Gå til innhold

Vitne til dyreplageri/dyremishandling - kan jeg gjøre noe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Æsj, jeg har så vondt i hjertet mitt.

I går så jeg noe som gjorde vondt langt inne i sjelen. Sto ute og børstet snø av bilen min, da jeg hørte en hund i det fjerne som bjeffet kontinuerlig. Jeg tenkte jo mitt, men jeg så den ikke så jeg lot det være - tenkte den lekte eller noe slikt.

Etter en liten stund ble bjeffingen mer tydelig, så jeg så etter om jeg kunne se hvor det kom fra. Så en dame, som gikk tur med en relativt liten hund, og jeg så umiddelbart hvordan hun regelrett plaget denne stakkars firbeinte.

Hun sparket til den, skrek til den, løftet den etter halsbåndet og slang den rundt med båndet. Hunden bjeffet altså på hvert eneste utpust, og den så svært utilpass ut. Jeg ble stående stiv som en pinne uten å vite hva jeg skulle ta meg til, samtidig som jeg hadde lyst til å skrike og kanskje gråte litt også. Når de hadde passert meg fikk jeg med det samme dårlig samvittighet for at jeg ikke gjorde noe, og i det øyeblikket jeg skulle til å sette meg inn i bilen så jeg at hun løftet hunden sin etter nakke- og ryggskinnet, holde den der mens hunden skrek ende ut i kanskje 10 sec, før hun slang den i bakken. Det var DA det svartnet for meg, og jeg endte opp med å løpe etter dette mennesket og kjefte hun huden full.

Hun reagerte selvsagt med sinne, og trampet videre med hunden på slep. Forsto at det der og da ikke var noe annet for meg å gjøre, så jeg gikk og satt meg i bilen, gråt en frustrasjonståre eller to, og kjørte av sted.

Jeg angrer sånn på at jeg ikke filmet, ikke ringte politiet, ikke tok hunden (dette hadde vel vært straffbart, hehe)...

Nå klarer jeg ikke legge dette fra meg. Kan jeg anmelde det? Jeg vet hva slags rase det var, og jeg husker hvordan dama så ut...

Kommer om ikke annet til å holde øynene oppe for dette kreket når jeg lufter min egen hund fremover...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dritkjerring!

(hun altså, ikke du, bare for å presisere)

Ta deg en tur ned på politistasjonen og beskriv hva som skjedde og hvordan hun så ut. Da har du i hvert fall gjort det du kan, og i og med at det skal opprettes dyrepoliti i en prøveperiode kan det jo tenkes at det skjer noe dersom flere melder fra så politiet har et navn og en adresse på kjeringa.

Anonymous poster hash: 59426...b2c
Skrevet

Her har du link til dyrevelferdloven.

§5 forteller at du skal varsle mattilsynet eller politiet ved mistanke om mishandling. Det er du faktisk pliktig til.

§14 a) sier at det er ulovlig å utøve vold mot dyr.

Så ja, anmeld! Men er redd dette fort blir ord mot ord :(

Skrevet

Uff, vondt i hjertet.

Værså snill å anmeld.Hørte om noen som ble fratatt hunden sin fordi de kunne se på hundens atferd at noen hadde vært slem mot den. Og uansett kan det gi henne en lærepenge så hun kanskje ikke er slem igjen eller roer det ned.

Anonymous poster hash: 6aede...00b

Skrevet

Fy faen. Jeg hadde faktisk tatt hunden. Hvor var dette?

Skrevet

Er det lov å ta fra henne hunden og levere den til evnt dyrebekyttelsen eller noe slik?

føler slike saker ofte blir henlagt og ikke gjort noe med, da er det synd hunden skal lide i mellomtiden til noe evnt blir gjort.

jeg vet at det er flere som knuser bilruter og tar med seg hunden når de sitter i solsteiken i bilen, og det er jo like mye mishandling det, bare at den sikkert har det bedre når den kommer hjem enn den stakkars hunden til den gamle drittdama som nok får bank når den kommer hjem også.

Jeg tror ikke jeg hadde klart å gått ifra dette. Jeg hadde nok tatt tak i hunden å tatt den med meg, samma hvor ulovlig det er og hvor mye kjerringa kjefta. Sånt har jeg ikke hjerte til å la gå. Men så blir ofte ting anderledes når du ståe midt i situasjonen selv da.

Gi beskjed du og gjerne finn ut hvor dama bor. Dette er utrolig trist og skammelig!

Skrevet

Dette var i Oslo, ganske sentralt.

Det er vanskelig å tenke fornuftig når man står midt oppi det der dessverre. Blir heller sittende og spinne rundt på den fandens etterpåklokskapen :(

Skrevet

Jeg skjønner godt reaksjonen din, hadde gjort det samme selv. Har snakket til en hundeeier som var slem mot hunden sin på en buss, men det var til ingen nytte, personen ble bare aggressiv mot meg også. Dessverre forandrer slike mennesker sjeldent oppførselen sin ved å bli tilsnakket.

Det man kan tenke på til neste gang er at man kan filme det med mobilen. Så kan man anmelde det til Politiet og sende bekymringsmelding til Mattilsynet.

Ellers har vel ikke dyr akkurat mange rettigheter i dagens samfunn, så det er vanskelig å få Politi eller andre fil å gripe inn. Men konkrete bevis, som film o.l hjelper. Man kan også følge etter og se hvor denne personen bor.

Anonymous poster hash: cba60...448

Skrevet

Du kontakter mattilsynet.. Og har du mulighet,film selv om det er ulovlig.

Dette kan du bruke ved en anmeldelse av Møkkakjærringa...!

• 1 år senere...
Skrevet
Den 1.2.2015 at 11.32, -Fiona- skrev:

I går så jeg noe som gjorde vondt langt inne i sjelen. Sto ute og børstet snø av bilen min, da jeg hørte en hund i det fjerne som bjeffet kontinuerlig. Jeg tenkte jo mitt, men jeg så den ikke så jeg lot det være - tenkte den lekte eller noe slikt.

Etter en liten stund ble bjeffingen mer tydelig, så jeg så etter om jeg kunne se hvor det kom fra. Så en dame, som gikk tur med en relativt liten hund, og jeg så umiddelbart hvordan hun regelrett plaget denne stakkars firbeinte.

Hun sparket til den, skrek til den, løftet den etter halsbåndet og slang den rundt med båndet. Hunden bjeffet altså på hvert eneste utpust, og den så svært utilpass ut. Jeg ble stående stiv som en pinne uten å vite hva jeg skulle ta meg til, samtidig som jeg hadde lyst til å skrike og kanskje gråte litt også. Når de hadde passert meg fikk jeg med det samme dårlig samvittighet for at jeg ikke gjorde noe, og i det øyeblikket jeg skulle til å sette meg inn i bilen så jeg at hun løftet hunden sin etter nakke- og ryggskinnet, holde den der mens hunden skrek ende ut i kanskje 10 sec, før hun slang den i bakken. Det var DA det svartnet for meg, og jeg endte opp med å løpe etter dette mennesket og kjefte hun huden full.

Hun reagerte selvsagt med sinne, og trampet videre med hunden på slep. Forsto at det der og da ikke var noe annet for meg å gjøre, så jeg gikk og satt meg i bilen, gråt en frustrasjonståre eller to, og kjørte av sted.

Jeg angrer sånn på at jeg ikke filmet, ikke ringte politiet, ikke tok hunden (dette hadde vel vært straffbart, hehe)...

Nå klarer jeg ikke legge dette fra meg. Kan jeg anmelde det? Jeg vet hva slags rase det var, og jeg husker hvordan dama så ut...

Kommer om ikke annet til å holde øynene oppe for dette kreket når jeg lufter min egen hund fremover...

Kanskje vi har vært utfor samme dama? Møtte på en en gang som slang hunden i bakken. Liten, svart hund, dama hadde langt lyst hår og olabukse. Jeg fikk Sjokk, men så det fra vinduet så jeg turte å si ifra. Hun svarte noe sånt som 'jeg plager bikkja mi akkurat som jeg vil'. Fikk ikke gjort noe med det fordi hun stakk. Holdt øynene åpne, men hun kom ikke tilbake. Synes ikke det bør være fritt frem for folk å skaffe seg hund eller dyr i det hele tatt, heller. Det er helt dust at det ikke er strengere regelverk på slikt. 

• 1 år senere...
Skrevet
På 2.2.2015 den 11.32, -Fiona- skrev:

To år siden IK. Du kontakter pr i dag enten Mattilsynet eller politiet, dersom du ser dette en gang i fremtiden. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...