AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #1 Skrevet 1. februar 2015 Jeg bor hos moren min og er 20 år. Har aldri hatt en jobb og heller ikke søkt. Jeg har ikke fullført videregående..Jeg vet dette ser veldig dårlig ut. Har heller aldri vært på NAV og vet ikke hvordan ting fungerer. Har slitt ekstra mye den siste tiden for jeg vet også at jeg må få gjort noe. Må jeg søke jobber for å få rett på sykepenger/andre ordninger? For jeg er jo for syk til å jobbe. Har ikke vært ut av huset på lenge, ikke besøk eller for å hente posten engang. Bare sovet i opp til 20timer hver dag. Har heller ikke fått meg selv til å dusje på lenge. Så jeg synes det er kjempe vanskelig å dra på NAV og til legen. Moren min prøver å hjelpe meg med å tvinge i meg mat, og jeg er hvertfall ikke i stand til å flytte for meg selv. Men jeg vil ikke bli innlagt, det har jeg blitt før og det var helt forferdelig. Så siden jeg aldri har hatt jobb og ikke søkt, har jeg rett på sykepenger da selvom jeg bor hjemme? Må jeg eventuelt bli innlagt og gå til psykolog? Går jeg til legen og må gå til NAV etterpå? Er det aap jeg søker om? Jeg vet jeg ''lett'' kan spørre saksbehandler om slike ting men jeg synes det er så veldig vansklig. Anonymous poster hash: a158e...3cc 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #2 Skrevet 1. februar 2015 Jeg bor hos moren min og er 20 år. Har aldri hatt en jobb og heller ikke søkt. Jeg har ikke fullført videregående..Jeg vet dette ser veldig dårlig ut. Har heller aldri vært på NAV og vet ikke hvordan ting fungerer. Har slitt ekstra mye den siste tiden for jeg vet også at jeg må få gjort noe.Må jeg søke jobber for å få rett på sykepenger/andre ordninger? For jeg er jo for syk til å jobbe. Har ikke vært ut av huset på lenge, ikke besøk eller for å hente posten engang. Bare sovet i opp til 20timer hver dag. Har heller ikke fått meg selv til å dusje på lenge. Så jeg synes det er kjempe vanskelig å dra på NAV og til legen.Moren min prøver å hjelpe meg med å tvinge i meg mat, og jeg er hvertfall ikke i stand til å flytte for meg selv. Men jeg vil ikke bli innlagt, det har jeg blitt før og det var helt forferdelig. Så siden jeg aldri har hatt jobb og ikke søkt, har jeg rett på sykepenger da selvom jeg bor hjemme? Må jeg eventuelt bli innlagt og gå til psykolog? Går jeg til legen og må gå til NAV etterpå? Er det aap jeg søker om? Jeg vet jeg ''lett'' kan spørre saksbehandler om slike ting men jeg synes det er så veldig vansklig. Anonymous poster hash: a158e...3cc Dersom du har rettigheter til noe, så er det AAP. Da MÅ du komme deg til legen først! Du må også være i behandling eller klar for arbeidsrettet aktivitet for å få ytelsen. God bedring! Anonymous poster hash: 5685f...280 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #3 Skrevet 1. februar 2015 I ditt tilfelle har du krav på hjelp og AAP. Du forstår sikkert at det ikke er holdbart at du går sånn... Ja, du kan bo hjemme og motta AAP, det er det mange som gjør. Du kan også få bostøtte, men det får du kun om du flytter for deg selv. NAV har en minstesats på AAP slik at de som ikke har hatt mulighet til å tjene seg opp penger kan ha noe å leve av. Selv går jeg på AAP og bor hjemme, og jeg får 6900 brutto hver 14.dag, og de beregnet det utifra de siste 3 årene jeg jobbet før jeg ble sykmeldt. Vet ikke hva minstesatsen er på, men jeg så noen skrev at de fikk 4000 hver 14.dag. Vet ikke om det var brutto eller netto. Om du skal få AAP er det viktig at du er i behandling eller noe tiltak som jobb, studie, annet... Anonymous poster hash: 1b75e...8a8
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #4 Skrevet 1. februar 2015 1. Gå til fastlegen. Forklar hvordan hverdagen din er. Han vil henvise deg til psykolog (regn med ventetid på noen uker til et par måneder), og skrive en legeerklæring om at du er for syk til å kunne jobbe. 2. Skriv ut søknad om AAP fra nav.no. Fyll ut og legg ved legertklæringen. Send. 3. Vent på psykologtime, og møt opp når Nav kaller deg inn til møte. Anonymous poster hash: bef03...19b 2
Cowboy Lotte Skrevet 1. februar 2015 #5 Skrevet 1. februar 2015 (endret) Aap er for folk som har en diagnose, og om dette kun er psykisk må du få grundig diagnosering hos en psykolog+spesialist. Man får ikke Aap for å være litt deppa, eller ha litt angst. Høres ut for meg at du kun trenger et lite spark bak. Du ønsker jo en aktivitet, men å prøve å sykelig-gjøre seg mest mulig vil ikke være lurt. Sykemelding er for dem som jobber, en får ikke sykemelding om en ikke har jobb. Aap gis vanligvis etter et års sykemelding uten bedring i sikte. Du skal være svært syk før du får Aap uten å engang har prøvd deg i arbeidslivet... Sier ikke dette for å være ''slem'' men jeg vet litt hvordan dette systemet funker... Mitt forslag: Få Nav til å gi deg betalt praksisplass. Nav betaler deg for å prøve deg ut i jobb. Og da får Nav se hvordan du fungerer i arbeid. Dette er mye bedre enn å prøve å søke på trygd med en gang, da vil dem ofte si de ikke har grunnlag til å konkludere med noe som helst siden du aldri har jobbet... Endret 1. februar 2015 av Cowboy Lotte 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #6 Skrevet 1. februar 2015 Kjære deg. Dra til legen, om jeg var deg ville jeg tatt noen med meg, om moren din kan? Det er ofte vanskelig for leger å oppfatte hvor alvorlig en slik situasjon er på 20 minutter, som en time ofte er. Eller skrive ting ned, slik at du får frem hele din situasjon. Vær ærlig og rett fram med legen, de har hørt alt slikt før, men man må være tydelig, slik at de oppfatter det. Om du så skal søke AAP så finnes vel skjema for det på Nav.no om jeg ikke husker feil. Men legen må da sende en attest til NAV som støtter at du har rett til AAP. På AAP er man enten under behandling, i arbeidssøk, utdanning, eller en miks av alle. Du kan ha krav på AAP uten å ha vært sykemeldt før, det handler ikke om man har jobbet eller ei før, det handler om man er i stand til det eller ei. Ellers har du krav på sosialstønad, som er husleie, strøm + livsopphold. Det kan du søke om uten noe legeattest, men du vil da bli krevd ut i aktivitet som arbeidsøk/kurs etterhvert, som det ikke er sikkert at du er klar for. Du kan også motta sosialstønad mens du venter på vedtak om AAP. Så lever inn søknad om begge deler. Om du får godtkjent AAP, vil det du har mottatt i sosialstønad bli avregnet. Men da har du i alle fall noen inntekt i ventetiden, og er sikret en minimumsinntekt om du skulle få avslag på AAP. Søknadskjema for sosialstønad må hentes hos NAV i resepsjonen, det kan om så din mor eller andre hente for deg om du ikke klarer selv. Du må ikke nødvendigvis bli innlagt, men kan trenge henvisning til psykolog, eventuelt medisin, oppfølging hos lege. Du må ikke flytte hjemmefra, og om du er for syk må du ikke ut i arbeid, men i behandling. Du har ikke krav på sykepenger/eller dagpenger, da du ikke har vært i arbeid, men du har krav på sosialstønad, og muligens AAP. Vet det er veldig vanskelig, men selv om det føles slik, er det bedre å komme i gang, på en eller annen måte. : ) Klem til deg. Anonymous poster hash: a23fe...51e
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #7 Skrevet 1. februar 2015 Det er ikke penger fra NAV du trenger. Du trenger hjelp. Du bør komme deg til legen og forklare situasjonen. Du kommer aldri til å angre på at du søker hjelp. Lykke til. Anonymous poster hash: 6b65f...08e 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #8 Skrevet 2. februar 2015 Det er ikke penger fra NAV du trenger. Du trenger hjelp. Du bør komme deg til legen og forklare situasjonen. Du kommer aldri til å angre på at du søker hjelp. Lykke til. Anonymous poster hash: 6b65f...08e Enig i dette. Det er godt mulig du også kommer til å trenge økonomisk støtte i den perioden behandling pågår, og da har du rett på det hvis du går via de rette kanaler. Men hovedfokus må være å gjøre noe med situasjonen, ikke bare å klare seg på NAV? . Har slitt ekstra mye den siste tiden for jeg vet også at jeg må få gjort noe. Anonymous poster hash: a158e...3cc Vet du, det må vi alle. Jeg synes oppriktig synd i deg siden du ikke har det godt, og jeg håper du får den hjelpen og støtten du har behov for. Men ting kommer ikke av seg selv, selv om du har det tøft. Du droppet ut av videregående, har aldri søkt en jobb, og nå er du udiagnostisert syk med noe som gjør deg sliten og isolert. Uansett hva dette er for noe, så må du ta tak i det. Ofte kan det bli en ond sirkel. Be moren din om hjelp, skriv brev til legen din, hva som helst, men det er ingenting som kommer til å endre seg på magisk vis. Du har fått utdelt noen dårlige kort, og det er fryktelig trist. Men det er også bare du som kan endre situasjonen. Bruk menneskene du har rundt deg og gjør noe! Vi er mange som har varierende grader av plager som er pent nødt til å slite oss på jobb hver dag, noen må gå den tunge veien til legen og snakke om ting som er ubehagelige, andre må krangle med saksbehandlere på NAV. Men det er sånn det er. Ønsker deg lykke til på veien videre. Du vet hvordan du har det nå. Alternativet kan vel ikke bli så mye verre? Kom deg til legen snarest mulig og ta det derfra! Anonymous poster hash: 3f856...138 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #9 Skrevet 2. februar 2015 Du har fått mange gode og riktige råd her, og noen om er feil. Det at du skjønner du trenger hjelp er første steget, og det har du allerede tatt - gratulerer 😊 Skjønner det er vanskelig for deg å ta steget i av huset og ut i verden. Men du må om du skal komme deg videre. Ring og bestill time hos fastlegen din, be om dobbeltime slik at du får god tid inne hos legen. Si at det haster, men ikke samme dag (da får du kun akuttime på 10-15 min). Ta gjerne med deg en annen til timen om du føler det tryggere. Det kan være moren din eller en god venn du stoler 100 % på. Som det blir nevnt her så kan du ha krav på AAP, det søker du og legen i fellesskap om han/hun er enig i at dette er det beste for deg i din situasjon. Legen skriver en utfyllende legeerklæring og du fyller ut søknaden selv. Om du synes det er vanskelig å fylle ut søknaden kan du få hjelp av en hos NAV eller du kan gi en annen fullmakt til å handle på dine vegne. Du trenger ingen fullstendig diagnose for å søke og få innvilget AAP, er mange som mottar dette også mens de er til utredning. Kriteriet er at du er for syk til å jobbe eller studere. Etter søknad blir du kalt inn på møte med saksbehandler, om du ikke klarer å gå på møtet alene kan du ha med deg noen du føler deg trygg sammen med 😊 Får du innvilget AAP, vil du sammen med saksbehandler lage en handlingsplan. I starten vil nok den for din del f.eks. være behandling og medisiner, og kanskje senere fullføring av videregående. Det er mange ting som kan komme inn under handlingsplanen, det er opp til saksbehandler og deg. Du kan også søke om sosialstønad som foreslått tidligere i tråden. Dette bør du gjøre i påvente av at du får innvilget AAP. Som nevnt vil det da bli avregnet mot etterbetaling i AAP. Og skal du komme i gang med behandling og bli bedre trenger du også økonomi til å komme i gang. Jeg råder deg derfor til å søke så fort om mulig om de forskjellige stundene. Dårlig økonomi gjør ikke psyken bedre. Til slutt vil jeg ønske deg lykke til på veien du nå skal gå. Det er et skritt frem og to tilbake i lag tid, før det kun går fremover. Men uansett hjelp fra NAV og lege/psykolog, ligger den største jobben på deg. Det er tung, men vel verdt det når du blir frisk. Jeg har sett mange der du er nå gjennom jobb og i omgangskretsen, felle for alle at det har vært en lang vei frem til de blir friske. Men alle sier det er verdt det 😊Anonymous poster hash: 7a582...de3
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #10 Skrevet 2. februar 2015 Jeg bor hos moren min og er 20 år. Har aldri hatt en jobb og heller ikke søkt. Jeg har ikke fullført videregående..Jeg vet dette ser veldig dårlig ut. Har heller aldri vært på NAV og vet ikke hvordan ting fungerer. Har slitt ekstra mye den siste tiden for jeg vet også at jeg må få gjort noe. Må jeg søke jobber for å få rett på sykepenger/andre ordninger? For jeg er jo for syk til å jobbe. Har ikke vært ut av huset på lenge, ikke besøk eller for å hente posten engang. Bare sovet i opp til 20timer hver dag. Har heller ikke fått meg selv til å dusje på lenge. Så jeg synes det er kjempe vanskelig å dra på NAV og til legen. Moren min prøver å hjelpe meg med å tvinge i meg mat, og jeg er hvertfall ikke i stand til å flytte for meg selv. Men jeg vil ikke bli innlagt, det har jeg blitt før og det var helt forferdelig. Så siden jeg aldri har hatt jobb og ikke søkt, har jeg rett på sykepenger da selvom jeg bor hjemme? Må jeg eventuelt bli innlagt og gå til psykolog? Går jeg til legen og må gå til NAV etterpå? Er det aap jeg søker om? Jeg vet jeg ''lett'' kan spørre saksbehandler om slike ting men jeg synes det er så veldig vansklig. Anonymous poster hash: a158e...3cc Herregud. Hva i all verden er dette for noe? Du må da dra til legen om du er så syk. Få deg lagt inn. Vil ikke bli lagt inn. Hva slags holdning er det? Vil du ikke bli frisk? Du kan da ikke sove 20timer resten av livet. Våkn opp. Det er livet ditt. Du er 20år og ikke 10år. Anonymous poster hash: 1f18b...a16 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå