Gå til innhold

Pålegg på skiva 10mnd gammel, er prim ok?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og ellers alle slags pålegg? Servelat go og mager?

Smøreoster som skinkeost og baconost, går det?

Leser så mye forskjellig rundt, og man kanda velge selv men.

Foreløpig går det mye i leverpostei og fruktmos.

Har ikke prøvd makrell i tomat enda.

Banos er vel stappfull av sukker?

Hadde vært greit med 2-3 pålegg stående i kjøleskapet som har en grei holdbarhet.

Anonymous poster hash: a5197...f70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prim er stappfullt av sukker det også.

Da min var på den alderen så gikk det i leverpostei, kaviar, baconost også prøvde jeg å være flink til å gi makrell i tomat, men han var ikke spesielt glad i det. Ja også pleide jeg å koke egg da, det var han glad i. :)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gikk det i leverpostei, baconost, makrell i tomat på tube, most banan og avokado. Prim er også mye sukker i, men vi har gitt det innimellom når matlysten har vært litt laber eller det er en spesiell dag. Egg var han aldri noe glad i. Gulrot og kokt skinke eller hamburgerrygg var også populært.

Anonymous poster hash: 6e337...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gikk det i leverpostei, baconost, skinkost, syltetøy og prim. Barna dør ikke av litt prim iblant.

Anonymous poster hash: 6b6f5...a0f
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leverpostei, makrell i tomat, smørost, moste bananer, syltetøy. Nugatti fikk vi kun når vi begynte i barnehagen, og bare i helgene.

Nugatti er noe av det verste. det kommer aldri inn her i hus, og heldigvis serverer de ikke slikt i bhg.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gikk det i leverpostei, baconost, skinkost, syltetøy og prim. Barna dør ikke av litt prim iblant.

Ja også brie, det er en slager her. + egg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke alt av vanlig pålegg ok? Ville ikke begynt med honning og peanutsmør, men ellers?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha hørt at prim og brunost har veldig mye laktose i seg. I og med at småbarn ikke skal ha kumelk før de er ett år gamle tror jeg at jeg hadde droppa primen til de var over året. Mange gode andre forslag til sunnere pålegg over her.

Anonymous poster hash: 42f1e...950

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud forby om man gir unger pålegg med sukker.

Anonymous poster hash: f376c...e2d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Gud forby om man gir unger pålegg med sukker. Anonymous poster hash: f376c...e2d

Er da lite vist i å introdusere ungen for masse sukker før en må. Er ikke noe barnet trenger eller har behov for. De vil snart nok oppdage sukker og godis. Jeg skal elv drøye alt slikt inntil barnet selv spør om å få smake. Frem til da er frukt og skikkelig mat det optimale.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha hørt at prim og brunost har veldig mye laktose i seg. I og med at småbarn ikke skal ha kumelk før de er ett år gamle tror jeg at jeg hadde droppa primen til de var over året. Mange gode andre forslag til sunnere pålegg over her. Anonymous poster hash: 42f1e...950

De kan få kumelk i mat fra 10 mnd men ikke drikke ren kumelk før de er 1 år. Men trenger selvfølgelig ikke å gi mye kumelk i mat ennå.

Anonymous poster hash: d0604...eac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Magdalene

Dere som er så i mot prim og brunost. Dere får huske på st det inneholder andre bra ting enn sukker også da. Det er bl.a en god kilde til kalsiumtabletter og hos. Det er snakk om et tynt lag, ikke 5 ss liksom.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som er så i mot prim og brunost. Dere får huske på st det inneholder andre bra ting enn sukker også da. Det er bl.a en god kilde til kalsiumtabletter og hos. Det er snakk om et tynt lag, ikke 5 ss liksom.

Jeg er ikke noe i mot det, jeg bare nevnte det siden ts selv nevnte pålegg med mye sukker i som hun ville unngå. Dessuten er det mye kalsium i skinkeost også.

Min sønn elsker prim, men han har laktoseintoleranse så kan ikke få så mye av det uansett.

Hadde det ikke vært for det så hadde jeg ikke hatt noe i mot prim. Spiser det jo selv innimellom.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det mye i prim og brunost. Dels fordi han er allergisk mot enkelte ting og dels fordi han er kresen og vil ikke ha andre ting.

Anonymous poster hash: 9647c...003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kjøpt prim til begge barna mine i den fasen hvor jeg har ønsket å lokke dem til å spise brød. Har kjøpt den typen med tilsatt jern. Men nå spiser de alt mulig, så da får de heller stort sett annet pålegg. Leverpostei og makrell i tomat er en slager hos begge. Yngste er 11 mnd og allerede veldig opptatt av å spise det samme som storebror. En dag her overrasket de meg med å dele en hel boks med tunfisk i vann. Og jeg syns det er veldig greit at det ikke blir bare brød utenom middag. Da fikk de litt avokado ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha hørt at prim og brunost har veldig mye laktose i seg. I og med at småbarn ikke skal ha kumelk før de er ett år gamle tror jeg at jeg hadde droppa primen til de var over året. Mange gode andre forslag til sunnere pålegg over her.

Anonymous poster hash: 42f1e...950

Prim og brunost er laget av geitemelk og er faktisk laktoseverstinger. Per 100 gram inneholder disse omtrent 39-42 gram laktose, mens f.eks. hvitost eller vanlig melk kun innholde 0,5-2 gram. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludodama

Er da lite vist i å introdusere ungen for masse sukker før en må. Er ikke noe barnet trenger eller har behov for. De vil snart nok oppdage sukker og godis. Jeg skal elv drøye alt slikt inntil barnet selv spør om å få smake. Frem til da er frukt og skikkelig mat det optimale.

Joda, men Prim er faktisk anbefalt av Helsedirektoratet som pålegg fordi det er jernberiket.

Barn mister sitt jernlager ved 6 mnd, og det kan være ganske vanskelig - spesielt om man ammer, å få opp jernlageret greit om man skal unngå alt som ikke er 100% optimalt.

Om barnet eksempelvis er veldig glad i egg og brokkoli blir det noe annet, men her i huset har vi et barn som ikke er spesielt glad i eksempelvis egg - samtidig som vi jo ikke kan gi mye rødt kjøtt. Leverpostei har også endel salt, men vi gir det nå likevel.

Slik sett blir prim avogtil helt OK - spesielt når det faktisk er anbefalt.

Nå er ikke ungen spesielt glad i prim heller, så det utgjør ikke noe problem - i tillegg til at han ikke får noe annet sukkerholdig enn Sprett youghurt avogtil samt litt prim på ei skive.

Jeg vil nå si at salt er et større problem.

Endret av Ludodama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får jenta på 10 mnd:

- leverpostei

- smøreost

- ost

- makrell i tomat

- litt egg

- kaviar

- prim

På brødskiva.

Var nettopp på kontroll på HS, og helsesøster hadde ingenting å si på det.

Anonymous poster hash: 8e2d4...c02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...