Gjest Anonymous Skrevet 8. august 2004 #1 Skrevet 8. august 2004 Min datter på 12 har kommet i puberteten og tester ut en del grenser. På grunn av en uheldig episode på internett (kontakt med en voksen mann) har jeg blitt veldig streng på internetbruken. Hun får bare være på nettet 30 min daglig og bare ha kontakt med folk hun kjenner. Nå er hun hos sin far. Der får hun gjøre som hun vil. Vet hun bruker internet veldig mye når hun er der. Jeg forsøkte å forklare faren om viktigheten av å passe på og begrense tiden på nternet. Han sa bare at han ikke gadd å høre på sladderet mitt og la på. Jeg sa også at jeg ikke liker at hun får dra på stranda alene når han er på jobb og ingen kan passe på at hun kommer opp av vannet igjen. Ingen vil jo savne henne på flere timer hvis noe skulle skje. Han ba meg slutte å mase. Hans holdning gjør meg bekymret. Har noen tilsvarende erfaringer eller gode råd?
Gjest Myumi Skrevet 8. august 2004 #2 Skrevet 8. august 2004 Hvis han bare avviser deg når du forsøker og ta det opp så ville jeg kontaktet Familievernkontoret.
Gjest Tex Skrevet 8. august 2004 #3 Skrevet 8. august 2004 Min sønns far er akkurat likedan. Jeg har sagt at hvis han ikke skjerper seg nå vil jeg nekte samvær. Det hjalp en god stund, men nå begynner det å skli litt ut igjen. Jeg tror han føler at han får makt over meg ved å blåse i hva jeg sier, han skal ihvertfall ikke gjøre som jeg vil, uavhengig av hvor lurt det er for hans eget avkom. Gudskjelov har han en samboer det er vett i, og jeg har gitt klar beskjed om at det er kun samvær fordi hun er der. Men jeg er overbevist om at det er en maktgreie.
Gjest Far til 2 Skrevet 8. august 2004 #4 Skrevet 8. august 2004 Det finnes en del software som gir mulighet for å se hva barnet har bedrevet på internet. Eksempler på hva som kan brukes finnes bl.a. på http://www.spyarsenal.com/child-safety.html Jeg har imidlertid ikke testet noen slike pakker og kjenner heller ikke til overnevnte sider. Men ifølge reklamen kan en som forelder se hvert eneste tastetrykk i etterkant og dermed se hvor barnet har vært (f.eks. hvilken chat-side) og hva som er sagt/skrevet iløpet av chat'en. En kan finne en del om en søker i google på f.eks. "internet activity log". Far til 2
Gjest Anonymous Skrevet 9. august 2004 #5 Skrevet 9. august 2004 Tusen takk for tilbakemeldinger. Nå kan ikke jeg nekte han samvær uansett hvor ufosvarlig far han er siden det allerede har vært rettsak om samvær. Familievernkontoret har heller ikke vært i stand til å hjelpe. Må bare forsøke å gjøre det beste ut av tiden de er der. Alt sklir ut og jeg, i samarbeid med barne og ungdomspsykiatrisk avdeling, må jobbe for å få ting på plass igjen. Jeg ringer han heller ikke mye. I går var det ca 3 uker siden forrige telefonsamtale. Likevel blir han sint, slenger på tlf, kaller meg jævel med degenerert hjerne og truer med å politianmelde meg og kjæresten min for telefonsjikane. Alt vi ønsker er at barna skal få en trygg oppvekst og å samarbeide med han om dette. Han er jo også en rollemodell for barna. Når de hører og ser sin fars oppførsel mot meg får de også mindre respekt for meg. (Noe vi sliter med fra før siden de har vokst opp med at far mishandlet mor.) Det er jo uhøflig og respektløst å behandle andre på den måten. Når det gjelder overvåkning av alt de skriver på nettet så tror jeg ikke det er nødvendig her. Siden vi har tidsbegrensninger, regler for hvem de prater med og pc i stua. Barna måtte i så fall informeres om at vi kunne lese alt de skrev. Går ut fra at de har fortrolige samtaler med venner på nettet. Det må de fortsatt få lov til.
Annie Skrevet 9. august 2004 #6 Skrevet 9. august 2004 Om han er så vanskelig å prate med på tlf så kjøp en tlfsvarer og record samtalene du har med han. Det kan være greit å ha bevis for at det ikke er du som er "gal" bestandig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå