Gå til innhold

hvem skal man be?

Anbefalte innlegg

Gjest Kajsa-krabat
Skrevet

Hvis dere ber en tante, er det da slik at man burde be alle? Har noen i min familie som er så innmari glad i å sjenke seg, og det virker tilsynelatende som de ikke mener at en fest har nådd sitt klimaks før de begynner å krangle, og da er det slik at INGEN unngår å høre de...

Jeg ønsker ikke et bryllup totalt uten alkohol, men jeg vil heller ikke ha dagen "ødelagt" med slike innfall...men får jo et snev av dårlig samvittighet om jeg skal begynne å "gre" ut noen...de er jo familien... Ikke nok med det, sist vi var i en familiesammenkomst satt de å skrålte og lo høyt mens andre holdt taler etc. og de lo ikke av noe taleren sa...de er liksom litt uten folkeskikk...

Hvordan ville dere løst et slikt dilemma...trenger tips...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg mener at dere bestemer hvem dere vil be. Vi har bare tenkt til å be tanter og onkler ikke søskenbarn, men er murlig at vi også ber noen av søsken barna mine jeg har hatt veldig mye kontakt med, er ikke helt 100 % sikker der ennå

Skrevet

Be de dere har lyst til å dele dagen deres med. Når jeg skal gifte meg kommer vi ikke til å be tanter og onkler en gang. Vi kommer til å invitere den aller nærmeste familien og vennene våre i stedet.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Jeg har bestemt at den dagen jeg gifter meg, skal jeg be tante og onkel, ikke tante og onkel og tante og onkel. Hvorfor? Fordi jeg ikke har noen kontakt med de to sistnevnte parene. Mulig vi får noen reaksjoner, men jeg vil bare be dem jeg vil ha til stede.

Skrevet

Vi har valgt å be alle tanter og onkler, så ingen føler seg utelatt. Av søskenbarn derimot har vi valgt de vi ser på som venner. Er ikke så lett å vite hvem gjester man skal be...

Skrevet

Dere bestemmer hvem dere skal be.

Vi inviterte en tante hver med følge i bryllupet. Det var 7 andre par som da ikke ble bedt. De som ble fornærmet var de vi ikke har møtt andre steder enn i begravelse.

Jeg synes hvem man skal be ikke bare avhenger av slektstilhørighet,men også av hvilken relasjon man ellers har.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Er så enig. Jeg vil heller be folk jeg er glad i som jeg møter to ganger i året enn folk jeg ikke har noe forhold til og bare møter i begravelser...

Skrevet

vi skal be alle tanter, onkler og søskenbarn,

Skrevet
vi skal be alle tanter' date=' onkler og søskenbarn,[/quote']

Vi også, men det er fordi det aldri var et spørsmål at vi ikke skulle..... Har ikke like god kontakt med alle, men "alle eller ingen" tenkte vi. Er t.o.m. en tante og onkel til sambo som ikke har snakket med sambo's foreldre på mange år grunnet uvennsskap. Jeg har hilst på disse en gang. Allikevel føltes det helt natulig å be disse.

Er også en tante og onkel som er litt for glad i flaska. Vi har hørt rykter om at de er tørrlagt, så da får vi håpe på det.

Kunne egentlig ikke fallt oss inn å ikke be alle sammen... Men det er kanskje fordi vi ikke har alt for mange tanter og onkler.

Tilsammen: 5 tanter og 5 onkeler, 10 kusiner og fettere (noen m/ følge).

Men om vi trodde noen kom til å ødelegge dagen vår grunnet dårlig oppførsel, hadde vi nok latt være og bedt de. Ser de jo aldri allikevel.

Vi har bedt absolutt alle vi ØNSKET å ha der :-)

Skrevet

Vi har valgt ut tanter og onkler vi har kontakt med og føler det naturlig å dele dagen med. Det er flere vi har latt være å be, enn som er bedt. (5 tante/onkel + 3 partnere som er bedt, 7 m/partnere som ikke er bedt).

Vi hadde som utgangspunkt at vi ber de vi har lyst til å dele dagen med. Vi betaler alt selv, og føler da at vi tar utgangspunkt i hvem vi ønsker skal være der, ikke hva andre forventer eller mener.

Synes også at dere skal tenke på hva dere vil, ikke på at noen kan bli sure for at de ikke blir bedt.

Skrevet

Har ikke like god kontakt med alle, men "alle eller ingen" tenkte vi. Er t.o.m. en tante og onkel til sambo som ikke har snakket med sambo's foreldre på mange år grunnet uvennsskap.

sånn er det hos oss også. bare at det er på min side det er sånn. :-(

Skrevet
Vi hadde som utgangspunkt at vi ber de vi har lyst til å dele dagen med. Vi betaler alt selv' date=' og føler da at vi tar utgangspunkt i hvem [i']vi ønsker skal være der, ikke hva andre forventer eller mener.

Synes også at dere skal tenke på hva dere vil, ikke på at noen kan bli sure for at de ikke blir bedt.

Veldig bra begrunnelse!

- Me har leita etter ein liknande grunn, men ikkje klart å ordlegga det på ein så god måte. Så viss det er greit så låner eg den, viss nokon spør! ;)

Skrevet

Om de MÅ bes så er et luretriks å plassere urokråkene asosialt. Altså IKKE sammen med noen de kjenner godt fra før, men derimot sammen med oldemor på den andre siden, eller på barnebordet eller tilsvarende...

De fleste trenger noen å skråle sammen med, og skråler mindre når de er omgitt av fremmede.

(jada er litt ond av meg)

Skrevet

Veldig bra begrunnelse!

- Me har leita etter ein liknande grunn, men ikkje klart å ordlegga det på ein så god måte. Så viss det er greit så låner eg den, viss nokon spør! ;)

Bare lån ivei :ler:

Skrevet
Be de dere har lyst til å dele dagen deres med. Når jeg skal gifte meg kommer vi ikke til å be tanter og onkler en gang. Vi kommer til å invitere den aller nærmeste familien og vennene våre i stedet.

:Nikke: Samme som oss. Aller nærmeste familie, og noen få, nære venner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...