Gå til innhold

Høns i hagen

Gjest Bjørnsdatter

Anbefalte innlegg

Gjest Bjørnsdatter

Jeg har lyst på høns i hagen!

Ikke at jeg har hage, men når vi finner oss et sted å slå oss ned på, vil jeg ha høns.

Noen her som har erfaring med det? Hva trenger jeg, hvor mange bør jeg ha, hvor får man tak i høns, er det dyrt, hva må jeg gjøre om vinteren osv osv.

Prøvde å gjøre et søk på google, men jeg fant bare utenlandske sider. Nyttig nok, men jeg vet jo ikke hvordan det går med norsk vinter, og hvor man får tak i høns her i landet. Noen ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Poirot

Kjenner noen som skaffet seg høns. Ikke fullt så kult når de begynte å hakke på hverandre og gikk blodige rundt omkring og deretter måtte avlives.

Hanen bråker, men er ofte nødvendig for å holde styr på flokken. Det lukter vondt og de trenger et innested om vinteren og når det regner.

Man bør mao bo et stykke unna folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høner er fæle til å hakke på hverandre! Vi har ikke hatt høner ute, men frittgående i et rom inne. Og vi måtte avlive den ene etter den andre pga av hakking :-?

Dessuten lukter det fælt. Blir kanksje ikke samme lukt hvis du skal ha de ute, men antar jo at du må ha de inne et sted om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har høner dvs vi har kyllinger som er i ferd med å bli så store at de er høner...

Ifølge han vi kjøpte dem av så trenger du ca fire høns og en hane for å ha en OK flokk. Vi har pr nå to haner og to høner - samt ei høne som har blitt syk og må avlives. Må skaffe oss to høner til og bli kvitt hanen som er til overs altså, men nok om det....

Hønsene lukter lite, bråker nesten ikke (hanen øver seg på å være vekkerklokke innimellom, men det er ikke mye bråk) og hakker ikke - så langt. De får hønsefor fra Felleskjøpet, grønnsaker, brødrester, middagsrester og ikke minst gresset som vi klipper av plenen (det er yndlingsforet da graves og plukkes det i timevis :ler: )

Vi har et hus til dem og en gård på ca 2,5 ganger 2,5 meter og det holder lenge. De trenger et isolert hus til vinteren, men ellers kan de være ute hele året. De tåler godt temperaturer ned til minus 25 grader så sant de er vant til å gå ute og de har et skikkelig hus.

Jeg syns det er koselige og lettstelte husdyr og gleder meg til de begynner å verpe! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bjørnsdatter

Takk for hjelpen alle sammen! Det blir nok ingen høner med en gang, men jeg har fortsatt veldig lyst på. Akkurat nå er ting litt usikkert, men vi kommer til å trenge mer plass om ikke så veldig lenge... hihi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lurt veldig på en del ting rundt høner, er det noen som har peiling?

Hvorfor må man ha hane?

Legger høner egg av seg selv bare de er gamle nok, eller må det være en hane i nærheten?

Blir alle egg befruktet slik at man må skynde seg å spise dem før fosteret utvikler seg, eller blir de ikke det? Hvordan vet man da forskjellen, og hvordan unngår man at hanen legger seg borti det hele?

Som dere skjønner er Elle Melle ikke fra landet akkurat, men vitebegjærlig på de rareste ting...

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man må ikke ha hane. Og da blir eggene ikke befruktet, men likefullt er de egg. Og gode blir de også! (Jeg var på besøk hos noen i sommer som hadde høner, og det ble verdens beste eggerøre..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjenner startet opp uten hane, men det ble så mye blod og hakking at de til slutt skaffet seg en hane som kunne sjefe litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egg som skal spises skal ikke være befruktet.

Dette er tull.

Det er ikke noe problem å spise befruktede egg.

Hvis høna har rukket å ruge på egget i mer enn en uke har det selvsagt dannet seg en blodflekk, altså begunnelsen til en kylling. Helt ferske befruktede egg samker og er akkurat som ubefruktede egg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egg som skal spises skal ikke være befruktet.

Dette er tull.

Det er ikke noe problem å spise befruktede egg.

Hvis høna har rukket å ruge på egget i mer enn en uke har det selvsagt dannet seg en blodflekk, altså begunnelsen til en kylling. Helt ferske befruktede egg smaker og er akkurat som ubefruktede egg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...