Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har trent tidligere, men hadde plutselig ikke tid til å trene noe særlig. Nå har jeg lyst til å starte igjen, men jeg har ikke råd til å booke PT-timer. Jeg vil likevel komme igang med trening, og da hovedsakelig styrke. Men jeg kvier meg for å begynne, fordi jeg er redd for å gjøre ting feil, som kan være skadelig, osv.

Hvordan kan jeg trene godt på egenhånd?

Anonymous poster hash: 0b1f8...512
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er sterkt overdrevet at man må ha PT for å komme i gang. Her er noen fine øvelser som trener mesteparten av musklene dine:

- Armhevninger, kanskje den aller beste øvelsen. Trener triceps, men også musklene i ryggen og magemusklene til en viss grad. Pass på at du ikke svaier i ryggen, det er bedre med en liten knekk oppover enn at du svaier nedover.

- Nedtrekk. Pass på å trekke stanga ned foran deg, ikke ned på nakken.

- Beinpress, presse mot plate slik at du løfter vekter opp. Pass på å ikke rette beina helt ut, det sparer knærne for overbelastning.

- Hvis de har slyngeapparat er magemusklene veldig fint å trene i slynge. Enten legger du føttene i håndtakene, eller så fester du stropp mellom tauene og setter knærne nedi den. Så legger du deg framover, albuene og underarmene i gulvet, løfter overkroppen og drar knærne til deg. Slipp dem langsomt tilbake.

Ved å slippe langsomt tilbake, det gjelder alle øvelsene, trener du både konsentrisk og eksentrisk. Alle muskler kommer i par; en for å presse utover, og en for å trekke innover.

På øvelser med justerbar belastning, som nedtrekk og beinpress, ikke legg på større vekt enn at du klarer 20 repitisjoner første gang, 10 sekunders pause og deretter nesten 20 til. Hvis du klarer tre ganger 20 med ti sekunders pause mellom kan du øke vekta. Da er du rimelig sikker på å unngå overbelastning, noe som er lettere å få hvis du flesker til med vekter som du bare klarer 7-8 ganger.

Skrevet

Må du trene på egenhånd? Kan du ikke gå på gruppetimer på treningssenter da? Da får du hjelp med teknikk, og trenger ikke å betale i dyre dommer for PT.

Anonymous poster hash: d63e4...283
Skrevet

Støtter ABs forslag om gruppetimer! De aller fleste treningssentrene har vel styrketimer, hvor du lærer teknikk og øvelser uten å måtte betale for PT. Veldig greit for å komme i gang i alle fall, så kan man jo sette sammen sitt eget program utifra den styrketimen når man føler seg klar for det

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...