Gå til innhold

Hvorfor ikke ligge under 1500 kalorier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere,

Jeg har nettopp begynt bruke My Fitness Pal og syns den er helt genial. Skulle ønske jeg hadde oppdaget den tidligere, for endelig klarer jeg gå ned i vekt.

Har gått ned 2,5 kg på 10 dager nå....

Det jeg blir litt undrende over, er at det er så mange som sier at man ikke skal ligge under 1500 kalorier. Når jeg la inn mine data på MFP, så fikk jeg "beskjed" om å spise 1420 kalorier pr dag for å klare å gå ned ca 0.7 pr uke. Og slik har jeg spist og har altså gått ned på den måten. Spiser jeg, i følge noen av dere, for lite, da?

Jeg trener ikke så mye ved siden av, går bare masse turer med barnevogn, og som regel kommer jeg da opp i 300 kalorier forbrent pr dag. Jeg spiser opp halvparten av disse kaloriene hver dag.

Så lenge dette fungerer for meg, og jeg ikke føler meg tappet for energi, så er vel ikke dette for lite....eller er det det? Blir litt i tvil når jeg leser i tråder her inne.... ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest Runforit
Skrevet (endret)

Kommer selvsagt an på høyden din og hvor mye du veier fra før, men grunnen til at en ikke skal ligge for lavt på kaloriene er fordi kroppen ikke får nok energi og dermed vil starte å tære ned på seg selv. Ikke bare ytre muskler, men indre organer inkludert hjertemuskelen. Det er sistnevnte som som oftest dreper anorektikere.

I tillegg så er det sånn at om en spiser nok mat med moderat underskudd så vil en kunne opprettholde gode matvaner og sunn livsstil år etter år. Selv om en ikke føler seg sulten så betyr det ikke at kroppen får nok næring. Man kan trene seg på å dempe sultfølelsen. Det er en grunn til at anorektikere kan gå dager uten mat, men de får fremdeles ikke nok næring i seg.

Du har blitt tildelt så og så mange kcal for å gå ned uavhengig av du trener; du går da ned. Når du da trener og ikke spiser inn igjen treningskaloriene så blir det totale underskuddet for stort.

Endret av Runforit
Skrevet

Det er litt rart, for jeg har alltid vært av dem som sier at man ikke bør spise under 1500 kcal pr dag, men nå må jeg bite i meg disse ordene.

Jeg trodde jeg gikk under kategorien "litt aktiv", og at jeg hadde et energiforbruk på ca 1800 kcal før trening, men etter å ha gått med Fitbit Charge HR, og fått et litt mer grundigere estimat på hva jeg forbrenner i løpet av en dag basert på puls, ser jeg at jeg går under kategorien " svært stillesittende", og forbrenner mellom 1550 og 1650 kcal pr dag før trening.

(BMR = 1344 + stillesittende hverdag *1,2 PAL)

Jeg trener 3-4 dager i uken, forbrenner ca 300 kcal på hver trening, noe som gir meg et gjennomsnittlig energiforbruk på ca 1800 kcal pr dag, ikke 2000 som jeg trodde.

Spiser jeg 1500, og i tillegg spiser opp treningskaloriene mine, ligger jeg ca i energibalanse, og jeg har fått forklaringen på hvorfor jeg ikke går ned på 1500 kcal pr dag.

Poenget med å fortelle dette, er at jeg har ombestemt meg mtp at det eneste rette er å ligge på minst 1500 kcal pr dag, og mener nå at dette må vurderes på individuelt grunnlag basert på aktivitet og livsstil.

Dette er mest sannsynlig et valid råd for de som er mer aktiv enn jeg er, men for meg som er svært stillesittende har jeg kommet fram til at å aldri spise mindre enn BMR er et bedre utgangspunkt.

Anonymous poster hash: d782c...3f4
  • Liker 3
Skrevet

Kalorier har med 1. Vekta di å gjøre 2. Aktivitet. En som er 175 høy og veier 100 kg og er moderat aktiv må kanskje ha 3000 kalorier daglig mens en som er 170 og veier 60 kg må ha ca 2000 kalorier for å opprettholde vekta. Jo større du er jo mer kalorier trenger du. Logisk egentlig.

Skrevet

Takk for nyttige og informative svar, alle sammen :) Jeg lærte mye av å lese dette!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...