Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

trist og lei meg.

(vet ikke om dette havna helt på riktig sted med det har med familie å gjøre)

Farmoren til typen min er blitt veldig syk, hun har vært syk siden jule tider. Men legene fant ikke ut før det var før på våren, det er en nerve som ligger i klem (etter hva jeg har forstått)

Hun får jo en del smerte stillene da, men de hjelper ingenting.

Men det var nå for en uke siden vi i familien fikk det største skjokket. Vi var alle i bryllupet til en i nær familie når farmoren ringte. Da var hun fryktelig dårlig og hun fikk ikke kontakt med hjemmesykepleien. Så en av barnebarna henne som var hjemme rikte til hjemmesyke pleien for henne, så sa vi at hvis du ikke får hjelp eller hører noe innen en halv time trykk på sikkerhets alarmen din.

Så det ente med det da.

Det skulle viste seg at hun var no grusomt forstoppet, de sa til henne at dette kan du ikke la skje igjen for da kan du stryke med.

Så var hun hos en eller annen lege (som tydelivis ikke hadde lest lege jonalen (har dystleksi så ble litt vanskelig ord det der) for han sa til henne, jeg vet hvordan man skal fike vonde rygger jeg så tok han å røska noe alvorlig i henne, og etter dette har hun ikke greid å komme ut av sengen selv men hun må jo bare fordi hjemmesykepleien sier dem bare er der for å medisinere, når hun snakker med de så får hun ofte frekke svar.

Som hun nenvnte denne smerten sin, da hadde han som var der slengt til henne at de var ikke der for å hjelpe mot smerten men for å medisninere. Mener behøver da ikke si det på en slik måte.

Vi har ikke anledning til å komme å hjelpe henne ut av senge om morningen. I går hadde hun liggi på gulvet i to timer for hun hadde ikke kommet seg opp. Men hun tørte ikke trykke på trygghets alarmen for hun hadde gjort det to ganger tidligere denne uken er ikke helt sikker på hva andre gangen var for, og da hadde hun vist fått slik kjeft.

Jeg trodde man skulle bruke tygghets alarmen hvis man datt å ikke kom seg opp jeg, at den skulle bruked når noe var galt.

På fredagen fikk hun bedskjed om at hun måtte bare være sånn til legen hennes kom tilbake fra ferie på mandag så hun skal bare ligge der til mandagen med de smertene. Skjønner ikke at der er murlig jeg, skjønner ikke hvorfor hun ikke kunne ha fått gått til en annen lege når hennes var på ferie.

(skjønner jo at det ikke hjemmesykepleien sin feil at de har det travelt og sånt men de trenger vel ikke være frekk med dama og svare henne når hun spør for de hadde bytta medisiner på henne og hun ville vite hvorfor )

Mer er det men dette var vel nok behøver jo ikke skrive så alt for langt heller, måtte bare få ut litt. Men en ting sier jeg, ikke bli syk eller dårlig hvis du bor slik til at det er stovner bydel som skal ta vare på deg.

uff, synes dette er grusomt at, man kan behandle folk på denne måten i et så rikt land burde det være bedre tilstander. Men disse politikerne har vel så mye penger at dems gamle bor bare privat?!?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt hjerteskjærende at slikt går an! :kjempesinna:

Jeg blir som du både sint og lei meg! Det er helt forferdelig at gamle folk blir behandlet slik - og så blir man så lei seg på deres vegne. Dette kan dere ikke finne dere i! Hjemmesykepleien har ikke noe med å opptre frekt og respektløst. Ta det opp med sonelederen de hører under. Det er også unødvendig å skulle ligge med slike smerter til over helgen. Det finnes legevakt - kontakt dem.

Hvis det hele utarter seg og dere ikke får folk i tale, får dere kontakte media - da får nok pipa en annen lyd...

Skrevet

Dessverre er det ikke bare denne farmoren som har det slik.

Jeg kjenner flere tilfeller av hjemmesykepleiere som er korte, krasse og ikke helt kompetente for å si det slik.

Den pleietrengende og sengeliggende gamle onkelen min holdt på å stryke med av lungebetennelse før i sommer, fordi hjemmesykepleien skulle "vurdere" fra dag til dag om han trengte lege. Det holdt de på med i fire dager, og da hadde mannen feber, klarte ikke å spise og klarte ikke å drikke (og etter mange dager blir man jo rimelig dehydrert av slikt).

Tli slutt formelig brølte min overnervøse gamle tante på 85 at hun skulle ha nummeret til sjefen deres, og da ble han innlagt på sykehuset i løpet av en halv time.

Vi andre i familien lurte på om de mente han hadde levd lenge nok eller noe...

Skrevet

Slik skal ikke et eldre menenske behandles.

Anbefaler dere å ta kontakt med fylkeslegen og forklare hva som har skjedd.

Skriv så en formell klage med punktvise spørsmål der dere ber om forklaring på de forskjellige situasjonene som dere sender til rette vedkommende. (hjemmesykepleie/lege) Og med kopi til fylkeslegen.

Da er de forpliktet til å svare dere, og det kommer inn i systemet som en klage.

Skrevet

Huff...... jeg får helt vondt inni meg.

Er glad min 91-åringe farmor har det bedre på sykehjemmet der hun er.

Skrevet

Jeg jobber for tiden med å behandle saker som bl.a. angår hva eldre mennesker har krav på fra f.eks. Trygdekontoret og er dypt sjokkert over holdningene jeg møter fra mennesker som er utdannet i omsorgsyrker! ("Han går jo aldri likevel, så hva skal han med sko"... "Hun tror sikkert bare at det gjør vondt"...)

Hallo! Min lange erfaring fra det private næringsliv hvor "alt helst skulle ha skjedd i går" kommer i hvert fall godt med og jeg opplever mange som gråter av glede når det viser seg at ting i hvert fall kan skje i morgen!

Skrevet

Stakkars farmoren din og deg. Trist å lese slike historier.. :trøste:

Gjest Gjest_nanook
Skrevet

Uff, det der høres ikke bra ut. Det lønner seg å ta kontakt med ledelsen i hjemmesykepleien dersom man ønsker å drøfte situasjonen til farmoren. Viktig med tilbakemelding dersom dere opplever at hun ikke blir tatt godt ivaretatt. Dessverre opplever jeg selv, som vikar i hjemmesykepleien at det er stor forskjell på de ansatte... Opplever også krass kritikk fra de eldre når man er ny og ikke helt inn i rutinene, men det tar jeg med et smil. En del eldre har jo ikke så mye å ta seg til og opplever dagene som mye lengre enn oss som heseblesende løper rundt for å rekke alle besøkene. Alt for lite tid til å kunne ta en liten prat, dette hadde nok hjulpet noen av de eldre slik at man kunne bli bedre kjent og dermed lettere sett om pasienten virker mer trett etc enn vanlig.

Dersom man ikke får kontakt med legen sin er det legevakten som må ordne opp.

Dessverre tror jeg nok det er en del eldre som skulle vært på sykehjem for å kunne få den hjelpen de trenger. Men vi vet jo at det er mangel på dette også....

Uansett håper jeg dere når frem med en klage. Alle har rett på en høflig og vennlig oppførsel av oss som jobber i helsevesenet..... :klem:

Skrevet

tusen takk for alle svar

har ikke tid til å gi å få svart no særlig på det dere har svart nå, men

det var legevakta som hadde sagt at hun måtte bare vente til fast legen kom hjem igjen.

Gjest Anonymous
Skrevet
tusen takk for alle svar

har ikke tid til å gi å få svart no særlig på det dere har svart nå, men

det var legevakta som hadde sagt at hun måtte bare vente til fast legen kom hjem igjen.

Og det er helt riktig. Fordi dette er et fastlegeproblem. Legevakta er nødt til å prioritere slik, ellers får de en helt håpløs jobbsituasjon. Selv om fastlegen hennes er borte, er det andre leger på det legekontoret som skal ta over legens pasienter. Så hun skal altså få time hos en annen lege der. Hun trenger ikke vente til hennes egen fastlege er tilbake.

Skrevet

Og det er helt riktig. Fordi dette er et fastlegeproblem. Legevakta er nødt til å prioritere slik, ellers får de en helt håpløs jobbsituasjon. Selv om fastlegen hennes er borte, er det andre leger på det legekontoret som skal ta over legens pasienter. Så hun skal altså få time hos en annen lege der. Hun trenger ikke vente til hennes egen fastlege er tilbake.

Det var det jeg også mente, men på legekontoret så sa dem at hun måtte bare vente til legen hennes kom tilbake. Og jeg mener når det er slike smerter hadde det ikke vært så veldig vansklig for legevakta å fått henne til sykehuet eller et eller annet for å se hva den fore legen gjore med ryggen hennes når han liksom skulle "reparere den", nerva er i klem er ikke noe som kunne fikset med et alvorlig rykk.

Men nå er jo legen hennes tilbake igjen i dag da, mener mener at det var helt unødvendig å la henne måtte være med disse smertene hele helgen når enten legevaken eller den legen som var på legekontoret kunne sett på henne.

Skrevet

Uff,utrolig eldre skulle behandles på den måten.Ser mange sykepleiere som ikke tar jobben sin alvorlig som de skulle.Jobber selv på sykehjem og der er det oss assistenter som gjør ALT.Gir vi beskjed til en av sykepleierne f.eks om at det er noe vi er usikre på så sier enkelte"du får gjøre det du mener er riktig da"Men jeg spør nettopp fordi jeg er ufaglært.De er jo der for de eldre sin skyld!Det er en skam

Skrevet

Dere må klage på dette! Ikke gi dere!!!

Skrevet
Uff,utrolig eldre skulle behandles på den måten.Ser mange sykepleiere som ikke tar jobben sin alvorlig som de skulle.Jobber selv på sykehjem og der er det oss assistenter som gjør ALT.Gir vi beskjed til en av sykepleierne f.eks om at det er noe vi er usikre på så sier enkelte"du får gjøre det du mener er riktig da"Men jeg spør nettopp fordi jeg er ufaglært.De er jo der for de eldre sin skyld!Det er en skam

Hadde staten bare brukt mere penger på dette så ville nok dette har hjulpet en del, sørget for flere jobber slik at flere fikk hjelp og høyere lønninger.

Og da hadde en kanskje ikke hatt så mange av de som ikke tar jobben så alvorlig som en skal, men kvitt sånne blir man jo aldri.

Dere må klage på dette! Ikke gi dere!!!

Jeg får ikke gjort så mye siden jeg ikke er familie (ennå), og familien føler det er en tapt kamp.

Skrevet

Hun er på sykehuset nå

I dag hadde hun detti ut av senga (uten trygghets alarmen på dessvere) å liggi en god stund på gulvet til hjemmesykepleien kom, de hadde ikke kommet seg inn og hadde ringt falken, som brøyt seg inn, fant henne og tok henne med til sykehuset, så nå er hun heldigvis der så kanskje de kan få hjulpet henne litt.

Dessvere så ringte ikke falken, hjemmesykepleien eller sykehuset til noen. Så nå den ene dattra hennes skulle ringe mammen sin så fikk hun litt panik og ante det værste siden ingen svarte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...