AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #1 Skrevet 2. februar 2015 Hva ville dere valgt og hvorfor? Anonymous poster hash: 56469...d30 1
SnappleIsland Skrevet 2. februar 2015 #2 Skrevet 2. februar 2015 (endret) studerer økonomi- og administrasjon selv. Det åpner for veldig mange ulike løsninger og felt man kan jobbe innenfor. Man er da veldig anvendelig. Blir man lei av å jobbe med regnskap og finans kan man jobbe som konsulentrådgiver i mikroøkonomi f.eks. privatøkonomi, blir man lei av det kan man jobbe med markedsføring, strategi og utvikling av bedrifter, blir man lei av det kan man jobbe som prosjektleder med planlegging og organisering, blir man lei av det kan man bryne seg litt på aksjer og kanskje starte å jobbe for et meglerhus, blir man lei av det kan man ta noen få emner på universitetet i tillegg - det man trenger for å bli autorisert eiendomsmegler. Jeg liker at det er så mange muligheter å velge mellom ettersom det er noe jeg kommer til å jobbe med (være utdannet som) resten av livet, er det godt at man kan bryne seg på nye ting og fortsette å utvikle seg og få relevant erfaring innen ulike felt. Jeg var splittet mellom Siviløkonom og Eiendomsmegler, men fikk opplyst at hvis jeg utdannet meg som siviløkonom trengte man bare noen få emner ekstra - som eiendomsrett og jus - for å få godkjent autorisasjon som eiendomsmegler. Kjenner nå 2 stykker som har gjort det og jobber for privatmegleren og total eiendom både som eiendomsmeglere og som bedriftsrådgiver innen strategi, markedsføring og økonomiske valg og investeringer. Det er klart at bedrifter vil velge de med mest relevant utdanning som kan komme til gode for bedriften og et eiendomsmeglerhus vil derfor sette pris på en eiendomsmegler som i tillegg er utdannet siviløkonom med mye mer økonomisk og administrativ forståelse. Jeg tenker å gjøre ferdig masteren, jobbe et par år som siviløkonom der jeg får jobb evt. der jeg vil hvis jeg blir så heldig å få kunne velge mellom noen steder, for så å ta et år der jeg tar opp de emnene jeg trenger for å få godkjent autorisasjon som eiendomsmegler for så å søke jobb hos et meglerhus, da jeg også har tidligere erfaring fra noen års jobbing som siviløkonom.... så jobbe et par år for meglerhuset og så starte et eiendomsfirma for meg selv siden jeg elsker alt som har med hus og megling å gjøre, eller eventuelt starte en annen bedrift. Endret 2. februar 2015 av SnappleIsland
funginger Skrevet 2. februar 2015 #3 Skrevet 2. februar 2015 Tror vernepleier er veldig givende for de som trives med å jobbe med mennesker, øk.adm. virker litt tørt, synes jeg, men du har jo mange muligheter.
SnappleIsland Skrevet 2. februar 2015 #4 Skrevet 2. februar 2015 Tror vernepleier er veldig givende for de som trives med å jobbe med mennesker, øk.adm. virker litt tørt, synes jeg, men du har jo mange muligheter. mange jobber innenfor øk.adm hvor man jobber mye med mennesker.... jeg kunne aldri valgt en "kjedelig" (relativt) jobb innen øk.adm. som bare gikk på feks. være økonomiansvarlig, regnskapsfører osv. skulle jeg jobbet utelukkende med økonomi ville jeg valgt mikroøkonomi og personlig forbruk - typen luksusfellen-tilfeller -> økonom-hobbypsykolog... ellers ville jeg jobbet med strategi, organisasjonspsykologi og ledelse, som er kjempegøy!
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #5 Skrevet 2. februar 2015 Tror vernepleier er veldig givende for de som trives med å jobbe med mennesker, øk.adm. virker litt tørt, synes jeg, men du har jo mange muligheter. Økonomer jobber også med mennesker, det er en myte at man sitter på et kontor alene hele dagen fordi man er økonom. Man kan ha masse jobber hvor man arbeider like mye med mennesker som man gjør i helsesektoren. Nå er jeg nok litt partisk siden jeg selv er økonomutdannet, men jeg hadde aldri valgt vernepleie foran økonomi. Et arbeidsliv med skiftarbeid, fysisk hardt arbeid og stor risiko for tidlig uføretrygd eller omskolering i tillegg til elendige arbeidsvilkår generelt og problemer med å få full, fast stilling? Nei takk. Anonymous poster hash: 161d6...196
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #6 Skrevet 2. februar 2015 Er det ikke veldig trangt i arbeidsmarkedet for økonomer? Er vel ikke så lett å velge jobber når man har så mange å konkurrere med. "alle" har jo en bachelor i økonomi og administrasjon fra BI og skal bli ledere. Anonymous poster hash: c6d90...352 1
straamann Skrevet 1. desember 2017 #7 Skrevet 1. desember 2017 På 2.2.2015 den 21.58, AnonymBruker skrev: Er det ikke veldig trangt i arbeidsmarkedet for økonomer? Er vel ikke så lett å velge jobber når man har så mange å konkurrere med. "alle" har jo en bachelor i økonomi og administrasjon fra BI og skal bli ledere. Anonymous poster hash: c6d90...352 nja. Det er vel trangt arbeidsmarked for flere yrker? Det er stor etterspørsel etter økonomer, men det er også svært mange som er utdannet i denne retningen. Universiteter og høyskoler utdanner nesten uten unntak flere enn det er bruk for i arbeidslivet uansett yrke. Sånn er det bare.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå