Gå til innhold

Oppussing av bad, med bilder. Trenger litt hjelp! :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal pusse opp badet meget snart, men har ikke bestemt oss for innredning. Ønsker ikke å dusje i badekaret, slik som badekaret er plassert nå, fordi det er for lavt under taket for min mann (177 cm høy), han må stå bøyd med hodet. For meg som er 164 cm går det fint. Vi ønsker å ha badekar, og kan godt dusje i det, men da må det være plassert et annet sted pga skråtaket. Men optimalt sett skulle jeg hatt dusj og badekar separat.... Har vurdert å ta litt av soverommet vegg i vegg, men da blir det egentlig for lite, og det koster ca 30 000 ekstra. Har ikke slått det helt fra oss, men tror ikke badekar er så viktig for oss at vi gjør det.

Rommet er ca 350 langt og 140 bredt.

Tar imot alt av tips til oppussingen :) :)

Anonymous poster hash: ba0b7...46b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med murt badekar? Da kan karet settes inn med fliser og det kan ha direkte avløp slik som i dusjen. Tenker det vil gjøre takhøyden mer levelig.

Anonymous poster hash: 07aa1...411

Skrevet

Det har jeg ikke tenkt på! Takk! :) :)

Skrevet

Kan du ta av gangen utenfor badet?

Anonymous poster hash: 5e9fa...79e

• Liker 2
Skrevet

Ja, tar med den lille gangen utenfor :) planløsningen er endret, og da ble dette lille rommet "til overs" og er meningen å ta med :)

Skrevet

Jeg har nå sittet i roomsketcher og sliter med å finne en løsning som blir god med både dusj og badekar. Ville nok gått for en god dusj med glassvegg mot resten av badet hvis jeg hadde vært deg.

At det koster 30000 å utvide badet hadde jeg tenkt var småpenger i forhold til hva det koster å pusse opp et bad, men at naborommet blir for lite er et godt argument for å ikke utvide :)

Anonymous poster hash: 5e9fa...79e

• Liker 1
Skrevet

Er ikke så mange muligheter til annen plassering av et evt badekar, siden bredden på rommet er kun 1,4 m og dørbredden tar 90 cm. Da blir det mest praktisk med et kar på tvers innerst i rommet (altså mot ytterveggen). Å plassere karet med langsiden mot soveromsveggen vil bety dårlig plassutnyttelse er jeg redd.

Mulig dere kan få hjelp til å tegne av rørleggerfirma. Kan jo sjekke ut hva som blir av plass hvis dere for eksempel velger et sittebadekar, og en dusj med glassvegger man kan slå innover når den ikke er i bruk.

Mener også jeg har sett en løsning der badekaret sto med langside mot yttervegg, og det så var murt opp en vegg i glassbyggerstein litt bortenfor badekaret med dusjstang på veggen. Altså at man dusjer rett på flisegulv og at man på den ene siden av seg har en murt dusjvegg, og på den andre siden ca halve langsiden av badekaret. Det gjør jo ikke noe om det spruter dusjvann på badekaret.

Dere må vel tenke gjennom hva dere ellers trenger plass til på badet. Må dere ha plass til flere skittentøykurver og masse rene håndklær i tillegg til toalettsakene til alle, eller kan noe være annetsteds. Kan dere evt ha lagring på hyller oppunder taket til f.eks rene håndklær, så vil dere spare skapplass.

Spennende med oppussing og mye fint å velge i :-)

• Liker 1
Skrevet

Tusen hjertelig takk for svar!! :) Jeg har tenkt mye på hvordan man kan løse problemet, men kan nok se ut som om jeg må glemme badekaret. Vi skal snakke med firmaet som skal gjøre jobben om noen dager, og da skal jeg stille masse spørsmål om alternative måter å innrede det på.

Det var et godt forslag å ha dusjen bortenfor badekaret og med en glassbyggersteinvegg. Skal tenke på det :)

Skrevet

Har også tenkt på om det kan gå å ha badekaret langs langsiden, der som vasken er nå, og henge dusjen på den enden som har høyest under taket, bare sette opp en liten vegg der. Kanskje toalettet kan stå ved siden av badekaret, der taket er lavest. Og så vasken i det ekstra rommet utenfor.

TS

Skrevet

Har også tenkt på om det kan gå å ha badekaret langs langsiden, der som vasken er nå, og henge dusjen på den enden som har høyest under taket, bare sette opp en liten vegg der. Kanskje toalettet kan stå ved siden av badekaret, der taket er lavest. Og så vasken i det ekstra rommet utenfor.

TS

Hva med å la badekaret stå der det står nå, så dusj, toalett og håndvask på langveggen. Dersom dere skal ta den lille gangen inn i badet bør dere få plass. Bruk gjerne store speil for å øke romfølelsen :)

Noen eksempler på hva jeg mener:

http://distinctvariations.com/bedroom/bathroom-design-idea-beautiful-narrow-for-small-spaces/attachment/narrow-bathroom-images/#page

(klikk på bildet og du får det opp i en mer normal versjon)

http://www.buildingscheme.com/inspirative-long-narrow-bathroom-design-with-nice-natural-light/great-narrow-bathroom-design-with-tub-shower-combo-and-simple-hanging-lamp/

http://www.houzz.com/photos/602919/Wyckoff-St-Townhouse-Interior-Master-Bath-contemporary-bathroom-new-york

http://www.houzz.com/photos/2263869/750-2nd-St-San-Francisco-modern-bathroom-san-francisco

Kan finne en del inspirasjon på Pinterest ved å søke på "narrow bathroom" eller "compact bathroom/ensuite" :)

Anonymous poster hash: fe046...62b

• Liker 1
Skrevet

Den ideen likte jeg!! :):nigo: Skal definitivt utforskes :)

Fikk ikke åpnet de to siste linkene uten å laste ned en app. Men fikk veldig sansen for de to andre bildene!

TS

Skrevet

Skal sjekke pinterest :)

Skrevet

Den ideen likte jeg!! :):nigo: Skal definitivt utforskes :)

Fikk ikke åpnet de to siste linkene uten å laste ned en app. Men fikk veldig sansen for de to andre bildene!

TS

Så bra! Kjekt å kunne hjelpe - oppussing er gøy :)

Om du åpner de to siste linkene fra pc får du opp bildene.

Badet mitt er 2,1x3,5 så ikke så ulikt ditt.

Har badekar samme sted som deg, så vask ved siden av (120 cm innredning) på langveggen i "hodeenden" av badekaret, så dusj ved siden av der igjen i hjørnet (100x75 cm). Toalettet mitt er vis a vis vasken ca midt på den andre langveggen. Dør i enden av langveggen - ved siden av toalettet.

Jeg fant et bad i et interiørblad som inspirasjon. Dette var lite og hadde omtrent samme layout som i linkene over. Hadde jeg funnet det igjen skulle jeg ha delt det :)

Skrevet

Ja, oppussing er kjempegøy! Men ikke så gøy underveis da ;) vi flyttet for tre måneder siden, fra en blokkleiligheter med splitter nytt bad. Litt greit å ha vært gjennom det før, så har vi litt erfaring. Ble fornøyd med innredningen sist, men ikke fargene. Likte veldig godt dusjdørene, og mosaikkflisene i dusjen. Og jeg likte speilskapet med stikkontakt inni. Og vasken/skapene. Det var sånn soft close funksjon, og de var veldig gode å lukke. Tror vi velger noe ganske likt nå, men er skeptisk til så mørk farge. Denne gangen tenker jeg mer på store fliser i lys grått eller beige.

Her er noen bilder fra badet vi pusset opp i november 2013.

Skrevet

Ja, oppussing er kjempegøy! Men ikke så gøy underveis da ;) vi flyttet for tre måneder siden, fra en blokkleiligheter med splitter nytt bad. Litt greit å ha vært gjennom det før, så har vi litt erfaring. Ble fornøyd med innredningen sist, men ikke fargene. Likte veldig godt dusjdørene, og mosaikkflisene i dusjen. Og jeg likte speilskapet med stikkontakt inni. Og vasken/skapene. Det var sånn soft close funksjon, og de var veldig gode å lukke. Tror vi velger noe ganske likt nå, men er skeptisk til så mørk farge. Denne gangen tenker jeg mer på store fliser i lys grått eller beige.

Her er noen bilder fra badet vi pusset opp i november 2013.

Det er greit å ha vært gjennom det før ja. Da har man fått sett hva som fungerer og ikke fungerer og man blir gjerne sikrere på sin egen stil :) Har heldigvis kunnet pusse opp de to badene jeg har renovert før innflytting og da blir det straks litt mindre pes :)

Om du liker speilskap kan kanskje en løsning som i bilde nr. 10 i dette innlegget i bloggen Åpent Hus være en ide - om ikke badet ditt blir for smalt:

http://apenthus.blogspot.no/2015/01/plassbygd-pa-badet-custom-made-bathroom.html

Skrevet

Hadde lett droppet badekaret på et så lite rom.

Anonymous poster hash: 28550...7dd
Skrevet

Kanskje det funker med et lavere badekar? Ser jo ut som om badekaret dere har nå er litt høyt over gulvet. Noe som dette f.eks? http://megaflis.no/celeste-genova-badekar.html
Men man ser jo ikke hvor høyt oppe gulvet i badekaret er da. Men kan jo hende det er lavere :)
Er få cm det er snakk om for din mann :)

Ellers så kan dere skaffe dere et slikt dusjhode som dette http://megaflis.no/grohe-modern-rainshower-takmontert-hodedusj.html Kanskje det sparer dere for noen cm? :)

Skrevet

Hadde møbleringen blitt enklere med et hjørnebadekar?

Skrevet

Takk for tips, Luckiness! Fikk ikke opp linken med badekaret, men takmontert dusj var veldig lurt! :nigo:

Har tenkt tanken på hjørnebadekar, Amarone :jepp: Jeg vet ikke helt om det vil hjelpe :klo:

Vi skal ha møte med firmaet på tirsdag, så da får jeg hørt litt mer om hva som er mulig, og må sikkert bestemme meg da.

Skrevet

Nå har vi fått en tegning på badet :nigo: Det kan fungere å ha dusj og badekar separat, likte tegningen. Oppstart er 23 februar! Så nå har vi hastverk med å finne interiør og fliser.

Tar gjerne imot flere tips ang bad :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...