Gå til innhold

katt som bæsjer overalt !

Anbefalte innlegg

føre jul tok vi til oss en katt som min mor ikke kunne ha lenger. pga flytting. dette er en katt på 7 mnd cirka. før den kom til min mor var den ikke blitt behandlet bra den var veldig syk og veldig tynn. nå er hun frisk og ikke fullt så sky lenger. noe som er kjempe bra. men noe som har vært et problem hele tiden også når min mor hadde den er at den bæsjer alle steder enn i kassen sin, men hun tisser alltid der da.

føler vi nå har prøvd nesten alt.

1. prøvd ut flere forskjellige typer sand

2. satt den på et rolig bortgjemt sted.

3. kasse med tak - da bæsjet hun der 2 ganger. så sluttet

4. når hun skraper på gulvet, har vi satt hun i kassa. men da hopper hun ut å går å holder seg til hun kan bæsje et annet sted.

kjenner at jeg ikke orker å gå ta opp bæsj hele tiden. det er inn i klesskap og under sengene til unga. til og med i sakkosekken har hun bæsjet. vurderer sterkt å gi hun bort nå. noen her inne som har noen råd ?

Endret av Gull vaffel
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/908517-katt-som-b%C3%A6sjer-overalt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest HappyWaffle

Du vil bare lempe problemet over på noen andre når du selv ikke gidder mer??? Hvorfor tok du over en katt i første omgang?

Snakk med dyrlegen først hvertfall! Å når en katt begynner å bli såpass voksen så kan det faktisk bli vanskelig å endre på adferden, men en adferdsspesialist vil kanskje kunne hjelpe dere.

Første bud: dyrlegesjekk!! Tissing og skiting utenfor kassen er et vanlig symptom på sykdom og smerter hos katt. Dersom ikke atferden kan forklares med sykdom, så handler det trolig om angstproblematikk. En katt som har hatt en tøff "barndom" trenger mye trygghet og masse kjærlighet og tålmodighet. Er barna dine små? Små barn er uforutsigbare og bråkete, og det er helt normalt at unger er det.. Men for en utrygg katt kan dette være noe som gjør den veldig stresset.. Utfordrende å ta vare på en katt med psykiske problemer og utrygghet når man har barn, men det går an å gjøre diverse tilpasninger, som f.eks å skjerme pus fra barna en periode. Snakk med dyrlegen og dyrepleier på veterinærkontoret, evt spør dyrebeskyttelsen om råd dersom det ikke avdekkes sykdom hos pusen som forklarer urensligheten.

Du vil bare lempe problemet over på noen andre når du selv ikke gidder mer??? Hvorfor tok du over en katt i første omgang?

Snakk med dyrlegen først hvertfall! Å når en katt begynner å bli såpass voksen så kan det faktisk bli vanskelig å endre på adferden, men en adferdsspesialist vil kanskje kunne hjelpe dere.

handler ikke om og lempe den over på noen andre. men kansje finne et hjem der det er noen som faktisk har mer tid og kan klare og hanskes med problemet. jeg har også små barn noen som jeg tror kan være litt av problemet. at hun blir usikker av det.

Første bud: dyrlegesjekk!! Tissing og skiting utenfor kassen er et vanlig symptom på sykdom og smerter hos katt. Dersom ikke atferden kan forklares med sykdom, så handler det trolig om angstproblematikk. En katt som har hatt en tøff "barndom" trenger mye trygghet og masse kjærlighet og tålmodighet. Er barna dine små? Små barn er uforutsigbare og bråkete, og det er helt normalt at unger er det.. Men for en utrygg katt kan dette være noe som gjør den veldig stresset.. Utfordrende å ta vare på en katt med psykiske problemer og utrygghet når man har barn, men det går an å gjøre diverse tilpasninger, som f.eks å skjerme pus fra barna en periode. Snakk med dyrlegen og dyrepleier på veterinærkontoret, evt spør dyrebeskyttelsen om råd dersom det ikke avdekkes sykdom hos pusen som forklarer urensligheten.

det skyldes ikke sykdom. hun har vært fulgt opp hos dyrlegen jevnlig etter at min mor fikk henne. sist gang er bare noen uker siden. vi har skjermet henne og gjør det enda. hun har et rom hun kan være om hun blir stresset eller usikker. hun føler seg trygg der inne. men tror dette har litt med oppveksten hennes og gjøre. så blir nok ikke enkelt dette dessverre. min mor ville avlivet den, men syntes synd på den så bestemt oss for å prøve og se om vi kunne klare hu.

Annonse

det skyldes ikke sykdom. hun har vært fulgt opp hos dyrlegen jevnlig etter at min mor fikk henne. sist gang er bare noen uker siden. vi har skjermet henne og gjør det enda. hun har et rom hun kan være om hun blir stresset eller usikker. hun føler seg trygg der inne. men tror dette har litt med oppveksten hennes og gjøre. så blir nok ikke enkelt dette dessverre. min mor ville avlivet den, men syntes synd på den så bestemt oss for å prøve og se om vi kunne klare hu.

Uff, føler veldig med dere!! Det høres ut som om dere har gjort det dere kan for å gi henne et godt hjem. Å ha en katt som skiter rundt overalt er noe de færreste kan leve med over tid.. Men det er ingen grunn til å gi henne opp enda.

Jeg passet en katt en periode, som begynte med det. Det viste seg at den hadde innvollsorm, eiger hadde ikke gitt den ormekur. Kunne se hvite små riskorn- lignende biter, som bevegde seg rett etter katten hadde gjort nr 2. Regner med dette ikke gjelder for din katt siden den har hatt jevnlig oppfølging hos vetrinær.

Katter kan være ekstremt kresne på sanden.. Hvilken type bruker du? Jeg har brukt ever clean, men synes den er så dyr, så jeg prøvde en ny typel. Da gikk det ikke mange dager før han begynte å tisse på tepper, poser eller annet som lå på gulvet. Byttet tilbake til den gamle og da var problemet løst. Men nå får katten gå ut, og vil kun gå på do ute, mjauer på døren når han vil inn og ut.

Er det mulig å sleppe ut katten der dere bor? Viss dere har kastrert henne, så er det sikkert mulig å la henne gå ut- først med følge, så alene etterhvert.. Kanskje problemet løser seg med det??

Jeg ser nå at du skriver at katten har hatt problemet hele tiden. Da er det sannsynligvis fordi den er tatt fra moren for tidlig. Det er kattemor som står for "dotreningen", hun lærer kattungen hvor den kan gjøre fra seg, og at den må grave over for å skjule lukten for rovdyr.

Hos kattunger som blir tatt fra mor før de lærer dette, så må de lære det av mennesker eller andre katter. Viss de ikke har lært det, så vet de ikke at de gjør noe galt. Alle må gå på do! Kan du prøve å få en voksen katt til å bo med dere en stund?? De er ofte bedre læremestre enn mennesker. Jeg har sett unge katter lære av de eldre kattene, både dorutiner, jakt, åpne dører osv.. De observerer den voksne, rutinerte katten, så imiterer de denne atferden.

Min katt bodde sammen med en voksen, kastrert hannkatt fra han var 4-9 mnd. (jeg passet den voksne katten for eigerne som var utenlands). Det ble som en onkel. Den voksne katten avlærte han med diverse unoter, som mjauing i utide, kloring på møbler, og lærte han til å være redd for mennesker man møter ute. Dotreningen hadde han allerede lært seg av moren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...