AnonymBruker Skrevet 31. januar 2015 #1 Skrevet 31. januar 2015 Er det noen her som går på 5:2-dietten som ikke slanker seg? Jeg har lyst å teste ut denne pga. helseeffektene, men er usikker på om jeg vil klare å holde vekta oppe hvis jeg "faster" (spiser lite) to dager i uka. Vurderer derfor å bare ha én fastedag, og lurer på om noen har erfaring med det? Jeg har en BMI på ca. 20 og trener noen ganger i uka, mest styrketrening. Kan fint gå ned 2-3 kg uten at det blir noe problem, men noe mer enn det. Anonymous poster hash: 9940d...ac5
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2015 #2 Skrevet 31. januar 2015 Jeg ville gått for 6:1 Anonymous poster hash: da98d...40b
Gjest Meeh Skrevet 31. januar 2015 #3 Skrevet 31. januar 2015 Hvorfor i all verden skal du faste hvis målet ikke er å gå ned i vekt? Det er jo et virkemiddel for å komme i underskudd eller holde vekta enklere. 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2015 #4 Skrevet 31. januar 2015 Hvorfor i all verden skal du faste hvis målet ikke er å gå ned i vekt? Det er jo et virkemiddel for å komme i underskudd eller holde vekta enklere. Det er ikke bare det, nei. Les om helseeffektene, blant annet mindre sjanse for kreft og demens.Anonymous poster hash: 9940d...ac5
Gjest Meeh Skrevet 31. januar 2015 #5 Skrevet 31. januar 2015 Det er ikke bare det, nei. Les om helseeffektene, blant annet mindre sjanse for kreft og demens.Anonymous poster hash: 9940d...ac5 Det er overhodet ikke noen etablert kunnskap at 5:2 fører til noen positive helseffekter på lang sikt. 3
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #6 Skrevet 1. februar 2015 Det er overhodet ikke noen etablert kunnskap at 5:2 fører til noen positive helseffekter på lang sikt. Det er en del forskning som tyder på det. Ellers takk for innspill, men jeg vil gjerne ha svar på det tråden handler om.Anonymous poster hash: 9940d...ac5 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #7 Skrevet 1. februar 2015 Hei! Jeg bruker 5:2/6:1 for helseeffektene :-). Denne måten å spise på er ikke bare en slankemetode nei ;-). Er normalvektig, men har en kronisk betennelsestilstand i kroppen som ikke kommer helt under kontroll. Vi har også høyt kolesterol og mye kreft og hjertesykdommer i familien... Etter å ha lest Michael Mosleys bøker og sett programmet hans bestemte jeg meg for å prøve dette. Slik jeg forstod litteraturen er det lurt å bruke 5:2 i ihvertfall 3 mnd, da skal i utg.pkt alle blodverdier være bra såfremt du også spiser sunt og variert de andre dagene. Jeg brukte 5:2 i et helt år for sikkerhets skyld, og spiser nå etter 6:1. Målte blodverdier før jeg startet, det meste var bra fra før, men det dårlige kolesterolet sank enda litt i løpet av det første halvåret. Etter et halvt år merket jeg noe bedring i betennelsestilstanden, men er fortsatt ikke bra og prøver nå ut nye medisiner. Jeg trives veldig med 6:1, og vil fortsette med det på lang sikt. Føler meg freshere og har mer energi. Fordi jeg ikke har ønsket å gå noe særlig ned i vekt har jeg spist litt ekstra kalorier de andre dagene (men sunne ting da!). Gikk ned 4 kg det første halvåret, så stabiliserte det seg.Anonymous poster hash: ccd66...f48
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #8 Skrevet 1. februar 2015 Hei! Jeg bruker 5:2/6:1 for helseeffektene :-). Denne måten å spise på er ikke bare en slankemetode nei ;-). Er normalvektig, men har en kronisk betennelsestilstand i kroppen som ikke kommer helt under kontroll. Vi har også høyt kolesterol og mye kreft og hjertesykdommer i familien... Etter å ha lest Michael Mosleys bøker og sett programmet hans bestemte jeg meg for å prøve dette. Slik jeg forstod litteraturen er det lurt å bruke 5:2 i ihvertfall 3 mnd, da skal i utg.pkt alle blodverdier være bra såfremt du også spiser sunt og variert de andre dagene. Jeg brukte 5:2 i et helt år for sikkerhets skyld, og spiser nå etter 6:1. Målte blodverdier før jeg startet, det meste var bra fra før, men det dårlige kolesterolet sank enda litt i løpet av det første halvåret. Etter et halvt år merket jeg noe bedring i betennelsestilstanden, men er fortsatt ikke bra og prøver nå ut nye medisiner. Jeg trives veldig med 6:1, og vil fortsette med det på lang sikt. Føler meg freshere og har mer energi. Fordi jeg ikke har ønsket å gå noe særlig ned i vekt har jeg spist litt ekstra kalorier de andre dagene (men sunne ting da!). Gikk ned 4 kg det første halvåret, så stabiliserte det seg.Anonymous poster hash: ccd66...f48 Tusen takk for svar. Det høres jo veldig lovende ut! Hva spiser du på fastedagene? Hvis du trener, merker du noe på formen hvis du trener på en fastedag? Jeg teller aldri kalorier til vanlig, men spiser når jeg er sulten og er ikke redd for fett. Så jeg tenker at jeg sikkert skal klare å spise nok de dagene jeg ikke faster. Får heller følge litt med på vekta underveis. Det du skriver om mer energi er kanskje det som gjør at det frister aller mest å teste ut denne livsstilen. Anonymous poster hash: 9940d...ac5
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #9 Skrevet 1. februar 2015 På fastedagene spiser jeg ofte en 90kcal-yoghurt, et eple, en gulrot og en middag laget etter en av 5:2-kokebøkene mine. Er opptatt av å få i meg variert og sunn mat på fastedagene, så lager mye forskjellig mat. Jeg trener gjerne på fastedagene også, og merker ingen stor forskjell fra andre dager, men må trene tidlig den dagen før jeg begynner å kjenne på sult ;-). Jeg merker ingen forskjell i energinivå på fastedagene og andre dager, men har generelt mye mer energi nå enn tidligere. Drikker masse vann og en del kaffe/te, og går ikke og tenker på mat hele tiden slik mange tror. Det er en vanesak det der!Anonymous poster hash: ccd66...f48
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #10 Skrevet 1. februar 2015 På fastedagene spiser jeg ofte en 90kcal-yoghurt, et eple, en gulrot og en middag laget etter en av 5:2-kokebøkene mine. Er opptatt av å få i meg variert og sunn mat på fastedagene, så lager mye forskjellig mat. Jeg trener gjerne på fastedagene også, og merker ingen stor forskjell fra andre dager, men må trene tidlig den dagen før jeg begynner å kjenne på sult ;-). Jeg merker ingen forskjell i energinivå på fastedagene og andre dager, men har generelt mye mer energi nå enn tidligere. Drikker masse vann og en del kaffe/te, og går ikke og tenker på mat hele tiden slik mange tror. Det er en vanesak det der!Anonymous poster hash: ccd66...f48 Høres veldig bra ut! Gleder meg til å begynne. (Siden jeg fortsatt ammer litt så bør jeg vel vente.)Anonymous poster hash: 9940d...ac5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå