AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #1 Skrevet 1. februar 2015 Jeg går til psykolog av mange ulike grunner, men spiseforstyrrelse er ikke noe jeg har fått påvist eller blitt utredet for. I det siste har ikke mat vært et tema hos psykologen på grunn av andre ting jeg har prioritert foran mitt "vanskelige forhold" til mat. Jeg tror jeg rett og slett bare er ekstremt matlei, men matlysten min er også på bærtur. I tillegg er jeg redd for å spise for mye, for jeg vil ikke legge på meg. Jeg vet, jeg vet - sunt og balansert, da legger man ikke på seg. Jeg er likevel litt redd. Jeg trente styrke på mandag og tirsdag, men sliter fortsatt med lemster i triceps og fremsiden av lårene. Det kan være fordi jeg har spist dårlig de siste dagene, når jeg sier dårlig mener jeg et stort måltid for dag (som likevel ikke er så stort, en liten porsjon). Jeg har holdt meg unna sjokolade, som er min store last, men heller spist ett kakestykke en dag og en liten skål sjokoladepudding en annen dag. Langt ifra store porsjoner. Jeg spiser ikke regelmessig og får jo så klart ikke i meg næringen jeg trenger. De måltidene jeg har spist består ikke av junk, heller vanlig, ikke sunn mat (spagetti eller potetstappe med pølse, slike ting). Kjapp mat men ikke dynket i fett. Jeg lurer på om noen her kan henvise meg til gode artikler som omhandler å få tilbake matlysten og matgleden, samt slutte å la meg skremme av kalorier? Jeg teller ikke kalorier, men tar meg selv i å alltid studere innholdet på matvarene jeg spiser og jeg setter liksom rød ringt rundt karbohydrater. Kalorier og karbohydrater er jeg litt redd for. Jeg er 171 cm høy og veier 73 kg tror jeg, jeg går hverken opp eller ned i vekt, men jeg merker at om jeg spiser veldig lite går jeg etterhvert litt ned i vekt - men jeg vil jo trene, få muskler og en digg kropp, men det får jeg ikke av å trene styrke uten å tilføre kroppen min næring. Jeg får heller ikke til å tvinge meg selv til å spise. For eksempel i dag sto jeg opp klokken 10:00, drakk en kopp kakao og ble mett, og spiste ikke før klokken var 17:30. Da spiste jeg en Skyr. Jeg tenkte en stund etterpå at jeg kan jo spise litt blåbær med vaniljekesam, eventuelt ta meg en yoghurt eller en brødskive, men jeg var ikke sulten og hadde ikke lyst på. Jeg har heller ikke spist siden jeg spiste skyren, spiste litt dessert og ble litt kvalm. Dette er jo ikke sunt i lengden overhodet men jeg får ikke meg selv til å spise når jeg ikke er sulten, og jeg er aldri sulten så og si. Kjenner jeg brygger på litt sult nå og lurer på å varme meg noe mat - men kjenner jeg meg selv rett dropper jeg det og legger meg uten. Jeg elsker jo egentlig mat, men... Ja. Jeg vet ikke. Jeg er kvinne og er tidlig i 20 årene. Anonymous poster hash: 53623...424
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #2 Skrevet 1. februar 2015 Jeg har forøvrig alltid hatt lyst til å bli tynn, slank og flawless, men har i løpet av de siste 2 årene hatt lyst til å trene styrke og få rundt rumpe, sterke armer og rett og slett bare en stram kropp. Er normalt lubben fra før. Anonymous poster hash: 53623...424
Gjest Runforit Skrevet 1. februar 2015 #3 Skrevet 1. februar 2015 Du må rett og slett sette opp en matplan og følge den. Det er eneste effektive måten å få et normalt spisemønster og bygge opp igjen appetitten. Finn inspirasjon til frokost, lunsj, mellommåltid, middag og kvelds på diverse matblogger(i starten er det mulig at det er enklere å spise noenlunde det samme hver dag så lenge du vet at du får det ned så kan du heller variere etterhvert). Handle inn alt for en uke om gangen, sett opp matplan for hver dag slik at du slipper å tenk og planlegge og spis maten til faste tider hver dag. Det lønner seg å spise små porsjoner og heller kjøre på med mer kaloritett mat(miks inn rømme, fløte, avokado, nøtter, oljer etc) slik at magen ikke førs full raskt. Etterhvert som appetitten øker så kan porsjonene økes. Om målet ditt er en digg, fast og fit kropp så er det essensielt at du spiser nok mat eller så er styrkeøktene bortkastet og du kan like godt la være da du kun bryter ned musklene og kroppen uten å gi den næringen den trenger for å bygge seg opp igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå