AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #1 Skrevet 1. februar 2015 Jeg har gjort en muntlig avtale med noen og trenger å vise til loven om denne. Står det noe i loven om dette jeg kan vise til? Anonymous poster hash: 8cc84...2fe
Gjest Vux Skrevet 1. februar 2015 #2 Skrevet 1. februar 2015 (endret) Dette skal være omtalt i avtaleloven av hva jeg husker, 50% sikker. (Leser et sted at det skal ikke skal være noen formkrav til avtaler generelt, noe som tillater muntlige avtaler.) Utgangspunktet er visst at en muntlig avtale er like bindende som en skriftlig avtale, men problemet blir jo å bevise at avtalen noengang har eksistert. En ting med avtaler, er at det finnes enkelte lovparagrafer i avtalelovern som ikke kan avtales bort for å si det sånn (ufravikelighet), uansett om dette er en skriftlig avtale. Slike avtaler er ugyldige av hva jeg kan huske. Om hele eller deler av en slik avtale blir å anse som ugyldig vet jeg ikke. I tillegg til "loven" så er det også praksis å vurdere ting ut fra andre forhold, slik som sedvane og en del andre ting jeg ikke husker i farta. Endret 1. februar 2015 av Vux
Gjest Vux Skrevet 1. februar 2015 #3 Skrevet 1. februar 2015 (endret) Jeg kan dessvere ikke vise til noen konkret paragraf, for det er så lenge siden jeg hadde skatterett som fag. Regner med at det vil være andre som kan hjelpe til. Forresten, hvis det er kommet noen endringer til avtaleloven de siste årene, så er ikke jeg kjent med dette. Endret 1. februar 2015 av Vux
Gjest Vux Skrevet 1. februar 2015 #4 Skrevet 1. februar 2015 (endret) TS kan sikkert finne noe selv, men her er en litt tilfeldig valgt nettside som synes å fortelle om hvordan dette med formfrihet skal fungere: jusinfo.no/index.php?site=default/721/839/842/848 Jeg trodde først det jeg hadde lært om muntlige avtaler stod i lovteksten, men nå er jeg usikker. Endret 1. februar 2015 av Vux
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #5 Skrevet 1. februar 2015 Bare tull hele greia. Hvordan skal en bevise at en muntlig avtale har funnet sted? Det holder aldri i retten. Anonymous poster hash: 1924e...c41
Gjest Vux Skrevet 1. februar 2015 #6 Skrevet 1. februar 2015 Jeg har inntrykk av at dette med muntlige avtaler, er noe som er avgjort i gamle høyesterettssaker. Tror det kan være med referanser som slike "Rt-1987-1205". Er litt usikker men tror dette ganske enkelt er en referanse til såkalte "rettsavgjørelser". Er kanskje ikke alt som dukker opp i høyesterett heller, men jeg er ingen advokat så jeg kommer til kort her egentlig.
Gjest Blondie65 Skrevet 1. februar 2015 #7 Skrevet 1. februar 2015 Om en inngått avtale er muntlig eller skriftlig har ingenting å si for gyldigheten. Vi inngår muntlige avtaler hele tiden. Problemet kommer når partene er uenige om avtalens innhold - da kommer bevisproblemet. Hva ble egentlig avtalt - om noe? Vitner kan oppveie mangelen på skriftlighet, det samme kan logisk konsekvens (du trodde du kunne få en bil av meg gratis siden du fikk låne den et par ganger - get real). Ja, det er avtaleloven som regulerer dette, men noen avtaler er det krav til skriftlighet (arbeidsavtale, husleiekontrakt, f.eks.).
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #8 Skrevet 1. februar 2015 Ts her: Jeg har det på lydopptak, og når man er privatperson og man selv er med i samtalen er det lov å ta opp samtalen. Siden jeg skal sende inn skriftlig dokumentasjon hadde det vært fint å ha noe lov å vise til, om en slik lov eksisterer. Anonymous poster hash: 8cc84...2fe
Gjest Blondie65 Skrevet 1. februar 2015 #9 Skrevet 1. februar 2015 Ts her:Jeg har det på lydopptak, og når man er privatperson og man selv er med i samtalen er det lov å ta opp samtalen. Siden jeg skal sende inn skriftlig dokumentasjon hadde det vært fint å ha noe lov å vise til, om en slik lov eksisterer. Anonymous poster hash: 8cc84...2fe Avtaleloven, som flere her har nevnt. Søk på lovdata.no.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #10 Skrevet 1. februar 2015 Hvilken paragraf i avtaleloven? Anonymous poster hash: 8cc84...2fe
Gjest Blondie65 Skrevet 1. februar 2015 #11 Skrevet 1. februar 2015 Hvilken paragraf i avtaleloven? Anonymous poster hash: 8cc84...2fe Det klarer du å finne selv.
Gjest Herr Heftig Skrevet 1. februar 2015 #12 Skrevet 1. februar 2015 Avtaleloven (som andre har sagt).
Gjest Vux Skrevet 1. februar 2015 #13 Skrevet 1. februar 2015 (endret) Kan tenkes at dette med formfrihet ikke er nevnt i avtaleloven, så da bør en kanskje kontakte en advokat, eller muligens kontakte justisdepartementet. OBS: Ikke forvent at justisdepartementet ivaretar dine interesser. For alt jeg vet, kan de finne på å påstå at jorda er flat. Endret 1. februar 2015 av Vux
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #14 Skrevet 1. februar 2015 Ja, det er det jeg ikke finner. Står ikke om muntlige avtaler der. Anonymous poster hash: 8cc84...2fe
melly666 Skrevet 1. februar 2015 #15 Skrevet 1. februar 2015 Det står i Kong Christian Den Femtis Norske Lov av 1687. 1 Art.En hver er pligtig at efterkomme hvis hand med Mund, Haand og Segl1 lovet og indgaaet haver. 5
Gjest Lille-pus Skrevet 1. februar 2015 #16 Skrevet 1. februar 2015 (endret) Slått av melly66 på målstreken. Edit: Vær nå alikevel oppmerksom på at lovens grunnsetninger imidlertid ikke er like gyldige lengre. I 1983 fikk avtaleloven fra 1918 et tillegg, ved at avtalelovens § 36 ga hjemmel for at en avtale kan "helt eller delvis settes til side eller endres for så vidt det ville virke urimelig eller være i strid med god forretningsskikk å gjøre den gjeldende". Endret 1. februar 2015 av Lille-pus
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #17 Skrevet 1. februar 2015 Slått av melly66 på målstreken. Yeah, right. Anonymous poster hash: 1924e...c41
SiMa Skrevet 1. februar 2015 #18 Skrevet 1. februar 2015 "1 Art.En hver er pligtig at efterkomme hvis hand med Mund, Haand og Segl lovet og indgaaet haver." https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1687-04-15/KAPITTEL_1-1#KAPITTEL_1-1 Denne paragrafen sier at muntlige avtaler er bindende. Men det er veldig uvanlig å vise til denne, at også muntlige avtaler er bindende er så selvfølgelig at det er det motsatte som skal begrunnes. (Hvis det er formkrav, som skriftlighet, er det dette som må underbygges ved hjelp av lov.) Dette fremgår også indirekte av avtaleloven, som ikke setter noen formkrav for at avtaler i sin alminnelighet skal være bindende.
Gjest Blondie65 Skrevet 1. februar 2015 #19 Skrevet 1. februar 2015 Det står i Kong Christian Den Femtis Norske Lov av 1687. Og i avtalelovens paragraf 2 - der det er nevnt at en avtale er gyldig dersom begge har gitt aksept - det er jo opplagt at den også kan være muntlig når reglene for hva som skal skje for at skriftlig er nevnt.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #20 Skrevet 1. februar 2015 Det står i Kong Christian Den Femtis Norske Lov av 1687. Her er lenke: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1687-04-15/KAPITTEL_3-1#KAPITTEL_3-1 Anonymous poster hash: 3ed70...64a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå