AnonymBruker Skrevet 31. januar 2015 #1 Skrevet 31. januar 2015 Jeg håper denne tråden ikke blir stengt, da den ikke handler om noen som prøver å sulte seg og bevisst spise lite for å gå ned i vekt. Men jeg oppretter den litt nettopp pga. de trådene. Jeg har sett noen legge inn hva de har spist en dag, og trådene har da blitt stengt med begrunnelse om at de lever farlig. De kalde fakta: 157 cm høy, 55 kg. BMI på 22,3, altså normalvektig, og kan gå ned en del og fortsatt være normalvektig. Typisk mat i løpet av en dag: ( / betyr at jeg bare spiser en av de tingene av gangen, ikke alt sammen samme dag!) Frokost: 1 skive/havregrøt med melk, sukker og kanel/frokostblanding med yoghurt naturell, frukt og bær. Spiser jeg brød blir det et glass ekstra lett melk til. Middag: Hva som helst av normal middagsmat i grunn. Normal porsjon, tenker jeg. Drikke med eller uten kalorier, alt ettersom. Og...det var i grunn det, av måltider. På kvelden kan det bli kos med litt snacks, eller et glass vin. Småspiser iblant litt grulrot eller kanskje litt frukt mellom måltid. Er dette lite? Kalorier vil selvsagt variere etter hva som er i middagen, eller om det blir snacks/vin i løpet av kvelden. Men, jeg ender vel ofte på 900 kcal, pluss minus. Jeg er ikke sulten, og jeg går ikke ned i vekt. Tvert i mot legger jeg lett på meg (lavt stoffskifte og PCOS...hurra..) Så, når jeg ikke risikerer å bli undervektig av å holde på sånn...er det såå farlig? Hva kan skje med kroppen? Kan jeg klare meg på litt mindre enn "folk flest" siden jeg er så liten og har dårligere forbrenning? Jeg plottet inn info for å få energibehov, og fikk da opplyst 2200 kcal. Om jeg skulle spist sånn hadde vekta flydd i taket, så den sliter jeg med å tro på. Blodprøvene sier at jeg mangler verken vitaminer eller mineraler. Man sier man vil se konsekvensene etter en stund, men jeg har jo levd slik i 10-15 år. Er jeg "ødelagt", når jeg ikke føler meg sånn? Anonymous poster hash: 1ccf6...94a
Wonderbitch Skrevet 1. februar 2015 #2 Skrevet 1. februar 2015 Jeg har også lavt stoffskifte og må spise ganske lite for å holde vekten. Jeg er ikke noen ekspert på dette, men om man spiser for lite kan man skade de indre organene, miste mensen og håret. Sikkert mye annet også. Jeg har perioder hvor jeg spiser veldig lite (ikke med hensikt), men da raser jeg opp i vekt med en gang jeg begynner å spise "normalt" igjen. Med normalt mener jeg det jeg vanligvis må spise for å holde vekten. I ditt tilfelle hadde det kanskje vært lurt å vært mer i aktivitet i tillegg til å spise mer? 900 kcal høres ikke nok ut for et voksent mengde i lengden, så kanskje du bør prøve å "lure" kroppen din til å trenge flere kalorier?
Gjest Runforit Skrevet 1. februar 2015 #3 Skrevet 1. februar 2015 (endret) Det som er farlig med for lite kalorier er at kroppen vil starte å tære på muskler. Og da snakker vi ikke bare om de ytre musklene, men og indre som hjertet. Det som dreper anorektikere er sviktende hjerte da kroppen spiser opp hjertemuskelen. I tillegg er det masse andre farer som beinskjørhet og mange andre mangelsykdommer du kan utvikle. Nå aner ikke jeg så mye om lavt stoffskifte, men du burde konsultere lege, finne rett medisindosering og miste cm gjennom skikkelig kosthold og mer hverdagsaktivitet og trening. 900 kcal er alt for lite og på sikt vil du gjøre skade. Endret 1. februar 2015 av Runforit
FitnessIna Skrevet 1. februar 2015 #4 Skrevet 1. februar 2015 Ja, det er ganske farlig. Hvorfor? Når du ikke får i deg nok energi via mat, vil kroppen bryte ned seg selv for å få energi til at organene skal fungere. Antakeligvis vil katabole hormoner, som kortisol, frigjøres, som gir en rekke negative følger på kroppen. Muskelmassen vil bli brutt ned tidlig, fordi fett er mer energirikt, og kroppen vil spare på det. Du kan få osteoporose, feil i hormonbaalansen, mangel på mikronæringsstoffer som kan påvirke immunforsvaret osv. Om man ikke går ned i vekt på svært få kcal, betyr det ofte at man spiser for lite.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #5 Skrevet 1. februar 2015 Det som er farlig med for lite kalorier er at kroppen vil starte å tære på muskler. Og da snakker vi ikke bare om de ytre musklene, men og indre som hjertet. Det som dreper anorektikere er sviktende hjerte da kroppen spiser opp hjertemuskelen. I tillegg er det masse andre farer som beinskjørhet og mange andre mangelsykdommer du kan utvikle. Nå aner ikke jeg så mye om lavt stoffskifte, men du burde konsultere lege, finne rett medisindosering og miste cm gjennom skikkelig kosthold og mer hverdagsaktivitet og trening. 900 kcal er alt for lite og på sikt vil du gjøre skade. Dette Anonymous poster hash: c6335...7c8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå