Gjest gjest1 Skrevet 8. august 2004 #1 Skrevet 8. august 2004 Jeg trenger et spark i rumpa. Jeg har lyst til å begynne å trene, komme i god form og i det hele tatt få det beste ut av kroppen min. Men problemet mitt er at jeg er så dørgenes lat. Og så veldig flink til å komme opp med unnskyldninger. Noen der ute som kan gi meg et spark bak? Hva bør jeg begynne med (har ikke trent regelmessig på, åh... 15 år- og jeg er bare 29!)? Hvordan finne inspirasjon til å starte? Og fortsette!?
Gjest Ethereal Skrevet 8. august 2004 #2 Skrevet 8. august 2004 Hva liker du å gjøre, da? Det er nemlig ikke vits i å melde seg inn på et studio, for så ikke å gå der fordi du hater det. Du kan jo starte med å gå lange turer på ca en time, tre ganger i uken. Etterhvert kan du veksle på å løpe og gå, og gradvis øke mengden løping til du er i stand til å løpe hele strekningen du har valgt ut. Andre aktiviteter som du kan vurdere, er sykling, svømming, dans, eller hvis du tror du liker det, kan du forsøke deg på en aerobic-time på et treningssenter. De har mange ulike timer, og ikke alle krever masse koordinasjon. Etter hvert som du fikser det, blir det morsommere. Fordeler med trening: Du får mer overskudd (men det kommer over tid, de første ukene vil du trenge mer søvn) Du merker at den fysiske formen blir bedre; kondisjonen og styrken Humøret blir bedre (hvis jeg ikke får trent, blir jeg sur som f) Forbrenningen din blir bedre over tid, noe som er viktig når man blir eldre; trener du styrke, bygger du muskler som forbrenner fett. Du kan spise mer uten å legge på deg...
Orthia Skrevet 8. august 2004 #3 Skrevet 8. august 2004 Jeg ville ikke brukt så mye tid til å fundere over unnskyldninger, og heller bare begynt (å trene altså). Det er ikke verre enn å ta på seg joggeskoene, og blir du sliten, så jogger du hjem igjen. På sikt kan du lese litt om trening og kosthold, kjøpe deg ok treningsklær osv- men det første skrittet tar du bare rett over dørterskelen.
Gjest Ethereal Skrevet 8. august 2004 #4 Skrevet 8. august 2004 Enig med Morrison; dørstokkmila sies å være den aller lengste...
Gjest Poirot Skrevet 8. august 2004 #5 Skrevet 8. august 2004 Ikke begynn for hard. Begynn heller i det små og trapp opp etterhvert.
Gjest gjest1 Skrevet 8. august 2004 #6 Skrevet 8. august 2004 Jeg ville ikke brukt så mye tid til å fundere over unnskyldninger. Åh, jeg slipper å bruke tid på å tenke opp unnskyldninger. De kommer på rekke og rad uten at jeg ber om dem: for varmt, for kaldt, for tidlig, for sent, for nært opp til middag, for mye å gjøre... osv osv. Når føler dere at det er best å trene? Mannen min er ute og løper rett fra senga, men jeg føler meg bare svimmel om jeg forsøker noe så tidlig.
Gjest Poirot Skrevet 8. august 2004 #7 Skrevet 8. august 2004 Jeg liker best noen timer etter middag.
Gjest Ethereal Skrevet 8. august 2004 #8 Skrevet 8. august 2004 Selv om jeg er morgenfugl, fikser jeg ikke morgentrening (unntatt kanskje jogging; jeg eksperimenterte litt i vår da jeg bodde i Nederland). Jeg liker best å trene på sen ettermiddag, tidlig kveld, sånn mellom 18 og 20. Jeg har også trent senere, men da blir det et problem å komme seg i seng, fordi jeg blir for gira.
Gjest gjest1 Skrevet 8. august 2004 #9 Skrevet 8. august 2004 Når spiser dere middag da? Før eller etter trening? Vi spiser gjerne i 7-8 tiden på kvelden. Kan jeg trene rett før middag eller bør jeg ha litt mat i magen?
Gjest Poirot Skrevet 8. august 2004 #10 Skrevet 8. august 2004 Når spiser dere middag da? Før eller etter trening? Vi spiser gjerne i 7-8 tiden på kvelden. Kan jeg trene rett før middag eller bør jeg ha litt mat i magen? Vi spiser i 17-18 tiden. Om jeg trener når jeg er sulten blir jeg lett svimmel og slapp og orker ikke yte så mye som jeg vet jeg kan.
Gjest Ethereal Skrevet 8. august 2004 #11 Skrevet 8. august 2004 Egentlig er det ikke så dumt å trene før middag, men du bør ha spist litt et par timer før, gjerne et par brødskiver og litt melk.
Orthia Skrevet 8. august 2004 #12 Skrevet 8. august 2004 Jogging, sykling osv før frokost er en herlig start på dagen, men stryrke er best på ettermiddagen. Vanskelig å ta i om man ikke har fått i seg næring på ti timer...
Gjest Evie Skrevet 8. august 2004 #13 Skrevet 8. august 2004 Bare bestem deg, og så tar du og setter en fot foran den andre. Gjenta. Det er egentlig sant som de sier i Nike-reklamen... JUST DO IT!
Gjest gjest1 Skrevet 8. august 2004 #14 Skrevet 8. august 2004 Bare bestem deg, og så tar du og setter en fot foran den andre. Gjenta. Det er egentlig sant som de sier i Nike-reklamen... JUST DO IT! Vel, blir ikke akkurat inspirert av Nike da. Alt jeg tenker når jeg hører det slagordet er overprisete sko og barnearbeid. JUST DON'T. Men jeg kom opp med min egen lille inspirasjonsvri her i sted: Jeg får ikke spise sjokolade uten at jeg har gjort noe aktivt. Sjokolade klarer jeg ikke å kutte ut likevel, så da må jeg bare dilte meg ut av huset. Så får vi se om det funker denne gangen...
Usikker Skrevet 8. august 2004 #15 Skrevet 8. august 2004 Sjokolade klarer jeg ikke å kutte ut likevel' date=' .....[/quote'] Det sa jeg også......... nå har jeg ikke spist sjokolade siden midten av juni. Savner det IKKE - sluttet med brus også. Kjøp en sånn mørk sjokolade med 70% kakao (fåes i alle dagligvarer) - og ta en bit eller to om du MÅ ha litt søtt. I tillegg har jeg begynt å trimme - begynte rolig - og har økt på litt etter hvert. Jeg går kun - ikke jogging. Varier mellom skogen og asfalt/grus. Start med en halvtimes tur 3-4 ganger i uka.......... ikke overdriv. Kanskje du skulle kjøpe deg staver også - det gjør treningen mer effektiv. Lykke til
Jandia Skrevet 8. august 2004 #16 Skrevet 8. august 2004 Jeg skjønner AKKURAT hvodan du har det. Hver søndag sier jeg til meg selv at NÅ skal jeg begynne, i morgen er en ny dag med nye muligheter. hmm... Så si fra om du finner kuren...
Gjest Anonym jente Skrevet 8. august 2004 #17 Skrevet 8. august 2004 Jeg tror du behøver noen utfordringer: stikkordet blir derfor variasjon. Å jogge flere ganger i uken- eller å sykle hver dag- kan bli kjedelig. Enig med de som sier at du kan starte pent og trappe opp etterhvert som du selv føler at "dette gir meg jo noe" (føler deg lettere i kropp og sinn, friskere hud, mer spenst, bedre velvære..) Vær noe strukturert og lag en liten plan- ikke detaljert men en slags plan hvertfall. Du behøver ikke trene etter faste tider, men ettersom du føler deg opplagt? Treningssenter, aerobics, stram opp, kjøp vekter og strikk til styrketrening hjemme(?), les bladet "I Form", ta en joggetur, sykle langt, svøm en tur, gå en lang tur i raskt tempo, ta en spinning-time på senter (?), hva du enn liker. Kjøp staver og gå i raskt tempo: varier og gjør noe ofte. Spis sunt og godt. Drikk en del vann: kroppen nyttiggjør seg bedre av treningen når du er flink til å drikke vann
Gjest gjest1 Skrevet 8. august 2004 #18 Skrevet 8. august 2004 Her er det mange flotte tips. Så får vi se hvor flink jeg er å følge dem opp. Jeg begynner mandag. Watch this space!
Gjest Anonymous Skrevet 9. august 2004 #19 Skrevet 9. august 2004 Ja, nå er det mandag, jeg er spent, Possum..?
Gjest gjest1 Skrevet 9. august 2004 #20 Skrevet 9. august 2004 Uhum... :oops: Veeeeeeeel, jeg har ikke trent, men jeg har heller ikke spist sjokolade, så sånn sent har jeg holdt meg. Men den ender vel bare med at jeg slutter å spise sjokolade bare for å slippe å trene... Men jeg SKAL begynne. Så fort gradestokken roer seg litt. Og jeg ikke har så mye å gjøre. Og... og... :oops:
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå