Atena93 Skrevet 1. februar 2015 #1 Skrevet 1. februar 2015 Hei! Vi er et kjærestepar på 21 og 22 år. Vi er begge studenter og bor i en leilighet i byen, men er likevel kort vei til skog og mark. I en god stund nå har vi snakket om å få oss en hund, og har sett mye på nett om forskjellige raser osv. Men kommer aldri til enighet om hva som passer oss best når det kommer til en førstegangshund. Jeg har veldig lyst på Shetland Sheepdog eller Mittelspitz, men leser så mye forskjellig på nett så blir jo helt forvirret! Jeg har vokst opp med to hunder (en Border Collie og en ordentlig blandingshund), så er fullt klar over alt som må til, men likevel er det noe helt annet å få en egen hund når man ikke har foreldre lenger som hjelper til. I utgangspunktet er vi ute etter en hund som ikke er alt for stor, lett å dressere, lite bjeffing(siden vi bor i en blokk som er veldig lytt), en som kan klare lange turer, men likevel korte turer på dager vi har lang skoledag. Setter virkelig stor pris på innspill og tips til hva som er en perfekt førstegangshund og som passer for en student! og deres erfaringer.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #2 Skrevet 2. februar 2015 Det viktigste er å spørre seg selv hva dere kan tilby hunden. Du har jo allerede hatt hunder som krever mye aktivitet, så der har du et godt utgangspunkt. Hvor lange vil de korte turene til hunden være? Hvor lenge må den være alene hjemme? Og hvor mye tid kan dere bruke på pelsstell hver dag? Anonymous poster hash: 9d5d1...723 1
Gjest Gaea Skrevet 2. februar 2015 #3 Skrevet 2. februar 2015 (endret) Sheltie ryker på lyden i alle fall. Nei da, noen mener man kan trene bort mye av det, men det er lyd i dem - og det er ikke en selvfølge at det vil bli en stille hund. Før man må komme med tips er det lurt å sette opp en oversiktelig liste over hvilke egenskaper dere ønsker og hvor mye mosjon og mental aktivisering dere kan tilby. Kort og lang tur betyr forskjellige ting for forskjellige mennesker - samme med ''lett å dressere''. De aller fleste hunder kan man få grei hverdagslydighet på f.eks., BC-en min var enklere sånn sett enn whippeten - men samtidig så krever jo BC-en å få bruke dette lettrente hodet sitt, i motsetning til whipsen. - Blir det bare vanlig gåturer som er mosjonen, i så fall løst eller i bånd? Har dere lyst til å ha en hund som kan trekke, gå med kløv, etc, eller er det uinteressant? - Jakt/vokt/gjeteinstinkt, hvordan ser dere på dèt? Hva er problematisk og hva er OK? - Vil dere trene noe utover vanlig hverdagslydighet - LP, bruks, agility, etc? - Og igjen, hva er kort og hva er lang tur? Hvordan ser en gjennomsnittlig uke ut mtp. mosjon? Edit; blir mye lyd i Mittelspitzen også for så vidt. Endret 2. februar 2015 av Gaea
Howl Skrevet 2. februar 2015 #4 Skrevet 2. februar 2015 Begge rasene du har nevnt i HI er raser som har lett for å bjeffe, så hadde styrt unna disse. Nå skriver du ikke hva dere kan tilby hunden av mosjon og hjemmetid, men whippet er en utrolig allsidig rase. Det kommer jo veldig an på smak og behag sikkert, mtp på at mange ikke liker mynder, men kanskje verdt å titte på? Blir enklere å anbefale deg rase om du utfyller mer av hva du har å gi i et hundehold. 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #5 Skrevet 3. februar 2015 Jeg har en bichon havanais (min første hund). Og han er veldig enkel og grei :-) lett å lære ting + bjeffer sjeldent.. Har tenkt på hund nr 2. Og da kunne jeg godt tenkt meg en whippet da den er litt mer aktiv enn havanais. Men andre Bichon raser er også fine. De liker både korte og lange turer. Alt hva de er vandt med Kunne tenkt meg whippet da den er fin å sykle med og ganske allsidig hund. Anonymous poster hash: 11102...e58 1
Atena93 Skrevet 3. februar 2015 Forfatter #6 Skrevet 3. februar 2015 (endret) Takk for svar! Det jeg tenker med korte turer er alt fra 10-30 min (3-4 ganger om dagen), med lange turer mener jeg ut i skog og mark(minimum 2 ganger i uka). Samboeren min er veldig glad i friluft og elsker å gå tur i Nord-Marka. Jeg er ute etter en hund som er lettlært (lydighet + triks), som ikke er en alt for nervøs, en god turkamerat, en som fint kan være rolig og kosete, ikke alt for stor hund (rundt 40cm), en som kan minne litt om en Border Collie egentlig i personligheten, bare ikke like aktiv. Har hatt BC'en til foreldrene mine et par ganger i Oslo, men da merker jeg at hun fort blir stresset (nå er hun vel og merke vant til å kunne gå løs i hagen og gå ut når hun vil nesten, og ikke vant til en leilighet på 60 kvadrat). Jeg er student på fulltid og har jobb på siden, likevel har jeg mye fritid til å kunne være hjemme med hunden, da jeg har korte skoledager. Det lengste den evt. må være hjemme alene er ca 8 timer når jeg har lange arbeidsdager, men det er som regel alltid en i leiligheten, da jeg og samboeren har forskjellige timeplaner. Jeg er en type som heller foretrekker en rolig helg hjemme, enn ut på byen hver kveld, og jeg kan fint ofre arrangementer. Håper dette var litt mer info Endret 3. februar 2015 av Atena93
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå