Gjest Skrevet 2. februar 2015 #21 Skrevet 2. februar 2015 En eggbonde rett borti gata her selger egg til disse billigmerkene også. Dyra hans har det bedre enn hva jeg har sett dyra som gir egg til såkalte økologiske prior egg. Men skal man ha helt ren samvittighet, så burde man vel strengt tatt ha egne høner. For alt av egg som selges i butikk kommer oftest fra høner som ikke har det så bra. Det er kun graden av lidelse det er snakk om. Stort sett kjøper jeg egg av han bonden borti her, og det er helt garantert lidelse der og. Bare ikke så ille som andre steder jeg har sett.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #22 Skrevet 2. februar 2015 Er ganske enig i det du skriver i det andre avsnittet Hello Kitte, det å ha egne høns som får god behandling vil nok være det beste alternativet dersom man ønsker å spise egg. Godt å høre at din nabobonde ikke er en av "verstingene", jeg har dessverre mye dårlig erfaring med hønsefjøs etter å ha gått på jordbruksskole. Det kan nok godt være at enkelte billigegg kommer fra høner som har hatt det bedre enn økologiske høner, men på generelt basis har økologiske høner det bedre (nok en gansk vil jeg presisere bedre - de har det ikke nødvendigvis bra). Anonymous poster hash: 5d6ed...217
Gjest Skrevet 3. februar 2015 #23 Skrevet 3. februar 2015 Skal dere først kjøpe egg - vær så snill, ikke kjøp slike økonomipakker fra First Price, Rema, X-tra osv. Slike egg kommer som oftest fra svært stressede burhøns som ikke har et godt liv. Jeg har vært i "hønsefjøs" som har slike høner, og der jeg har vært var hønsene nesten helt ribbet for fjær pga. stress. Jeg vil oppfordre dere til å tenke på hvor disse eggene kommer fra, og at dere ikke setter deres "behov" for billig mat fremfor dyrs velferd.Anonymous poster hash: 5d6ed...217 Dette gjelder jo overhodet ikke bare økonomipakker! For eksempel er Prior sine egg er like ille. Skal man kjøpe "etiske" egg må man gå for økologiske (som dessverre er ganske dyrt).
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #24 Skrevet 3. februar 2015 Jeg sa ikke at det bare gjelder økonomipakker, men de fra økonomipakker er som oftest fra burhøns, de hønene får ikke engang gå fritt. Økologisk er bedre, men ikke bra. Anonymous poster hash: 5d6ed...217
Gjest Skrevet 3. februar 2015 #25 Skrevet 3. februar 2015 Jeg sa ikke at det bare gjelder økonomipakker, men de fra økonomipakker er som oftest fra burhøns, de hønene får ikke engang gå fritt. Økologisk er bedre, men ikke bra. Anonymous poster hash: 5d6ed...217 Alle egg fra butikken, utenom økologiske, er som regel fra burhøns, eller fra "frittgående" som i praksis ikke er frittgående. Derfor det er merkelig å reagere på økonomipakker - de er ikke annerledes enn de andre eggene. Burhøns/"frittgående" er dessverre normalen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå