AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #1 Skrevet 2. februar 2015 Jeg har lest masse om barn som tar selvmord fordi de blir mobbet på skolen og skolen ikke tar tak i det. Hvis barnets foreldre vet at barnet blir mobbet, skolen vet at barnet blir mobbet og de vet hvem mobberne er, skal det da være mulig at ingenting blir gjort? Hvordan kan det gå så langt som at et barn tar selvmord? Anonymous poster hash: 65fc7...06a
Tibbie Skrevet 2. februar 2015 #2 Skrevet 2. februar 2015 Jeg tror at problemet mer er at man ikke helt hva man skal gjøre som faktisk har virkning. Skammekroker, å være inne alene i friminutter, melding med hjem og kjeft er vanlige straffer, men ting som vi ser ikke hjelper. Om jeg var en 10 år gammel tøff mobber, hadde det ikke stoppet meg å være ekkel mot "klassens raring" om jeg måtte sitte inne å regne matte mens resten av klassen var i badeland eller spilte fotball i skolegården. Kanskje det bare hadde gjort meg enda mer sint.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #3 Skrevet 2. februar 2015 Jeg tror at problemet mer er at man ikke helt hva man skal gjøre som faktisk har virkning. Skammekroker, å være inne alene i friminutter, melding med hjem og kjeft er vanlige straffer, men ting som vi ser ikke hjelper. Om jeg var en 10 år gammel tøff mobber, hadde det ikke stoppet meg å være ekkel mot "klassens raring" om jeg måtte sitte inne å regne matte mens resten av klassen var i badeland eller spilte fotball i skolegården. Kanskje det bare hadde gjort meg enda mer sint. Hvis mobberen sitter inne i friminuttene så kan han i alle fall ikke mobbe mobbeofferet. Anonymous poster hash: 65fc7...06a 2
EDM Skrevet 2. februar 2015 #4 Skrevet 2. februar 2015 Om eleven oppfatter det som virkelig ille synes jeg skolen må ty til større tiltak. F.eks Overføre mobberen til en anen skole. 3
Tibbie Skrevet 2. februar 2015 #5 Skrevet 2. februar 2015 Hvis mobberen sitter inne i friminuttene så kan han i alle fall ikke mobbe mobbeofferet. Anonymous poster hash: 65fc7...06a Men mobberen kommer ikke til å sitte inne i alle friminutt, og mobbing skjer ikke bare i friminutt. Så dette er bare en løsning som varer i 30 minutter og kanskje mens lærer er tilstede i frykt for å bli straffet enda en gang. Om eleven oppfatter det som virkelig ille synes jeg skolen må ty til større tiltak. F.eks Overføre mobberen til en anen skole. Jeg tror ikke at det heller vil hjelpe mye, egentlig. Er mobberen en skikkelig tøffing, tar h*n regi på den nye skolen og begynner å mobbe der også. Ellers er det jo kjent at barn (og voksne) mobber for å heve seg selv, noe man gjør fordi man ikke er helt selvsikre. Om denne mobberen på 10 år blir flyttet til en skole som allerede har klikker og sånt, kan det hende at dette barnet sliter med å komme seg inn i det sosiale miljøet igjen. Da kan det hende at dette barnet vil nå bunnen. Mange kan tenkte "men det fortjener mobberen", men det er fortsatt usikre barn vi snakker om. Barn som ikke aner konsekvensen som kan følge med mobbing. Det er en privat teori. Har ikke lest noe faktabasert psykologitekst om dette 1
sweety pie Skrevet 2. februar 2015 #6 Skrevet 2. februar 2015 Burde vært egne skoler for mobbere, så kunne de mobbe hverandre og sett hvordan det føles! 1
Kosemose Skrevet 2. februar 2015 #7 Skrevet 2. februar 2015 tråd ryddet for krenkende utsagn Kosemose, mod
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #8 Skrevet 2. februar 2015 Som Tibbie sier er det omtrent umulig å få slutt på mobbing. Jeg ble selv mobbet i over ti år som barn, det ble ikke slutt før jeg begynte på videregående (sammen med bare nye folk der ingen kjente min fortid). Foreldrene mine gjorde alt som sto i sin makt for å få slutt på det, vi hadde sikkert 100 møter med skolen i løpet av alle de årene, mobberne fikk kjeft, etter hvert nedsatt oppførselskarakter (på ungdomsskolen) osv. Men ingenting hjalp. Dvs enkelte tiltak hadde virkning i kanskje en uke eller to, men så var det rett tilbake til mobbingen igjen. Skulle ønske man kunne fjerne mobberne fra skolen, men dette har dessverre skolen ingen hjemmel til å gjøre. Konsekvensen blir dermed at mobbeofferet er nødt til å bytte skole selv dersom man skal få en slutt på mobbingen. Nå har jeg selv barn som snart skal begynne på skolen, og jeg er virkelig livredd for at de skal bli mobbet. Som forelder er man nærmest maktesløs hvis barnet blir et mobbeoffer, og det må være grusomt å se at ens egne barn blir plaget på skolen.Anonymous poster hash: 7e810...408
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå