst sum til betaling? Det er en høy månedlig sum i tillegg til husleie. Anonymous poster hash: a91d5...de0

Huseier eier tomten, hvor det parkeres på?

Så ja, huseier bestemmer prisen, fritt.

Det er ikke uvanlig med kr. 1000 i leie for å kunne arkere på en eiendom.

Anonymous poster hash: adf17...840

Skrevet

1000 kr var vel litt heftig men...

Skrevet

De vet å ta seg betalt gribbene.

Anonymous poster hash: 4db13...b21
Skrevet

Hvor stor sum er det snakk om? Har dere ikke mulighet til å sette bilen et annet sted i nærheten?

Anonymous poster hash: 0f5d9...060
Skrevet

1000 kr var vel litt heftig men... Anonymous poster hash: a91d5...de0

Nei, tusen kromner og over det og er vanlig takst i området vårt.

Anonymous poster hash: adf17...840

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...