mezzy Skrevet 8. august 2004 #1 Del Skrevet 8. august 2004 Vi har planlagt å kjøpe hund, men er usikker på hvilken rase vi skal velge og hvilket kjønn. Vi, er mann, to barn på 7 og 9 og meg. Bor landlig til med turmuligheter i nærheten, Jeg kan også ta med meg hunden på jobb. Dette blir vår første hund, så vi er litt usikker på hvilke egenskaper vi skal legge vekt på når vi skal velge rase og kjønn. Vi er glad i å gå på tur, så at hunden krever mye trim går bra. Det er tydeligvis mange her inne som har god greie på hund, noen som har noen forslag til en førstegangskjøper? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lilleulv Skrevet 8. august 2004 #2 Del Skrevet 8. august 2004 Anbefaler Golden retriever! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 8. august 2004 #3 Del Skrevet 8. august 2004 Gå og se på rasevelgeren, og raseinfoen. Det er mange hunder som er barnevennlige. Goldenretriever og andre retrievere, Grand danois for dem som ønsker en stor hund, berner sennen, st.bernhard, dalmatiner og mange flere. Det som jeg tror er viktig, er å skaffe seg en kunnskap og info om hundehold før en anskaffer hund. Valpekurs, og andre kurs anser jeg som alfa og omega for både hund og eier. Kurset er nemlig like myen trening av hund som eier. Det aller beste er jo en godt tilpasset hund sammen med en eier som er trygg på det han eller hun gjør. Lykke til med valg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 8. august 2004 #4 Del Skrevet 8. august 2004 Har dere tenkt på størrelse og egenskaper? Hvis man har liten plass, så kan det være lurt å vurder en liten hund. Men sånn ellers synes jeg at større hunder er enklere å ha med å gjøre. Vanskelig å anbefale noe til førstegangskjøpere også. Men ta en titt på Canis og se om dere finner noe som kan passe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laban Skrevet 9. august 2004 #5 Del Skrevet 9. august 2004 Husk bare på at dersom en hund trenger mye trim, kan det være snakk om fryktelig mye!! De fleste hunderaser koser seg vilt med en times tur om dagen, men det er jo også greit med en som ikke på død og liv MÅ ha det, fordi det er jo ikke alltid det passer så godt (og noen ganger er jo dessverre ikke været det beste heller). Vil bare advare deg, for mange mennesker som liker å gå tur anskaffer seg sådan krevende raser, bare for å oppdage at de faktisk ikke liker å gå lang tur hver eneste dag... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 9. august 2004 #6 Del Skrevet 9. august 2004 Selv synes jeg ikke at et par tisseturer og en timestur i løpet av en dag er mye. Nei, det er ikke alltid det passer kjempebra med en times trasking med bikkja, men da kan en prøve å planlegge turen. Eller en kan få noen andre i familien, en venn hunden liker og respekterer til å ta den turen den dagen. Selv om det ikke alltid er så kos å gå ut med vovven i regnvær, så går en ikke tur med vovven for å være snill. Det er hundens tur, og din mulighet til å få litt ekstra bondingtime med den. Mye er i mitt hode flere timers turgåing og/eller aktivisering av hunden for at den ikke skal herpe huset når den er inne. Men det er bare meg da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laban Skrevet 9. august 2004 #7 Del Skrevet 9. august 2004 Det jeg prøvde å si, var altså at de fleste hunderaser trives med en times tur om dagen, og at det slettes ikke er vits i å lete etter en rase som krever mye mosjon. Rasene som krever mye mosjon trenger ofte mer enn en time om dagen. Personlig synes jeg uansett at en time om dagen er veldig mye, og tok konsekvensen av dette og skaffet meg en av de hunderasene som trenger minst mosjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 9. august 2004 #8 Del Skrevet 9. august 2004 Det jeg prøvde å si, var altså at de fleste hunderaser trives med en times tur om dagen, og at det slettes ikke er vits i å lete etter en rase som krever mye mosjon. Rasene som krever mye mosjon trenger ofte mer enn en time om dagen. Personlig synes jeg uansett at en time om dagen er veldig mye, og tok konsekvensen av dette og skaffet meg en av de hunderasene som trenger minst mosjon. Det er helt sant at en ikke trenger å lete frem til en rase som trenger mest mulig mosjon og aktivisering, så sant en ikke er ute etter en brukshund. Huskyer for eksempel trenger jo mye stimuli og mosjon for å få ut all energien. Selv om mange ikke tror det så trenger jo f. eks. Jack Russel terrieren også mye aktivisering og tid til å få ut all energien. Ergo har ikke størrelse noe å si. (En liten avsporing, ja. :oops:) Hva som er mye tid avhenger jo av personen. Selv ønsker jeg en som krever middels mye mosjon. Ditt valg av hund som krever lite mosjon, viser jo i grunnen bare at du har tenkt nøye i gjennom hvilken hund du ville ha. Det er det sørgelig mange som ikke gjør, så all ære til deg for det. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@shygirl@ Skrevet 9. august 2004 #9 Del Skrevet 9. august 2004 Anbefaler Golden retriever! Skriver under på denne.... Nydelig rase med mange gode egenskaper... Eneste bakdelen er at vår slipper en del hår store deler av året, men det kan man leve med.... Rottweilere er foresten også en flott rase og en god familiehund... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mezzy Skrevet 9. august 2004 Forfatter #10 Del Skrevet 9. august 2004 takk for fine innspill. Kunnskap er viktig. Har undersøkt litt og det finnes både hvalpekurs og dressurkurs i nærheten av der vi bor. Instruktørene blir anbefalt av andre hundeeiere i nabolaget. Vi heller så langt mot labrador.Tror det kan være en hund som passer for oss. Vi er også fullstendig klar over at det å skaffe hund ikke er noe man gjør på impuls. Hund tar tid og det koster penger, men man får jo så mye igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå