Gå til innhold

Bipolar og forhold - hvordan oppfører de seg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjenner en som jeg mener er bipolar ,som på den ene siden er veldig samvittighetsfull og sympatisk, stiller opp for alle, etc.

Men så er han altså impulsiv og har mange ganger i livet satt seg selv i uheldige situasjoner, så han har idag mye gjeld, utroskap (langvarig), forhold med ustabile damer med unger med flere menn, etc.

Når han blir presset og stressa får han panikk, og blir depressiv.

Han er veldig følsom og ting går veldig innpå ham.

Det jeg lurer på er: Hvem er han egentlig som person?

Hva er sykdommen, og hva kan unnskyldes pga sykdommen?

Det skal sies at han ikke har diagnosen enda, og ikke medisineres, men han har en far som var veldig syk, og det ligger latent i familien.

Så vurderer å be ham om å søke hjelp.

Men veldig usikker på hva jeg skal mene om ham som person.

Anonymous poster hash: 01be3...8b5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil bare si at ikke alle med bipolar er sånn, og ikke alle med bipolar er utro osvosv

Det at han er utro kan jo være slik han er som person da

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner mer om emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse enn bipolar lidelse.

Anonymous poster hash: 38e07...aca

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner mer om emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse enn bipolar lidelse.

Enig!

Anonymous poster hash: 5ed84...bba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig!

Hørt om manisk bipolar?

Anonymous poster hash: 44ca3...76d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Minner mer om emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse enn bipolar lidelse. Anonymous poster hash: 38e07...aca

Veldig mange bipolare har emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en som jeg mener er bipolar ,som på den ene siden er veldig samvittighetsfull og sympatisk, stiller opp for alle, etc.

Men så er han altså impulsiv og har mange ganger i livet satt seg selv i uheldige situasjoner, så han har idag mye gjeld, utroskap (langvarig), forhold med ustabile damer med unger med flere menn, etc.

Når han blir presset og stressa får han panikk, og blir depressiv.

Han er veldig følsom og ting går veldig innpå ham.

Det jeg lurer på er: Hvem er han egentlig som person?

Hva er sykdommen, og hva kan unnskyldes pga sykdommen?

Det skal sies at han ikke har diagnosen enda, og ikke medisineres, men han har en far som var veldig syk, og det ligger latent i familien.

Så vurderer å be ham om å søke hjelp.

Men veldig usikker på hva jeg skal mene om ham som person.

Artig at du har satt diagnosen på han. Er du psykiater?

Anonymous poster hash: 28989...29e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AryaKillie

Det stemmer at en bipolar 1, altså manisk depressiv er veldig høyt oppe og deretter langt nede. Den maniske tilstanden er nærmest euforisk, du er verdensmester, veldig seksuell, mange er derfor utro. Bruker penger du ikke har, evt har. Tror og mener at du selv er bedre og vet bedre enn andre og kan være aggressiv, sover lite og kan bli psykotisk. Når den depressive tilstanden slår inn er alt svart, du innser hva du har gjort, kan bli suicidal og du bare låser deg inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AryaKillie

Du skal være litt forsiktig med å anta at han er bipolar. Kanskje lider han av en depressiv tilstand med opphold. En manisk depressiv vil være nærmest umulig å leve med om vedkommende ikke bruker medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt om manisk bipolar?

Ja, samboeren min er det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, samboeren min er det ;)

Min ex også. Han er akkurat som personen I HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far var bipolar. Oppveksten med han er preget av fysisk og psykisk vold, da han dengte løs på unger når det svingte i humøret.

Så løp!!

Anonymous poster hash: 4988e...8fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har levd mange år med en bipolar mann... og mitt råd er; All den tid han er udiagnostisert, og UMEDISINER - LØP! og se deg aldri aldri tilbake.. ALDRI.

Jeg mener det, fra bunn i mitt hjerte - en slik hverdag orker de færreste i lengden.
I så mange år har jeg vært klippen som har stått stødig i opp og nedturene som har fulgt med lidelsen hans, i årevis har jeg unnskyldt utroskapen og sviket, og jeg har brukt opp meg selv på alle måter.

Selvutslettet meg selv på alle tenkelige måter, og nå er jeg fri.. endelig, og jeg kan bygge opp meg selv igjen.

Min ex er på mange måter en flott mann, men han bør ikke ha en partner før han er behandlet og kan leve godt med sin lidelse.
Det uavhengig av om det er en emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse, eller om det er bipolar.

Det er virkelig ikke verdt det

Anonymous poster hash: 120b8...afc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange bipolare har emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse også

Det stemmer ikke helt. En stemningslidelse er noe helt annet enn en personlighetsforstyrrelse, selv om det selvsagt finnes noen som har begge deler. Men ofte forveksles de to lidelsene, også av psykologer. Men stemningssvigningene hos de med bipolar lidelse kommer ofte relativt uanhengig av ytre omstendigheter, det har mer med i dre kjemi å gjøre. Hos dem med EUPF så kommer svigningene som en reaksjon på relasjoner og andre ting i omgivelsene, og det svinger ofte raskere.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har levd mange år med en bipolar mann... og mitt råd er; All den tid han er udiagnostisert, og UMEDISINER - LØP! og se deg aldri aldri tilbake.. ALDRI.

Jeg mener det, fra bunn i mitt hjerte - en slik hverdag orker de færreste i lengden.

I så mange år har jeg vært klippen som har stått stødig i opp og nedturene som har fulgt med lidelsen hans, i årevis har jeg unnskyldt utroskapen og sviket, og jeg har brukt opp meg selv på alle måter.

Selvutslettet meg selv på alle tenkelige måter, og nå er jeg fri.. endelig, og jeg kan bygge opp meg selv igjen.

Min ex er på mange måter en flott mann, men han bør ikke ha en partner før han er behandlet og kan leve godt med sin lidelse.

Det uavhengig av om det er en emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse, eller om det er bipolar.

Det er virkelig ikke verdt det

Anonymous poster hash: 120b8...afc

Han er ikke sånn som dere beskriver altså, han har hatt eneansvar for et barn som nå er voksen i alle år, og finnes ikke voldelig eller sint. De har et godt forhold.

Han er bare ekstremt sensitiv, og sliter og grubler med mye problemer og tanker, gjør ting verre enn det er, og har møtt veggen et par ganger skikkelig.

Han er veldig flink til å skjule hvordan han har det med seg selv, har god trening da han har opplevd mye vondt, og skammer seg over seg selv, og har vært nødt til å stille opp for alle andre alltid.

Men så har han den andre siden da, der han søker spenning og ikke tenker helt konsekvenser (a la hypoman).

Han er redd selv for at han har arvet farens sykdom, og jeg ser at det er mulig at han har det.

Jeg lurer bare på hva som evt skyldes sykdommen, og hva jeg skal mene om ham egentlig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om han er villig til å oppsøke hjelp for å få korrekt doagnose og behandling, så kan et forhold fungere. Men om han ikke er villig til å erkjenne sine problemer og ikke aøker hjelp, da ville jeg vært svært skeotisk til å inngå et forhold. For da kan man fort ende opp som sykepleier/terapeut, og det blir en umulig rolle å inneha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sykdommen skyldes? Det er mulig å arve den, så da har han jo arvet den av faren sin (om han er det da).

Hva mener du med hva du skal mene om han? Bipolare som er riktig medisinert kan fungere godt, men da må han jo altså søke hjelp. Om han ikke velger å ta imot kvalifisert hjelp, ville jeg holdt meg unna.

Anonymous poster hash: 345e8...512

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt om manisk bipolar?

Manisk bipolar? Alle bipolare er jo maniske i større eller mindre grad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manisk bipolar? Alle bipolare er jo maniske i større eller mindre grad?

Det er forskjellige typer av bipolar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...