Gjest Vevila Skrevet 1. februar 2015 #21 Del Skrevet 1. februar 2015 Det er forskjellige typer av bipolar. Anonymous poster hash: 44ca3...76d Ja, det vet jeg, men aldri hørt om noe som heter manisk bipolar. Ettersom jeg har forstått er det bipolar 1 og 2 pluss flere subtyper som ikke er like "alvorlige". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Unforgivable Skrevet 1. februar 2015 #22 Del Skrevet 1. februar 2015 Det stemmer ikke helt. En stemningslidelse er noe helt annet enn en personlighetsforstyrrelse, selv om det selvsagt finnes noen som har begge deler. Men ofte forveksles de to lidelsene, også av psykologer. Men stemningssvigningene hos de med bipolar lidelse kommer ofte relativt uanhengig av ytre omstendigheter, det har mer med i dre kjemi å gjøre. Hos dem med EUPF så kommer svigningene som en reaksjon på relasjoner og andre ting i omgivelsene, og det svinger ofte raskere. Anonymous poster hash: 38e07...aca jeg vet svært godt hva det er. Jeg er selv bipolar. Og jo, det er fullt mulig å ha begge deler og heller ikke helt uvanlig. Det sier du jo selv, og da er det merkeligdu sier det ikke stemmer helt, Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #23 Del Skrevet 1. februar 2015 det heter ikke manisk bipolar... Er man bipolar, så er man vekslende manisk og depressiv. De ulike typene vil si noe om hvordan man veksler mellom mani og depresjon. Min mann var heller ikke slem, voldelig eller noe slikt... men han var vanskelig å leve med i den grad at han svingte så enormt mye hvor han var i livet. Så var han hos meg, så ville han ha noe annet, så byttet han jobb, så brukte han opp alt av penger, så var han eier av eget firma, så på NAV, så hjemmepappa.. nei, alt for slitsomt.. Beklager. Anonymous poster hash: 120b8...afc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #24 Del Skrevet 1. februar 2015 det heter ikke manisk bipolar... Er man bipolar, så er man vekslende manisk og depressiv. De ulike typene vil si noe om hvordan man veksler mellom mani og depresjon. Min mann var heller ikke slem, voldelig eller noe slikt... men han var vanskelig å leve med i den grad at han svingte så enormt mye hvor han var i livet. Så var han hos meg, så ville han ha noe annet, så byttet han jobb, så brukte han opp alt av penger, så var han eier av eget firma, så på NAV, så hjemmepappa.. nei, alt for slitsomt.. Beklager.Anonymous poster hash: 120b8...afc http://bipolart.no/web/dette-er-symptomer-pa-hypomanimani/ bipolart.no er uenig med deg. Manisk og depressiv type Anonymous poster hash: 44ca3...76d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #25 Del Skrevet 1. februar 2015 Ja, det vet jeg, men aldri hørt om noe som heter manisk bipolar. Ettersom jeg har forstått er det bipolar 1 og 2 pluss flere subtyper som ikke er like "alvorlige". Bipolar 1 (manisk) og bipolar 2 (depressiv)Anonymous poster hash: 44ca3...76d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #26 Del Skrevet 1. februar 2015 jeg vet svært godt hva det er. Jeg er selv bipolar. Og jo, det er fullt mulig å ha begge deler og heller ikke helt uvanlig. Det sier du jo selv, og da er det merkeligdu sier det ikke stemmer helt, Det er ikke vanlig å ha begge deler, siden ca 1 % av befolkningen har EUPF og 2-4 % av befolkningen har bipolar lidelse. Do the math. Da sier det seg selv at ikke mange av disse har begge deler. Det er helt grunnleggende forskjeller mellom en stemningslidelse og personlighetsforstyrrelse, og de behandles også ulikt. Medisiner hjelper ofte mot bipolare lidelser, men sjeldent for EUPF. Noen kan forveksle disse to, forsi begge har svigninger i humøret.Anonymous poster hash: 38e07...aca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Unforgivable Skrevet 1. februar 2015 #27 Del Skrevet 1. februar 2015 Det er ikke vanlig å ha begge deler, siden ca 1 % av befolkningen har EUPF og 2-4 % av befolkningen har bipolar lidelse. Do the math. Da sier det seg selv at ikke mange av disse har begge deler. Det er helt grunnleggende forskjeller mellom en stemningslidelse og personlighetsforstyrrelse, og de behandles også ulikt. Medisiner hjelper ofte mot bipolare lidelser, men sjeldent for EUPF. Noen kan forveksle disse to, forsi begge har svigninger i humøret.Anonymous poster hash: 38e07...aca Igjen, jeg vet svært godt hva det er, jeg har heller aldri påstått at det behandles likt. Jeg sier at blandingsdiagnoser forekommer og dermed ikke umulig å være begge deler Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #28 Del Skrevet 1. februar 2015 Bipolar 1 (manisk) og bipolar 2 (depressiv)Anonymous poster hash: 44ca3...76d Feil. "Bipolar" betyr "to poler". Man svinger mellom depresjon og mani (eller hypomani i type 2). Stemningsvingningene mellom disse to polene finner man i både bipolar type 1 og 2. Forøvrig mange rare svar og feilslutninger i denne tråden. Hilsen en med bipolar type 2. Anonymous poster hash: 28989...29e 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Unforgivable Skrevet 1. februar 2015 #29 Del Skrevet 1. februar 2015 Bipolar 1 (manisk) og bipolar 2 (depressiv)Anonymous poster hash: 44ca3...76d Hæ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #30 Del Skrevet 1. februar 2015 Feil. "Bipolar" betyr "to poler". Man svinger mellom depresjon og mani (eller hypomani i type 2). Stemningsvingningene mellom disse to polene finner man i både bipolar type 1 og 2. Forøvrig mange rare svar og feilslutninger i denne tråden. Hilsen en med bipolar type 2.Anonymous poster hash: 28989...29e Og det jeg linket til ignorerte du glatthttp://bipolart.no/web/dette-er-symptomer-pa-hypomanimani/Anonymous poster hash: 44ca3...76d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #31 Del Skrevet 1. februar 2015 Og det jeg linket til ignorerte du glatthttp://bipolart.no/web/dette-er-symptomer-pa-hypomanimani/Anonymous poster hash: 44ca3...76d Kan du kopiere hva du sikter til i denne teksten? Anonymous poster hash: 2a6e0...2a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #32 Del Skrevet 1. februar 2015 Kan du kopiere hva du sikter til i denne teksten?Anonymous poster hash: 2a6e0...2a9 Du klarer vel å lese selv?Anonymous poster hash: 44ca3...76d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #33 Del Skrevet 1. februar 2015 Og det jeg linket til ignorerte du glatthttp://bipolart.no/web/dette-er-symptomer-pa-hypomanimani/Anonymous poster hash: 44ca3...76d Du linket ikke til noe som helst i det innlegget jeg kommenterte. Forøvrig har jeg ikke behov for å lese den lenken. Jeg har bipolar selv og vet hva det er. Trenger ikke lese en lenke om det. Og det du skriver er feil. Anonymous poster hash: 28989...29e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #34 Del Skrevet 1. februar 2015 Minner mer om emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse enn bipolar lidelse.Anonymous poster hash: 38e07...aca Enig!Anonymous poster hash: 5ed84...bba Hørt om manisk bipolar?Anonymous poster hash: 44ca3...76d Alle som skal sette diagnoser uten (ordentlig) grunnlag Anonymous poster hash: 26c8b...cde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #35 Del Skrevet 1. februar 2015 Du klarer vel å lese selv?Anonymous poster hash: 44ca3...76d Det står ikke noe om diagnosen; "Manisk bipolar" Anonymous poster hash: 2a6e0...2a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pompdelux Skrevet 1. februar 2015 #36 Del Skrevet 1. februar 2015 (endret) http://bipolart.no/web/dette-er-symptomer-pa-hypomanimani/ bipolart.no er uenig med deg. Manisk og depressiv typeAnonymous poster hash: 44ca3...76d Og hvor leser du det? En Manisk bipolar står det... og det vil jo si en bipolar person som er i en manisk periode.. En depressiv bipolar vil si en bipolar som har en depressiv periode Endret 1. februar 2015 av pompdelux 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #37 Del Skrevet 1. februar 2015 Alle som skal sette diagnoser uten (ordentlig) grunnlag Anonymous poster hash: 26c8b...cde Og alle som skal pirke på dem som kommer med diagnoseforslag. Det måtte jo komme. Ts spør jo om dette. For min del vet jeg en del om diagnosen jeg sa det LIKNER på. Grunnen er at det kan være nyttig å få undersøkt og eventuelt bekreftet/avkreftet. Det viktigste er jo om mannen søker hjelp.Anonymous poster hash: 38e07...aca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #38 Del Skrevet 1. februar 2015 Og det jeg linket til ignorerte du glatthttp://bipolart.no/web/dette-er-symptomer-pa-hypomanimani/Anonymous poster hash: 44ca3...76d Du har misforstått. Begge typene har depressive og maniske perioder. Men bipolar type 1 har mer symptomer under maniske perioder. Anonymous poster hash: e878b...a8a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #39 Del Skrevet 2. februar 2015 Kjenner en som jeg mener er bipolar ,som på den ene siden er veldig samvittighetsfull og sympatisk, stiller opp for alle, etc. Men så er han altså impulsiv og har mange ganger i livet satt seg selv i uheldige situasjoner, så han har idag mye gjeld, utroskap (langvarig), forhold med ustabile damer med unger med flere menn, etc. Når han blir presset og stressa får han panikk, og blir depressiv. Han er veldig følsom og ting går veldig innpå ham. Det jeg lurer på er: Hvem er han egentlig som person? Hva er sykdommen, og hva kan unnskyldes pga sykdommen? Det skal sies at han ikke har diagnosen enda, og ikke medisineres, men han har en far som var veldig syk, og det ligger latent i familien. Så vurderer å be ham om å søke hjelp. Men veldig usikker på hva jeg skal mene om ham som person. Anonymous poster hash: 01be3...8b5 Alt det negative du beskriver kan være symptomer på en bipolar lidelse, mens det positive slik du beskriver det ikke kan sies å være relatert til en slik lidelse, men nok er egenskaper ved personen selv. Anonymous poster hash: 23bb2...ac2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #40 Del Skrevet 2. februar 2015 Det stemmer at en bipolar 1, altså manisk depressiv er veldig høyt oppe og deretter langt nede. Den maniske tilstanden er nærmest euforisk, du er verdensmester, veldig seksuell, mange er derfor utro. Bruker penger du ikke har, evt har. Tror og mener at du selv er bedre og vet bedre enn andre og kan være aggressiv, sover lite og kan bli psykotisk. Når den depressive tilstanden slår inn er alt svart, du innser hva du har gjort, kan bli suicidal og du bare låser deg inne. Du har en lett blanding av symptomer for bipolar type 1 og type 2 her. Hypomani med eufori er visstnok klassisk for type 2. Ellers er jeg enig i det du beskriver lengre opp om at det også finnes en del med unipolar depresjon, som kan virke annerledes rett og slett fordi depresjonen letter. Det mange tydeligvis glemmer her er at de fleste med en bipolar lidelse har lange perioder mellom en depresjon eller en hypomani/ mani, der de ikke har symptomer på noen av delene. Anonymous poster hash: 23bb2...ac2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå