AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #1 Del Skrevet 1. februar 2015 Jeg har bodd gratis hos samboeren gjennom 2 år og har ikke noe leiekontrakt å sende inn. Han jobber og vil ikke at jeg skal betale leie så lenge jeg studerer han eier også leiligheten. Jeg står bostedsregistrert her, men har ikke noe kontrakt. Hvordan fikser jeg dette? Anonymous poster hash: 8214f...76f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #2 Del Skrevet 1. februar 2015 Rett i fengsel med deg. Anonymous poster hash: eec5c...b20 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #3 Del Skrevet 1. februar 2015 Så du har en sugardaddy? Ingen oppegående mennesker lar kjæresten sin bo gratis hos seg. Er du helt ærlig med deg selv nå? Dette står på lånekassen sine sider (det er faktisk mulig å finne om en søker litt, dette tok med 2 min): "Hvis du ikke har leiekontrakt, må du sende oss en skriftlig erklæring fra utleier eller den du bor hos, pluss et eget brev hvor du forklarer boforholdene nærmere. Perioden du har bodd der må være bekreftet av utleier eller den du bor hos. Legg gjerne ved kvittering for betalt husleie eller annen dokumentasjon som sannsynliggjør at opplysningene dine om bostatus er riktige." Dvs. at manglende kvittering for betalt husleie gjør boforholdet mindre sannsynlig. Anonymous poster hash: 43deb...0d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vind Skrevet 1. februar 2015 #4 Del Skrevet 1. februar 2015 (endret) Dersom du bor gratis er det jo faktisk ikke slik at du burde søkt på støtte. Selv om jeg mener det er god skikk å bidra med penger når man bor sammen fra begge parter. Endret 1. februar 2015 av Vind Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solsmil Skrevet 1. februar 2015 #5 Del Skrevet 1. februar 2015 Så du har en sugardaddy? Ingen oppegående mennesker lar kjæresten sin bo gratis hos seg. Er du helt ærlig med deg selv nå? Anonymous poster hash: 43deb...0d1 Å herregud... TS: du må sende lånekassen et brev med forklaring om boforholdene, og samboeren din må bekrefte at du har bodd der. Dersom du bor gratis er det jo faktisk ikke slik at du burde søkt på støtte. Selv om jeg mener det er god skikk å bidra med penger når man bor sammen fra begge parter. Det er jo bare tull. Man har rett på borteboerstipend uansett, så lenge man ikke bor med foreldrene. Om man betaler for seg har ingen relevans. Dessuten kan det jo hende at TS har bidratt med mer penger på andre områder, men det er faktisk ikke noe vi har noe med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vind Skrevet 1. februar 2015 #6 Del Skrevet 1. februar 2015 Å herregud... TS: du må sende lånekassen et brev med forklaring om boforholdene, og samboeren din må bekrefte at du har bodd der. Det er jo bare tull. Man har rett på borteboerstipend uansett, så lenge man ikke bor med foreldrene. Om man betaler for seg har ingen relevans. Dessuten kan det jo hende at TS har bidratt med mer penger på andre områder, men det er faktisk ikke noe vi har noe med. Jeg hører til dem som mener støtten bør svare til et behov. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solsmil Skrevet 1. februar 2015 #7 Del Skrevet 1. februar 2015 Jeg hører til dem som mener støtten bør svare til et behov. Det gjør forsåvidt jeg også, men hva mener du ts skulle gjort? Hun har i aller høyeste grad behov for støtte, for det at hun bor gratis betyr ikke at hun ikke har utgifter. Akkurat som at hjemmeboende studenter kan søke om støtte, og få inviglet lån uten å få det omgjort til stipend. Og så lenge hun faktisk ikke er registrert på samme adresse som foreldrene, så blir lånet omgjort til stipend automatisk. For alle har rett på studielån, men alle har ikke rett til å få omgjort deler til stipend. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #8 Del Skrevet 1. februar 2015 Det gjør forsåvidt jeg også, men hva mener du ts skulle gjort? Hun har i aller høyeste grad behov for støtte, for det at hun bor gratis betyr ikke at hun ikke har utgifter. Akkurat som at hjemmeboende studenter kan søke om støtte, og få inviglet lån uten å få det omgjort til stipend. Og så lenge hun faktisk ikke er registrert på samme adresse som foreldrene, så blir lånet omgjort til stipend automatisk. For alle har rett på studielån, men alle har ikke rett til å få omgjort deler til stipend. Det er lov å være uenig i regelverket. Det var vel bare en tilleggskommentar. Anonymous poster hash: 43deb...0d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Linaria Skrevet 1. februar 2015 #9 Del Skrevet 1. februar 2015 Jeg er i samme situasjon som deg, unntatt ay han nå er en eks og vi leide. Jeg har i hvert fall fått underskrift av utleier på den tiden hvor han bekrefter at jeg bodde der. Jeg tror det skal holde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #10 Del Skrevet 2. februar 2015 Jeg er i samme situasjon som deg, unntatt ay han nå er en eks og vi leide. Jeg har i hvert fall fått underskrift av utleier på den tiden hvor han bekrefter at jeg bodde der. Jeg tror det skal holde Godt ikke eksen din er hevngjerrig. Anonymous poster hash: 43deb...0d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Linaria Skrevet 2. februar 2015 #11 Del Skrevet 2. februar 2015 (endret) Godt ikke eksen din er hevngjerrig. Anonymous poster hash: 43deb...0d1 Han er det. Han ville ikke hjelpe i det hele tatt. Jeg måtte selv finne nummeret til utleier. Utleier ga meg i hvert fall kopi av leiekontrakt of skrev under på at jeg hadde bodd der. Endret 2. februar 2015 av Linaria Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillsunshine Skrevet 3. februar 2015 #12 Del Skrevet 3. februar 2015 Det gjør forsåvidt jeg også, men hva mener du ts skulle gjort? Hun har i aller høyeste grad behov for støtte, for det at hun bor gratis betyr ikke at hun ikke har utgifter. Akkurat som at hjemmeboende studenter kan søke om støtte, og få inviglet lån uten å få det omgjort til stipend. Og så lenge hun faktisk ikke er registrert på samme adresse som foreldrene, så blir lånet omgjort til stipend automatisk. For alle har rett på studielån, men alle har ikke rett til å få omgjort deler til stipend. Det er jo litt motstridende det du sier her. Alle har rett til studielån, det vet vi jo. TS spørr vel ikke om hun har rett på studielån, men at hvordan hun kan sende inn dokumentasjon på at hun har rett på å få omgjort til stipend. Jeg skjønte bare ikke greia med at hvordan du mener det er en forskjell på henne og en hjemmeboer? Begge bor gratis, men hjemmeboere har da også faste utgifter. De får bare ikke omgjort til stipend. Jeg er også enig med deg. Ts har jo ikke gjort noe galt. Reglene er jo som de er, personelig skulle jeg ønsket at de kunne endre reglene til at en må betale husleie for å reknes som borteboer. Må ærlig si jeg undrer meg over alle som har opprettet tråd her om hvordan de skal dokumentere boforholdene. Etter det jeg skjønner så står jo dette på siden til Lånekassen. Det må jo være mulig å gjøre litt innsats selv for å finne den infoen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå