AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #1 Skrevet 2. februar 2015 Før jul var det en del biting og drama i min datters barnehage. Da en av barna reiste på en lengre ferie (på 6 uker) ble det helt slutt. Jeg har sett at dette barnet kan være litt "voldelig" mot de andre barna så de aller fleste barna er veldig forsiktig rundt han. Men det som er problemet er at datteren min nekter i barnehagen nå. Og denne "bryteren" skrudde seg på nøyaktig dagen etter at barnet var tilbake i barnehagen etter ferien. Jeg syns ikke noe om at datteren min ikke vil i barnehagen, og mest sannsynlig fordi hun er redd. Hun sier ofte at hun ikke vil leke med dette barnet også.. Jeg vet ikke hva jeg skal si til barnehagepersonalet. De syns nok dette er vanskelig de også, og jeg vil jo ikke "angripe" barnet heller. Og de er jo fullt klar over at det er sånn. Anonymous poster hash: 9dab8...1bf
GammelKaktus Skrevet 2. februar 2015 #2 Skrevet 2. februar 2015 Bare si det som det er, barnet ditt kvier seg for å gå i barnehagen pga. dette barnet som er utagerende. Noe må de jo gjør, de er nok allerede i gang med tiltak, men du kan like så godt pushe litt på de. 12
Gjest Magdalene Skrevet 2. februar 2015 #3 Skrevet 2. februar 2015 Ingen vits å lage noen stor sak ut av det, men si bare det du skrev her. At jenta di ikke vil i Bhg mer når som xxx er tilbake, og at du lurer på om de hadde lagt merk til noe. 3
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #4 Skrevet 2. februar 2015 Huff, stakkars jente. Håper foreldene og barnehagepersonalet klarer å få slutt på det. Anonymous poster hash: 2f5b5...e78 3
mykemule Skrevet 2. februar 2015 #5 Skrevet 2. februar 2015 Før jul var det en del biting og drama i min datters barnehage. Da en av barna reiste på en lengre ferie (på 6 uker) ble det helt slutt. Jeg har sett at dette barnet kan være litt "voldelig" mot de andre barna så de aller fleste barna er veldig forsiktig rundt han. Men det som er problemet er at datteren min nekter i barnehagen nå. Og denne "bryteren" skrudde seg på nøyaktig dagen etter at barnet var tilbake i barnehagen etter ferien. Jeg syns ikke noe om at datteren min ikke vil i barnehagen, og mest sannsynlig fordi hun er redd. Hun sier ofte at hun ikke vil leke med dette barnet også.. Jeg vet ikke hva jeg skal si til barnehagepersonalet. De syns nok dette er vanskelig de også, og jeg vil jo ikke "angripe" barnet heller. Og de er jo fullt klar over at det er sånn. Anonymous poster hash: 9dab8...1bf Si det som det er. Du må stå opp for barnet ditt! 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #6 Skrevet 2. februar 2015 Huff. Dette er så vanskelig. Jeg jobbet sm støttepedagog 50 % på en gutt i en barnehage. Han var VELDIG utagerende og voldelig mot de andre barna. Dette er nesten umulig å forhindre. Når jeg var det var jeg "på" han hele tiden, Jeg var 30 ca fra han hele tiden for å passe på, mistet jeg fokus i 1 sek. så skadet han de andre barna. Innimellom greide han selvfølgelig å sno seg unna, og skade de andre barna. De 50 %ene jeg ikke var der måtte en av de andre ansatte passe på han "hele tiden," noe de ikke greide i praksis og som resulterte i at de i gikk underbemannet. Disse barna har også "rett" til å gå i barnehage, men det er helt forferdelig å se de andre barna bli utsatt for så mye vold... Anonymous poster hash: 9af2e...ff7 1
Yzma Skrevet 2. februar 2015 #7 Skrevet 2. februar 2015 Ta det opp med barnehagepersonalet. Det er ikke noe å kvie seg for, om de tar seg nær av dette så er det veldig uproft. Kanskje dere sammen kan komme på en løsning. 2
minister-mio Skrevet 2. februar 2015 #8 Skrevet 2. februar 2015 Dette bør du kunne snakke med personalet om. I innlegget ditt får jeg inntrykk av at du ikke er sinna på barnet som biter og det er fint.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #9 Skrevet 2. februar 2015 Hva har blitt gjort så langt? Anonymous poster hash: 2f5b5...e78 1
Ginny Skrevet 2. februar 2015 #10 Skrevet 2. februar 2015 Huff. Dette er så vanskelig. Jeg jobbet sm støttepedagog 50 % på en gutt i en barnehage. Han var VELDIG utagerende og voldelig mot de andre barna. Dette er nesten umulig å forhindre. Når jeg var det var jeg "på" han hele tiden, Jeg var 30 ca fra han hele tiden for å passe på, mistet jeg fokus i 1 sek. så skadet han de andre barna. Innimellom greide han selvfølgelig å sno seg unna, og skade de andre barna. De 50 %ene jeg ikke var der måtte en av de andre ansatte passe på han "hele tiden," noe de ikke greide i praksis og som resulterte i at de i gikk underbemannet. Disse barna har også "rett" til å gå i barnehage, men det er helt forferdelig å se de andre barna bli utsatt for så mye vold... Anonymous poster hash: 9af2e...ff7 Hva gjør man egentlig i slike situasjoner? Greit nok at barn med problemer har like stor rett til å gå i barnehage, men burde det da ikke være et bedre tilbud til dem? For de andre barna har jo rett til å ikke bli utsatt for et voldelig barn.. TS, du forteller barnehagen nøyaktig hva som foregår. Ungen din er redd for å være i barnehagen pga dette barnet, og da må barnehagen ta tak i det. Hvis denne ungen er et problem og faktisk plager de andre barna, så må det jo gjøres noe, det handler ikke om å angripe denne ungen, men heller sørge for at h*n får den hjelpen som er nødvendig for at hverdagen i barnehagen skal være trygg for alle. 3
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #11 Skrevet 2. februar 2015 Huff. Dette er så vanskelig. Jeg jobbet sm støttepedagog 50 % på en gutt i en barnehage. Han var VELDIG utagerende og voldelig mot de andre barna. Dette er nesten umulig å forhindre. Når jeg var det var jeg "på" han hele tiden, Jeg var 30 ca fra han hele tiden for å passe på, mistet jeg fokus i 1 sek. så skadet han de andre barna. Innimellom greide han selvfølgelig å sno seg unna, og skade de andre barna. De 50 %ene jeg ikke var der måtte en av de andre ansatte passe på han "hele tiden," noe de ikke greide i praksis og som resulterte i at de i gikk underbemannet. Disse barna har også "rett" til å gå i barnehage, men det er helt forferdelig å se de andre barna bli utsatt for så mye vold... Anonymous poster hash: 9af2e...ff7 Huff, det er skremmende at disse barna får gå i vanlig barnehager! De burde samles i spessialbarnehager, med 1-1 bemanning. Evt lønne foreldrene for å holde dem hjemme. Har aldri skjønt hvorfor agresive og voldelig unger skal få ødelegge hverdagen til de andre barna. Men til spørsmålet, må du nesten bare si det som du skrev det her. At barnet ditt ikke vil i bhg, når denne urokråka er der. Også kan di jo høre litt hva personalet mener om saken, og hvordan de opplever hverdagen. Anonymous poster hash: 285c8...cec 3
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #12 Skrevet 2. februar 2015 Hva gjør man egentlig i slike situasjoner? Greit nok at barn med problemer har like stor rett til å gå i barnehage, men burde det da ikke være et bedre tilbud til dem? For de andre barna har jo rett til å ikke bli utsatt for et voldelig barn.. TS, du forteller barnehagen nøyaktig hva som foregår. Ungen din er redd for å være i barnehagen pga dette barnet, og da må barnehagen ta tak i det. Hvis denne ungen er et problem og faktisk plager de andre barna, så må det jo gjøres noe, det handler ikke om å angripe denne ungen, men heller sørge for at h*n får den hjelpen som er nødvendig for at hverdagen i barnehagen skal være trygg for alle. Ja si det? Vi var alle veldig frustrerte, en løsning hadde jo være 100 % støttepedagog, men selv den tiden jeg var der så greide han å skade andre... Flere av de andre barna var ganske redd han da han var totalt uberegnelig og en del større enn dem... Anonymous poster hash: 9af2e...ff7
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #13 Skrevet 2. februar 2015 Mitt barn har opplevd å bli bitt av et annet barn i barnehagen. En felles kompis av disse har opplevd å bli slått av samme barnet etter hva jeg har blitt fortalt av barnet selv. Det er samme barnet det er snakk om. Det som er noe av greia her er at mitt barn er venn med den som biter samtidig som at de noen ganger havner i en feide med hverandre, hvorpå dette andre barnet utøver vold. I barnehagen har de blant annet løst dette ved at dette barnet er i gruppe med andre barn enn disse (i alle fall mitt) når det er gruppe"arbeid" der, samt at de sitter langt fra hverandre under måltider (de har navneskilt som er klistret på bordet). De har også satt inn en ekstra ressursperson på turdager så vidt jeg har forstått for å holde et ekstra øye hovedsaklig på det barnet som utøver vold. Så det er heldigvis tiltak som blir gjort. Barnet mitt har blitt bitt flere ganger av samme barnet, og det er vondt som forelder også å oppleve at barnet blir utsatt for det. Du må bare be om en prat på tomannshånd med deres kontaktperson i barnehagen trådstarter. Håper de setter i gang konkrete tiltak raskt. Lykke til. Anonymous poster hash: 2dc66...a2d
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #14 Skrevet 2. februar 2015 Huff, det er skremmende at disse barna får gå i vanlig barnehager! De burde samles i spessialbarnehager, med 1-1 bemanning. Evt lønne foreldrene for å holde dem hjemme. Har aldri skjønt hvorfor agresive og voldelig unger skal få ødelegge hverdagen til de andre barna. Men til spørsmålet, må du nesten bare si det som du skrev det her. At barnet ditt ikke vil i bhg, når denne urokråka er der. Også kan di jo høre litt hva personalet mener om saken, og hvordan de opplever hverdagen. Anonymous poster hash: 285c8...cec Det er vel ytterst få slike barnehager, de legger jo ned spesialskoler over en lav sko også. Alt og alle skal på død og liv integreres. Det er slettes ikke alle av disse foreldrene som ønsker å gå hjemme med sine utagerrende barn, da deres eneste "fritid" er når de selv er på jobb. Tenk deg å være forelderen til denne gutten som måtte gjetes tett på absolutt hele tiden, du får aldri slappe av... Anonymous poster hash: 9af2e...ff7 2
Ginny Skrevet 2. februar 2015 #15 Skrevet 2. februar 2015 Ja si det? Vi var alle veldig frustrerte, en løsning hadde jo være 100 % støttepedagog, men selv den tiden jeg var der så greide han å skade andre... Flere av de andre barna var ganske redd han da han var totalt uberegnelig og en del større enn dem... Anonymous poster hash: 9af2e...ff7 Det er jo egentlig veldig trist. Skulle tro dette barnet hadde det bedre hvis det var i en barnehage hvor det fikk mer tilrettelagt opplegg, og i tillegg ikke kunne skade noen. Men jeg har selv jobbet med barn med spesielle behov, så jeg vet jo at det ikke er enkelt å få til. Det har stadig forundret meg hvor langt man går for at enkelte unger skal få være i vanlig barnehage, når både ungene selv og de andre ungene hadde hatt det bedre med et annet opplegg. 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #16 Skrevet 2. februar 2015 Det er vel ytterst få slike barnehager, de legger jo ned spesialskoler over en lav sko også. Alt og alle skal på død og liv integreres.Anonymous poster hash: 9af2e...ff7 Sant! Men det er jo bare fint med mangfold, har jeg hørt. Alle kan ikke være like, de er sikkert supre mennesker som vi kan lære masse av!Anonymous poster hash: bf380...095 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #17 Skrevet 2. februar 2015 Det er jo egentlig veldig trist. Skulle tro dette barnet hadde det bedre hvis det var i en barnehage hvor det fikk mer tilrettelagt opplegg, og i tillegg ikke kunne skade noen. Men jeg har selv jobbet med barn med spesielle behov, så jeg vet jo at det ikke er enkelt å få til. Det har stadig forundret meg hvor langt man går for at enkelte unger skal få være i vanlig barnehage, når både ungene selv og de andre ungene hadde hatt det bedre med et annet opplegg. Nå bare spekulerer jeg altså, men jeg vil jo tippe at hvis det finnes slike barnehager så er de plassert i Oslo, Bergen og Trondheim (max), og hele resten av landet har ikke et slikt tilbud. Det er begrenset hvor langt man skal regne med å kunne frakte små barn til barnehagen... Nå føler jeg jeg sporer helt av tråden her, men DETTE forundere meg også. Alt dette er tuftet på er de studiene som sier at barn med spesielle behov fungerer bedre i vanlig skole, enn på spesialskoler. Så trekker man likhetstegn til barnehager. Jeg tenker at alt slike studier bare indikerer at det er noe galt med måten vi drifter spesialskolene på det betyr IKKE at det går bra med disse barna i offentlige skoler (bare bedre inn på spesialskoler). Man burde heller se på sånne studier og konkludere med at man burde ruste opp og forbedre spesialskolene, ikke legge dem ned! Sånn! Det var min lille utblåsning. Anonymous poster hash: 9af2e...ff7 3
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #18 Skrevet 2. februar 2015 Sant! Men det er jo bare fint med mangfold, har jeg hørt. Alle kan ikke være like, de er sikkert supre mennesker som vi kan lære masse av!Anonymous poster hash: bf380...095 Det er sant, men de er ikke der for at du og jeg skal lære at folk er forskjellige og gi oss et bilde på hva mangfold er. De er der i likhet med andre barn for å få det tilbudet de har krav på med en sikker hverdag og læring. Dette er det vanskelig å få til for mnge av de (nå snakker vi "værstingene" hvis man kan kalle de det) barna det er her snakk om. Anonymous poster hash: 9af2e...ff7 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #19 Skrevet 2. februar 2015 Nå bare spekulerer jeg altså, men jeg vil jo tippe at hvis det finnes slike barnehager så er de plassert i Oslo, Bergen og Trondheim (max), og hele resten av landet har ikke et slikt tilbud. Det er begrenset hvor langt man skal regne med å kunne frakte små barn til barnehagen... Nå føler jeg jeg sporer helt av tråden her, men DETTE forundere meg også. Alt dette er tuftet på er de studiene som sier at barn med spesielle behov fungerer bedre i vanlig skole, enn på spesialskoler. Så trekker man likhetstegn til barnehager. Jeg tenker at alt slike studier bare indikerer at det er noe galt med måten vi drifter spesialskolene på det betyr IKKE at det går bra med disse barna i offentlige skoler (bare bedre inn på spesialskoler). Man burde heller se på sånne studier og konkludere med at man burde ruste opp og forbedre spesialskolene, ikke legge dem ned! Sånn! Det var min lille utblåsning. Anonymous poster hash: 9af2e...ff7 Det er jo liten hjelp i at det ene barnet fungerer best i en vanlig barnehage/ skole, når de andre barna lider under det når barnet går til fysiske angrep. Anonymous poster hash: 4ecf1...a37 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #20 Skrevet 2. februar 2015 Det er sant, men de er ikke der for at du og jeg skal lære at folk er forskjellige og gi oss et bilde på hva mangfold er. De er der i likhet med andre barn for å få det tilbudet de har krav på med en sikker hverdag og læring. Dette er det vanskelig å få til for mnge av de (nå snakker vi "værstingene" hvis man kan kalle de det) barna det er her snakk om.Anonymous poster hash: 9af2e...ff7 Innlegget mitt var ironisk ment, da... Uansett er det jo ingen mennesker som eksisterer bare for å bidra til mangfoldet for alle andre, men i en slik situasjon kan man jo lure på om det er viktigere at alle er like enn at alle får den oppfølgingen de trenger og fortjener. Det gjelder både de som trenger spesialoppfølging og de som følger den vanlige strømmen. Men det er typisk at man går på kompromiss med begge grupper slik at det bare blir sånn halvveis for alle.Anonymous poster hash: bf380...095 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå