Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann og jeg vurderer om jeg skal være hjemmeværende i noen år mens barna er helt små. Vi har 3 unger fra skolealder og ned. (pluss aktiv hund). Når minste er bhg-barn og de to eldste går på SFO vil det jo koste oss ca 8000 bare i "barnepass", noe som er omtrent halvparten av min netto lønn..

I tillegg til å kunne klare seg med en bil mindre, og at min mann tjener forholdsvis greit, ser vi at det kan la seg gjøre rent økonomisk. Noen små tiltak må selvfølgelig til, som å slutte å kjøpe take away, handle unødvendige ting&tang, tenke seg litt mer om hva og hvor ofte man kjøper på butikken etc.

Er det flere i min situasjon her inne? Her er det da snakk om å være hjemme mens barna er på skole/bhg, men at de blir hentet tidlig for å slippe SFO. Vi bor på et rolig, stille sted der det ikke er så mange som går på SFO, så ungene vil nok ikke føle seg utenfor ved å dra hjem etter skolen er ferdig. Min mann er ukependler og kommer kun hjem i helgene, så alt av husarbeid, mat, handling, oppfølging av unger osv. faller på meg.

Lurer litt på om det er vanskelig å "komme igang" med dagen når man er alene på dagtid.. Jeg er jo vant til å være i arbeid hver dag, og har kanskje ikke verdens beste viljestyrke når det gjelder husvask og oppussing, men jeg håper jo at jeg kan klare å se på dette som min "jobb" og at jeg derfor klarer å holde meg unna tv´n..

Hadde vært utrolig gøy å høre om andre som har gjort dette, og kanskje få noen vise ord og gode råd på veien :) Er det noen som har prøvd dette om gått tilbake til jobb så hører jeg gjerne fra dere også!

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pass på pensjonen din. Du skal ikke være hjemme mange årene før du blir minstepensjonist.

• Liker 10
Skrevet

Og husk at dere da "mister" skattefradraget på opptil 55 000 kr per år (for tre barn).

Med skattefradraget trukket fra, så koster ikke barnepass 8000 kr per mnd.

Anonymous poster hash: b748c...05a
  • Liker 4
Skrevet

Hvis alle er på skolen/SFO på formiddagen, så ville jeg vurdert å jobbe deltid, fra kl. 8 til 12.

• Liker 5
Skrevet

Hvordan kan jeg finne ut hvor mye det er snakk om når det gjelder pensjon. Er så mange som sier forskjellige ting til meg. Noen sier at jeg kommer til å bli minstepensjonist, mens andre sier at vi kommer til å måtte stå i jobb til vi er minst 70 år og at jeg har mange år å opparbeide pensjon på.. Jeg har også en jobb der jeg har ca 20 000 utbetalt (ved 100% stilling), men jeg kommer nok ikke til å klare full stilling i tillegg til mer eller mindre alene ansvar for hus og unger når de er så små.. Det er også veldig vanskelig å finne jobber der jeg kan jobbe deltid, da vi bor på et veldig lite sted..

Det er deltidsjobb, eller evt en jobb der jeg kan jobbe litt hjemmefra på kveldstid jeg ser for meg at kunne vært det greieste, men det er nesten umulig å få tak i..

Skrevet

Hvordan kan jeg finne ut hvor mye det er snakk om når det gjelder pensjon. Er så mange som sier forskjellige ting til meg. Noen sier at jeg kommer til å bli minstepensjonist, mens andre sier at vi kommer til å måtte stå i jobb til vi er minst 70 år og at jeg har mange år å opparbeide pensjon på.. Jeg har også en jobb der jeg har ca 20 000 utbetalt (ved 100% stilling), men jeg kommer nok ikke til å klare full stilling i tillegg til mer eller mindre alene ansvar for hus og unger når de er så små.. Det er også veldig vanskelig å finne jobber der jeg kan jobbe deltid, da vi bor på et veldig lite sted..

Det er deltidsjobb, eller evt en jobb der jeg kan jobbe litt hjemmefra på kveldstid jeg ser for meg at kunne vært det greieste, men det er nesten umulig å få tak i..

Da syntes jeg du og din mann burde ha en avtale som tilgodeser deg. Hvis du uansett må ta 100 % ansvar for familien AS, for å muliggjøre hans karriere vil du sitte dårlig i det ved et evt. brudd.

• Liker 9
Skrevet

Da syntes jeg du og din mann burde ha en avtale som tilgodeser deg. Hvis du uansett må ta 100 % ansvar for familien AS, for å muliggjøre hans karriere vil du sitte dårlig i det ved et evt. brudd.

Godt poeng! Jeg har på en måte sett på det som at jeg "slipper billig unna" fordi jeg ikke skal jobbe, men ved et brudd er det jo naturligvis jeg som har tapt på det..

Har du noe idè om hvordan en slik avtale kan se ut? Er dette noe du kan mye om?

Skrevet (endret)

Godt poeng! Jeg har på en måte sett på det som at jeg "slipper billig unna" fordi jeg ikke skal jobbe, men ved et brudd er det jo naturligvis jeg som har tapt på det..

Har du noe idè om hvordan en slik avtale kan se ut? Er dette noe du kan mye om?

Nei sorry, det er du nok bedre tjent med å spørre noen andre om :blomst:

PS: "heldig som slipper å jobbe" er en måte å se det på ja, "alltid på jobb" er en annen. Når jeg går fra jobb kl 16 så er jeg ferdig for dagen. Min mor som har vært hjemmeværende hele tiden da vi var små, var aldri ferdig på jobb. Som husmor må du hele tiden tenke på noe passe på noe planlegge noe, stå opp om natten med barn som ikke vil sove. Passe barn selv om du er syk ( ingen sykemelding på husmødre). Å drifte en hel familie er mer enn 100 % jobb, det er nå min mening...

Endret av Zereta
  • Liker 3
Gjest Phoenix
Skrevet

Kan du ikke jobbe deltid i jobben din? Tror det er en sånn paragraf i arbeidsmiljøloven som gir foreldre krav på redusert arbeidstid så lenge barna er små

Skrevet

Det kan bli vanskelig og komme inn på jobbmarkedet når du har vært hjemme i mange år. I tillegg som andre skriver mister du pensjon.

Anonymous poster hash: 33181...abb
  • Liker 6
Skrevet

Jeg er ansatt i offentlig bedrift. Her kan vi søke delvis permisjon fra stillingen for å ha omsorg for barn maks inntil barnet fyller 12 år. Dvs hvis man har fast 100% stilling og ønsker å jobbe 75% noen år til yngste barn er 12 år, så mister man ikke 25% av stillingen sin, men kan gå opp i full stilling når ungen er 12.

Det betyr ikke at man som arbeidstaker kan kreve å få bestemme hvordan arbeidstiden skal være, det skal være i samarbeid med arbeidsgiver. Noen ganger er det ikke praktisk mulig å oppfylle arbeidstakers ønsker med tanke på å klare å skaffe vikar i permisjonsprosenten.

Undersøk hvordan det er på din arbeidsplass.

Hvis du fortsatt skal ha et barn i barnehage, sparer dere neppe 8000 i mnd, men kun sfo-plass/redusert barnehageplass. Hvis minstebarnet er veldig lite og du ikke har full barnehageplass, så kanskje du har rett på litt kontantstøtte?

Du kan opprette privat pensjonssparing for deg som mannen din betaler så du ikke sakker veldig akterut pensjonsmessig sett.

Det fins også utdanningspermisjon hjemlet i arbeidsmijløloven. Kanskje det kan være en løsning overfor arbeidsplassen din hvis du hjemmefra kan ta jobbrelevant etterutdanning.Uten å ta deg vann over hodet, men kanskje kan det være godt å ha noe "utviklende" så årene ikke bare blir fylt av evinnelig klesvask og matlaging..

Anonymous poster hash: ea4c4...cbf
Skrevet

Hvordan sparer dere penger på barnepass når du er hjemme og barna likevel er på sfo og i barnehage? Og ikke minst - være hjemmeværende og likevel ha barna i barnehage? La de komme hjem etter skolen kl 13 mener nå jeg da. Skolestsrten er slitsom for de små.

Ville heller jobba redusert for å ikke miste arbeidserfaring slik at jeg ikke fikk problemer med å få jobb seinere.

Anonymous poster hash: 246b7...77b

• Liker 3
Skrevet

Hvordan sparer dere penger på barnepass når du er hjemme og barna likevel er på sfo og i barnehage? Og ikke minst - være hjemmeværende og likevel ha barna i barnehage? La de komme hjem etter skolen kl 13 mener nå jeg da. Skolestsrten er slitsom for de små.

Ville heller jobba redusert for å ikke miste arbeidserfaring slik at jeg ikke fikk problemer med å få jobb seinere.

Beklager, leste litt for fort. Ser dere skal droppe sfo. Ville likevel heller jobba redusert ca 50% og evnt ansatt vaskehjelp to ganger i mnd for å lette på arbeidsmengden hjemme

• Liker 2
Skrevet

Kan bare snakke for meg selv her, men da jeg var liten jobbet begge foreldrene mine skift, noe som førte til at jeg ikke var så ofte i barnehagen og i utgangspunktet ikke begynte på SFO på barneskolen. Klarte omsider å grine meg til SFO-ordning etter ett års tid, ettersom jeg var så sjalu på alle "bestevenninnene" som gikk på SFO og bare snakket om hva de hadde gjort der når vi var på skolen dagen etterpå.

Anonymous poster hash: cb129...762
Skrevet

Kan bare snakke for meg selv her, men da jeg var liten jobbet begge foreldrene mine skift, noe som førte til at jeg ikke var så ofte i barnehagen og i utgangspunktet ikke begynte på SFO på barneskolen. Klarte omsider å grine meg til SFO-ordning etter ett års tid, ettersom jeg var så sjalu på alle "bestevenninnene" som gikk på SFO og bare snakket om hva de hadde gjort der når vi var på skolen dagen etterpå.

Anonymous poster hash: cb129...762

:fnise: jeg også, var kjempesjalu på de som fikk gå på SFO så jeg grein meg til et år :sjenert: men men, man tror vel alltid gresset er grønnere på den andre siden...

Skrevet

Du kan opprette privat pensjonssparing for deg som mannen din betaler så du ikke sakker veldig akterut pensjonsmessig sett. .. Anonymous poster hash: ea4c4...cbf

Her må du i tilfelle passe på at denne sparingen holdes utenfor eventuell felleseie, altså at det blir din særeie.

• Liker 3
Skrevet

Jeg hatet å gå på SFO som barn, så der er det nok stor forskjell :)

Jeg ville sett på mulighetene for redusert stilling eller noe slags deltid videreutdanning istedet for å være fulltids hjemmeværende, så årene ikke blir helt "bortkastet"... Høres jo fint ut å være mer hjemme med barna men trenger man virkelig timesvis hver dag til husarbeid..? (Tenker på tiden de da er i bgh og på skolen).

Nå elsker jeg å være hjemme og gjøre ingenting så jeg hadde fint klart å fylle tiden, men det ville ikke blitt med husarbeid.... :fnise: I lengden hadde det nok føltes veldig kjedelig da, er vant til en jobb som utfordrer hjernen daglig.

Anonymous poster hash: 60666...17a
Skrevet

Jeg ser at jeg bare har fokusert på det negative her da TS. Men det positive med å være hjemme vet du nok. Det er klart at det er bedre tid, mindre stress, mer tid til barna og alt det der. Du må bare veie dette opp mot det negative selv tror jeg. For det er jo absolutt ikke bortkastet tid å tilbringe masse tid med barna når de er små :laugh: Kanskje betyr dette mer for deg enn penger?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg valgte å være hjemme med barna da de var små, og det har jeg ikke angret på en dag. Tiden med barna er verdifull, og årene de er små går så alt for fort. Du får 3,5 pensjonspoeng i året for å være hjemme med barn under 6 år slik at du slett ikke kommer ille ut i forhold til pensjon som flere i tråden her hevder. Det kan bli en utfordring i forhold til jobb etterpå, men selv det trenger ikke å bli noe problem hvis du viser litt ståpåvilje og ikke forventer at jobbene kommer til deg. Jeg valgte å søke på jobber innen omsorgssektoren + jobbet noe som lærervikar de første månedene etter jeg gikk ut i jobb. I omsorgsyrkene får du godkjent inntil 9 år av tiden du var hjemme med barn som ansiennitet. For min del kom jeg meg raskt videre til det jeg er utdannet til innen økonomi, og jobbet meg raskt oppover både i forhold til lønn og mer utfordrende stillinger.

Anonymous poster hash: 2709c...c96

• Liker 2
  • 8 år senere...
Skrevet

Den tiden får man aldri tilbake! Jeg driter i pensjonen så lenge jeg kan tilbringe mye kvalitetstid med barna før dem ikke er små barn lengre❤️ man er veldig heldig om man får den muligheten.

Anonymkode: a3352...7ea

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...