Gå til innhold

Katt - parafin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en katt som nettopp kom inn kattedøra, og bakbena stinker parafin. Aner ikke hvor hun har vært. Jeg har vasket av bena med vann, men det hjalp ikke mye. Katten er svært urolig, men jeg kan ikke se noe sår eller utslett. Holder henne inne nå.

Vet ikke om det er lukten som plager henne eller om noe gjør vondt. Jeg ser det foreløpig litt an, men er det noen som har noen råd/forslag?

Skrevet

Ring dyrlegevakta! Det er skadelig om katten slikker det i seg.

Anonymous poster hash: 7faa6...bca
  • Liker 2
Skrevet

Vask med zalo og skyll veldig godt, hvis du får det til uten at det blir for voldelig.

Parafin er sjeldent å se for tiden, kan det være diesel eller noe? Og som den over meg sier så er det ikke så bra å få i seg, spesielt ikke i luftveiene. Hvis katten har fått det i seg så regn med løs mage osv.

• Liker 2
Skrevet

Kan være noe annet, de lukter som benin/disel/parafin eller lignende, vet ikke helt hva.

Er ikke Zalo farlig?

Skrevet (endret)

Kan være noe annet, de lukter som benin/disel/parafin eller lignende, vet ikke helt hva.

Er ikke Zalo farlig?

Ikke i forhold til alternativet. Og her er det jo snakk om bakbein og ikke øyne eller noe. Oppvaskmiddel kan du vaske bort med vann, det kan du ikke med parafin eller andre lignende ting.

Var med og vasket oljeskadet fugl i zalovann for mange år siden.

Endret av Petter
Gjest Lille-pus
Skrevet

Det er nok fremdeles noen som fyrer med parafin og har fat stående ute i gården, kanskje spesielt ute 'på bygda', så aldeles umulig er det ikke at det er parafin.

Dere har vel ikke en boks Swarfega stående i garasjen eller på vaskerommet? Den er ment til bruk på menenskehud for å fjerne bl.a. oljeprodukter (noe både parafin og diesel er). Tror de har på Jernia fremdeles...?

Vask med Zalo etterpå.

En god idè er også å ringe en døgnåpen vetrinærvakt og høre hva de anbefaler.

Dampen fra hydrokarbonprodukter som diesel og parafin er giftig og dermed også bedøvende.

Skrevet

Har ikke noe Swarfega, dessverre, men har vasket henne med Zalo nå. Holder henne inne en stund, synes hun lukter greit nå. Skal til dyrlegen i morgen uansett men den andre pusen, men det ser ut som det går greit nå, hun har roet seg....

Skrevet

Tror det går greit med henne jeg så lenge hun ikke har fått det i luftveiene. Men hør med dyrlegen kanskje.

Gjest Lille-pus
Skrevet

det var da godt å høre.

Det kan være en idè å sette på en 'lampeskjerm' om du har en liggende. Slik at hun ikke får slikket på den delen av kroppen som var tilsølt før du får snakket med vetrinæren.

- mulig det er litt overkill, men det var en tanke som slo meg.

Og så skal jeg ikke spørre hvorledes armene dine ser ut nå ;)

• Liker 1
Skrevet

Vi har en lampeskjerm her (hun har skadet seg før), så det er absolutt mulig. Skal holde øye med avføring/mat osv.

Hun er heldigvis ganske ufarlig, bare freser og knurrer. Hun biter eller klorer ikke meg, kun dyrlegen.

• Liker 1
Skrevet

Regner med at pus klarer seg fint, hvis du har fått vasket godt, men hør med dyrlegen om det kan være behov for medisiner hvis du tror hun har slikket det i seg. Det kan være svært alvorlig for lunger og luftveier.

Skrevet

Hun virker fin, tror ikke hun hr fått i seg noe, men skal nevne det for dyrlegen i morgen.

I kveld har hun lagt å sovet på brystet mitt i noen timer, fornøyd med å være inne. Hun har nok tilgitt meg.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Da har hatt god anledning til å bruke din egen nese (den er jo suerdårlig i sammelikning, men det er det beste vi mennesker har fått) og snuse om det lukter hydrokarboner av henne.

Utrolig snill pusedame da som ikke omdanner mors armer til det reneste strikkemønster selv om hun blir vasket.

Skrevet

Hun lukter litt parafinaktig fortsatt, men mye mindre enn tidligere. Håper det går bort av seg selv, har ikke så lyst å dyppe bakbena i vasken en gang til, men må man så må man. Pus virket i alle fall fornøyd, ser ikke ut som det plager henne nå.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...