Gå til innhold

Har vi rett til å kreve at naboen skaffer snøfanger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bygde huset vårt etter naboen, men vi bor såpass tett i en gate at garasjene våre står en meter fra hverandre. Naboen sin garasje er trukket lenger frem enn vår slik at når der raser snø fra taket treffer det foran vår garasje. Vi har også et bed ved siden av innkjørselen som får takraset over seg og nå har buskene knekt. Vi har spurt fint to ganger om de kan skaffe seg en snøfanger på taket men ingenting skjer. Vi har en god tone med disse naboene. De låner gressklipperen vår. Vi låner tilhengeren de sin osv, men vi synes det er ganske sløvt og frekt av de og ikke sette opp en snøfanger. Akkurat som vi skulle ha dumpet snøen fra snøfreseren foran garasjen de sin.

Hva mener dere? Hvem har rett egentlig?

Anonymous poster hash: 92b05...01f

Skrevet

de sin = deres

Anonymous poster hash: f7b54...141

• Liker 13
Skrevet

de sin = deres

Vi sier det her.

Skrevet

Jeg tror ikke du har noen "rett" til å kreve det. Må nok bare legge frem problemet på nytt og håpe at de tar det til etterretning. Eller tilby dere å hjelpe til hvis de kjøper det som trengs.

Anonymous poster hash: 7d261...d7c

Skrevet

Jeg tror ikke du har noen "rett" til å kreve det. Må nok bare legge frem problemet på nytt og håpe at de tar det til etterretning. Eller tilby dere å hjelpe til hvis de kjøper det som trengs.

Nei, var kanskje litt galt formulert. Vi vil jo ikke falle ut med de, men vi synes det er ganske respektløst å ignorere det når vi allerede har spurt to ganger. Det samler seg store snøhauger foran garasjen og plantene knekker. Litt vrien situasjon.

Skrevet

Nei, var kanskje litt galt formulert. Vi vil jo ikke falle ut med de, men vi synes det er ganske respektløst å ignorere det når vi allerede har spurt to ganger. Det samler seg store snøhauger foran garasjen og plantene knekker. Litt vrien situasjon. Anonymous poster hash: 92b05...01f

Det er jo litt snodig at de ikke ser problemet selv og gjør noe med det også...

Du får nok skru på sjarmen og mase litt :).

Skrevet

Dersom snøen som faller fra huset ditt kan være til fare for andre personer, så er du forpliktet til å forebygge.

Ref; gårdseiere i Oslo

Anonymous poster hash: 35dc5...045

• Liker 1
Gjest Klaveret
Skrevet

Folk bor for tett når dette blir et problem :plystre:

Skrevet

Så la meg se om jeg har forstått dette riktig... Dere bygger en garasje og anlegger blomsterbed kliss oppi naboens garasje, og nå er dere misfornøyde fordi det raser snø fra garasjetaket dere selv har valgt å bygge så tett inntil? Synes det er ganske spesielt å kreve noe som helst. Tror du kommer mye lenger med en litt mer ydmyk tilnærming. Som en minimum burde dere dekke alle kostnadene og stå for selve monteringen av snøfangeren. En annen sak er jo hvor mye snø det er i området dere bor. Om snøen ikke raser ned fra taket etterhvert, kan det bli for tungt? Da skjønner jeg godt at naboen ikke ønsker å montere snøfanger.

Anonymous poster hash: 74be4...872
  • Liker 9
Skrevet

Ellers får dere bare begynne å skuffe det over på naboens, så de ser hvor slitsomt det kan være når det plutselig ligger en haug med snø forran garasjen...

Anonymous poster hash: e34b8...554
Skrevet

Hva sier naboen når du spør ham da?

Skrevet

Kanskje du skal tilby deg å betale for snøfangeren da.

Anonymous poster hash: 5855f...1bb
Skrevet

Blir det ikke mer riktig om dere kjøper den snøfangeren? Siden det er dere som bygget garasjen og bedet deres akkurat der?

• Liker 5
Skrevet

Man bør kanskje undersøke om taket og konstruksjonen på den aktuelle garasjen er dimensjonert for å tåle mye snø (antar den er det). Ellers må jeg nok si at hadde jeg vært i samme situasjon hadde jeg tilbudt meg å betale alt.

Skrevet

Nei. Dere bygde sist, og burde sjekket ut dette før dere bygde. Ergo deres problem.

Anonymous poster hash: 49e72...7c4
  • Liker 5
Skrevet

Nei, var kanskje litt galt formulert. Vi vil jo ikke falle ut med de, men vi synes det er ganske respektløst å ignorere det når vi allerede har spurt to ganger. Det samler seg store snøhauger foran garasjen og plantene knekker. Litt vrien situasjon.

Kanskje litt upartisk info siden de selger snøfangere, men det er altså bygningsforskrifter på dette her sånn:

http://www.snofangerkroken.no/sider/bfsnof.htm

Anonymous poster hash: a428a...150

Skrevet

Hmm. Det er eneste plassen garasjen kan stå. Naboen visste at det kom til å komme et hus til ved siden av hans. Har hatt lyst til å skuffe ned snøen foran garasjen hans siden han ikke gidder å skaffe dette. Naboen sier at han som bygde huset hans skulle ha satt det på. Denne naboen har bygget plenen og muren sin lagt ut på gjesteparkering og gate. Det er jo egentlig også litt ergerlig, men ikke akkurat noe vi kommer til å klage på for da må han rive muren og halve hagen. De er forøvrig greie bortsett fra dette. Garasjen vår ligger et par meter høyere enn hans, så når vi spyler oppkjørselen våres om våren havner grusen og bladene foran garasjen de sin. Vi går å feier det bort med en gang. Kan egentlig bare begynne å drite i det da. Blir litt på samme måten.

Skrevet

de sin = deres

Jeg har ikke noe ord som tilsvarer "deres" i min dialekt, vi sier "de sin" her også. Det eneste er "dåkkas", men det er mer hvis man f.eks: "e den sofaen dåkkas", og passer altså ikke i denne sammenhengen.

Anonymous poster hash: 05c35...494

Skrevet

Jeg har ikke noe ord som tilsvarer "deres" i min dialekt, vi sier "de sin" her også. Det eneste er "dåkkas", men det er mer hvis man f.eks: "e den sofaen dåkkas", og passer altså ikke i denne sammenhengen.

Anonymous poster hash: 05c35...494

Man skriver ikke på dialekt. Dialekt er ikke et skriftspråk, så korrekt bruk av ordet er "deres". Man skriver på bokmål eller nynorsk, og det er da uinteressant hva du sier muntlig. Sånn. Da har skriftspråkmafiaen vært her og reddet dagen

Så til saken: Jeg ville prøvd å si ifra noen ganger til, og spurt om naboen har en løsning på dette siden det forståelig nok er et problem for dere. Syntes denne naboen virker litt egoistisk og merkelig som tar av gjesteparkeringen for å få en stor hage. Om han overhodet ikke vil samarbeide, så hadde nok (barnslige meg) meldt fra til kommunen om at de har bygget ut over sin egen eiendom.

• Liker 1
Skrevet

Nei. Dere bygde sist, og burde sjekket ut dette før dere bygde. Ergo deres problem.

Anonymous poster hash: 49e72...7c4

Vi bestemte ikke plasseringen på huset eller garasjen. Vi kjøpe huset av en byggmester. Så det er vel egentlig ikke vi som har bygget huset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...