Gå til innhold

Billig egg, Rema el Kiwi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begge ha sine billige merker;

First Price (Kiwi) koster vel 37.90 for 18 pkn, noen som vet hva rema sine koster?

Anonymous poster hash: 58d4c...cea
Skrevet

Rimi sine koster 33-34 for 18-pk

Anonymous poster hash: caf63...3fe

Skrevet

Absolutt verdt å sjekke om det er noen eggprodusenter i nærheten av ditt bosted.

Her jeg bor kjøper jeg egg fra en bonde. Betaler 1 kr per egg (store). Svart selvfølgelig..

Anonymous poster hash: 55ca1...09a
Gjest Lille-pus
Skrevet

Absolutt verdt å sjekke om det er noen eggprodusenter i nærheten av ditt bosted.

Her jeg bor kjøper jeg egg fra en bonde. Betaler 1 kr per egg (store). Svart selvfølgelig..

Fører du regnskapet for denne bonden, - siden du påstår du kjøper eggene svart?

• Liker 1
Skrevet

Fører du regnskapet for denne bonden, - siden du påstår du kjøper eggene svart?

Bonden får ca 1/3 av utsalgspris på eggene sine til nortura. Og gidder selvfølgelig ikke selge privat om han/hun ikke tjener noe på det. Skal bonden skatte av de eggene han selger privat (til den prisen jeg kjøper de for) blir det ikke mye til overs. Bare ekstraarbeid.

All betaling skjer selvfølgelig kontant. Og du tror bonden oppgir alt til skatteetaten? Du er temmelig naiv..

• Liker 1
Skrevet

Badb0i kjøper eggene svart - hva blir det neste?

• Liker 2
Skrevet

Vet ikke hva Rema sine koster, men jeg synes kiwi sine er lettere å skrelle av en eller annen grunn :P

Skrevet

Begge ha sine billige merker;

First Price (Kiwi) koster vel 37.90 for 18 pkn, noen som vet hva rema sine koster?

Anonymous poster hash: 58d4c...cea

Det er kgpris man må se på ... Vel, vanligvis hvertfall :P

SPiller som regel ingen rolle hva tingene koster...

Skrevet

Bunnpris hadde frokostegg i rosa kartong før helgen 12 stk til 24,95.

Bunnpris tilbud pleier vare i 2 uker, undersøk!

Anonymous poster hash: 233f7...2fd

Skrevet

Rema sine koster kr 20 for 12 stk.

Desto eldre eggene er, desto lettere er de å skrelle.

Anonymous poster hash: ec0c3...11c
Skrevet

Litt utenfor men likevel.. ser en her nevner at eggene er vanskelig å skrelle. Jeg kjøper nesten bare billige egg og de er helt umulige å skrelle.. har aldri tenkt at det er sammenheng med pris (merke). Noen som kan fortelle meg om det har en sammenheng og hva det er som gjør eggene vanskelige å skrelle....

Skrevet

Litt utenfor men likevel.. ser en her nevner at eggene er vanskelig å skrelle. Jeg kjøper nesten bare billige egg og de er helt umulige å skrelle.. har aldri tenkt at det er sammenheng med pris (merke). Noen som kan fortelle meg om det har en sammenheng og hva det er som gjør eggene vanskelige å skrelle....

Skrelling av egg, dog uten grønnsaksskreller, gjøres enkelt om eggene tas av koking, pannen blir fyllt med kaldt vann mens det varme kokevannet blir "vannet ut" med kaldt vann.

Kaldt skyllevann ett minutt eller som så, og skrell, enkelt og greit.

Skrevet

Skrelling av egg, dog uten grønnsaksskreller, gjøres enkelt om eggene tas av koking, pannen blir fyllt med kaldt vann mens det varme kokevannet blir "vannet ut" med kaldt vann.

Kaldt skyllevann ett minutt eller som så, og skrell, enkelt og greit.

Det funker dessverre ikke. Det er sånn jeg pleier å skrelle egg før i tiden når skallet gikk lett av.

Skrevet

Som jeg nevnte lengre opp, så er eldre egg lett å skrelle, får du egg rett fra høna er de vanskelig å skrelle. Så det avhenger av hvor gamle eggene er :)

Anonymous poster hash: ec0c3...11c

Skrevet

Skal dere først kjøpe egg - vær så snill, ikke kjøp slike økonomipakker fra First Price, Rema, X-tra osv. Slike egg kommer som oftest fra svært stressede burhøns som ikke har et godt liv. Jeg har vært i "hønsefjøs" som har slike høner, og der jeg har vært var hønsene nesten helt ribbet for fjær pga. stress. Jeg vil oppfordre dere til å tenke på hvor disse eggene kommer fra, og at dere ikke setter deres "behov" for billig mat fremfor dyrs velferd.

Anonymous poster hash: 5d6ed...217

• Liker 2
Annonse
Skrevet

Dyre egg fra Prior og lignende er ikke noe bedre ;)

Rema sine koster ca 35kr for 18 egg.

Om jeg kjøper egg i butikk, så kjøper jeg på Meny. De koster 39kr for 18 egg, men så er de mye større enn eggene fra Rimi.

Skrevet

Jo ferskere eggene er jo mindre oksygen er det i egget - og det blir derfor vanskeligere å skrelle. Eldre egg har mer luft og er derfor lettere

Skrevet

Hva mener du med bedre Hello Kitte? Når det gjelder kvalitet på selve eggene eller hvordan dyrene har det?

Hvis du sikter til hvordan dyrene har det så er det absolutt bedre (ikke bra, men bedre) å betale litt mer og kjøpe økologiske egg. Da er det hvertfall litt strengere krav til dyrevelferd. Derfor anbefaler jeg at folk heller kjøper slike egg, hvis de absolutt skal ha det. Det beste hadde derimot vært om folk slutter å kjøpe egg, for uansett om eggene er økologisk eller ikke så er det mørke sider ved industrien. Blant annet har hannkyllinger ingen verdi og blir gasset/kvernet 1-2 dager etter de har klekket. Dette skjer også innenfor økologisk produksjon. Så man støtter en ganske grusom industri uansett hva man kjøper.

Selv elsker jeg egg og eggeprodukter, men etter å ha funnet ut hvordan industrien fungerer er ikke egg en del av min diett lenger.

Jeg håper ikke at jeg har sporet av for mye her nå, jeg ønsker bare å opplyse, for jeg vet at mange ikke vet hvordan industrien er.

Anonymous poster hash: 5d6ed...217

Skrevet

First price har sluttet med 18pk nå tror jeg? Finner bare 12pk til ca 30kr :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...