AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #1 Skrevet 2. februar 2015 Vi bor på et lite sted. I klassen til jenta mi er det under 10 elever. Hun har gjennop hele skoletiden hatt god kontakt med 2 av jentene. Ene jenta har hun vært venninne med helt siden hun var bitteliten, og de har vært bestevenner i mange år. For halvannet år siden skjedde det noe i hjemme hos denne venninnen som gjorde at hun forandret seg fullstendig. Faren ble beskyldt for overgrep, og de fortalte jenta ALT! Hun var livredd for å gå fra foreldrene for da kunne de forsvinne osv. Jenta slet med å dra på skolen, gråt mye og var hjemme hele tiden. Det var mye lettere å si at de andre jentene var slemme med henne på skolen enn å si at hun var redd pga det som foregikk hjemme hos dem. Foreldrene, spesielt moren, trodde på henne uansett og ringte rundt og beskylte vår datter for å være slem. Vi snakket med vår jente, forklarte at hun ikke skulle bry seg om det og at hun egentlig ikke mente det hun sa, hun hadde det bare litt tungt og vanskelig. Men, vi lot ikke vår datter dra dit, egentlig ikke pga beskyldningene om overgrep, for de trodde vi ikke på, men pga at de hadde null filter når det kom til hva de sa til ungene. I ettertid har vi sett at dette har gått ut over vår datter og vi slapp litt opp og lot henne dra på besøk dit. Men, etter at vi gjorde det har alt blitt mye verre. Det er helt tydelig at hun stenges ute med hjelp av de andre jentenes foreldre. Min datter sender melding eller ringer en av fr andre for å spørre om de skal møtes, og får bare "vet ikke" til svar. Så går det en liten stund, så får hun melding fra den andre jenta om hva hun skal gjøre, og når Min datter foreslår at de skal møtes, så har de to andre allerede avtalt seg imellom. Dette fører til at jenta mi blir trist og føler seg utestengt. Nå var begge invitert hit i selskap, og begge sa at det ikke passet fordi de følte at de ødela selskapet til den som hadde bursdag. Dette er ikke en måte å prate på som disse jentene bruker, og jeg oppfatter det sånn at de har fått beskjed om å si det, og samtidig si at de hadde andre planer. Det har også vært flere episoder hvor de har avtalt besøk også dukket aldri besøket opp. Det er så dårlig gjort overfor jenta mi! Vi har minimalt å gjøre med foreldrene til disse jentene, spesielt ene familien som ikke godtok at vi sa dem imot. Den andre familien er naboer med den første familien, og jeg oppfatter det som at det er mye enighet der om hva som skal sies og gjøres. Jeg synes det er så dårlig gjort å skulle stenge ute jenta mi fordi vi foreldre ikke går overens. Det er veldig få jenter å være sammen med her, og en bør egentlig ta vare de man har, men nå har jenta mi nesten ingen igjen. Tror jeg kan telle på en hånd de gangene hun har hatt besøk dette skoleåret av andre enn nabojenta. Jenta mi som var på besøk og hadde besøk flere ganger ukentlig kan nå gå uker uten venner å være sammen med på ettermiddagstid. Jeg får så vondt av henne selv om hun ikke sier så mye, og vet ikke hva jeg skal gjøre for at hun skal få det bedre. Dette ble sikkert langt og rotete, men håper noen har gode tips og råd i denne situasjonen.Anonymous poster hash: 5f2ae...024
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #2 Skrevet 2. februar 2015 Ta det opp med foreldrene, UTEN barna tilstede. Rydd opp i rotet som dere voksne har skapt sånn at jentene kan leke sammen igjen. Anonymous poster hash: 61f79...1be 5
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #3 Skrevet 2. februar 2015 Hvis det er under 10 elever så... kan hun vel bli venner med de ca. 2 andre jentene også? Anonymous poster hash: b1c7b...7b4
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #4 Skrevet 3. februar 2015 Jo, hun er venner med de andre jentene også, men det er liksom disse som har vært close, og det er trist for henne når de plutselig behandler henne på denne måten. Nå var det i dag igjen. I går avtalte hun å bli med den ene jenta hjem etter skolen, i morges fikk hun beskjed om at hun ikke kunne være med likevel fordi hun andre måtte rydde rommet! Verdens dårligste unnskyldning. Så nå har jeg sagt at vi ikke gidder prøve mer. Hun får heller se om de tar kontakt og inviterer, men vi skal heller gjøre det attraktivt å komme hit. Har laget invitasjon til jentene i klassen med overnattingsfest med pizza, muffinsdekorering, film og godterier. Om de da velger å ikke komme, så skal jeg hvertfall sørge for at de angrer når de hører hvor morsomt de som kom har hatt det. Anonymous poster hash: 5f2ae...024 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #5 Skrevet 3. februar 2015 Jo, hun er venner med de andre jentene også, men det er liksom disse som har vært close, og det er trist for henne når de plutselig behandler henne på denne måten. Nå var det i dag igjen. I går avtalte hun å bli med den ene jenta hjem etter skolen, i morges fikk hun beskjed om at hun ikke kunne være med likevel fordi hun andre måtte rydde rommet! Verdens dårligste unnskyldning. Så nå har jeg sagt at vi ikke gidder prøve mer. Hun får heller se om de tar kontakt og inviterer, men vi skal heller gjøre det attraktivt å komme hit. Har laget invitasjon til jentene i klassen med overnattingsfest med pizza, muffinsdekorering, film og godterier. Om de da velger å ikke komme, så skal jeg hvertfall sørge for at de angrer når de hører hvor morsomt de som kom har hatt det. Anonymous poster hash: 5f2ae...024 Get over it, venner kommer og går. Be henne skaffe seg andre venner. Du prøver så hardt, det kan slå andre veien.Anonymous poster hash: b2f19...563
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #6 Skrevet 3. februar 2015 Dette tar dere opp med de nevnte foreldrene. Gjerne alene først, men prater du til døve ører så kontakter du skolen. Dette er bygdeudyret på sitt verste, og jeg kjenner jeg får helt vondt i hjerte av de 3 jentene! Synes du gjør bra i å lage i stand til jentekveld:) håper det fikser seg, dette er ikke greit! Anonymous poster hash: cbe1c...a5f 1
Gjest Godjente Skrevet 4. februar 2015 #7 Skrevet 4. februar 2015 Du virker som en god mor som stiller opp for barnet ditt, så bra Men av og til må man bare gi opp og gå videre, spesielt om ikke foreldrene vil snakke og løse opp i ting. Høres bra ut at du inviterer til pizzafest
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2015 #8 Skrevet 4. februar 2015 Enig med flere, av og til må man trekke seg litt tilbake som forelder og la barna selv finne ut av ting. Når det er en så liten skole, går det også an å inkludere jenter fra klassen over eller under, hvis dere skal arrangere jentefest! Da blir det flere å spille på, flere potensielle venninner, kanskje et nytt jentemiljø? Ett års aldersforskjell pluss eller minus utgjør veldig lite. Anonymous poster hash: 5f0e8...ae7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå