Gå til innhold

NAV - massive saksbehandlingsfeil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg søkte om forlengelse av AAP. Ble bedt om å levere inn dokumentasjon fra fastlege, psykolog, og eget skriv. Dette gjorde jeg. NAV bruker over 1 mnd uten at jeg hører noe, før de ringer og sier at "Saken min kommer til å løse seg på en god måte", før de vil ha enda mer dokumentasjon fra psykologen. Jeg spurte ham hvorfor saksbehandlingstiden hadde vært så lang, og han svarte at "det hadde han ikke noe godt svar på".

Jeg snakker med psykologen, som ringer NAV, for å høre nærmere hva det er slags dokumenter de egentlig vil ha, siden det fremstår for oss begge som usikkert siden all kommunikasjon med NAV er muntlig. NAV sier da at saken min er avsluttet slik den stod da AAPen min gikk ut. Altså som om ingenting har skjedd!

Grunnen er at jeg mellom telefonen fra NAV om at de ville ha info fra psykologen, og tidspunktet da psykologen min ringte dem, meldte flytting til en annen kommune.

Dette er det psykologen min som informerer meg om, ikke NAV selv! Psykologen sa videre at de hadde sagt at jeg eventuelt må søke på nytt hos NAV hos den nye kommuen.

Dette må da være saksbehandlingsfeil herfra til helvete? Ingenting skriftlig, ingen informasjon om avsluttingen fra NAV, men fra min psykolog! At jeg flytter, endrer jo ikke søknaden eller grunnlaget for å fatte vedtak? At jeg skal søke på nytt er jo helt sprøtt, og dersom saksbehandlerkommune er så viktig er det jo bare å overføre saken! Det kan da ikke være lov å avslutte en sak på grunn av flytting!

Fikk vite dette først på fredag, så har ikke hatt mulighet til å ringe NAV heller.

Anonymous poster hash: 964ff...337
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Phoenix
Skrevet (endret)

Vil ikke akkurat kalle det massiv saksbehandlingsfeil (usikker på om jeg vil kalle det saksbehandlingsfeil i det hele tatt), men skjønner at det er surt.

Saker overføres ny kommune når mennesker har flyttet, så om saken din er overført så må du søke der. Det kan være saken din ble overført før du søkte på nytt og derfor må du søke på nytt i ny kommune. Saken din er overført som avsluttet om du har flyttet samtidig som AAP vedtaket gikk ut. Det får ikke saksbehandler gjort noe med, i tillegg så har du fått brev før om at AAP er innvilget til og med dato, søker man ikke avluttes saken uten noe nytt vedtak eller brev. Saken avsluttes derfor ikke på grunn av flytting, men på grunn av at AAP vedtaket har gått ut

Endret av Phoenix
  • Liker 3
Skrevet

Jeg flytta ikke samtidig som AAP vedtak gikk ut, men 2 måneder senere. Saksbehandlingstiden, som saksbehandler selv ikke hadde grunn på hvorfor var så lang, er årsaken til at jeg hadde flyttet før NAV fant ut at de ville ha enda mer dokumentasjon på saken min. Den lange saksbehandlingstiden er et brudd på forvaltningslovens § 11 første ledd bokstav a, at forvaltningsorganet skal forberede og avgjøre saken "uten ugrunnet opphold".

Jeg mener det er brudd på god forvaltningsskikk at NAV bruker over en måned på å si at de trenger mer informasjon, og at når de har fått den så vil "saken løse seg for meg på en god måte". Deretter avslutter de saken, fordi jeg flytter. Saken er da avsluttet (ikke overført!) slik den stod da AAP løp ut i første omgang, som om ingenting har hendt. Samfunnsmessig er dette et kjempeproblem, da min fastlege og min psykolog har brukt ressurser på min sak, helt formålsløst.

Jeg mener de også har brutt foraltningsloven § 23 hvor det framgår at et enkeltvedtak som treffes av forvaltningsorganet skal være skriftlig, og det skal grunngis. Min søknad om forlenget AAP er en ny sak, og de kan derfor ikke avslutte den og si at det er det gamle vedtaket som gjelder! Det er jo myndighetsmisbruk!

• Liker 2
Skrevet

Jeg glemte at det også er et brudd på forvaltningsloven § 24 hvor det framgår at et enkeltvedtak skal grunngis, og at det er "forvaltningsorganet" som skal grunngi det, samtidig som vedtaket treffes.

I dette tilfellet er det psykologen min, ikke forvaltningsorganet, som informerer meg om at saken min er avsluttet. Brudd på § 24.

Skrevet

Det er ikke saken som ble avsluttet, men søknaden ble avsluttet. Dette fordi du ikke lenger ligger under det aktuelle NAV kontoret lenger.

Anonymous poster hash: 8ef74...668
  • Liker 4
Skrevet

Du får sikkert et brev i posten ganske snart ( om du har opplyst om ny adresse til nav). Det kan ta oppmot 2 uker fra de sender ut et brev til man mottar det. Siden de bruker B post.

• Liker 2
Skrevet

Ok, takk for svar. Jeg antar at det jeg skal si til NAV i morgen er at de skal overføre saken min til den nye kommunen, slik at ny sak opprettes der? Det er snakk om etterbetaling av penger helt fra midten av oktober.

Skrevet

Det er ikke saken som ble avsluttet, men søknaden ble avsluttet. Dette fordi du ikke lenger ligger under det aktuelle NAV kontoret lenger.

Saken _er_ jo søknaden... Du kan ikke "avslutte" en søknad uten å velge et av to: 1. fatte et vedtak på den. eller 2. overføre saken til det nye kontoret, som fatter et vedtak på den.

Skrevet

Du har vel fått et vedtaksbrev med fra og til dato?

Anonymous poster hash: c3926...371

Skrevet

Du har vel fått et vedtaksbrev med fra og til dato?

Anonymous poster hash: c3926...371

Ja, et vedtaksbrev med fra - til dato som går på det opprinnelige AAP- vedaket som gikk ut x dato. Men det er to forskjellige saker det er snakk om. Min søknad om forlengelse er en ny sak. Når NAV ber meg innhente dokumentasjon fra lege og psykolog, er dette informasjon som brukes for å opplyse den nye saken. De kan derfor ikke avslutte den nye saken ved å vise til den gamle saken. Den nye saken skal avsluttes på grunnlag av den nye informasjonen.

Skrevet

Dette er som med alt i Norge, et overbekostet og tidsstjelende byrokratisk system.

Hvor er fornuften?

Anonymous poster hash: d93c9...238
Skrevet

Bostedskommune er ansvarlig, når du bytter bostetdskommune har ikke den gamle kommunen lenger noemed saken din å gjøre. Her må du nok ta en del på egen kappe. Du har valgt å flytte, da må du be om at saken overføres.

Anonymous poster hash: c829a...6f8

Skrevet

TS her, jeg snakket nettopp med NAV.

1. Selvsagt har man krav på et vedtak. Min søknad om forlengelse er en oppfølgingssak, som jeg har krav på vedtak på. De kan selvsagt ikke avslutte den bare med å henvise til gammelt vedtak.

2. Min gamle saksbehandler (som ila over 2 mnd saksbehandlingstid aldri evnet å fatte et vedtak) er forflyttet internt, og jeg har fått ny saksbehandler. Fremdeles ved det gamle NAV- kontoret, fordi når en oppfølgingssak er opprettet der, skal den avsluttes der. All sunn fornuft tilsier at et skifte av kontor og saksbehandler i en oppfølgingssak fører til masse unødvendig byråkrati. Hensynet til effektiv saksbehandling tilisier at det er den samme saksbehandler som mottar søknaden, som fullfører vedtaket.

Så nei. Det er nok ikke jeg som skal ta dette på min kappe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...