AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #1 Skrevet 2. februar 2015 Om tre uker får samboeren min og jeg en nydelig liten 8 uker gammel Malteser-valp, og vi gleder oss kjempemye! Vi har begeg vokst opp med hunder, men har ikke hatt egen hund tidligere. Jeg føler at vi er forberedt, men jeg er redd for at det er noe vi ikke har tenkt på. Vi har kjøpt inn følgende: Myk seng Bur Masse ekstra tepper Mat- og vannskål Halsbånd og sele i forskjellige størrelser (her har vi arvet noen fra samboeren min sin familiehund som han brukte da han var valp) Masse leker Klikker Hundematen som oppdretteren anbefalte Hundegodteri Vi skal oppdra hunden med positiv forsterkning, og skal blant annet bruke lang tid på å lære valpen at buret ikke er farlig eller skummelt, og vi kommer absolutt ikke til å bruke det som noe straff. Det er ikke snakk om at vi kommer til å stenge valpen inne i buret og gå fra den. Samboeren min jobber mens jeg er langtidssykemeldt, så valpen kommer ikke til å være alene på en god stund. Vi skal bruke mye tid på å gradvis lære den til å være alene. Vi har tatt alle småting som lå på gulvet vekk, og lagt ledninger og ting så utilgjengelig som mulig. Alt av sko, klær og sånne ting er lagt i hyller og skap. Vi tenker å la valpen sove i gangen, i hvert fall de første nettene, da det ikke er noe av møbler der som han kan ødelegge. Ellers så skal vi ta han ut etter hver gang han har spist, lekt og sovet, eller hver 2. time. Jeg har ønsket meg en egen hund i mange, mange år, og jeg gleder meg så til å få den lille tassen i hus, men jeg er så nervøs for å gjøre feil! Dere som kanskje har litt mer erfaring enn meg, virker det som det er noe vi har glemt å tenke på? Gjerne spør om det er noe jeg ikke har tatt med her! Anonymous poster hash: 87c9c...da7 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #2 Skrevet 2. februar 2015 Jo, hårbørste har vi også kjøpt Sjampo og balsam skal vi høre med oppdretter og/eller veterinær om. Anonymous poster hash: 87c9c...da7
Guybrush Skrevet 2. februar 2015 #3 Skrevet 2. februar 2015 Samboeren min jobber mens jeg er langtidssykemeldt, så valpen kommer ikke til å være alene på en god stund Anonymous poster hash: 87c9c...da7 Dette er det viktigste, Alt for mange tror at en liten valp kan være alene hjemme mens de drar på jobb. Flott at dere har tenkt på dette. 5
altflyter Skrevet 2. februar 2015 #4 Skrevet 2. februar 2015 Jeg syntes det høres ut som om dere har full kontroll! Hundeposer kanskje Da hunden min var valp, brukte vi ikke dette, men har hørt mange som bruker "tisseteppe" (vet ikke hva det egentlig heter), fordi valpen lærer seg ganske fort at han ikke skal gå på do inne, men rekker ikke si ifra før det går galt. Da kan det være lurt å ha et av disse, og lære ham opp til at han må gå på det om det er krise. Jeg er usikker på om det kan slå feil ut, og brukte som sagt ikke dette selv, men har venner som er veldig fornøyd med dette, da de bor i blokk, og hunden lærte seg til å bare gå ute etter hvert
altflyter Skrevet 2. februar 2015 #5 Skrevet 2. februar 2015 Jeg lot forresten valpen min sove i buret sitt inne på soverommet. Der følte han seg trygg og sovnet fortere enn når han var alene i et rom (som var det første jeg prøvde). Etter en to ukers tid, satt jeg buret ut i stuen, og der sov han godt. Mye hyling og skriking de første dagene, men det er jo en stor påkjenning for en valp å bli revet bort fra alt det kjente og kjære. God tålmodighet kan du nok med hell føre opp på listen Men må legge til: Når du har tid og ønske om å ta vare på hunden har du en venn for livet. Jeg vet ikke hva jeg skulle gjort uten skjønningen min <3 Valpetiden er slitsom, men det er utrolig verdt det
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #6 Skrevet 2. februar 2015 Dette er det viktigste, Alt for mange tror at en liten valp kan være alene hjemme mens de drar på jobb. Flott at dere har tenkt på dette. Ja, det har jeg sett altfor mye av også. Vi har snakket om å få hund i flere år, men fant ut at nå er den aller beste tiden, akkurat på grunn av det Jeg syntes det høres ut som om dere har full kontroll! Hundeposer kanskje Da hunden min var valp, brukte vi ikke dette, men har hørt mange som bruker "tisseteppe" (vet ikke hva det egentlig heter), fordi valpen lærer seg ganske fort at han ikke skal gå på do inne, men rekker ikke si ifra før det går galt. Da kan det være lurt å ha et av disse, og lære ham opp til at han må gå på det om det er krise. Jeg er usikker på om det kan slå feil ut, og brukte som sagt ikke dette selv, men har venner som er veldig fornøyd med dette, da de bor i blokk, og hunden lærte seg til å bare gå ute etter hvert Så bra! Hundeposer må vi kjøpe ja! Det er forsåvidt en veldig god ide, spesielt de tidene hvor vi ikke følger 100% med. Vi bor også i blokk, men utifra hva jeg har lest så bør ikke det påvirke hvor lang tid det tar før han blir husren, men det forutsetter at vi er enda flinkere til å se før han må på do... noe som jeg tror høres lettere ut enn det er Anonymous poster hash: 87c9c...da7
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #7 Skrevet 2. februar 2015 Klosaks! Viktig å lære den at kloklipp er helt greit fra den er liten. Begynn forsiktig og ros masse for en lite klipp av kloa. Og så finnes det haugvis av gode bøker om valper. Husker ikke hva den ene heter men mener det var hun Trude Rugås som skrev denne. Tyggeleker er også viktig. Når den begynner å tygge på dere (noe som vil skjer) så bytt ut med en leke den kan tygge på istedet. Klikker synes jeg dere bør vente med. Jeg har trent mye med klikker, men har innsett at dette ikke er noen perfekt løsning for trening av hund. Ville i hvert fall ikke brukt klikker på en lite valp. En klikkerlyd, som f.eks "brrrrraaaa" funker mer enn nok. Og dra på valpekurs. Selv om dere ikke skal trene til LP-konkuranser ol, så er valpekurs viktig for både dere og valpen. Alle gode hundeeiere er med på valpekurs, selv om de har hatt ørten valper fra før. Dette har vel så mye med sosialisering å gjøre. Dere bør også reise med buss, hilse på andre dyr mm de første ukene. Bare for å venne knotten til alt det nye den vil måtte forholde seg til som voksen. Jo tidligere du begynner jo bedre. Anonymous poster hash: 5125d...4eb
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #8 Skrevet 2. februar 2015 syns det virker som at dere har alt på stell før dere får en valp dere har funnet ut av hva slags oppdragelse dere vil bruke og andre praktiske ting. har dere vurdert å se etter valpekurs? det kan være veldig lurt Anonymous poster hash: c2a4f...e01
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #9 Skrevet 2. februar 2015 Jeg lot forresten valpen min sove i buret sitt inne på soverommet. Der følte han seg trygg og sovnet fortere enn når han var alene i et rom (som var det første jeg prøvde). Etter en to ukers tid, satt jeg buret ut i stuen, og der sov han godt. Mye hyling og skriking de første dagene, men det er jo en stor påkjenning for en valp å bli revet bort fra alt det kjente og kjære. God tålmodighet kan du nok med hell føre opp på listen Men må legge til: Når du har tid og ønske om å ta vare på hunden har du en venn for livet. Jeg vet ikke hva jeg skulle gjort uten skjønningen min <3 Valpetiden er slitsom, men det er utrolig verdt det Ja, det er godt mulig at vi gjør det i stedet. Huff, jeg gruer meg til gråtingen de første nettene... Vi får med et teppe med mammalukt, så jeg håper at det hjelper i hvert fall litt på. Tusen takk Hunder er så fantastiske, så jeg gleder meg veldig! Anonymous poster hash: 87c9c...da7
sunflower Skrevet 2. februar 2015 #10 Skrevet 2. februar 2015 Jeg ville absolutt hatt valpen på soverommet evt. sovet sammen med den i gangen den første tiden, for å gjøre den trygg. En liten baby som nettopp er dratt fra mammaen sin burde ikke legges i et avstengt rom for natten Det kan eventuelt komme etterhvert.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #11 Skrevet 2. februar 2015 Klosaks! Viktig å lære den at kloklipp er helt greit fra den er liten. Begynn forsiktig og ros masse for en lite klipp av kloa. Og så finnes det haugvis av gode bøker om valper. Husker ikke hva den ene heter men mener det var hun Trude Rugås som skrev denne. Tyggeleker er også viktig. Når den begynner å tygge på dere (noe som vil skjer) så bytt ut med en leke den kan tygge på istedet. Klikker synes jeg dere bør vente med. Jeg har trent mye med klikker, men har innsett at dette ikke er noen perfekt løsning for trening av hund. Ville i hvert fall ikke brukt klikker på en lite valp. En klikkerlyd, som f.eks "brrrrraaaa" funker mer enn nok. Og dra på valpekurs. Selv om dere ikke skal trene til LP-konkuranser ol, så er valpekurs viktig for både dere og valpen. Alle gode hundeeiere er med på valpekurs, selv om de har hatt ørten valper fra før. Dette har vel så mye med sosialisering å gjøre. Dere bør også reise med buss, hilse på andre dyr mm de første ukene. Bare for å venne knotten til alt det nye den vil måtte forholde seg til som voksen. Jo tidligere du begynner jo bedre. Anonymous poster hash: 5125d...4eb Ja, sant! Vi skal nok venne han til å bli tatt på og stelt med, slik at det blir lettest mulig. Tusen takk for tips Vi har en del tyggeleker, men jeg regner med at vi må kjøpe et par flere. Takk for tips om klikkeren også Jeg tror vi må se litt på hvordan han reagerer på det, hvis han er mer positivt innstilt til at vi lager en lyd så gjør vi absolutt det! syns det virker som at dere har alt på stell før dere får en valp dere har funnet ut av hva slags oppdragelse dere vil bruke og andre praktiske ting. har dere vurdert å se etter valpekurs? det kan være veldig lurt Anonymous poster hash: c2a4f...e01 Valpekurs har vi absolutt lyst til Har ikke sett etter noen spesifikke kurs enda, men det skal vi gjøre. Anonymous poster hash: 87c9c...da7
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #12 Skrevet 2. februar 2015 Jeg ville absolutt hatt valpen på soverommet evt. sovet sammen med den i gangen den første tiden, for å gjøre den trygg. En liten baby som nettopp er dratt fra mammaen sin burde ikke legges i et avstengt rom for natten Det kan eventuelt komme etterhvert. Ja, jeg tror nesten vi må revurdere det Jeg er bare så redd for at jeg ikke skal klare å høre på eller la han være alene hvis han begynner å grine... Anonymous poster hash: 87c9c...da7
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #13 Skrevet 2. februar 2015 Jeg måtte sove med valpen min på stua de første nettene, med armen nede hos henne som var i valpegrind Opp ca hver tredje time for lufting. Mye grining, så bruk ørepropper. Og ikke bli sinte eller noe. Hadde jeg hatt ekstra madrass hadde jeg ville ligget på gulvet med valpen, sånn at den kan legge seg inntil deg. Anonymous poster hash: e8351...8f0
altflyter Skrevet 2. februar 2015 #14 Skrevet 2. februar 2015 (endret) Ja, det har jeg sett altfor mye av også. Vi har snakket om å få hund i flere år, men fant ut at nå er den aller beste tiden, akkurat på grunn av det Så bra! Hundeposer må vi kjøpe ja! Det er forsåvidt en veldig god ide, spesielt de tidene hvor vi ikke følger 100% med. Vi bor også i blokk, men utifra hva jeg har lest så bør ikke det påvirke hvor lang tid det tar før han blir husren, men det forutsetter at vi er enda flinkere til å se før han må på do... noe som jeg tror høres lettere ut enn det er Anonymous poster hash: 87c9c...da7 Jeg skal love deg at de første månedene kommer til å være frustrerende, og siden dere bor i blokk er det kanskje en god idè med et slikt teppe. De selges på dyrebutikkene (engangs), og de likner på "kladder" som man bruker i senger på sykehus (om du vet hvordan de ser ut). Jeg glemte å ønske dere masse lykke til! Dere kommer ikke til å angre edit: Dette med å klare å se at han må på do er ganske ambisiøst da valper stort sett må på do hele tiden. Tommelfingerregelen er: Ut etter lek, mat og soving Endret 2. februar 2015 av altflyter
Tabris Skrevet 2. februar 2015 #15 Skrevet 2. februar 2015 Jeg ville også hatt valpen på soverommet. Det er bare en baby, det går mot alle dens instinkter å være alene om natten. Ha valpen i en seng (ikke bur med døren igjen) rett nedenfor sengen på din side, slik at du kan strekke ned hånden og berolige valpen med fysisk kontakt hvis han blir urolig. Klikker er kjempebra å bruke, og brukes nettopp fordi det er såpass effektivt. Man kan selvsagt bruke stemmen i stedet (et kort "bra" er et godt alternativ), og det kan være lurt å ha lært inn en slik sekundær forsterker med stemmen uansett om man bruker klikker eller ei. Men klikker er som regel suveren fordi klikket er likt hver gang, det er kort og konsist og er dermed uovertruffen når det kommer til presisjonsbelønning. Men enkelte hunder kan synes at klikkerlyden er litt skummel i begynnelsen. Så du kan gjerne starte med enten å ha klikkeren i lomma eller bak ryggen de første gangene du klikker og belønner, for å se an hvordan valpen reagerer. Ellers hører det ut som om du har tenkt nøye gjennom dette på forhånd, blir glad av å lese om slike valpeeiere. 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #16 Skrevet 2. februar 2015 Jeg måtte sove med valpen min på stua de første nettene, med armen nede hos henne som var i valpegrind Opp ca hver tredje time for lufting. Mye grining, så bruk ørepropper. Og ikke bli sinte eller noe. Hadde jeg hatt ekstra madrass hadde jeg ville ligget på gulvet med valpen, sånn at den kan legge seg inntil deg. Anonymous poster hash: e8351...8f0 Jeg tror nok vi skal sove med den likevel, ja Jeg har i hvert fall ingenting imot å sove på gulvet sammen med den Jeg skal love deg at de første månedene kommer til å være frustrerende, og siden dere bor i blokk er det kanskje en god idè med et slikt teppe. De selges på dyrebutikkene (engangs), og de likner på "kladder" som man bruker i senger på sykehus (om du vet hvordan de ser ut). Jeg glemte å ønske dere masse lykke til! Dere kommer ikke til å angre edit: Dette med å klare å se at han må på do er ganske ambisiøst da valper stort sett må på do hele tiden. Tommelfingerregelen er: Ut etter lek, mat og soving Ja, det tviler jeg ikke på! Er ganske sikker på at jeg vet hva du mener, ja Tuusen takk! Jeg ville også hatt valpen på soverommet. Det er bare en baby, det går mot alle dens instinkter å være alene om natten. Ha valpen i en seng (ikke bur med døren igjen) rett nedenfor sengen på din side, slik at du kan strekke ned hånden og berolige valpen med fysisk kontakt hvis han blir urolig. Klikker er kjempebra å bruke, og brukes nettopp fordi det er såpass effektivt. Man kan selvsagt bruke stemmen i stedet (et kort "bra" er et godt alternativ), og det kan være lurt å ha lært inn en slik sekundær forsterker med stemmen uansett om man bruker klikker eller ei. Men klikker er som regel suveren fordi klikket er likt hver gang, det er kort og konsist og er dermed uovertruffen når det kommer til presisjonsbelønning. Men enkelte hunder kan synes at klikkerlyden er litt skummel i begynnelsen. Så du kan gjerne starte med enten å ha klikkeren i lomma eller bak ryggen de første gangene du klikker og belønner, for å se an hvordan valpen reagerer. Ellers hører det ut som om du har tenkt nøye gjennom dette på forhånd, blir glad av å lese om slike valpeeiere. Ja, veldig sant Vi skal gjøre det, men får se om vi gjør som du sier eller om en av oss rett og slett legger seg på gulvet ved siden av den. Klikker i tillegg til en muntlig forsterker tror jeg også er veldig lurt Tusen takk til dere alle, det er veldig betryggende å høre Anonymous poster hash: 87c9c...da7 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #17 Skrevet 2. februar 2015 Jeg lå selv på gulvet i stua ved siden av valpen i begynnelsen. La alle sofaputene på gulvet og sov der. Men når jeg ble for trøtt, så bare la jeg meg i senga etter hvert. Valpen sov videre Nå hadde jeg det enkelt slik, da jeg bare hadde en ett-roms og valpen så meg uansett. Anonymous poster hash: 5125d...4eb
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #18 Skrevet 2. februar 2015 Wow! Snakk om mye styr og utstyr for å få en valp i hus da...Anonymous poster hash: 836af...cfe
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #19 Skrevet 2. februar 2015 Jeg lå selv på gulvet i stua ved siden av valpen i begynnelsen. La alle sofaputene på gulvet og sov der. Men når jeg ble for trøtt, så bare la jeg meg i senga etter hvert. Valpen sov videre Nå hadde jeg det enkelt slik, da jeg bare hadde en ett-roms og valpen så meg uansett. Anonymous poster hash: 5125d...4eb Det høres kjempekoselig ut! Wow! Snakk om mye styr og utstyr for å få en valp i hus da...Anonymous poster hash: 836af...cfe Ja, heller det enn å risikere å ikke ha alt på plass for å gi valpen et best mulig liv Anonymous poster hash: 87c9c...da7 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #20 Skrevet 2. februar 2015 Vet du spurte om innkjøpstips, men vil bare minne på noe som jeg har mye nytte av den dag idag. Da hunden min var valp koste jeg mye med ansikt og labber, gjorde hunden min vant til å bli tatt på slike steder. Resultatet idag er en hund som slapper helt av mens jeg klipper negler og hvem som helst kan sjekke tenna hennes. Anonymous poster hash: 44464...91b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå