Gå til innhold

Hva må ungdommene deres betale selv? klær, sminke osv

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Blir mye snikksnakk her men vet ikke helt hvordan jeg skal formulere dette.

Jeg er ei jente på 15 år som bare lurer på en ting. Jeg har ikke jobb eller noe, men likevel mener min mor at jeg selv både skal betale telefonregning, buss, klær og sminke med mine egne penger. Hun får barnebidrag av min far (i underkant av 2000kr mnd.) itillegg får hun barnetrygd hver måned ettersom de er skilt. Hun sier at jeg skal betale alt av de nevnte tingene over selv, da de pengene hun får i måneden skal gå til mitt forbruk av mat og strøm. Selvsagt betaler ikke jeg telefonregningen selv da jeg ikke har penger til det, men hun setter opp et regnskap med hva jeg "skylder" henne som hun sier jeg skal betale når jeg får penger til det. Kjøper meg heller nesten aldri klær og sminke ettersom jeg nesten aldri har penger. Har ikke noe form for uke/månedslønn heller.
Pappaen min synes dette er absurd og kjøper av og til ting til meg om jeg trenger det, selv om det "egentlig" er min mor som har ansvaret for det da hun får penger i måneden av pappaen min for å dekke det. Mamma blir kjempe irritert om jeg spør om å få noe, for eksempel sist gang da buksen min hadde revnet på innsiden av låret og jeg trengte en ny. Fikk da en bukse i bursdagsgave noen dager etter (itillegg til en hovedgave da).

Tenker også jeg skal nevne at lillesøsteren min får nye klær og leker rett som det er, Ralph Lauren, Lacoste osv.

Aner ikke om dette er rett eller galt, om mamma gjør rett eller galt. Derfor spør jeg dere hva dere synes, og hva deres ungdommer må betale selv av slike ting? Blir godt å få høre om det er enten mamma eller meg selv som er helt på jordet her

Anonymous poster hash: 45f5e...67f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg var 15 bodde jeg for meg selv og betalte alt selv - bortsett fra mobilabbo og busskort. Tror moren din gjør rett i å ikke gi deg alt på et sølvfat.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du er rush ut av selvskrytet ditt? En liten ego-boost? En 15-åring SKAL ikke være nødt til å betale alt selv, selv om jeg vet det finnes de som gjør det av ulike årsaker. Og å forsørge barna sine med vanlige klær, om enn ikke merkeklær, er IKKE å servere alt på sølvfat. Makan.

Som sagt TS: foreldrene skal forsørge barna med det de trenger frem til de er 18, det inkluderer selvsagt ikke bare mat og strøm, men lege, medisiner, klær osv. Mens sminke og denslags kan en klare seg uten. Og det er heller ikke ok å forskjellsbehandle deg og søster. Tror jeg ville tatt en skikkelig prat med pappa, du begynner vel å bli i den alderen der du kan bestemme hvor du vil bo uansett, så da kan du jo flytte til pappa om du har mulighet.

Anonymous poster hash: f3f0d...c52

Når det kommer til den saken om hvor jeg skal bo, så har vi diskutert denne såå mange ganger. Ikke tale om for min mor at jeg får flytte til min far, helt uaktuelt for henne. Lurer på om det handler om at hun har en jobb der hun ikke tjener særlig bra, og ønsker ikke å miste barnetrygd/barnebidrag. Jeg vet ikke men har en liten anelse. Den kampen om å flytte holder jeg på å kjempe, men så sta og bestemt som min mor er så ser det ikke så lovende ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var 15 bodde jeg for meg selv og betalte alt selv - bortsett fra mobilabbo og busskort. Tror moren din gjør rett i å ikke gi deg alt på et sølvfat.

Da er du et ganske spesielt unntak. Du betalte alt selv, ja? Ikke noe støtte fra staten heller? Nå vet ikke jeg hvor lenge siden det er siden du var 15, men det ikke særlig mange 15-åringer som lett får seg jobb i dag. For å jobbe i matbutikk krever de fleste steder at en har fylt 18, og noen steder må en være 20.

TS, har moren din dårlig, vanlig eller god råd? Om hun har dårlig råd kan jeg skjønne at hun må bruke pengene hun får fra faren din etc på det mest nødvendige, men det er kanskje ikke tilfellet her siden lillesøsteren din får merkeklær?

Mange av dagens 15-åringer (det var også slik da jeg var så ung) bruker langt mer enn hva som er nødvendig på alle "tilleggskostnader" som klær og sminke. Men når buksen din blir ødelagt, må du selvsagt få deg en ny en. Mine foreldre er også skilt, og min mamma hadde dårlig råd. Jeg ga henne derfor mesteparten av pengene jeg fikk av pappa til henne, og hun brukte det normalt på mat og strøm. Men som 15-åringer flest hadde jeg ikke jobb, så jeg fikk jo både betalt mobilregning, klær, sminke, litt fritidsaktiviteter og slikt betalt av mamma. Det jeg fikk var ikke mer enn det absolutt nødvendigste (sett i en typisk norsk målestokk), men jeg fikk det i alle fall betalt.

Anonymous poster hash: c089d...133

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Castielz

Jeg fikk streng beskjed om å jobbe for tingene fra jeg var 12-13, og betalte siden det meste selv.
Fikk selvsagt enda livsviktige ting ved behov, men alt ekstra som mobil, snacks o.l måtte jeg dekke selv.
Rettferdig, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg var 15 betalte jeg bare for unødvendige ting selv, som ekstra klær og sminke. Da jeg var 16 begynte jeg å betale for mobilabonnementet mitt, for da hadde jeg en deltidsjobb ved siden av skolen. Jeg bodde alene fra jeg var 16, men foreldrene mine betalte fortsatt for ting som mat, buss og nødvendige klær, som vinterjakke og sko. Da jeg var 18 begynte jeg å betale for alt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du er rush ut av selvskrytet ditt? En liten ego-boost? En 15-åring SKAL ikke være nødt til å betale alt selv, selv om jeg vet det finnes de som gjør det av ulike årsaker. Og å forsørge barna sine med vanlige klær, om enn ikke merkeklær, er IKKE å servere alt på sølvfat. Makan.

Som sagt TS: foreldrene skal forsørge barna med det de trenger frem til de er 18, det inkluderer selvsagt ikke bare mat og strøm, men lege, medisiner, klær osv. Mens sminke og denslags kan en klare seg uten. Og det er heller ikke ok å forskjellsbehandle deg og søster. Tror jeg ville tatt en skikkelig prat med pappa, du begynner vel å bli i den alderen der du kan bestemme hvor du vil bo uansett, så da kan du jo flytte til pappa om du har mulighet.

Anonymous poster hash: f3f0d...c52

Det var absolutt ikke ment som selvskryt, TS ønsket svar på hva som var vanlig. Nei, det er kanskje ikke helt vanlig å bo alene når man går på VGS (og det mente jeg ikke på noen måte at man må heller) men jeg prøvde bare å vise at det finnes mange forskjellige typer familier rundt i dette langstrakte land. Noen får Luis Vuitton vesker og tusenvis av kroner til å kjøpe iskaffe og andre ting- andre gjør ikke.

Hadde jeg kunne valgt mellom å ha lite penger og masse penger hadde jeg vel valgt sistnevnte?

Poenget mitt var at det er sunt å jobbe for det man vil ha, og at det skaper verdier. Jeg tror at å få ting servert på et sølvfat ikke er sunt i lengden og at man kan få et litt forvridd syn på penger og et sjokk når voksenlivet kommer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til den saken om hvor jeg skal bo, så har vi diskutert denne såå mange ganger. Ikke tale om for min mor at jeg får flytte til min far, helt uaktuelt for henne. Lurer på om det handler om at hun har en jobb der hun ikke tjener særlig bra, og ønsker ikke å miste barnetrygd/barnebidrag. Jeg vet ikke men har en liten anelse. Den kampen om å flytte holder jeg på å kjempe, men så sta og bestemt som min mor er så ser det ikke så lovende ut.

Dette trenger du ikke diskutere med moren din i det hele tatt, da du nå har nådd en alder der du kan bestemme selv, uavhengig av din mor sine ønsker. Du bør ikke la deg bli behandlet som boss bare fordi moren din ønsker å skvise far for mest mulig penger. Snakk heller med faren din og forklar situasjonen for han så kan dere løse dette sammen.

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte også alt selv fra jeg var 13 år. Jeg fikk 30 kr for å handle middag (15 år siden) på kina'en når hun jobba ettermiddagen.

Da jeg begynte på Vgs fikk jeg heldigvis stipend fra Lånekassen.

Og TS, du er faktisk så gammel at du selv bestemmer hvor du skal bo, mor eller far.

Anonymous poster hash: 23705...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytt til faren din, du. Så kan moren din bare sitte der å være vanskelig.

Da jeg var 15 fikk jeg 700 kr i måneden, men måtte da dekke alle utgifter uten om mat og bolig selv.

Anonymous poster hash: 501f7...75a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var ungdom betalte jeg mobil, klær, sminke, kino og sånn selv. Jeg fikk noen kr i måneden da, for å vaske hele huset 2 ganger i mnd. I tillegg jobbet jeg litt som barnevakt for barna til noen venner av foreldrene mine og tjente dermed egne penger derfra.

Jeg fikk nye klær til bursdagen min, for Max 1000 kr. Eller jeg kunne velge, fks om jeg ville ha klær, nytt headset, mobil, konsertbillett eller noe.. Max 1000 kr.

Fikk også 200 kr på busskortet hver mnd.

Mobil betalte jeg selv. Eller, jeg fikk selve mobilen av de (kunne ønske meg til bursdag), men kontantkort måtte jeg betale selv. (Var 15 i 2004) innimellom kjøpte de kontantkort til meg om jeg fks skulle reise på noe og de ville være sikre på at jeg kunne ringe om det var noe.

Jeg syns at mora di bør sørge for at du har det du trenger! At en bukse revner er ikke noe hun skal måtte erstatte, tviler på at du har bare en. Men ryker vinterskoene dine så burde hun kjøpe nye.

Det finns jo noen jobber en 15-åring kan ta på seg.. Kan du sitte barnevakt for noen?:) hundepass, snømåking.. ?

Kan hende det er vanskelig men..

Anonymous poster hash: 9310d...e4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Greit at man ikke får alt mann vil ha, men det jeg synes er værst er forskjellsbehandling av søsteren din og deg.

Hvor gammel er hun og har dere samme far?

Moren din bestemmer ikke hvem du skal bo hos. Det kan du være med å bestemme selv nå.

Endret av MissPierce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 15-åring selv. Jeg og pappaen betaler selvsagt for ting som hun trenger pluss litt til. Det som havner under kategorien "litt til" er telefonregning, sminke, buss, o.l. Klær og sko er

f eks ting som foreldre faktisk har ansvar for å kjøpe til barna sine. Buss burde komme under samme kategori, da det kan hende at du trenger busskort for å komme deg til skolen f eks. Uten busskort, ingen skole, så enkelt er det.

At vi betaler ting utenom det nødvendige, er rett og slett fordi hun ikke har en jobb. Hennes jobb er å gå på skolen og få seg en utdannelse. Klart enkelte ting må hun spare til, men da bidrar vi gjerne med halve summen.

Klart ungdommer skal lære seg bruken av penger og å spare, men man overlater ikke alt innkjøp/betaling av ting til ungdommen. Har du ikke jobb, så må moren din trå til, uansett hvordan hun vrir og vender på det.

Endret av Kittykat
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes at moren din høres gjerrig ut siden må betale for klær selv, iallfall det som er nødvendig. Men sminke er jo strengt tatt ikke en nødvendighet. Og veldig urettferdig siden søsteren din får merkeklær. Mor er økonomisk ansvarlig til du er 18 år. Du burde for all del flytte til far, hvis far syntes dette er ok. For det er ikke mor som bestemmer dette i der heletatt.

Anonymous poster hash: 47fa2...df2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde du vært min datter, hadde jeg betalt et abonnement på ca 200 kr til deg med fri tale, sms, sms og 1 gb data. Så måtte du betalt det over selv. Jeg hadde kjøpt de klærne du trengte, og normale "toalettsaker", kanskje en maskara. Om du selv ønsket ekstra moteklær, designervesker eller sminke, så er dette noe jeg ser for meg du kunne betalt for selv. Busskort hadde jeg nok spandert. Hadde buksen din revnet og du hadde få fra før av, så hadde jeg nok kjøpt en ny til deg i en grei prisklasse.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14-åringen her får det hun trenger av klær, sko og busskort. Ting som hun vil ha utenom må hun spare til selv. Hun sitter mye barnevakt og tjener seg opp litt penger der i tilegg til plikter hjemme som hun får månedslønn for. Nå er jeg vledig glsd i sminke og slike ting selv, så jeg kjøper mye slik, blir jo til at min datter får mye av det.

Lærer henne verdien av penger, men hun er bare 14 år, og foreldrene er økonomisk ansvarlig for sine barn til de er 18. Høres helt absurd ut at en 15-åring skal betale for busskort selv.

Anonymous poster hash: 41307...a3e
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buss burde komme under samme kategori, da det kan hende at du trenger busskort for å komme deg til skolen f eks. Uten busskort, ingen skole, så enkelt er det.

Får ikke ungdom gratis skoleskyss til og med videregående lengre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråla88

Får ikke ungdom gratis skoleskyss til og med videregående lengre?

Kommer vel ann på avstanden det. Når jeg gikk på ungdomsskolen var det vel 7 km eller noe. Så var mange som trengte busskort utenom. Når hun får så mye bidrag synes jeg det er rett og rinelig at hun dekker det du trenger av klær osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...