AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #21 Skrevet 1. februar 2015 Her er lenke: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1687-04-15/KAPITTEL_3-1#KAPITTEL_3-1 Anonymous poster hash: 3ed70...64a ... og der var det opptil flere som slo meg, gitt. Med flere hestelengder. Anonymous poster hash: 3ed70...64a
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #22 Skrevet 1. februar 2015 Og i avtalelovens paragraf 2 - der det er nevnt at en avtale er gyldig dersom begge har gitt aksept - det er jo opplagt at den også kan være muntlig når reglene for hva som skal skje for at skriftlig er nevnt. Ts her: ok, da har jeg vist til loven fra 1687...Takk til alle dere som har svart.... Mener du at jeg kan vise til § 2 og si at han ved muntlig avtale ga aksept der og da? Anonymous poster hash: 8cc84...2fe
Bbc_tromvik Skrevet 1. februar 2015 #23 Skrevet 1. februar 2015 Ts her: ok, da har jeg vist til loven fra 1687...Takk til alle dere som har svart.... Mener du at jeg kan vise til § 2 og si at han ved muntlig avtale ga aksept der og da?Anonymous poster hash: 8cc84...2fe 2 stadier. Var motpart fortsatt på forhandlingsstadiet? Ble det gitt aksept?
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #24 Skrevet 1. februar 2015 Leiekontrakten er tidsbestemt og har ingen oppsigelsestid. Jeg ringte og spurte om jeg kunne få en måneds oppsigelsestid. Noe han gikk med på. Anonymous poster hash: 8cc84...2fe
Gjest Blondie65 Skrevet 1. februar 2015 #25 Skrevet 1. februar 2015 Jeg synes du gjør dette alt for komplisert all den tid du har opptak av at vedkommende gir aksept. Men ... ja. Aksept er aksept, muntlig eller skriftlig. Tenk over alternativet: Jenny og Gunnar bor sammen. Det er falt snø om natten. Jenny spør Gunnar om han kan måke. Gunnar sier ja, men han gjør det ikke. Begrunnelse? Nei, det har vi jo ikke avtalt skriftlig. Så sier Jenny: Jammen, Liv og Magne hørte du sa at du skulle måke. Og Gunnar fortsetter: ja, men det gjelder ikke for det var ikke skriftlig? Altså: muntlige avtaler - unntatt når den gjeldende lov sier at formkravet er at den skal være skriftlig - er akkurat like gyldige som skriftlige. Samfunnet ville råtnet på rot dersom dette ikke var tilfelle.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #26 Skrevet 1. februar 2015 Jeg synes du gjør dette alt for komplisert all den tid du har opptak av at vedkommende gir aksept. Men ... ja. Aksept er aksept, muntlig eller skriftlig. Tenk over alternativet: Jenny og Gunnar bor sammen. Det er falt snø om natten. Jenny spør Gunnar om han kan måke. Gunnar sier ja, men han gjør det ikke. Begrunnelse? Nei, det har vi jo ikke avtalt skriftlig. Så sier Jenny: Jammen, Liv og Magne hørte du sa at du skulle måke. Og Gunnar fortsetter: ja, men det gjelder ikke for det var ikke skriftlig? Altså: pilotfrue.blogg.no Samfunnet ville råtnet på rot dersom dette ikke var tilfelle. Hei Er ikke advokat så sånt språk er helt... for meg. Hva betyr dette i mitt tilfelle, Når jeg har en leiekontrakt. Tidsbestemt uten oppsigelse. Ringer og spør og jeg kan få en måneds oppsigelse. Han sier ja. For nå viser nemlig hans advokat til avtalelovens § 36. Er ikke den avtalen endret når han da sier ja til en måneds oppsigelse? Hva skal jeg si? Hvordan skal jeg ordlegge meg? Jeg er ikke noe advokat. Har ikke råd til en. Anonymous poster hash: 8cc84...2fe
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #27 Skrevet 1. februar 2015 Ts her Han nekter for at avtalen er gjort og sier at en avtale ( kontrakten ) ikke kan tilsidelegges Anonymous poster hash: 8cc84...2fe
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #28 Skrevet 1. februar 2015 " unntatt når den gjeldende lov sier at formkravet er at den skal være skriftlig " Hvilken lov menes da her? Anonymous poster hash: 8cc84...2fe
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #29 Skrevet 1. februar 2015 Driv ikke og lek hobbyjurist, på så tynt grunnlag, da dummer du deg lett ut. Dette er langt mer komplisert enn en avtale om muntlig forlengelse.Anonymous poster hash: d4631...ac1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #30 Skrevet 1. februar 2015 Hvem har snakket om forlengelse. Dette er snakket om oppsigelsestid. Anonymous poster hash: 8cc84...2fe
melly666 Skrevet 1. februar 2015 #31 Skrevet 1. februar 2015 " unntatt når den gjeldende lov sier at formkravet er at den skal være skriftlig " Hvilken lov menes da her? Anonymous poster hash: 8cc84...2fe Den loven som behandler problemstillingen. F.eks. hvis det er en avtale mellom utleier og leier kommer husleielovens regler i anvendelse. Et eksempel: Jf. husleielovens § 1-4 skal avtale om leie av husrom settes opp skriftlig hvis en av partene krever det. I andre lover kan det stå at avtale mellom x og y om z må være skriftlig, og da trumfer det det alminnelige prinsippet om formfrihet.
Gjest Blondie65 Skrevet 1. februar 2015 #32 Skrevet 1. februar 2015 (endret) HeiEr ikke advokat så sånt språk er helt... for meg.Hva betyr dette i mitt tilfelle,Når jeg har en leiekontrakt. Tidsbestemt uten oppsigelse. Ringer og spør og jeg kan få en måneds oppsigelse. Han sier ja.For nå viser nemlig hans advokat til avtalelovens § 36.Er ikke den avtalen endret når han da sier ja til en måneds oppsigelse? Hva skal jeg si? Hvordan skal jeg ordlegge meg? Jeg er ikke noe advokat. Har ikke råd til en. Anonymous poster hash: 8cc84...2fe Jeg har sagt minst to ganger at muntlige avtaler er gyldige - unntatt når gjeldende lov sier at det er et formkrav at avtalen skal være skriftlig. Jeg har til og med gitt husleieloven som et eksempel på en gjeldende lov der det er krav til skriftlighet. Din påstand er at din husvert har akseptert muntlig en oppsigelse som er i strid med kontrakten du har signert og husvertens advokat henviser til paragraf 36 i avtaleloven om urimelig inngått avtale. Du har kun en sak dersom du går til retten med den, siden du ikke en gang har råd til advokat regner jeg heller ikke med at du har råd til å gå til retten. Dessverre er husvertens muntlige avtale ikke bindende da den er i strid med kontrakten og dessuten gitt muntlig i et rettsforhold der det er krav til skriftlighet. Slik jeg ser det har du ingen sak, og er bundet av kontrakten. Endret 1. februar 2015 av Blondie65
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #33 Skrevet 1. februar 2015 Den loven som behandler problemstillingen. F.eks. hvis det er en avtale mellom utleier og leier kommer husleielovens regler i anvendelse. Et eksempel: Jf. husleielovens § 1-4 skal avtale om leie av husrom settes opp skriftlig hvis en av partene krever det. I andre lover kan det stå at avtale mellom x og y om z må være skriftlig, og da trumfer det det alminnelige prinsippet om formfrihet. Han krevde ikke avtalen skriftlig. Så da kan jeg vise til §1-4 og si at han har endret kontrakten ved å inngå ( ny ) muntlig avtale som overgår den gamle? Anonymous poster hash: 8cc84...2fe
melly666 Skrevet 1. februar 2015 #34 Skrevet 1. februar 2015 Han krevde ikke avtalen skriftlig. Så da kan jeg vise til §1-4 og si at han har endret kontrakten ved å inngå ( ny ) muntlig avtale som overgår den gamle? Anonymous poster hash: 8cc84...2fe Står det noe i husleiekontrakten deres om oppsigelsesfrister? Jeg ville heller vist til paragraf §9-6 fjerde ledd som sier at man kan avtale oppsigelsesfristen. Jeg ville så vist til når og hvor han godtok ditt forslag og at dere da har en muntlig avtale om at oppsigelsesfristen skal være én måned. Du stiller spesielt sterkt hvis du har beviser for den påståtte avtalen. (var det ikke noe om et lydopptak?).
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #35 Skrevet 1. februar 2015 Du trenger egentlig ikke henvise til lov eller rettspraksis angående formfrihetprinsippet, da det er godt kjent. Spørsmålet er heller om du kan bevise dette, som du sier at du kan ved lydopptak. Nå kjenner ikke jeg din spesifikke situasjon da.. Her står mye om lov og rettspraksis angående formfrihetprinsippet om du ønsker å henvise til avtaleloven: http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/839/842/848 Men det første jeg ville sett på om jeg var deg var hvor langvarig den tidsbestemte kontrakten er, da det finnes mange ulovlige kontrakter på markedet som er tidsbestemte. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17#KAPITTEL_9 Angående muntlighet i husleieloven: § 1-4. Avtaleform Avtale om leie av husrom kan gjøres skriftlig eller muntlig. Er avtalen muntlig, skal den settes opp skriftlig dersom en av partene krever det. Anonymous poster hash: 530ae...0df
Gjest Blondie65 Skrevet 1. februar 2015 #36 Skrevet 1. februar 2015 Han krevde ikke avtalen skriftlig. Så da kan jeg vise til §1-4 og si at han har endret kontrakten ved å inngå ( ny ) muntlig avtale som overgår den gamle? Anonymous poster hash: 8cc84...2fe Han krevde ikke hvilken avtale skriftlig? Hva slags ny muntlig avtale er det som overgår den gamle?
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #37 Skrevet 1. februar 2015 Står det noe i husleiekontrakten deres om oppsigelsesfrister? Jeg ville heller vist til paragraf §9-6 fjerde ledd som sier at man kan avtale oppsigelsesfristen. Jeg ville så vist til når og hvor han godtok ditt forslag og at dere da har en muntlig avtale om at oppsigelsesfristen skal være én måned. Du stiller spesielt sterkt hvis du har beviser for den påståtte avtalen. (var det ikke noe om et lydopptak?). Jeg har lyttet til opptaket på nytt. Var vanskelig å høre ham den gang han ringte. Hadde ikke lagt merke til det før men nå hører jeg at han hadde sagt at han ville møtes for å få det skriftlig. Hvordan stiller saken seg nå? Anonymous poster hash: 8cc84...2fe
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #38 Skrevet 1. februar 2015 Står det noe i husleiekontrakten deres om oppsigelsesfrister? Jeg ville heller vist til paragraf §9-6 fjerde ledd som sier at man kan avtale oppsigelsesfristen. Jeg ville så vist til når og hvor han godtok ditt forslag og at dere da har en muntlig avtale om at oppsigelsesfristen skal være én måned. Du stiller spesielt sterkt hvis du har beviser for den påståtte avtalen. (var det ikke noe om et lydopptak?). Står uten oppsigelse. Opphører den dato. Anonymous poster hash: 8cc84...2fe
Gjest Blondie65 Skrevet 1. februar 2015 #39 Skrevet 1. februar 2015 Jeg har lyttet til opptaket på nytt. Var vanskelig å høre ham den gang han ringte. Hadde ikke lagt merke til det før men nå hører jeg at han hadde sagt at han ville møtes for å få det skriftlig. Hvordan stiller saken seg nå? Anonymous poster hash: 8cc84...2fe Hva tror du selv? Det er ikke inngått en avtale slik du tror.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #40 Skrevet 1. februar 2015 Han sa ja. Det var jeg som ville ha det skriftlig. Anonymous poster hash: 8cc84...2fe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå