AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #1 Skrevet 2. februar 2015 Jeg har alltid hatt et slags måltidsmønster gjennom en vanlig dag. Det vil si at jeg har spist typiske måltider som frokost, lunsj, middag og kvelds ved sånn ca. faste tidspunkt hver dag, i tillegg til mellommåltider. Det vil si at jeg kan spise et ganske stort måltid, selv om jeg egentlig ikke er sulten på forhånd. Hvordan er det med dere? Har dere faste måltider, eller spiser dere bare når det passer dere? Hva er egentlig det mest optimale? Når jeg tenker over det, virker det litt meningsløst å spise et stort måltid når man egentlig er mett... Har en venninne som spiser kun når hun er sulten. Av og til kan hun vente med frokosten til kl 11, selv om hun sto opp kl 7, fordi hun ikke ble sulten før da. Hun spiser sjelden et stort og "skikkelig" måltid, da hun heller spiser oftere, og mindre måltider. Håper noen kan dele sine erfaringer Hilsen jente 20 år. Anonymous poster hash: 402f8...e2c
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #3 Skrevet 2. februar 2015 Jeg spiser når jeg er sulten. Får mer trang til å spise hele tiden dersom jeg spiser mange små måltid. Tror ikke det er bra å presse seg til å skulle spise på en viss måte med mindre man har problem med sykdom, vekt e.l. Anonymous poster hash: bb24f...10f
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #4 Skrevet 2. februar 2015 Lunsj 11.30 er fast på jobb. Resten av dagen spiser jeg når jeg er sulten. Ikke noe poeng å spise bare for å spise. Anonymous poster hash: f0854...f73
Ingvilddd Skrevet 2. februar 2015 #5 Skrevet 2. februar 2015 Jeg spiser stort sett når jeg er sulten. Unntakene er dersom jeg f.eks. skal noe over lengre tid hvor jeg vet jeg ikke får anledning til å spise - da spiser jeg på forhånd, selv om jeg ikke føler sult. I tillegg spiser jeg et måltid 1,5-2 timer før jeg skal trene, med hensikt å kunne yte best mulig og få mye ut av treningsøkta. I tillegg spiser jeg ofte frukt og grønnsaker innimellom uten at jeg er sulten, mest fordi jeg er opptatt av å få i meg i næringsstoffene jeg trenger i løpet av en dag. Men ellers spiser jeg når jeg er sulten, det er da jeg nyter maten best. Selv om jeg står opp kl 7, MÅ jeg ikke spise frokost før f.eks. kl 10, dersom jeg ikke blir sulten før da
Snorkfrøken_ Skrevet 2. februar 2015 #6 Skrevet 2. februar 2015 Spiser på ca. faste tidspunkter og har gjort det lenge, så kroppen min blir derfor sulten til jeg f.eks. skal spise middag.
Rumle Skrevet 2. februar 2015 #7 Skrevet 2. februar 2015 Jeg gjør egentlig begge deler, har et visst måltidsmønster, men lar tidspunktene/mengden variere litt basert på hvor sulten jeg er
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #8 Skrevet 2. februar 2015 Jeg spiser etter klokken. Skal jeg gå etter sult-følelsen får jeg store problemer. Jeg blir ikke speiselt sulten. Det hender at jeg kjenner et lite sug, men hvis jeg ikke spiser der og da går det over etter kort tid. Og dess lenger jeg venter med å spise, dess mindre sulten blir jeg, og da kan jeg fort gå både 2 og 3 dager uten mat hvis jeg er alene, eller med ett måltid om dagen fordi jeg spiser middag med familien. Anonymous poster hash: ba62d...531
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #9 Skrevet 2. februar 2015 Jeg spiser frokost når jeg står opp. Det er ca likt i ukedagene, og litt senere i helgene. Deretter spiser jeg lunsj litt avhengig av hva jeg gjør den dagen, men det har hvert fall som regel gått 4 timer fra frokost. Og så spiser jeg middga litt avhengig av når jeg og samboer har treninger; har vi sen trening spiser vi tidlig middag, og lager kanskje proteinlapper til kvelds. Anonymous poster hash: b2cbb...27d
Susan Sto Helit Skrevet 2. februar 2015 #10 Skrevet 2. februar 2015 Jeg har alltid spist relativt nøyaktig etter klokka. Og dermed opplever jeg vel også at jeg nå blir sulten når jeg normalt pleier å spise. Hvis jeg glemmer å spise, går sultfølelsen over. Men kommer da gjerne ekstra tilbake litt før tiden for neste måltid. Kroppen min er vant til ganske jevn tilførsel av mat. Og for meg passer det veldig bra. Blir jeg sulten utenom faste måltider har jeg lett for å ty til "lettvinte løsninger" som sjokolade.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #11 Skrevet 2. februar 2015 Hva er egentlig det mest optimale? Anonymous poster hash: 402f8...e2c Antall måltider i løpet av dagen spiller ingen rolle. Det optimale er det som passer deg og dine daglige rutiner. Noen synes det er bedre med færre måltider der du kan spise deg ordentlig mett, mens andre foretrekker flere mindre måltider. Personlig pleier jeg å spise 4 måltider per dag, noenlunde til samme tid hver dag. Anonymous poster hash: 10623...067
Gjest Runforit Skrevet 2. februar 2015 #12 Skrevet 2. februar 2015 Jeg spiser til faste tider fordi jeg fint kan glemme å spise i 8 timer. Men spiller ingen rolle når en spiser så lenge en får i seg nok kcal.
Ingvilddd Skrevet 3. februar 2015 #13 Skrevet 3. februar 2015 Jeg spiser til faste tider fordi jeg fint kan glemme å spise i 8 timer. Men spiller ingen rolle når en spiser så lenge en får i seg nok kcal. Dette har ikke noe direkte å gjøre med tråden, men jeg må bare si det: Jeg digger måten du skriver på!! Du virker så kunnskapsrik og fornuftig. Her skriver du "så lenge en får i seg nok kcal", og det synes jeg er utrolig tøft at du skriver, siden alt for mange fokuserer på det å ikke spise for mye og er skeptiske til mange typer mat. Denne innstillingen skulle flere hatt. Det er utrolig viktig å få i seg nok kcal i løpet av en dag, og dessverre er det alt for mange som ligger i underskudd. Jeg har selv vært en av dem, og det er mildt sagt veldig vanskelig å være "fanget" i den onde sirkelen, særlig over lang tid. Du er utrolig inspirerende
Gjest Runforit Skrevet 3. februar 2015 #14 Skrevet 3. februar 2015 Dette har ikke noe direkte å gjøre med tråden, men jeg må bare si det: Jeg digger måten du skriver på!! Du virker så kunnskapsrik og fornuftig. Her skriver du "så lenge en får i seg nok kcal", og det synes jeg er utrolig tøft at du skriver, siden alt for mange fokuserer på det å ikke spise for mye og er skeptiske til mange typer mat. Denne innstillingen skulle flere hatt. Det er utrolig viktig å få i seg nok kcal i løpet av en dag, og dessverre er det alt for mange som ligger i underskudd. Jeg har selv vært en av dem, og det er mildt sagt veldig vanskelig å være "fanget" i den onde sirkelen, særlig over lang tid. Du er utrolig inspirerende Så kjekt å høre Takk for fine ord ❤️ Jeg er kanskje litt "hønemor" når det kommer til at folk skal få i seg nok kalorier. Noen irriterer seg kanskje grønn over det, men jeg har sett spiseforstyrrelse på nært hold; både anoreksi, bulimi og overspising og vet hvor ødeleggende det er. Jeg vil så gjerne at folk skal tenke livsstil og gode valg dag etter dag fremfor sultedietter, overtrening og generell bestettelse over en "perfekt" kropp fremfor en sunn, sterk og frisk kropp. Å ha i bakhodet hvor heldig en er som har en frisk kropp som kan løpe, gå, hoppe, svømme etc. Alle mulighetene en har med den kroppen om man tar vare på den. Og hvor mye mer overskudd, energi og glede en får i hverdagen om man spise rett og nok mat og er i mer aktivitet fremfor å obsesse over her eneste kalori en forbrenner og putter i seg. Det er min tanke bak hvert råd jeg gir 3
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #15 Skrevet 3. februar 2015 Min sulten/metthetsfølelse er helt på bærtur. Antakelig på grunn av tidligere spiseforstyrrelser. Jeg spiser derfor etter klokka og teller kaloriene. Anonymous poster hash: f6fa2...7b9
FantasDick Skrevet 3. februar 2015 #16 Skrevet 3. februar 2015 Begge deler. Spiser frokost selv om jeg ikke er sulten, dropper diger middag om jeg bare er litt sulten f.eks.
PatrickBateman_ Skrevet 3. februar 2015 #17 Skrevet 3. februar 2015 Spiser alltid frokost før jeg drar på skolen og starter på middagen med en gang jeg kommer hjem. Har ganske varierte dager, så det går ikke på klokkeslett. Ellers spiser jeg når jeg er sulten (er stortsett alltid det til frokost og middag og)
Engel Skrevet 4. februar 2015 #18 Skrevet 4. februar 2015 (endret) Faste måltider. Og kanskje med unntak av frokosten noen ganger så er jeg alltid sulten til den tiden jeg er vant til å spise med mindre jeg plutselig har spist noe utenom da. Og om jeg ikke spiser frokost så blir jeg raskt kvalm og uvel, så det spiser jeg selv om jeg ikke alltid er sulten tidlig på morgenen. I tillegg har jeg unger som må ha mat, og måltidstidene er tilpasset jobb/skole og trening/fritidsaktiviteter. Det er viktig å holde energinivået jevnt om man skal fungere optimalt hele dagen, så jeg er ikke helt enig i at det ikke spiller noen rolle om når man spiser bare man får i seg nok mat. Endret 4. februar 2015 av Engel
grrwaffmjau Skrevet 4. februar 2015 #19 Skrevet 4. februar 2015 Spiser til faste tider uavhengig om jeg er sulten eller ikke:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå