Gå til innhold

Historieeksamen som privatist

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tar opp faget historie sjøl, og jeg har meldt meg opp til eksamen via privatist. Men så har jeg også undervisning i historie.

Men siden du ikke har råd til å betale for faget så vil jeg anbefale deg å lykkes med bøker for eldre historie og nyere historie. I de to bøkene der så står det de kompetansemålene som er pensum og de som man kan komme opp i på eksamen.

Det er sann ca. 18 kompetansemål og det er veldig mye historie å ta til seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tar opp faget historie sjøl, og jeg har meldt meg opp til eksamen via privatist. Men så har jeg også undervisning i historie.

Men siden du ikke har råd til å betale for faget så vil jeg anbefale deg å lykkes med bøker for eldre historie og nyere historie. I de to bøkene der så står det de kompetansemålene som er pensum og de som man kan komme opp i på eksamen.

Det er sann ca. 18 kompetansemål og det er veldig mye historie å ta til seg.

Så du mener jeg vil gå glipp av kompetansemål med én bok? Det står ingenting om at Historie VG2-3 ikke dekker alle kompetansemål på nettsiden deres.

Finnes ingen andre som har fått god karakter i Historie ved å bruke en ettbindsutgave?

Anonymous poster hash: 42069...e9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar ingen av fagene jeg må ta som privatist på skole, leser alt selv. Hvilken bok bruker du? Jeg lurer på om "Historie VG2-3" av Cappelen Damm er det beste, men redd for å gå glipp av stoff som kan trekke meg ned...

Dumt spørsmål,men får man godkjent studiekompetanse hvis man kun tar eksamen i de seks fagene?

Jeg bruker cappelen bøkene. Er to stykk. En med eldre historie og en med nyere historie.

Anonymous poster hash: 1645b...ba9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også ta historie som privatist.

Jeg har seriøst angst for muntlig eksamen, og i tillegg når pensumet for historie er så stort, så er det nesten sånn at jeg gir opp før jeg har kommet i gang.

Har disse bøkene:

https://www.ark.no/ark/boker/Grimnes-Ole-Kristian-red-Tidslinjer-pabygging-9788203337765#.VM48QFZX_jg

https://www.ark.no/ark/boker/Fossum-Kristin-A-lykkes-med-eldre-historie-vg2-9788202319199#.VM48UlZX_jg

https://www.ark.no/ark/boker/Ugland-Ellen-A-lykkes-med-nyere-historie-vg3-9788202319182#.VM48TVZX_jg

Jeg skal i tillegg ta eksamen i flere andre fag, så det blir mye å lese. Tror historie blir det verste faget for min del. Har så dårlig hukommelse når det kommer til ting som ikke interesserer meg noe særlig, så frykter for at det jeg leser ikke vil sette seg innen eksamensdagen er der… :(

Tar gjerne i mot flere tips for hvordan dere legger opp lesingen. :)

Anonymous poster hash: f8483...ad3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt spørsmål,men får man godkjent studiekompetanse hvis man kun tar eksamen i de seks fagene?

Jeg bruker cappelen bøkene. Er to stykk. En med eldre historie og en med nyere historie.

Det gjør man. Om man oppfyller de andre kravene. F.eks at man går under 23/5 regelen. Men noen av fagene har flere eksamener, f.eks er det norsk muntlig, skriftlig og nynorsk.

Hvor mange timer bruker dere daglig/ i uken på historie? Jeg har matte 1T i år, hadde tenkt å ta historie også, men var redd jeg ikke skulle få tid.

Jeg hadde samfunnsfag i høst, og der brukte jeg ca en time per dag. Det er jo et lite fag, men jeg hadde ikke lest nyheter eller fulgt med på verden rundt meg på mange år, så hadde litt å ta igjen. Med matten i år prøver jeg å få til 15 timer i uken, får se om jeg trenger mer eller mindre etter hvert.

Anonymous poster hash: 1fed2...3f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det gjør man. Om man oppfyller de andre kravene. F.eks at man går under 23/5 regelen. Men noen av fagene har flere eksamener, f.eks er det norsk muntlig, skriftlig og nynorsk.

Hvor mange timer bruker dere daglig/ i uken på historie? Jeg har matte 1T i år, hadde tenkt å ta historie også, men var redd jeg ikke skulle få tid.

Jeg hadde samfunnsfag i høst, og der brukte jeg ca en time per dag. Det er jo et lite fag, men jeg hadde ikke lest nyheter eller fulgt med på verden rundt meg på mange år, så hadde litt å ta igjen. Med matten i år prøver jeg å få til 15 timer i uken, får se om jeg trenger mer eller mindre etter hvert.

Regner man poengsum ut i fra kun eksamenskarakterene? Ingen standpunkt karakterer? Merker jeg er helt grønn på det her. Jeg tar de seks fagene via nks og der får jeg standpunkt karakterer også. Jeg bruker rundt 70 timer i uka på studiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner man poengsum ut i fra kun eksamenskarakterene? Ingen standpunkt karakterer? Merker jeg er helt grønn på det her. Jeg tar de seks fagene via nks og der får jeg standpunkt karakterer også. Jeg bruker rundt 70 timer i uka på studiene.

Mener å ha lest at man regner poeng ut fra eksamenskarakterene. F.eks. om du får 4 i engelsk skriftlig og 5 i engelsk muntlig, så er det to seperate karakterer du regner poeng ut i fra. Men ikke 100% sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ta 3 fag nå til våren, så bruker 10 timer hver dag, rundt 3 timer per fag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som ønsker å dele hvordan de setter opp tidslinje? Eventuelle andre gode måter å pugge Historie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting du skal kunne i historie, og det er årsak og virkning.

Hvorfor skjedde det og det, og hva hadde det å si for samfunnet?

Tenk sånn på alle temaer: hvorfor kom 2. Verdenskrig og hvilke konsekvenser hadde krigen for samfunnet etterpå. Hvordan klarte tyskerne å invadere Norge, og hva var konsekvensene?

Lag en tidslinje med inn og ut på alle store hendelser. Der ligger detaljene og forståelsen.

Historie er morsomt, men du må jobbe med det, akkurat som Norsk muntlig. Både 5 og 6 henger høyt.

Anonymous poster hash: 90bad...925

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde privatisteksamen i historie for noen år siden, men jeg hadde undervisning på Sonans. Vi brukte ett halvt år, og fikk beskjed første timen at dette var heftig mye pensum på veldig kort tid. Og det var fryktelig mye å gå igjennom. Hvis du skal ha litt bedre karakter enn bestått så er det veldig mye å kunne. Vi hadde verdens beste foreleser som fikk pensumet til bli kjempe spennende, og du får mye gratis så lenge du følger med og tar notater, men selv da var det tungt å komme seg gjennom alt. Så du bør jobbe strukturert og jevnt med pensumet hele veien. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde privatisteksamen i historie for noen år siden, men jeg hadde undervisning på Sonans. Vi brukte ett halvt år, og fikk beskjed første timen at dette var heftig mye pensum på veldig kort tid. Og det var fryktelig mye å gå igjennom. Hvis du skal ha litt bedre karakter enn bestått så er det veldig mye å kunne. Vi hadde verdens beste foreleser som fikk pensumet til bli kjempe spennende, og du får mye gratis så lenge du følger med og tar notater, men selv da var det tungt å komme seg gjennom alt. Så du bør jobbe strukturert og jevnt med pensumet hele veien. Lykke til!

Hvilket tema og hvilken karakter fikk du?

Anonymous poster hash: afc6e...521

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gurgemeie

Jeg hadde Historie påbygg i fjor, og det viste seg å være feil eksamen. Det finnes to fagkoder, HIS1003 (påbygg) og HIS1002. Jeg skal ha sistnevnte nå til våren.

I fjor våres tok jeg HIS1003 (påbygg, feil eksamen) og fikk 5. Jeg leste den grønne boka, Historie påbygg-boka, og den tok for seg kompetansemålet for påbygging. Jeg svarte rett og slett på repetisjonsspørsmålene da jeg fant ut at disse spm dekker det viktigste i kapittelet, og jeg kan lese på det i ettertid og før eksamen sånn at jeg har en grei forståelse for hvert kapittel.

Anbefaler at du gjør det sånn :-)

På min eksamen fikk jeg også rettningslinjer, hva som var viktig å ta med. Jeg fikk om den kalde krigen og russisk revolusjon og da var det notater på selve eksamensarket som var f.eks; novemberrevolusjon osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde Historie påbygg i fjor, og det viste seg å være feil eksamen. Det finnes to fagkoder, HIS1003 (påbygg) og HIS1002. Jeg skal ha sistnevnte nå til våren.

I fjor våres tok jeg HIS1003 (påbygg, feil eksamen) og fikk 5. Jeg leste den grønne boka, Historie påbygg-boka, og den tok for seg kompetansemålet for påbygging. Jeg svarte rett og slett på repetisjonsspørsmålene da jeg fant ut at disse spm dekker det viktigste i kapittelet, og jeg kan lese på det i ettertid og før eksamen sånn at jeg har en grei forståelse for hvert kapittel.

Anbefaler at du gjør det sånn :-)

På min eksamen fikk jeg også rettningslinjer, hva som var viktig å ta med. Jeg fikk om den kalde krigen og russisk revolusjon og da var det notater på selve eksamensarket som var f.eks; novemberrevolusjon osv

feil eksamen i forhold til hva? Jeg skal ta 23/5 og går opp i HIS1003, blir dette feil? De har fjernet informasjonen om dette på privatistweb nå.

Anonymous poster hash: ead44...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurgemeie

feil eksamen i forhold til hva? Jeg skal ta 23/5 og går opp i HIS1003, blir dette feil? De har fjernet informasjonen om dette på privatistweb nå.

Anonymous poster hash: ead44...886

Nei, HIS1003 er ikke feil. Jeg tok HIS1003, men skulle egentlig ta HIS1002 (pga manglende timeantall, og må derfor ta historie-eksamen på nytt...)

Jeg snakket med eksamenskontoret som informerte meg om at hvis jeg skulle søke ved 23/5 regelen så hadde HIS1003 vært tilstrekkelig så du har ikke meldt deg opp feil. Du kan fint bruke historie-påbygg boka da denne boka tar for seg det du skal opp i til eksamen.

Hvis jeg var deg, ville jeg gått innom en videregående skole og hørt om du kan låne denne boka. Du skal ikke trenge å kjøpe den til flere hundre kroner (tror prisen ligger på rundt 500-600 kr!) Jeg lånte bøker fra VGS, som jeg leverer tilbake til sommeren. Jeg vet om andre VGS som låner ut bøker mot et depositum, men da får du i det minste pengene tilbake når du leverer boka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Annonse

Så du mener jeg vil gå glipp av kompetansemål med én bok? Det står ingenting om at Historie VG2-3 ikke dekker alle kompetansemål på nettsiden deres.

Finnes ingen andre som har fått god karakter i Historie ved å bruke en ettbindsutgave?

Beklager for sent svar, men det fins tidslinjer i historie og de er delt opp i 2 bøker og det er tidslinje i historie som er en bok. HIstoria som er i 1 bok er faktisk lettere å finne fram til. Siden ett kompetansemål kan ligge i 2 forskjellige kapitler og det kan være veldig forvirrende.

Men å lykkes med bøkene er ganske bra forklart med tanke på kompetansemåla og teksten som hører til for hvert kompetansemål.

Håper dette hjelper deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...