Gå til innhold

Ta ut ferie når man er delvis sykemeldt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har forsøkt å google litt, men finner ikke noe relevant. Jeg lurer på om jeg kan be om en ferieuke, når jeg er delvis sykemeldt? Jeg ønsker ikke å beholde sykepengene under ferien, men vil jo gjerne ha dem når ferien er over. Går det an å sette sykepenger på "pause" på den måten?

Jeg har vært 100% sykemeldt (for depresjon)i over fire måneder, og har vært helt ute av stand til å reise på noen ferie. Vi pleier vanligvis å ta en uke i syden på vinteren, for å lette på mørketiden. Det gjør veldig godt for både kropp og sinn, men i år har jeg som sagt ikke vært i stand til å reise. Nå skal jeg begynne å jobbe med gradert sykemelding, og jeg kunne veldig gjerne tenkt meg en ferieuke i februar/mars, for å få sol og varme. Det hadde vært veldig bra for meg, for det er omtrent som en vitamininnsprøytning. Jeg kan få legeerklæring uten problemer, men jeg vil egentlig ta ferie som vanlig, og ikke få erklæring på at en sydentur er medisin. For egentlig tenker jeg litt at dersom jeg er frisk nok til å orke en tur til syden, så burde jeg vært frisk nok til å jobbe mer også....

Og for alle som kommer med spydige bemerkninger, det er selvfølgelig ikke jobben jeg trenger ferie fra, men fra kulde og mørke. Varme, lys og sol har veldig god effekt mot depresjon. Tidligere har jeg som sagt vært for syk til å reise, men nå kjenner jeg at det ville vært veldig godt.

Anonymous poster hash: c3137...227
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du kan ta ut ferie. Utbetalingen av sykepenger stoppes under ferien.

Anonymous poster hash: 4afe4...44e
  • Liker 1
Gjest Phoenix
Skrevet

Ja, det kan du. På sykmeldingen er det ett spørsmål om du skal ta ut ferie.

Skrevet

Ok, takk for svar. Men får jeg ta opp igjen sykepengene der jeg slapp, når jeg kommer tilbake? Eller begynner da en ny sykemeldingsperiode? Arbeidsgiver er fritatt for arbeidsgiverperioden, men det er jo mest ryddig at sykemeldingen fortsetter å løpe, fremfor at en starter på ny periode.

Anonymous poster hash: c3137...227
Skrevet

Det blir ikke ny arbeidsgiverperiode av å avbryte sykepengeperioden med ferie. Du skriver på sykemeldingens del D under egenerklærings-feltet i punkt for "har du avtalt med arbeidsgiver å ta ferie/permisjon i perioden du krever sykepenger for" krysser på JA og skriver aktuell tidsperiode . for eksempel 10.02-17.02. Da stopper sykepengene disse dagene, og tas opp igjen etterpå så sant sykemeldingen strekker seg så langt.

Skrevet

Les denne linken her. Du kan ikke bare reise utenlands sånn uten videre når man er sykmeldt

http://www.bedriftsforbundet.no/bf/Aktuelt2/Sykemelding-og-ferie

Anonymous poster hash: 53034...acf

Leste du artikkelen selv? TS skriver jo i hovedinnlegget at hun vil ta ut ferie og ikke motta sykepenger i den aktuelle perioden. Da kan hun reise så mye og hvor hun vil, da hun faktisk har ferie og ikke er sykemeldt. Det samme står i artikkelen du lenker til.

Og TS, som andre også skriver. Ja sykepengene gjenopptas igjen etter avviklet ferie.

Husk at du også kan søke NAV om å beholde sykepengene under opphold i utlandet. Du søker NAV med bekreftelse fra lege. Må attesteres at oppholdet ikke vil gjøre sykdomsperioden lenger, at du ikke vil bli dårligere, at det kan være godt for deg med et opphold i varmen, som eksempler. Men hvordan dette praktisk løses når du er delvis sykemeldt og delvis i arbeid når det gjelder feriedager vet jeg ikke.

Depresjon kan jo bli bedre av å komme til sol, lys og varme. Så du kan nok få et kort opphold på en uke eller to greit godkjent.

Anonymous poster hash: b6ecf...eb4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...